جستجو در بیتفا
  • قدرت‌نمایی بیت کوین در غیاب سرمایه‌گذاران خرد
  • مزایای ETFها هولدرهای قبلی را جذب می‌کند
مقایسه‌ای با گذشته؛ ETF آنقدرها روی قیمت بیت کوین تاثیر نگذاشته است

مقایسه‌ای با گذشته؛ ETF آنقدرها روی قیمت بیت کوین تاثیر نگذاشته است

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
۲ دقیقه
۰
۲۴۷
توسط :
علی ابراهیمی

در هفته منتهی به 17 فوریه، در مجموع 2.45 میلیارد دلار به صندوق‌های ارز دیجیتال واریز شد و میزان دارایی موجود در این صندوق‌ها را به 67.1 میلیارد دلار، همتراز با دسامبر سال 2021 رساند. بر اساس گزارش شرکت کوین شرز (CoinShares)، بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در آمریکا و از طریق ETFهای بیت کوین انجام شده است. علیرغم این آمار، داده‌ها نشان می‌دهند هنوز سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌وارد به بازار وارد نشده‌اند، اتفاقی که شک و تردید زیادی در میان کارشناسان ایجاد کرده است.

به نقل از کوین تلگراف، به دنبال آغاز فعالیت ETFهای اسپات بیت کوین در ماه ژانویه، قیمت این ارز دیجیتال تاکنون 21.8% افزایش یافته است. با این حال، قیمت بیت کوین هنوز نزدیک به 25% با اوج 69000 دلاری خود فاصله دارد. علاوه بر این، در گذشته بیت کوین واکنش شدیدتری به اخبار این چنینی از جمله سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نشان داده بود. بنابراین، رشد اخیر بیت کوین با توجه به ورودی 4.93 میلیارد دلاری به ETFها آنقدرها هم تعجب برانگیز نبوده است.

قدرت‌نمایی بیت کوین در غیاب سرمایه‌گذاران خرد

چند توضیح احتمالی برای افزایش محدود قیمت بیت کوین در هفته‌های اخیر وجود دارد. اینکه چرا در حال حاضر فشار فروش وجود دارد و برخی تصمیم به فروش گرفته‌اند مشخص نیست. اما یک چیز مسلم است: اگر نزدیک به 5 میلیارد دلار جریان سرمایه به ETFها وارد شده است، همان اندازه بیت کوین توسط هولدرهای قدیمی به فروش رفته و یک تعادل نسبی در بازار برقرار شده است. برخی از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران میزان کوین‌هایی که روزانه استخراج می‌شوند را با عرضه موجود برای معاملات اشتباه می‌گیرند، اما این موارد لزوما یکسان نیستند.

در حال حاضر روزانه در شبکه بیت کوین 900 واحد بیت کوین استخراج می‌شود که با توجه به قیمت‌های کنونی، 328 میلیون دلار ارزش دارد. در سمت دیگر، حجم تعدیل شده معاملات بیت کوین هرروز بیش از 10 میلیارد دلار است، بنابراین نمی‌توان گفت حجم استخراج شده معادل حجم معامله شده در بازار است. علاوه بر این، در حال حاضر بیش از 93% عرضه 21 میلیون واحدی بیت کوین در گردش است. بنابراین نمی‌توان فعالیت ماینرها را مسئول عملکرد محدود بیت کوین دانست.

شرکت تسلا در تاریخ 8 فوریه سال 2021 اعلام کرد 1.5 میلیارد دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است، اتفاقی که به جهش 48 درصدی بیت کوین در 14 روز بعد از آن منجر شد. جالب اینجاست که آن زمان، قیمت بیت کوین تنها 7.5% پایین‌تر از اوج قبلی خودش که 30 روز پیش ثبت شده بود قرار داشت. این نشان می‌دهد راه‌اندازی ETFهای اسپات بیت کوین در مقایسه با رویدادها و اتفاقات گذشته، تاثیر زیادی روی قیمت نگذاشته است.

مزایای ETFها هولدرهای قبلی را جذب می‌کند

هولدرهای بیت کوین ممکن است با توجه به مزایای ETF ها به سراغ این صندوق‌ها آمده باشند. بنابراین ممکن است بخشی از جریان ورودی را سرمایه‌گذارانی تشکیل دهند که کوین‌های خود را به تازگی به فروش رسانده‌اند. اما چرا سرمایه‌گذاران بیت کوین واقعی خود را برای سهام ETFها به فروش می‌رسانند؟ یکی از دلایل اصلی کارایی مالیاتی این صندوق‌هاست. علاوه بر این، برخی از سرمایه‌گذاران داشتن سهام را به حضانت مستقیم از کوین‌ها در کیف پول‌های شخصی ترجیح می‌دهند.

اما همزمان با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین، سود باز قراردادهای آتی بیت کوین به طور چشمگیری افزایش یافته که می‌توان آن را به پوزیشن‌های شورت نسبت داد. بنابراین، می‌توان گفت تاثیر بخشی از ورودی‌های اخیر به ETFها توسط پوزیشن‌های شورت معاملات آتی خنثی شده است.

نمودار سود باز بیت کوین

صرف نظر از پوزیشن‌های شورت و فروش در بازار، در حال حاضر داده‌های مربوط به ETFها خبری از تغییر روند نمی‌دهند. بنابراین با تداوم جریان ورودی، ممکن است شاهد شوک عرضه و صعود بیت کوین به بالای 60 هزار دلار باشیم.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد