جستجو در بیتفا
  • چرا بروزرسانی مرج تاثیری بر مقیاس پذیری اتریوم نخواهد داشت؟
  • تاثیرات اصلی بروزرسانی مرج بر اتریوم چه خواهد بود؟
  • اتریوم چگونه و در چه زمانی مقیاس پذیرتر خواهد شد؟
  • بروزرسانی‌های بعدی اتریوم
  • جمع بندی
آیا آپدیت مرج اتریوم تاثیری بر مقیاس پذیری این شبکه خواهد داشت؟

آیا آپدیت مرج اتریوم تاثیری بر مقیاس پذیری این شبکه خواهد داشت؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
۷ دقیقه
۱
۵۶۰
توسط :
کسری جان‌زاده

مهاجرت اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات کار (Pow) به مکانیزم اجماع اثبات سهام (Pos) انجام شد. اما تصور غلطی از تاثیر آپدیت مرج بر مقیاس پذیری اتریوم به وجود آمده است زیرا برخلاف تصور عموم، این بروزرسانی تاثیری بر مقیاس پذیری اتریوم نخواهد داشت. این بروزرسانی که در تاریخ 15 سپتامبر اتفاق افتاد بزرگترین بروزرسانی اتریوم نام گرفته است و پس از آن اتریوم از طراحی اولیه رمز ارزها (مانند طراحی بیت کوین) فاصله گرفت و به عصر جدیدی از تکنولوژی بلاکچین وارد شد.

اما جدا از این بحث که آپدیت مرج اتریوم اتفاق بسیار بزرگی است طبق بررسی‌های صورت گرفته این بروزرسانی تاثیر بسزایی بر عملکرد اتریوم در کوتاه مدت نخواهد داشت! شایعاتی مطرح شده است که پس از این بروزرسانی سرعت تراکنش‌های اتریوم بالا خواهد رفت و یا هزینه این تراکنش‌ها پایین خواهد آمد در حالی که به دلایلی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت هیچ یک از این اتفاقات رخ نخواهد داد، در عوض تغییرات بزرگتری اتفاق خواهد افتاد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

چرا بروزرسانی مرج تاثیری بر مقیاس پذیری اتریوم نخواهد داشت؟

بسیاری از فعالان این حوزه به اشتباه هدف کلی از بروزرسانی را بهبود ظرفیت شبکه و سرعت آن می‌دانند در حالی که دلیل عدم تاثیر این بروزرسانی بر مقیاس پذیری یا سرعت شبکه اتریوم این است که از ابتدا هدف از این بروزرسانی گشایش بلاکچین اتریوم نبوده است و این طرز فکر به اشتباه در ذهن مردم شکل گرفته است. هدف آپدیت مرج تنها تغییر مکانیزم اجماع اتریوم است و از این رو فقط فاکتورهایی که به مکانیزم اجماع مربوط باشند پس از این بروزرسانی دستخوش تغییر خواهند شد و بخش‌های دیگر شبکه اتریوم طبق روال پیشین به کار خود ادامه خواهند داد.

تاثیر آپدیت مرج بر روی اتریوم

در کل مقیاس پذیری تبدیل به مشکل بزرگی در شبکه‌های بلاکچینی شده است که همچنان متخصصان در حال جست و جوی راه حل بهینه‌ای برای آن هستند. دلیل بروز این مشکل در بلاکچین‌ها «پارادوکس بلاکچین» یا «سه گانه بلاکچین» است. این پارادوکس از سه بخش تشکیل شده است: مقیاس پذیری، غیر متمرکز بودن و امنیت؛ مسئله مورد بحث در این پارادوکس این است که این سه شاخص نمی‌توانند در کنار یکدیگر با اندازه ‌های یکسان وجود داشته باشند و همواره یکی از این موارد در راه دیگری قرار خواهد گرفت.

بلاکچین‌های قدیمی‌تر مانند بیت کوین، لایت کوین و اکثر فورک‌های این بلاکچین‌ها از روشی استفاده می‌کنند که در آن اکثر شرکت کنندگان در شبکه را به اجرای کامل گره‌ها مشغول می‌کنند. این گره‌های کامل، تمام تراکنش‌های روی شبکه را تایید می‌کنند و اطلاعات کاملی از گذشته‌ی زنجیره در خود ذخیره می‌کنند. با وجود اینکه این روش بسیار امن و غیر متمرکز است اما به دلیل وجود پارادوکس بلاکچین نمی‌تواند مقیاس پذیری بالایی داشته باشد. از این رو شبکه بیت کوین در هر ثانیه به طور میانگین تنها توانایی پردازش 7 تراکنش در ثانبه را دارد و این مقدار برای شبکه اتریوم به میانگین 13 تا 20 تراکنش در ثانیه می‌رسد.

اما بلاکچین‌های جدیدتر مانند آوالانچ، سولانا، فانتوم و بایننس اسمارت چین از این روش برای رسیدن به اجماع استفاده نمی‌کنند و روش مخصوص به خود را دارند. در این بلاکچین‌ها برخلاف روش قبلی وظیفه پردازش تراکنش‌ها بر عهده همه گره‌ها به صورت همزمان نمی‌باشد و کاربران باید اطمینان داشته باشند که این گره‌ها به درستی کار می‌کنند. این شبکه‌ها معمولاً در کنار هزینه کم برای تراکنش‌ها، سرعت تراکنش بسیار بالایی نیز دارند. برای مثال شبکه فانتوم توانایی پردازش 25000 تراکنش بر ثانیه را دارد که مقیاس پذیری بسیار بالایی است اما همچنان به دلیل وجود پارادوکس بلاکچین شبکه‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند نمی‌توانند به مقدار  قابل توجهی غیر متمرکز باشند و همچنین به دلیل اینکه تعداد گره‌های پردازش کننده پایین است این شبکه‌ها تبدیل به هدف‌های مشخصی برای حمله می‌شوند که این همان دلیلی است که بارها تا به حال باعث آفلاین شدن شبکه سولانا شده است.

 

تاثیرات اصلی بروزرسانی مرج بر اتریوم چه خواهد بود؟

تغییر مکانیزم اتریوم پس از ترکیب دو لایه اتریوم با یکدیگر اتفاق می‌افتد و به همین دلیل است که به این بروزرسانی مرج (ادغام) می‌گویند. این بروزرسانی لایه فعلی اتریوم که از اثبات کار استفاده می‌کند را با یک لایه جدید به نام Beacon Chain ترکیب می‌کند و حالا که این بروزرسانی انجام شده است با وجود اینکه بلاکچین اتریوم طبق معمول به کار خود ادامه خواهد داد اما به جای اثبات کار با مکانیزم اثبات سهام اجرا خواهد شد.

اتریوم

اما با وجود اینکه این تغییرها تاثیری بر هزینه تراکنش و مقیاس پذیری اتریوم نخواهد داشت اگر بخواهیم تاثیرات آپدیت مرج اتریوم را بسنجیم طبق بررسی‌ها یکی از بزرگترین تغییرات مرج تغییر مدل امنیتی شبکه اتریوم خواهد بود. با مهاجرت به اثبات سهام، اتریوم دیگر توسط ماینرهایی که با کامپیوترهای قوی مشغول به حل معادلات پیچیده هستند محافظت نخواهد شد و در عوض، سرمایه گذاران برای ایمن کردن شبکه با همکاری اعتبار سنج‌ها اتریوم‌های خود را استیک خواهند کرد تا شبکه اتریوم امنیت مورد نیاز خود را بدست آورد و پس از آن ارزش اقتصادی اتریوم استیک شده به عنوان امنیتی برای شبکه عمل خواهد کرد.

همچنین با خروج ماینرها از صحنه اعتبار سنج‌ها وظیفه سنجش سفارشات روی هر اسلات (جایگزین بلاک) را بر عهده می‌گیرند و با اینکار پیش بینی می‌شود که علاوه بر کاهش ردپای کربن اتریوم (مصرف انرژی)، به دلیل اینکه اعتبار سنج‌ها دیگر نیازی به کامپیوترها و کارت گرافیک‌های قدرتمند ندارند مصرف انرژی شبکه اتریوم نیز 99% کاهش داشته باشد.

در ضمن پس از این بروزرسانی به دلیل اینکه دیگر تمام گره‌ها توانایی به وجود آوردن اتریوم‌های جدید نخواهند داشت پیش بینی می‌شود که عرضه اتریوم نیز حدود 90% کاهش خواهد داشت که همین مسئله می‌تواند باعث کاهش تورم در این شبکه و افزایش ارزش اتریوم شود.

اما اتریوم برای حل مشکل مقیاس پذیری خود قدم در راه دیگری گذاشته است که مراحل ابتدایی آن نیز آغاز شده‌اند و تیم اتریوم قصد دارند به جای ایجاد یک لایه بزرگ که تمام عملیات‌ها روی آن انجام می‌شود به یک سیستم چند لایه‌ای (چند بخشی) دست یابند.

 

اتریوم چگونه و در چه زمانی مقیاس پذیرتر خواهد شد؟

تیم اتریوم بر روی دو راه اصلی برای رسیدن به مقیاس پذیری بیشتر تمرکز کرده است که یکی از این دو راه استفاده از یک سیستم چندلایه‌ (مانند آربیتروم، اوپتیمیسم و zkSync) و روش دیگر گشایش افقی از طریق تکنیکی به نام شاردینگ است.

شاردینگ در اتریوم

لایه‌های ذکر شده از فناوری رول آپ استفاده خواهند کرد که نوعی فناوری مقیاس بندی است. رول آپ‌ها به لایه اجازه می‌دهند که به جای پردازش صدها تراکنش به صورت تکی همه‌ی آن‌ها را در یک تراکنش دسته‌ای قرار دهد و سپس برای اجرای نهایی به زنجیره اصلی اتریوم ارسال کند. شبکه‌های لایه 2 با استفاده از رول آپ می‌توانند تا 4000 تراکنش بر ثانیه را بدون نیاز به هزینه بالا پردازش کنند که این تعداد نسبت به شبکه اصلی اتریوم بسیار قابل توجه است.

 

بروزرسانی‌های بعدی اتریوم

همچنین به دنبال بروزرسانی مرج، بروزرسانی دیگری به نام Surge (سرج) در راه است که قرار است شاردینگ در اتریوم را معرفی کند. در این ترفند شبکه اتریوم به زنجیره‌های کوچکتری به نام «شارد» تقسیم می‌شود. پیش بینی می‌شود که شاردینگ مقیاس پذیری اتریوم به اندازه 100 هزار تراکنش افزایش دهد و این بروزرسانی قرار است در سال 2023 اتفاق بیافتد. پس از سرج سه بروزرسانی دیگر نیز اجرایی خواهد شد که Verge (ورج)، Purge (پرج) و Splurge (اسپلرج) نام دارند. این بروزرسانی‌ها قرار است ذخیره اطلاعات اتریوم را با کاهش فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی بهبود ببخشند. همچنین این بهینه سازی به کاهش ازدحام در شبکه اتریوم نیز کمک خواهد کرد.

 

جمع بندی

شبکه اتریوم یکی از بزرگترین بروزرسانی‌های خود را دریافت کرد اما بر خلاف تصور عموم این بروزرسانی بر مقیاس پذیری یا سرعت و هزینه تراکنش‌های اتریوم تاثیری نخواهند داشت. اما تاثیرات اصلی این بروزرسانی بر امنیت و کاهش مصرف انرژی این شبکه خواهد بود و اتریوم در بروزرسانی‌های بعدی ترفندهایی را برای افزایش مقیاس پذیری نیز در نظر گرفته است.

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، نظرات خود را در رابطه با بروزرسانی‌های اتریوم با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد