جستجو در بیتفا
  • اجرای موفقیت آمیز هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴
  • تاریخچه هاوینگ و اثرات آن بر عرضه بیت کوین
  • شرایط ماینرها پس از هاوینگ بیت کوین
اجرای موفق چهارمین هاوینگ بیت کوین؛ شرایط بیت کوین پس از هاوینگ چگونه است؟

اجرای موفق چهارمین هاوینگ بیت کوین؛ شرایط بیت کوین پس از هاوینگ چگونه است؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
۴ دقیقه
۰
۱۸۱
توسط :
مبین رزمخواه

در بامداد گذشته و حوالی ساعت ۴ صبح به وقت ایران چهارمین هاوینگ بیت کوین در بلاک ۸۴۰,۰۰۰ با موفقیت انجام شد. هاوینگ رویدادی است که در آن پاداش استخراج کنندگان بلاک‌های بیت کوین حدوداً هر ۴ سال یکبار نصف می‌شود. این هاوینگ از نظر تاریخی به دلیل اینکه کاهش درآمد ماینرها به دلار رکورد تازه‌ای ثبت می‌کند از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله از سری مقالات اخبار بیت کوین نگاهی به شرایط بیت کوین پس از هاوینگ می‌پردازیم و آینده کوتاه مدت آن را تحلیل می‌کنیم؛ تا انتهای این مقاله با بیتفا همراه باشید. 

اجرای موفقیت آمیز هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴

چند ماهی است که اخبار بیت کوین تمرکز زیادی روی هاوینگ بیت کوین داشته و بسیاری از افراد تحلیل‌های مختلفی از وقوع این اتفاق مهم را ارائه کرده‌اند. اکنون هاوینگ اتفاق افتاده و زمان آن رسیده است تا تاثیرات واقعی آن را در بازار خرید و فروش بیت کوین مشاهده کنیم. تا کنون نمودار این ارز دیجیتال واکنش خاصی به این رویداد نشان نداده و تقریباً روند تکنیکال خود را طی کرده است. در تصویر پایین نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم ۱ ساعته را مشاهده می‌کنید:

نمودار قیمت بیت کوین

پس از ثبت بلوک ۸۴۰,۰۰۰ بیت کوین با موفقیت توانست با کاهش پاداش ماینرها به فعالیت خود ادامه دهد. جامعه کریپتو مدت‌ها انتظار رسیدن این رویداد را کشیده‌اند و اکنون منتظر اثرات واقعی آن بر قیمت بیت کوین هستند. حتی در برخی از تحلیل‌ها هدف ۲۵۰ هزار دلاری برای اولین ارز دیجیتال بازار در نظر گرفته شده است. 

در ادامه نگاهی به تاریخچه هاوینگ و اثرات آن بر عرضه بیت کوین خواهیم داشت.

تاریخچه هاوینگ و اثرات آن بر عرضه بیت کوین

تا قبل از هاوینگ، برای استخراج هر بلوک، به ماینرها ۶.۲۵ بیت کوین به عنوان پاداش پرداخت می‌شد. اکنون این پاداش به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرده است. فرایند برنامه‌ریزی شده برای هاوینگ به گونه‌ای است که شبکه بیت کوین پس از استخراج ۲۱۰,۰۰۰ بلوک که معمولاً حدود ۴ سال زمان می‌برد پاداش ماینرها را نصف می‌کند. 

سه هاوینگ قبلی در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۲ رخ داد که منجر به کاهش قابل توجه پاداش استخراج بیت کوین در طول زمان شد. در مراحل اولیه، به ازای استخراج هر بلوک ۵۰ بیت کوین به ماینرها پرداخت می‌شد! با رسیدن این عدد به ۳.۱۲۵ عرضه بیت کوین اکنون تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده است. 

هدف اصلی هاوینگ، مدیریت کمیابی بیت کوین و تنظیم عرضه و مدیریت تورم آن است. این مکانیزم توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین طراحی شده و در کدهای بلاکچین آن تعبیه شده است.

هاوینگ بیت کوین

با نصف شدن پاداش استخراج، نرخ تولید بیت کوین‌های جدید تا حد زیادی کندتر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که این فرایند تا سال ۲۱۴۰ ادامه پیدا کند و پس از آن تمام بیت کوین‌ها که در رقم ۲۱ میلیون عدد ثابت شده‌اند استخراج شود. 

کمپانی‌های بزرگ استخراج بیت کوین خود را برای این رویداد آماده کرده‌اند. مهم‌ترین بخش جامعه کریپتو که تحت تاثیر مستقیم این رویداد قرار می‌گیرند ماینرها هستند. در بخش بعدی توضیحات بیشتری در مورد شرایط آن‌ها پس از هاوینگ ارائه خواهیم کرد. 

شرایط ماینرها پس از هاوینگ بیت کوین

نصف شدن درآمد اتفاقی نیست که در این شرایط اقتصادی هر شرکت و یا کسب و کاری بتواند به راحتی با آن کنار بیاید. ماینرهای بیت کوین که عملاً درآمد آن‌ها با هاوینگ ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است برنامه‌هایی برای جبران این اتفاق دارند. 

کمپانی استخراج بیت کوین ماراتن دیجیتال (Marathon Digital) اخیراً اعلام کرد یک تاسیسات استخراج بیت کوین ۲۰۰ مگاواتی در تگزاس احداث خواهد کرد. این شرکت برای این کار سرمایه‌ای معادل ۸۷ میلیون دلار در نظر گرفته است‌. 

شرکت ریوت (Riot) که یکی دیگر از کمپانی‌های بزرگ استخراج بیت کوین است نیز در دسامبر ۲۰۲۳ حدود ۶۶۵۰۰ دستگاه جدید استخراج بیت کوین از کمپانی MicroBT خریداری کرد تا بتواند رشد بزرگی در نرخ هش خود ایجاد کند. مدیر عامل شرکت M2 نیز در مصاحبه‌ای در خصوص هاوینگ بیت کوین اعلام کرد که این رویداد یک اتفاق محوری است و تغییرات زیادی در بازار ایجاد می‌کند. او معتقد است هاوینگ در ماه‌های پیش رو باعث صعودی شدن آینده بیت کوین خواهد شد. 

به نظر می‌رسد ماینرها آمادگی لازم برای هاوینگ و کاهش ۵۰ درصدی پاداش استخراج بیت کوین را دارند. توسعه زیرساخت‌ها، خرید دستگاه‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های مناسب می‌تواند ماینرها را برای گذر از این دوران آماده کند‌. با اینکه در بازه زمانی کوتاه مدت بیت کوین دچار نوسانات ریزشی و اصلاحی می‌شود، اما در دراز مدت اثرات هاوینگ همواره در جهت رشد بازار و صعودی بوده است.

شرایط بیت کوین

در حال حاضر بیت کوین ممکن است روزهای نزولی را تجربه کند اما به روند صعودی بازخواهد گشت. دلیل اصلی صعودی شدن بیت کوین نیز این است عرضه بیت کوین کاهش پیدا می‌کند. در این حال اگر تقاضا برای آن بیشتر شود شاهد رشد قیمت آن خواهیم بود. البته هاوینگ تنها مسئله مهم در مورد تعیین ارزش بیت کوین نیست. عوامل دیگری نیز هستند که در تحلیل بیت کوین باید به آن اشاره کرد. 

از دیگر موارد مهم و تاثیرگذار در بازار، صندوق‌های ‌ETF بیت کوین است که می‌تواند نقدینگی قابل توجهی به بازار این ارز دیجیتال وارد کند. به تازگی ETFهای بیت کوین در هنگ کنگ نیز مورد تایید قرار گرفت و در کنار صندوق‌های ETF آمریکا می‌تواند سرمایه خوبی برای بیت کوین جمع آوری کند. 

به هر حال نگاه به بیت کوین و آینده رمز ارزها در حالت کلی صعودی است. در این شرایط سرمایه‌گذارانی که دیدگاه بلند مدت دارند می‌توانند با هر اصلاح به صورت مرحله‌ای و پلکانی وارد بازار شوند. البته توجه داشته باشید که این مقاله پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست و برای اینکه بهترین قیمت را برای ورود پیدا کنید لازم است تحلیل خوبی از بازار و بیت کوین داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد