جستجو در بیتفا
  • مقایسه تتر و دلار؛ آیا این دو متفاوت هستند؟
  • دلیل پیدایش تتر چه بود؟
  • مزیت‌های تتر در مقایسه با دلار چیست؟
  • دسترسی بهتر و ساده‌تر
  • امنیت بالای نگهداری تتر
  • سرعت بالا و هزینه کم جابه‌جایی
  • آیا تتر همان دلار است؟
  • تبدیل تتر به دلار و برعکس
  • استفاده از دلار و تتر برای سرمایه‌گذاری
آیا تتر همان دلار است؟

آیا تتر همان دلار است؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
۷ دقیقه
۰
۳۸۶
توسط :
مبین رزمخواه

استیبل کوین تتر مشهورترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است که حجم معاملات بسیار بالایی دارد. این استیبل کوین توسط یک شرکت خصوصی به نام تتر (Tether) منتشر می‌شود و همواره همبستگی خود را با دلار آمریکا حفظ کرده است. تتر به نوعی نسخه دیجیتالی دلار محسوب می‌شود بر بستر بلاکچین پیاده سازی شده است. اگر برای شما این سؤال ایجاد شده که آیا تتر همان دلار است باید بگوییم که ارزش تقریباً یکسانی دارند اما تفاوت‌هایی نیز دارند که باید به آن توجه کنید. در این مقاله به مقایسه تتر و دلار می‌پردازیم و به نکات مختلف آن اشاره خواهیم کرد؛ با بیتفا همراه باشید.

 

مقایسه تتر و دلار؛ آیا این دو متفاوت هستند؟

دلار یک ارز فیات و بدون پشتوانه است که توسط دولت ایالات متحده آمریکا منتشر می‌شود و پراستفاده‌ترین ارز ملی در مبادلات جهانی است. تتر یک ارز دیجیتال از نوع استیبل کوین است که همیشه ارزشی معادل یک دلار دارد. این استیبل کوین توانسته خدمت بزرگی به جامعه کریپتو کند. بسیاری از تریدرها برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و محافظت از نوسانات بازار به دنبال رمز ارزی با قیمت ثابت بودند.

حال این سؤال ایجاد می‌شود که با وجود دلار دلیل پیدایش تتر چه بود؟ آیا تتر همان دلار است؟ آیا استفاده از تتر مزیت‌هایی دارد؟

در ادامه این متن سعی می‌کنیم به این سؤالات پاسخ دهیم.

تتر و دلار

 

دلیل پیدایش تتر چه بود؟

همان‌طور که به آن اشاره شد، تتر یک استیبل کوین است که بر بستر بلاکچین راه اندازی شده و همیشه ارزشی معادل یک دلار دارد. در حین یکسان بودن ارزش آن با دلار تفاوت‌های ماهیتی با آن دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین تفاوت تتر و دلار این است که دلار با اینکه ارز پر کاربردی در انجام تجارت بین الملل است اما در بستر بلاکچین پیاده سازی نشده است. تتر توانسته با ایجاد یک استیبل کوین در دنیای بلاکچین مبادله ارزش در بین کاربران را بسیار ساده‌تر کند.

پیدایش تتر برای کسانی که به دنبال یک دارایی با ثبات بودند اهمیت بسیار زیادی دارد. تریدرها برای حفظ سود خود از معاملات و یا در امان ماندن از نوسانات ارزهای دیجیتال نیاز دارند تا دارایی‌های خود را به یک توکنی تبدیل کنند که ارزش آن ثابت باشد.

ثابت بودن ارزش تتر توسط کمپانی ناشر آن یعنی Tether محافظت می‌شود. به ادعای این کمپانی، به ازای هر استیبل کوین تتر که ضرب می‌شود، یک دلار در حساب‌های بانکی این شرکت ذخیره می‌شود تا به عنوان پشتوانه تتر مورد استفاده قرار بگیرد. البته در سال‌های گذشته شایعات زیادی در مورد پشتوانه تتر و عدم شفافیت دارایی‌های این کمپانی منتشر شده اما تا کنون مدرکی مبنی بر وجود مشکل جدی در این شرکت وجود ندارد.

در برخی از برهه‌های زمانی مانند سقوط صرافی FTX و یا منحل شدن برخی از بانک‌های بزرگ آمریکا، به دلیل فشار فروش ناگهانی ارزش تتر کمی کمتر از یک دلار رسید اما به سرعت توسط کمپانی ناشر حمایت شد و تا کنون مشکل جدی برایش ایجاد نشده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که خرید دلار در بسیاری از کشورها مانند ایران فرایند پیچیده‌ای دارد و استفاده از آن برای خرید ارزهای دیجیتال تا حدودی مشکل است. تتر اما به راحتی و با سرعت بالا در بستری آنلاین خرید و فروش می‌شود. این‌ها دلایل اصلی پیدایش استیبل کوین USDT بود که باعث شد کمپانی تتر در سال ۲۰۱۴ به فکر انتشار آن در فضای ارزهای دیجیتال بیفتد.

در ادامه به مزیت‌های استفاده از تتر به جای دلار اشاره خواهیم کرد.

 

مزیت‌های تتر در مقایسه با دلار چیست؟

استیبل کوین تتر در سال ۲۰۱۴ ابتدا با نام رئال کوین (Real Coin) ایجاد شد و سپس در سال ۲۰۱۵ به تتر تغییر نام داد. این رمز ارز در اوایل انتشار روی لایه Omni از بلاکچین بیت کوین منتشر شده بود ولی در ادامه و به مرور کمپانی Tether تصمیم گرفت که USDT را در سایر شبکه‌های بلاکچینی نیز منتشر کند. در ادامه به مزیت‌های تتر اشاره خواهیم کرد.

تتر در مقایسه با دلار

 

دسترسی بهتر و ساده‌تر

انتشار تتر اکنون در بلاکچین‌های اتریوم، سولانا، ترون و الگورند باعث شده تا کاربران فعال در حوزه‌های مختلف ارزهای دیجیتال بتوانند به سادگی به آن دسترسی داشته باشند.

پس از مزیت‌های مهم تتر در برابر دلار می‌توان به دسترسی بیشتر بین کاربران و همچنین سرعت بالا در نقد شوندگی اشاره کرد. علاوه بر این امروزه تتر به راحتی در تمامی صرافی‌ها پذیرفته می‌شود و می‌توانید برای خرید و تبدیل آن به ارز دیجیتال از آن استفاده کنید.

دلار شاید در کشورهای دیگر دارای کاربردهایی مشابه تتر باشد اما در ایران کاربران نمی‌توانند به راحتی دلارهای خود را جابه‌جا و تبدیل کنند و نیاز به باز کردن حساب‌های ارزی خاصی دارند. با استفاده از USDT بدون نیاز به انجام فرایند بانکی می‌توانید دارایی‌های خود را جابه‌جا و تبدیل کنید. امکان استفاده از تتر در صرافی‌ها فراهم است و می‌توانید تمامی کارهای لازم را انجام دهید.

 

امنیت بالای نگهداری تتر

امنیت بالای خریداری تتر در مقایسه با خرید دلار فیزیکی یکی دیگر از مزیت‌های مهم تتر در برابر دلار است. تتر را می‌توانید در یک کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کنید و همیشه امنیت آن تضمین شده است. دلار فیزیکی در معرض سرقت و یا از بین رفتن قرار دارد و می‌تواند استرس نگهداری زیادی داشته باشد.

اگر که حجم زیادی از تتر در اختیار دارید توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در صرافی‌ها نگهداری نکنید و دارایی‌های خود را به یک کیف پول ارز دیجیتال مطمئن انتقال دهید. برای آشنایی با بهترین کیف پول تتر به مقاله مربوطه مراجعه کنید تا به بهترین نحو ممکن از دارایی‌های خود محافظت کنید.

 

سرعت بالا و هزینه کم جابه‌جایی

در نهایت و به عنوان یکی دیگر از مزایای تتر در برابر دلار باید به این نکته اشاره کرد که کارمزد پایین تراکنش‌ها در شبکه تتر دارایی‌های شما با هزینه کم جا‌‌به‌جا و یا تبدیل می‌کند. به عنوان مثال اگر نیاز داشته باشید تا حجم زیادی دلار را به کشور دیگری ارسال کنید نیاز به صرف چند روز زمان و هزینه چند برابری هستید.

این کار با استفاده از بلاکچین و استیبل کوین تتر در کمتر از چند دقیقه و با صرف هزینه بسیار کم صورت خواهد گرفت. امروزه حتی بسیاری از شرکای تجاری نیز از تتر برای تسویه مبادلات خود استفاده می‌کنند که نشان دهنده گسترش ارزهای دیجیتال در تجارت بین‌الملل است.

تتر و دلار

 

آیا تتر همان دلار است؟

تتر از نظر ارزش با یک دلار برابر است. البته در ایران همیشه قیمت تتر کمی بیشتر از قیمت دلار است که دلیل خاصی نمی‌توان برای آن اشاره کرد! به هر حال اگر قصد سرمایه‌گذاری در دلار را دارید می‌توانید به جای خرید دلار و مواجه شدن با محدودیت‌های بانکی در ایران بدون هیچ محدودیتی از صرافی‌ها تتر خریداری کنید.

از نظر ارزش تتر همان دلار است اما تفاوت‌های ماهیتی با آن دارد که به آن اشاره شد.

البته اگر هنوز دیدگاه سنتی به بازار و دارایی‌های خود دارید و زیاد در بازارهای مالی فعالیت خاصی ندارید می‌توانید دلارهای فیزیکی ذخیره کنید‌.

با توجه به مزایا و کاربردهای هر یک، انتخاب بین دلار و تتر به هدف سرمایه‌گذاری و نوع فعالیت‌های مالی افراد بستگی دارد. برای سرمایه‌گذاری در بازارهای ارزهای دیجیتال، تتر گزینه بسیار مناسب‌تری است، در حالی که برای تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی، دلار مناسب‌تر است.

حال اگر که مدام لازم دارید تا تترهای خود را به دلار و یا دلارهای خود را به تتر تبدیل کنید در بخش بعدی این مقاله راهکاری ساده به شما ارائه خواهد شد!

 

تبدیل تتر به دلار و برعکس

امروزه با گسترش استفاده ارزهای دیجیتال در بین مردم واحد‌های صرافی فیزیکی مختلفی در سطح شهر این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند تا تترهای خود را به دلار و یا برعکس تبدیل کنند. با مراجعه به صرافی‌ها و با توافق طرفین می‌توانید تترهای خود را به کیف پول صرافی واریز کنید و در ازای آن تتر دریافت کنید. همچنین می‌توانید دلارهای خود را به آن‌ها بدهید و در ازای ان تتر بگیرید.

البته لازم به ذکر است که در بازار ایران همیشه تتر ارزشی کمی بیشتر از دلار دارد و در تبدیل‌های خود به این نکته باید توجه ویژه داشته باشید.

توجه داشته باشید که هنگام انجام تراکنش‌های تتر همیشه آدرس کیف پول را به دقت بررسی کنید تا دچار اشتباه نشوید. واریز به آدرس اشتباه می‌تواند دارایی شما را از بین ببرد و به دلیل اینکه این اتفاق توسط خود شما و نه صرفاً نهاد واسطی مانند بانک انجام می‌شود، رسیدن به پول از دست رفته تقریباً غیر ممکن است.

تتر و دلار

 

استفاده از دلار و تتر برای سرمایه‌گذاری

استفاده از دلار و یا تتر برای سرمایه‌گذاری روش چندان صحیحی نیست. با این کار شاید شما بتوانید ارزش پول خود یعنی ریال را برای خود حفظ کنید اما نمی‌توانید از این طریق به کسب سود بپردازید. با ذخیره دلار شما تنها همگام با تورم پیش خواهید رفت و اگر که قصد دارید سرمایه خود را افزایش دهید باید به فکر راهی باشید که دلارهای خود را افزایش دهید.

پس باید به جای ذخیره دلار از آن در فعالیت‌هایی استفاده کنید که باعث می‌شود دارایی‌های شما افزایش پیدا کند. خرید و فروش و ترید ارزهای دیجیتال یکی از این فعالیت‌ها است که اگر در آن مهارت کافی پیدا کنید می‌توانید به درآمد دلاری برسید. پس برای این کار آموزش ببینید و تلاش کنید تا دلارهای خود را افزایش دهید و به موفقیت برسید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد