جستجو در بیتفا
  • تأخیر یک ساله در بازپرداخت بدهی طلبکاران صرافی Mt. Gox
  • Mt. Gox بزرگ‌ترین هک تاریخ صرافی‌های کریپتویی را تجربه کرده است!
  • تاثیر خبر آزادسازی دارایی‌های صرافی Mt. Gox بر بازار کریپتو
  • جمع بندی
تأخیر یک ساله برای بازپرداخت خسارت طلبکاران صرافی Mt. Gox

تأخیر یک ساله برای بازپرداخت خسارت طلبکاران صرافی Mt. Gox

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
۴ دقیقه
۰
۲۶۷
توسط :
مبین رزمخواه

نوبواکی کوبایاشی، یکی از مسئولین صرافی Mt. Gox اعلام کرد که زمان بازپرداخت به افرادی که در حادثه هک تاریخی این صرافی متضرر شده‌اند تا اکتبر ۲۰۲۴ به تأخیر افتاده است. هک Mt. Gox یکی از بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ بیت کوین به شمار می‌رود که در آن حدود 480 میلیون دلار از دارایی‌های کاربران به سرقت رفت. خبر بازپرداخت دارایی‌های سرقت شده این صرافی سال‌هاست که با عناوین مختلف منتشر می‌شود ولی هیچگاه به مرحله پرداخت واقعی نرسیده است. در این مقاله نگاهی به آخرین اخبار منتشر شده در مورد بازپرداخت خسارت هک Mt. Gox می‌اندازیم و حواشی پیرامون آن را بررسی می‌کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

تأخیر یک ساله در بازپرداخت بدهی طلبکاران صرافی Mt. Gox

در نامه‌ای که در 21 سپتامبر توسط نوبواکی کوبایاشی (Nobuaki Kobayashi) منتشر شد، تاریخ بازپرداخت خسارت به طلب کاران صرافی ورشکسته Mt. Gox به صورت رسمی یک سال تأخیر خورد و اکنون این صرافی متعهد شده است که تا 31 اکتبر 2024 دارایی‌های سرقت شده از کاربران را به آن‌ها بازگرداند.

در این نامه عنوان شده است که بر اساس مجوزی که توسط دادگاه توکیو برای این صرافی صادر شده، آن‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند زمان بندی اعلام شده را تغییر دهند، بلکه می‌توانند تعیین کنند که بازپرداخت به صورت خرد و یا کلان به طلب کاران صورت بگیرد. همچنین به این نکته نیز اشاره شد که برای طلب کارانی که اطلاعات لازم خود را به این صرافی ارائه کرده‌اند، از اواخر سال جاری پرداخت‌ها به صورت جزئی آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارشات منتشر شده، صرافی Mt. Gox اکنون حدود 142 هزار رمز ارز بیت کوین، 143 هزار بیت کوین کش و 69 میلیارد ین ژاپن در اختیار دارد که می‌تواند از آن‌ها برای پرداخت بدهی خود به طلبکاران استفاده کند.

هک mt. gox

در ادامه نگاهی به تاریخچه هک این صرافی و اتفاقاتی که برای آن افتاد خواهیم داشت.

 

Mt. Gox بزرگ‌ترین هک تاریخ صرافی‌های کریپتویی را تجربه کرده است!

صرافی Mt. Gox در بین سال‌های 2010 تا 2014 فعالیت بسیار پر رونقی در زمینه مبادله بیت کوین و ارز دیجیتال تجربه کرد. این صرافی متمرکز توسط یک برنامه نویس آمریکایی با نام مک کیلب (Mac Caleb) تأسیس شده بود. او در ابتدا یک سایت خرید و فروش کارت‌های بازی Magic: The Gathering را راه اندازی کرده بود و پس از محبوبیت ارزهای دیجیتال تصمیم گرفت که یک پلتفرم خرید و فروش برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال راه اندازی کند.

این صرافی به سرعت در بین کاربران کریپتویی محبوب شد و در سال 2013 حدود 70 درصد از کل معاملات بیت کوین تنها در Mt. Gox روی می‌داد. شهرت بالای این صرافی باعث شد تا چندین بار مورد حمله هکرها قرار بگیرد و در سال 2014 بزرگ‌ترین هک تاریخ بیت کوین در آن رقم خورد و هکرها توانستند حدود 850 هزار بیت کوین را از آن سرقت کنند.

این اتفاق باعث شد تا این صرافی در فوریه 2014 رسماً اعلام ورشکستگی کند. ورشکستگی صرافی Mt. Gox باعث فروپاشی گسترده‌ای در بازار کریپتو شد و قیمت بیت کوین در آن زمان 23 درصد ریزش را تجربه کرد.

اکنون پس از گذشت سال‌ها از آن اتفاق هنوز مسئله بازپرداخت دارایی‌های سرقت شده از این صرافی در فضای کریپتو خبر ساز است. آزادسازی حجم عظیم بیت کوین‌هایی که در اختیار  Mt. Gox قرار دارد می‌تواند موج فروش گسترده‌ای را در بازار ایجاد کند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

 

تاثیر خبر آزادسازی دارایی‌های صرافی Mt. Gox بر بازار کریپتو

در زمان هک شدن پلتفرم Mt. Gox، قیمت بیت کوین در محدوده 400 دلار قرار داشت. طبیعی است تصور کنیم افرادی که بیت کوین‌هایشان را آن زمان از دست داده‌اند تمایل داشته باشند که دارایی‌هایشان را اکنون با قیمت حدود 27 هزار دلار به فروش برسانند! برای درک بهتر باید بگوییم که هر یک بیت کوین از سال 2014 تا کنون حدود 68 برابر شده و همین مسئله یک مشوق خوب برای آن‌هایی است که پس از این همه سال به دارایی‌هایشان می‌رسند!

در طول سالیان گذشته خبر بازپرداخت بدهی این صرافی بارها منتشر شده و هر بار توانسته موجی از ترس را بین کاربران و هولدرهای بیت کوین ایجاد کند. اکنون اما به تأخیر خوردن این اتفاق می‌تواند تا حدودی خیال طرف‌داران بیت کوین را راحت کند.

هک mt. gox

البته در طراحی صورت گرفته توسط مدیران این صرافی، همه بیت کوین‌ها به صورت یک جا به طلبکاران پرداخت نخواهد شد. بر اساس محاسبات صورت گرفته بازپرداخت در چند مرحله و هر بار حدود 200 هزار ین ژاپن (1500 دلار) به هر کدام از طلبکاران می‌رسد. گفته می‌شود که دارایی‌های طلبکاران به صورت 79 درصد ارز دیجیتال و 29 درصد ارزهای فیات پرداخت خواهد شد تا از فشار فروش احتمالی که قرار است رخ دهد کاسته شود.

 

جمع بندی

ماجرای هک صرافی Mt. Gox پس از گذشت حدود 10 سال هنوز هم یک مسئله جنجالی و خبر ساز در فضای ارزهای دیجیتال است. بازپرداخت خسارت هک Mt. Gox بارها توانسته موجی از ترس را در بین کاربران کریپتو ایجاد کند و اکنون با تأخیر خوردن زمان این بازپرداخت اوضاع کمی آرام‌تر خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد