جستجو در بیتفا
  • ریزش شدید قیمت بیت کوین پیش از رویداد هاوینگ
  • خروج سرمایه از صندوق‌های ETF بیت کوین
  • دلیل ریزش بیت کوین چه بود؟
  • آیا روند صعودی به روند نزولی تبدیل شده است؟
تبعات ریزش بیت کوین، لیکویید شدن ۱۶۵ میلیون دلار از سرمایه کاربران

تبعات ریزش بیت کوین، لیکویید شدن ۱۶۵ میلیون دلار از سرمایه کاربران

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
۳ دقیقه
۱
۱۵۸
توسط :
مبین رزمخواه

در ۲۴ ساعت اخیر، بازار ارزهای دیجیتال شاهد یکی از بزرگ‌ترین ریزش‌ها در قیمت بیت کوین بود. این ریزش ناگهانی که باعث شد تا این ارز دیجیتال بیش از ۵٪ از ارزش خود را در کمتر از ۳۰ دقیقه از دست بدهد، منجر به لیکویید شدن موقعیت‌های معاملاتی شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بیش از ۱۶۵ میلیون دلار از دارایی‌های کاربران در ریزش اخیر از دست رفته است. در این مقاله از سری مقالات اخبار بیت کوین ریزش شدید قیمت بیت کوین و همچنین وضعیت آینده آن را با توجه به اتفاقات رخ داده بررسی می‌کنیم. همچنین نگاهی به شرایط سایر ارزهای دیجیتال بازار خواهیم داشت؛ تا انتهای این متن با بیتفا همراه باشید.

 

ریزش شدید قیمت بیت کوین پیش از رویداد هاوینگ

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار که تا ۳۰ ساعت گذشته در محدوده قیمت ۶۹,۴۵۰ دلار معامله می‌شد، به یکباره با ریزشی شدید تا قیمت ۶۵,۹۷۰ دلار سقوط کرد. این افت شدید قیمت، بیش از ۵۰ میلیون دلار از موقعیت‌های لانگ (خرید) بیت کوین و بیش از ۴۰ میلیون دلار از موقعیت‌های لانگ اتریوم را لیکویید کرد که بخش عمده‌ای از خسارت‌های اخیر را تشکیل داده‌اند.

در این میان، استیبل کوین‌هایی مانند تتر (USDT) که نسبت برابر با دلار آمریکا دارد نیز نوساناتی را تجربه کرد و به طور موقت از ارزش ۱ دلاری خود به ۰.۹۸۸ دلار ریزش کرد. علت این نوسان هنوز مشخص نیست و گمانه‌زنی‌هایی در مورد اینکه آیا ابن اتفاق به دلیل خطای API در زمینه ردیابی داده‌ها بوده یا کاهش واقعی ارزش این ارز رخ داده است، وجود دارد. شرکت Tether در این مورد تا کنون اظهار نظر خاصی نکرده است.

از دیگر اتفاقات جالب توجه، ثبت رکورد منفی خروج سرمایه از بازار ETFهای بیت کوین بود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 

خروج سرمایه از صندوق‌های ETF بیت کوین

به دنبال ریزش قیمت بیت کوین، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین نیز شاهد خروج سرمایه قابل توجهی بودند. بر اساس داده‌هایی که توسط FarSide منتشر شد، مجموعاً ۸۶ میلیون دلار از این صندوق‌ها خارج شد و جریان‌های ورودی مثبت که چهار روز متوالی ادامه داشتند، با این اتفاق پایان یافت.

این مجموعه رویدادها بر نوسان‌پذیری ذاتی بازار ارزهای دیجیتال تأکید می‌کند و خطرات مرتبط با معاملات اهرمی (فیوچرز) و حساسیت دارایی‌های دیجیتال به تغییرات بازار را برجسته می‌سازد.

ریزش قیمت بیت کوین

 

دلیل ریزش بیت کوین چه بود؟

با توجه به ادامه داشتن روند صعودی به مدت چند هفته، رقم خوردن چنین اصلاحی چندان دور از ذهن نبود. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کوتاه مدت در این مواقع سودهای خود را نقد می‌کنند و این مسئله می‌تواند فشار فروش قابل توجهی بر ارزش دارایی‌های بازار ایجاد کند.

از طرفی جریان ورود سرمایه به صندوق‌های ETF بیت کوین مدت قابل توجهی مثبت بود و اکنون با خروج سرمایه از این بخش مواجه شدیم. این صندوق‌ها که به عنوان محرک حرکت صعودی قیمت بیت کوین شناخته می‌شوند نقش بسیار مهمی در ایجاد روند در بازار کریپتو خواهند داشت.

البته هنوز نکات مثبت زیادی در مورد ETFهای بیت کوین وجود دارد. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده، در ماه میلادی گذشته یعنی ماه مارس، ماینرهای بیت‌کوین ۲۸,۵۱۳ واحد ارز دیجیتال BTC استخراج کردند و  صندوق‌های ETF اسپات ۶۶,۰۰۸ واحد خریداری کرده‌اند. اگر این روند برای این ماه نیز ادامه پیدا کند روند صعودی بیت کوین همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

با این اوصاف آیا روند صعودی بیت کوین به پایان رسیده است؟ آیا شاهد ریزش بیشتر قیمت بیت کوین خواهیم بود؟ در بخش انتهایی این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

 

آیا روند صعودی به روند نزولی تبدیل شده است؟

با توجه به وضعیت بیت کوین در تایم فریم هفتگی و ماهانه همچنان می‌توان گفت که روند صعودی از بیت نرفته است. اما در تایم فریم‌های کوچک‌تر اوضاع بیت کوین و اکثر ارزهای بزرگ بازار چندان جالب نیست و با ریزش‌هایی مواجه هستیم‌. تصویر نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی را در تصویر پایین مشاهده می‌کنید.

نمودار هفتگی بیت کوین 

در چنین شرایطی معامله‌گرانی که سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بازار را ترجیح می‌دهند اگر در سود باشند دارایی‌های خود را نقد می‌کنند. نقد کردن این سودها خود یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد چنین ریزش‌هایی است. از آن طرف معامله‌گرانی که دیدگاه بلندمدت در بازار دارند، از چنین اصلاحاتی استفاده می‌کنند و دارایی‌های خود را افزایش می‌دهند.

در نهایت توصیه می‌کنیم در چنین شرایطی ریسک معاملات خود را تا حد امکان کاهش دهید و از انجام معاملات هیجانی پرهیز کنید. مدیریت سرمایه در وضعیت اصلاحی بازار اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند و باید بتوانید دارایی‌های خود را در این هنگام مدیریت و حفظ کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد