جستجو در بیتفا
  • میم کوین چیست؟ بررسی تاریخچه میم کوین
  • کاربرد میم کوین چیست؟
  • تفاوت سایر ارزهای دیجیتال با یک میم کوین چیست؟
  • معرفی برخی از میم کوین‌های مشهور بازار کریپتو
  • دوج کوین (Dogecoin)؛ اولین میم کوین تاریخ ارزهای دیجیتال
  • شیبا اینو (Shiba Inu)؛ قاتل دوج کوین!
  • میم کوین پپه (Pepe)؛ ترند قورباغه‌ای بازار کریپتو!
  • آیا میم کوین‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟
میم کوین چیست؟ تفاوت میم کوین با سایر ارزهای دیجیتال

میم کوین چیست؟ تفاوت میم کوین با سایر ارزهای دیجیتال

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
۱۱ دقیقه
۲
۵۷۰
توسط :
مبین رزمخواه

بازار ارزهای دیجیتال فضایی پر از نوآوری است که توانسته فرصت‌های مختلفی برای فعالیت‌های متفاوت ایجاد کند. یکی از نوآوری‌های ایجاد شده در فضای کریپتو، میم کوین‌ها هستند. میم کوین‌ها نوعی از رمز ارزها هستند که تکیه زیادی بر جامعه کاربرانشان و تبلیغات دارند. در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که میم کوین چیست و چه کاربردهایی در بازار ارزهای دیجیتال دارد. مشهورترین میم کوین‌های بازار کدام‌اند؟ آیا میم کوین‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟ در این مقاله به تمام این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد؛ با بیتفا همراه باشید.

 

میم کوین چیست؟ بررسی تاریخچه میم کوین

همان‌طور که از اسم میم کوین‌ها پیداست، این نوع از ارزهای دیجیتال بر اساس میم (Meme) به معنی شوخی و سرگرمی در فضای مجازی ایجاد می‌شوند. برای درک بهتر این مسئله بهتر است نگاهی به اولین میم کوین بازار رمز ارزها داشته باشیم.

دوج کوین به عنوان اولین میم کوین بازار در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد. دوج در ابتدا با هدف سرگرمی بین کاربران طراحی شد، اما در مدت کوتاهی توانست به محبوبیت زیادی بین کاربران دست پیدا کند.

رفته‌رفته از دوج کوین برای انتقال ارزش در بین کاربران فضای کریپتو استفاده شد و اکنون این میم کوین به عنوان روشی برای پرداخت در برخی از شرکت‌ها پذیرفته می‌شود و این داستانی است که برای بسیاری از میم کوین‌ها اتفاق افتاده است.

میم کوین دوج کوین

کاربرد میم کوین‌ها در ابتدا تنها در حیطه سرگرمی و فان تعریف می‌شد اما کم‌کم این آلت کوین‌های تازه وارد توانستند جایگاه خود را در میان رمز ارزهای بزرگ بازار پیدا کنند. در ادامه در مورد کاربرد میم کوین‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

کاربرد میم کوین چیست؟

به صورت کلی میم کوین، زیرشاخه‌ای از آلت کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که کاربردهای مشخصی ندارند و صرفاً بر اساس میزان تقاضای موجود ارزش گذاری می‌شوند.

کاربرد میم کوین‌ها در سال‌های گذشته، جذب مخاطبان جدید به بازار کریپتو و تا اندازه‌ای هم رؤیا فروشی بوده است. اگر بخواهیم به روی تاریک تبلیغات برخی از این میم کوین‌ها اشاره کنیم، باید بگوییم که در اکثر آن‌ها از عبارت‌های تکراری استفاده می‌شود. عبارت‌هایی مانند اینکه اگر بیت کوین را از دست دادید نگران نباشید! بیایید در میم کوین ما سرمایه گذاری کنید!

پس اگر دنبال کاربرد خاصی برای میم کوین بگردید باید بگوییم که کاربرد مشخصی برایشان وجود ندارد. این میم کوین‌ها بر اساس ترندهای اینترنتی که در فضای مجازی ایجاد می‌شود ساخته شده و بر اساس میزان فعالیت جامعه و تبلیغاتی که روی آن‌ها صورت می‌گیرد محبوبیت پیدا می‌کنند.

در ادامه سعی می‌کنیم میم کوین‌ها را با سایر ارزهای دیجیتال مقایسه کنیم و ببینیم که چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر دارند.

 

تفاوت سایر ارزهای دیجیتال با یک میم کوین چیست؟

میم کوین چیست

ارزهای دیجیتال بزرگ در بازار کریپتو با اهداف مشخص و یک برنامه بلند مدت جامع، توسط تیمی از متخصصین بلاکچین ساخته و طراحی می‌شوند. وجود یک تیم توسعه دهنده قوی و همچنین بلاکچین کاربردی از ویژگی‌های مهم یک ارز دیجیتال آینده دار به شمار می‌رود.

اما در زمینه میم کوین‌ها باید بگوییم که این عوامل تأثیر زیادی در پیشرفت آن‌ها ندارند! زمانی که یک میم کوین جدید ایجاد می‌شود مسئله اصلی این است که تیم توسعه دهنده تا چه اندازه می‌تواند حمایت افراد مشهور و اینفلوئنسرهای فضای مجازی را جلب کند و از طریق تبلیغات کاربران خود را افزایش دهد!

همان‌طور که می‌دانید ایلان ماسک یکی از مشهورترین چهره‌ها در این زمینه محسوب می‌شود. توییت‌های او در برهه‌ای زمان توانست ارزش دوج کوین و برخی از میم کوین‌های دیگر مانند بیبی دوج را با نوسان جدی مواجه کند. پس پشتوانه اکثر میم کوین‌ها، نه اهداف ارزشمند و یا وایت پیپر شفاف و کاربردی، بلکه حمایت افراد مشهور و تعداد کاربرانی است که به آن‌ها جلب می‌شوند.

احساسات جامعه کاربران یک میم کوین تأثیر زیادی در قیمت آن‌ها دارند و به همین دلیل این رمز ارزها نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی بسیار بیشتری دارند. این مسئله ریسک سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

پس زمانی که با میم کوین‌ها مواجه می‌شوید توقع نداشته باشید که طرح شگفت انگیزی ارائه دهند و یا حرف تازه‌ای در دنیای کریپتو برای گفتن داشته باشند. این ارزهای دیجیتال هدف و برنامه خاصی ندارند و تنها با حمایت جامعه کاربران خود رشد و گسترش پیدا خواهند کرد.

در ادامه به صورت مختصر برخی از میم کوین‌های مشهور بازار کریپتو را معرفی می‌کنیم.

 

معرفی برخی از میم کوین‌های مشهور بازار کریپتو

میم کوین‌های بازار رمز ارزها در سال‌های گذشته سروصدای زیادی ایجاد کردند. هر از گاهی یک میم کوین جدید به این بازار معرفی می‌شود که رشدهای عجیب و غریبی به ثبت می‌رساند و همین رشدها افراد تازه وارد را ترغیب می‌کند که میم کوین بعدی را از دست ندهند!

در این قسمت برخی از میم کوین‌های مشهور بازار را معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

دوج کوین (Dogecoin)؛ اولین میم کوین تاریخ ارزهای دیجیتال

دوج کوین

دوج کوین به عنوان اولین میم کوین بازار که اکنون قدمتی حدود 10 ساله دارد، جایگاه ویژه‌ای در بین هم میم کوین‌ها و هم سایر ارزهای دیجیتال بزرگ دارد. این ارز دیجیتال توسط بیلی مارکوس و جکسون پالمر ایجاد شد. این دو نفر دوج کوین را با الهام از یک نژاد سگ و اشتباه تایپی کلمه سگ (Dog) ایجاد کردند!

حتی نمادی که برای دوج کوین استفاده شد تصویری از یک سگ با نژاد شیبا اینو بود که قبل از ایجاد آن هم توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گرفت. دوج کوین با فضایی دوستانه و جامعه کاربری که اکثراً شیفته بازار کریپتو بودند توانست به‌مرور زمان به بخش مهمی از بازار رمز ارزها تبدیل شود.

برای حداکثر عرضه این میم کوین محدودیت خاصی تعریف نشده و از این نظر دوج کوین یک دارایی تورمی است. اما در تسهیل استفاده از این ارز دیجیتال در بین کاربران اقدامات بسیار مثبتتی صورت گرفته که توانسته در رشد آن بسیار تأثیرگذار باشد.

دوج کوین از بلاکچین اختصاصی خودش استفاده می‌کند. اما جالب است بدانید که با استفاده از کدهای یک ارز دیجیتال فراموش شده با نام لاکی کوین ایجاد شده است. لاکی کوین فورکی از لایت کوین بود که قرار بود برخی از مشکلات آن را حل کند. با اینکه آن ارز دیجیتال پس از چند سال به دست فراموشی سپرده شد، میم کوین دوج هنوز هم طرف‌داران زیادی بین کاربران حوزه کریپتو دارد.

 

شیبا اینو (Shiba Inu)؛ قاتل دوج کوین!

شیبا اینو

در ادامه تولید ارز دیجیتال با نماد سگ، شیبا اینو خود را به جامعه کریپتو معرفی کرد! این بار دقیقاً از نام نژاد سگ‌های شیبا اینو استفاده شد که با چهره‌ای جذاب توانست کاربران زیادی را به خود جلب کند! در ابتدا از شیبا اینو به عنوان قاتل دوج کوین نام برده شد اما به‌مرورزمان این دو میم کوین در کنار هم به فعالیت خود ادامه دادند.

در وایت پیپر شیبا اینو یک جمله مشهور وجود دارد و آن هم این است که "چه می‌شود اگر یک پروژه کریپتوکارنسی 100 درصد توسط جامعه خود کنترل شود؟" این جمله باعث شد تا کاربران زیادی به آن جلب شوند. جامعه شیبا اینو یک نام مخصوص برای خود دست و پا کردند و به شیب آرمی (SHIBArmy) به معنی ارتش شیبا معروف شدند!

برنامه‌های شیبا برای ورود به سایر حوزه‌ها مانند متاورس باعث شد تا کاربردهای دیگری به آن اضافه شود. پروژه متاورسی شیباورس (Shibaverse) و بازی Shiba Eternity از پروژه‌های جذاب شیبا هستند که البته تا کنون نتوانسته‌اند موفقیت خارق‌العاده‌ای در جذب کاربران داشته باشند.

آینده شیبا اینو در مقایسه با سایر میم کوین‌ها کمی با برنامه تر به نظر می‌رسد و باید دید که در ادامه چه اتفاقاتی برای آن رخ خواهد داد.

 

میم کوین پپه (Pepe)؛ ترند قورباغه‌ای بازار کریپتو!

میم کوین پپه

تازه وارد پر ماجرای دنیای کریپتو، میم کوین پپه، یکی از ترندهای عجیب و غریب در بازار کریپتو بود که برای اولین بار بدون استفاده از یک نژاد سگ راه خود را در دنیای کریپتو باز کرد. میم کوین پپه بر اساس یک شخصیت محبوب کارتونی با نام Pepe the Frog ایجاد شد و به سرعت حجم معاملات بسیار زیادی را تجربه کرد.

شخصیت کارتونی پپه در سال 2005 توسط هنرمندی مستقل با نام مت فیوری (Matt Furie) طراحی شد. این شخصیت در سال 2016 نیز به عنوان یکی از نمادهای سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و به سرعت بین کاربران فضای مجازی شناخته شد.

استفاده از این شخصیت برای ایجاد یک میم کوین کار بسیار هوشمندانه‌ای بود. این حرکت باعث شد تا پپه رشدی فضایی و به دور از تصور 3.5 میلیون درصدی را در صرافی غیر متمرکز یونی سواپ به ثبت برساند. به دنبال این رشد عجیب و غریب موجی از توکن‌های دیگر با مشابهت اسمی با پپه راه اندازی شدند که بسیاری از آن‌ها اسکم بودند.

این میم کوین تا کنون هیچ چشم انداز کاربردی ارائه نداده و از بی هدف‌ترین ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که توانسته محبوبیت زیادی بین کاربران داشته باشد.

تا اینجا با فضای میم کوین‌ها آشنا شدیم و برخی از مشهورترین کوین‌های این دسته را بررسی کردیم. در قسمت انتهایی مقاله درباره ارزش سرمایه گذاری میم کوین‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

آیا میم کوین‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

ارزش سرمایه گذاری میم کوین

به طور طبیعی اگر بخواهیم ارزش یک پروژه کریپتویی برای سرمایه‌گذاری بررسی کنیم باید به وایت پیپر، تیم توسعه دهنده، فعالیت‌های آنچین و سرمایه‌گذاران بزرگ آن نگاه کنیم. اما در مورد میم کوین‌ها این روش چندان جواب نمی‌دهد! زیرا اکثر آن‌ها برنامه‌های مشخص و روشنی برای آینده ندارند.

اما رشدهای خیره کننده‌ای که برای برخی از این میم کوین‌ها ایجاد شده باعث می‌شود تا همیشه معامله‌گران تمایل داشته باشند شانس خود را برای کسب چنین سودهایی امتحان کنند. پس می‌توان گفت میم کوین‌ها نیز می‌توانند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند اما لازم است که به نکات مهمی در این مورد توجه داشته باشید. در ادامه سعی می‌کنیم به برخی از این نکات اشاره کنیم.

  • بررسی امنیت پروژه: میم کوین‌های زیادی روی بلاکچین‌های مختلف راه‌اندازی می‌شوند که مشخص نیست پشتوانه خاصی داشته باشند. برای سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌های جدید لازم است که حتماً امنیت آن توکن توسط ابزارهای مختلف بررسی و تأیید شود.
  • بررسی جامعه کاربران: امروزه با استفاده از فضای مجازی و اینترنت به راحتی می‌توانید با جامعه کاربران یک پروژه کریپتویی آشنا شوید و از میزان فعالیت در آن اطلاعات مهمی کسب کنید. اگر تعداد زیادی از کاربران به آن اعتماد کرده باشند ممکن است ارزش اعتماد شما را نیز داشته باشد.
  • سرمایه‌گذاری با دید میان مدت و کوتاه مدت: اکثر میم کوین‌های بازار کریپتو یک تاریخ مصرفی دارند و پس از گذشت آن دیگر با ریزش‌های شدید و نوسانات بالا مواجه می‌شوند. برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها ترند اصلی آن‌ها را شناسایی کنید و پس از دریافت سود از بازار آن‌ها خارج شوید.
  • ورود با سرمایه کم: سرمایه‌گذاری در بازار میم کوین‌ها با ریسک بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال همراه است و لازم است که با حجم سرمایه کم و مدیریت سرمایه درست وارد آن شوید.

در انتها توجه داشته باشید، با اینکه فرصت‌های زیادی در بازار میم کوین‌ها وجود دارد، ورود به این بازار بدون اطلاعات کافی می‌تواند سرمایه شما را نابود کند. پس قبل از سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها تحقیقات خود را کامل کنید تا با حداقل ریسک به فعالیت در این حوزه بپردازید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد