جستجو در بیتفا
  • تاثیر موجودی توکن‌ها در صرافی
  • نقدینگی در صرافی چیست؟
  • استیکینگ (Staking) چیست؟
  • انواع استیکینگ
  • استیکینگ سرد (Cold Staking)
  • استیکینگ قفل شده (Locked Staking)
  • استیکینگ منعطف (Flexible Staking)
  • نقدینگی در دیفای (DeFi)
  • جمع‌بندی
تاثیر موجودی توکن‌ها در صرافی

تاثیر موجودی توکن‌ها در صرافی

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
۶ دقیقه
۱
۴۵۰
توسط :
مینا بشیری

اگر فعال در بازارهای مالی باشید با این موضوع آشنایی دارید که عوامل مختلفی بر قیمت دارایی‌ها تاثیرگذار است. یکی از این عوامل موجودی توکن‌ها در صرافی است و بسیاری از معامله‌گران برای انجام معاملات خود این موضوع را زیر نظر می‌گیرند. در ادامه به بررسی تاثیر موجودی توکن در صرافی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

تاثیر موجودی توکن‌ها در صرافی

تاثیر موجودی توکن‌ها در صرافی

یکی از معیار‌های مهم برای سنجش پروژه‌های کریپتو کارنسی دنبال کردن موجودی توکن آن‌ها در صرافی‌ها است. با وجود اینکه صرافی‌های غیرمتمرکز روز به روز گزینه‌های در دسترس بیشتری ارائه می‌دهند و همچنین نیاز به اعتماد را از بین برده‌اند با این حال هنگامی که فروشنده‌ها تصمیم به فروش دارایی‌های خود می‌گیرند عموما این کار را از طریق صرافی‌های متمرکز انجام می‌دهند به این دلیل که صرافی‌های متمرکز نقدینگی بیشتری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز دارند.

به این مثال توجه کنید، فرض کنید نهنگ‌ها یا هولدر‌های بزرگ به جای نگهداری دارایی‌های خود در کیف پول، آن‌ها را به کیف پول صرافی انتقال می‌دهند. این عمل را می‌توان سیگنالی برای فروش در نظر گرفت که می‌تواند به کاهش قیمت توکن منجر شود. البته به این نکته نیز توجه کنید که بسیاری از کاربران برای انجام معاملات مارجین یا فیوچر دارایی‌های خود را در صرافی‌ها نگهداری می‌کنند بدین ترتیب انتقال دارایی به کیف پول صرافی همیشه به معنای فروش نیست اما معیاری است که باید به آن توجه کنید.

وب سایت CryptoQuant وب سایتی کاربردی جهت مانیتورینگ یا زیر نظر داشتن موجودی کیف پول‌های صرافی‌ها است. با وارد شدن به این وب سایت و سپس کلیک بر روی گزینه ورودی کل (Exchange Inflow Total) می‌توانید نمودار موبوط به حجم کل وارد شده به کیف پول صرافی را زیر نظر داشته باشید. همینطور با کلیک بر قسمت (Exchange Outflow Total) قادر هستید حجم کل خارج شده از کیف پول صرافی را در بازه‌های متفاوت مشاهده کنید. به علاوه قسمت (Exchange Netflow Total) نیز اطلاعاتی در مورد تفاوت حجم وارد شده و حجم خارج شده از کیف پول صرافی را ارائه می‌دهد. اگر این میزان مثبت باشد به این معنی است که میزان ورودی بیشتر و اگر منفی باشد به این معنی است که میزان خروجی بیشتر بوده است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد وارد شدن حجم دارایی به کیف پول صرافی می‌تواند سیگنالی برای فروش باشد البته هیچ امری در بازار رمز ارز‌ها حتمی نیست و ممکن است دلیل وارد کردن این حجم به صرافی ایجاد ترس و دستکاری بازار باشد.

 

نقدینگی در صرافی چیست؟

واژه‌ نقدینگی تنها مختص به کریپتو نیست اما موضوعی مهم در درنیای کریپتو است. در این قسمت از مقاله نگاهی به نقدینگی در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌اندازیم. دارایی جاری، دارایی است که به راحتی قابل فروش با قیمت منصفانه در بازار است. در حالی که فروش دارایی غیر جاری سخت و کمتر از ارزش واقعی دارایی می‌باشد. به طور مشابه مارکتی با نقدینگی بالا برای دارایی خاص مارکتی است که سفارش یا Order‌های در گردش بسیاری دارد.

برای مثال دارایی‌های لیست شده در صرافی‌های بزرگ دارای نقدینگی بالایی هستند. به همین دلیل به سرعت قابل فروش هستند و تفاوت زیادی بین قیمت پیشنهادی خریدار و حداقل قیمت فروش وجود ندارد. در مقابل نقدینگی مناسب، شرایطی وجود دارد که پیدا کردن خریدار با پیشنهاد قیمتی نزدیک به قیمت خریدار بیسار سخت است. در حال حاضر علی رقم مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز به صرافی‌های متمرکز، بیشتر معامله‌گران به دلیل نقدینگی بالا معامله‌های خود را در صرافی‌های متمرکز انجام می‌دهند.

 

استیکینگ (Staking) چیست؟

استیکینگ یا سهام گذاری به معنای اختصاص دادن دارایی‌های رمز ارزی به شبکه بلاکچین به منظور تامین افزایش کارایی، بهره‌وری و افزایش امنیت و در مقابل دریافت پاداش است. البته استیکینگ روشی است که صرافی‌ها برای تامین نقدینگی لازم از آن بهره می‌برند به این صورت که داوطلب‌ها دارایی رمز ارزی خود را در صرافی گرو گذاشته و قفل می‌کنند و بدین ترتیب نقدینگی مورد نیاز صرافی را تامین کرده و در ازای انجام این کار پاداش دریافت می‌کنند. میزان دریافت پاداش رابطه‌ی مستقیمی با میزان دارایی استیک شده دارد. به بیانی دیگر هرچه میزان دارایی استیک شده بیشتر باشد به همان نسبت پاداش دریافتی نیز بیشتر می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با استیکینگ می‌توانید مقاله استیکینگ چیست را مطالعه کنید.

انواع استیکینگ

انواع گوناگونی از استیکینگ وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کولد استیکینگ روشی است که کاربر دارایی‌های خود را در یک کیف پول سرد بدون اتصال به اینترنت قفل می‌کند. به علاوه برخی شبکه‌های بلاکچینی نیز امکان ذخیره دارایی‌ها را به صورت آنلاین فراهم کرده‌اند. در این روش تا زمانی که به دارایی‌هایتان دست نزنید و آن را برداشت نکنید، پاداش دریافت می‌کنید اما به محض برداشت دیگر سودی به شما تعلق نخواهد گرفت. کولد استیکینگ از امنیت بالایی برخوردار است و مناسب افرادی با سرمایه بسیار بالا است.

لاکد استیکینگ روشی است که در آن دارایی‌ها در کیف‌پول صرافی قفل می‌شود و تا زمانی که این دارایی‌ها برداشت نشوند پاداش دریافت می‌کنید. البته به این موضوع توجه کنید که هر رمز ارز مدت زمان مشخصی برای قفل شدن دارایی‌ها دارد. و چنانچه قبل از به پایان رسیدن موعد مشخص دارایی‌های خود را از حالت قفل خارج کنید هیچ پاداشی به شما تعلق نخواهد گرفت.

این روش همانند روش لاکد استیکینگ است با این تفاوت که در این روش علاوه بر قفل کردن دارایی‌های خود می‌توانید به ترید یا معامله نیز بپردازید. البته پاداش این روش در مقایسه با لاکد استیکینگ کمتر است.

 

نقدینگی در دیفای (DeFi)

استخر‌های نقدینگی در کریپتو نقش خیلی مهمی در اکوسیستم امور مالی غیر متمرکز (DeFi) بازی می‌کنند به خصوص در صرافی‌های غیر متمرکز (DEXs). استخر‌های نقدینگی با مکانیزمی کار می‌کنند که کاربران دارایی‌های خود را در  قرارداد‌های هوشمند قرار داده و نقدینگی را برای معامله فراهم می‌کنند. استخر‌های نقدینگی، نقدینگی لازم، سرعت و سهولت را در اکوسیستم دیفای به ارمقان می‌آورد. هرچه دارایی بیشتری در این استخر‌ها قرار بگیرد انجام معامله‌ها آسان تر می‌شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی اثر گذاری موجودی توکن‌ در صرافی و تاثیر آن در قیمت توکن‌ها پرداختیم. همانطور که می‌دانید بازار رمز ارز‌ها بازار احتمالات است و هیچ چیز در آن قطعی نیست. در نتیجه مطالبی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم صرفاً احتمال است و برای تصمیم قطعی لازم است فاکتور‌های دیگر را نیز در کنار موجودی صرافی‌ها بررسی کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد