جستجو در بیتفا
  • معرفی شبکه آکاش (Akash)
  • روش قیمت‌گذاری فضای‌ابری در شبکه آکاش
  • چرا شبکه آکاش بسیار امن است؟
  • شبکه آکاش چگونه کار می‌کند؟
  • چه چیزی شبکه آکاش را متمایز می‌کند؟
  • بررسی بازار استقرار آکاش (Akash Deployment Marketplace)
  • پلتفرم کانتینر آکاش (Akash Container Platform) چیست؟
  • ارز دیجیتال AKT چیست؟
  • ارز AKT را از کدام صرافی‌ها بخریم؟
  • کدام کیف‌پول‌ها از ارز AKT پشتیبانی می‌کنند؟
  • چگونه از آکاش استفاده کنیم؟
  • چگونه یک اعتبارسنج آکاش شویم؟
  • تامین‌کنندگان مالی شبکه آکاش
شبکه Akash چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال AKT

شبکه Akash چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال AKT

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
۷ دقیقه
۱
۸۱۴
توسط :
یاسمن یزدان دوست

این روزها بسیار شاهد پرطرفدار شدن فضای ابری هستیم اما تهیه فضاهای ابری از گوگل‌ کلود، آمازون و یا مایکروسافت بسیار هزینه‌‌بر است. شبکه آکاش راه‌حلی برای این گرانی و مشکلات این سرویس‌ها طراحی کرده است. این شبکه به عنوان یک سوپرکلود، فضاهای ابری را با قیمت بسیار کمتری در اختیار خریداران قرار داده است. همچنین به دارندگان این فضاهای ابری این امکان را می‌دهد که منابع محاسباتی ابری خود را به صورت ایمن، بفروشند یا حتی آن را اجاره دهند.

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به بررسی ویژگی‌های جذاب و فوق کاربردی پروژه Akash بپردازیم و در ادامه با ارز دیجیتال AKT آشنا شویم.

 

معرفی شبکه آکاش (Akash)

بنیان گذار شبکه آکاش، آقای Greg Osuri است که در سال ۲۰۲۰ با همراهی تیم متخصص خود این سرویس سوپرکلود (Supercloud) را راه‌اندازی کرد. این شبکه اولین پلتفرم غیرمتمرکز لایه یک است که سرویس‌های ابری را به صورت ایمن و ارزان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند زیرساخت‌های ابری خود را راه‌اندازی کنند و منابع مازاد را به دیگران بفروشند یا برای اجاره در اختیار دیگر خریداران قرار دهند. شبکه آکاش، یک شبکه کامیونیتی محور یا مردمی است، زیرا تحت مالکیت و مدیریت جامعه قرار دارد. حتی ویژگی‌های جدید این پروژه را کامیونیتی آن تعیین می‌کند. همچنین این شبکه از محصولات دیگری برخودار است که در ادامه این مقاله مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

روش قیمت‌گذاری فضای‌ابری در شبکه آکاش

در شبکه آکاش (Akash) کاربران پس از خرید فضای‌ابری خود و راه‌اندازی زیرساخت‌های ابری، مازاد این منابع محاسباتی را به دیگران می‌فروشند یا اجاره می‌دهند. قیمت‌گذاری این منابع‌ محاسباتی‌ ابری با روش مزایده معکوس انجام می‌شود. به این صورت که برای تعیین قیمت یک فضای‌ابری، این خریداران هستند که قیمت موردنظر خود را اعلام می‌کنند و فروشندگان باید برای به دست آوردن مشتری رقابت کنند. این مکانیزم قیمت‌دهی باعث کاهش چشمگیر قیمت فضای‌ابری در این شبکه شده است. این موضوع یکی از علت‌های تمایز این شبکه با دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری مانند گوگل کلود یا آمازون است. پروژه Akash همچنین ادعا می‌کند که ۸۵٪ ارزون‌تر از بقیه پلتفرم‌ها است.

 

چرا شبکه آکاش بسیار امن است؟

مهم‌ترین علت امنیت شبکه آکاش (Akash) غیرمتمرکز و متن باز بودن این شبکه است. متن باز بودن باعث ایجاد شفافیت در این پلتفرم می‌شود. در واقع هیچ نهاد واحدی فعالیت‌های این شبکه را کنترل نمی‌کند و هیچ واسطی در این معاملات دخیل نیست. شبکه آکاش برای برقراری امنیت شبکه نودهای اعتبارسنجی غیرمتمرکز، از روش اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و همچنین می‌توان بدون مجوز، اعتبارسنجی شبکه آکاش را انجام داد. استیک کردن ارز بومی این شبکه که نام آن AKT است، باعث تامین امنیت می‌شود. شبکه آکاش از هویت کاربران خود محافظت می‌کند و حریم خصوصی قدرتمندی را برای کاربران خود طراحی کرده است. همچنین کاربران به صورت کاملاً ناشناس و بدون افشا هویت خود می‌توانند برروی شبکه اکاش برنامه‌های خود را مستقر کنند.

علت دیگر امنیت بالای این شبکه استفاده از P2P است به این صورت که کاربران می‌توانند به صورت کاملاً مستقیم و بدون دخالت شخص ثالثی، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این مزیت عالی باعث می‌شود که یک واحد کنترل مرکزی موجود نباشد که شاهد اتفاقات فضای‌ابری کسی باشد یا بخشی از مبالغ پرداختی کاربران را مطالبه کند. این مورد باعث حفظ امنیت بالای این شبکه و ایجاد حریم خصوصی برای کاربران می شود.

 

شبکه آکاش چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، شبکه اکاش یک سرویس سوپرکلود است که به صورت غیرمتمرکز طراحی شده است. آکاش از فناوری‌های پیشرفته‌ای از جمله زیرساخت‌های کازماس (Cosmos) و کوبرنتیز (Kubernetes) استفاده می‌کند. همچنین از لایه ارکستراسیون برای خودکارسازی مدیریت ارتباطات میان فضای‌ابری خصوصی و عمومی استفاده می‌شود. این لایه با استفاده از کتابخانه (Library) رایگان و متن باز SDL عمل می‌کند که این کتابخانه بر اساس زبان YAML طراحی شده است. کاربران می‌توانند با استفاده از این فناوری‌ها، منابع محاسباتی ابری مورنظر خود را از میان فروشندگان انتخاب و خریداری کنند. همان‌طور که قبلا گفتیم، انتقال فایل‌ها از طریق روش همتا‌به‌همتا (P2P) و مجزا از شبکه بلاکچین انجام می‌شود. این درحالی است که دارایی‌ها از طریق پروتکل mTLS منتقل می‌شوند تا امنیت آن برقرار شود.

شبکه آکاش شبیه به یک بازاری مجازی مانند بازار ایر بی‌ان‌بی (Air BNB) عمل می‌کند. شبکه Akash از این طریق به کاربران خود اجازه تعیین قیمت و ویژگی‌های منابع ابری موردنظر خود را می‌دهد. همچنین فعالیت توسعه‌دهندگان برای راه‌اندلزی برنامه‌ها بسیار راحت‌تر شده است. به این صورت که می‌توانند تنها با استفاده از ابزار خط فرمان (Command-Line Tool)، مستقیماً از یک ترمینال، فرایند پیاده‌سازی برنامه‌ها را انجام دهند.

 

چه چیزی شبکه آکاش را متمایز می‌کند؟

در این قسمت به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های شبکه آکاش با سایر پلتفرم‌های متمرکز می پردازیم. مهم‌ترین تفاوت شبکه آکاش ارزان بودن فضای‌ابری است که علت آن استفاده از روش قیمت‌گذاری مزایده‌ معکوس است. همچنین غیرمتمرکز و بدون واسطه بودن آن باعث افزایش امنیت و جلب اعتماد کاربران شده است.  برای پیاده‌سازی برنامه‌های ابری بومی در فضاهای‌ابری سنتی متمرکز باید هزینه بالا و زمان زیادی خرج می‌شد اما شبکه اکاش از میلیون‌ها مراکز داده در سراسر جهان استفاده می‌کند و ذخایر عظیمی از منابع استفاده‌نشده دارد که باعث کاهش هزینه پیاده‌سازی این برنامه‌های ابری بومی و کانتینری می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های اساسی، قابلیت میزبانی‌ (Host) کانتینرها این شبکه است. کاربران و توسعه‌دهندگان، با استفاده از هاست شبکه آکاش، می‌توانند برنامه‌های بومی خود را بدون نیاز به بازنویسی با یک زبان برنامه نویسی اختصاصی، اجرا کنند. همچنین به خریداران اجازه می‌دهد که قیمت و ویژگی فضای‌ابری موردنیازشان را خودشان تعیین کنند و هرکدام از ارائه‌دهندگان یا فروشندگان مختلف را به‌راحتی انتخاب کنند.

 

بررسی بازار استقرار آکاش (Akash Deployment Marketplace)

بازار استقرار آکاش (Akash Deployment Marketplace) همان پلتفرمی است که کاربران می‌توانند فضاهای‌ابری را خرید و فروش کنند. این بازار فضایی را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند با اطمینان خاطر ارائه‌دهندگان خود را انتخاب کنند. همچنین از این طریق می‌توانند به کانتینرهای داکر دسترسی داشته باشند تا منابع محاسباتی ابری خود را پیاده‌سازی کنند. این بازار از طریق پلتفرم کانتینر که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، استقرار (Deployment) یکپارچه کانتینرهای داکر (Docker) را راحت کرده است. به مجموعه‌ای از پلتفرم‌ها، به عنوان محصولات خدماتی، داکر گفته می‌شود. داکر از روش مجازی‌سازی در لایه سیستم‌عامل استفاده می‌کند تا نرم‌افزارها را در کانتینرها ارائه دهد.

بازار شبکه آکاش از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که باعث مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری ان شده است. زیرساخت مستحکم این بازار روی بلاکچینی ساخته شده است که مبتنی بر پروتکل تندرمینت (Tindermint) است. این پروتکل از کیت توسعه نرم‌افزار کازموس استفاده می‌کند که همین امر باعث قابل اعتماد شدن این بازار می‌شود.

 

پلتفرم کانتینر آکاش (Akash Container Platform) چیست؟

ابتدا یک توضیح مختصری در رابطه با کانتینرها بدیم، کانتینرها واحدهای نرم‌افزاری هستند که تمام کدهای برنامه‌نویسی و توابع استفاده شده در برنامه‌های بومی فضای‌ابری را دربر می‌گیرند و باعث افزایش سرعت اجرا برنامه‌ها، در محیط‌های پردازش مختلفی می‌شوند. این پلتفرم باعث اجرا شدن هر برنامه ابری به صورت یکپارچه شده است که موجب انعطاف‌پذیری این شبکه می‌شود. فناوری این پلتفرم کوبرنتیز است که قبل‌تر به آن پرداختیم. کوبرنیتز (Kubernetes) که معمولا با نام K8s شناخته می‌شود، یک سیستم خودکارسازی فرایند استقرار و مدیریت برنامه‌ها است که به صورت متن باز قرار دارد. این روش موجب مدیریت قوی کانتینرها و راحتی استقرار برنامه‌ها شده است. این پلتفرم به علت مدیریت قوی و انعطاف‌پذیری خود، یک انتخاب هوشمندانه برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های کانتینری است.

 

ارز دیجیتال AKT چیست؟

ارز AKT ارز بومی شبکه آکاش است که از این ارز برای حل (Resolve)، پاداش (Reward) و ذخیره (Reserve) استفاده می‌شود. ارزش کل بازار ارز AKT حدودا ۱۹۰ میلیون دلار است. عرضه این ارز حدودا ۲۱۸ میلیون واحد است. کاربردهای این ارز امنیت و حاکمیت شبکه آکاش و استفاده برای تشویق شرکت‌کنندگان و مکانیزم ذخیره ارزش است. در ادامه به تمام این کاربردها می‌پردازیم.

  1. برقراری امنیت شبکه آکاش: با استیک کردن ارز AKT و مکانیزم اثبات سهام (PoS) برقرار می شود. استیک کردن ارزبومی این شبکه همچنین یک راه درآمدی منفعلانه است که سپرده‌گذاران می‌توانند از آن بهره ببرند.
  2. ذخیره ارزش: ارز AKT در سیستم کازماس(Cosmos) به عنوان یک ارز ذخیره ارزش عمل می‌کند که به صورت پیش فرض برای تبادل ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. پاداش: همچنین ارز AKT به عنوان جایزه و پاداش به فروشندگان برای تشویق آن‌ها به فروش فضای‌ابری خود با قیمت پایین‌تر اهدا می‌شود و همچنین سپرده‌گذارانی که مدت طولانی مشارکت داشته باشند، نیز ارز AKT اهدا خواهد شد.
  4. حاکمیت: همان‌طور که گفتیم شبکه آکاش براساس کامیونیتی خود مدیریت می‌شود و مالکیت این بازار و شبکه با کاربران است. بنابراین هولدرهای این ارز AKT بر این شبکه حاکمیت می‌کنند. پروپزال‌ها به رای‌های ولیدیتورها نیاز دارند و هر پروپزال براساس ارزهای استیک‌شده خود و رمزارزهای قفل شده (Bonded) ارزش‌دهی می‌شود. حال دارندگان ارز AKT می‌توانند به پروپزال‌ها رای دهند تا مسائل مهمی مانند قیمت‌ها یا نرخ تورم را تعیین و مدیریت کنند. به همین ترتیب کاربران می‌توانند تنها با داشتن ارز AKT بر این شبکه حاکمیت کنند.

 

ارز AKT را از کدام صرافی‌ها بخریم؟

این ارز در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز متعددی لیست شده است. از برترین صرافی‌هایی که از معاملات ارز AKT پشتیبانی می‌کنند می‌توان به صرافی‌های : Kraken، KuCoin، BitMax، Gate.io، HTX اشاره کرد. بیشترین حجم متعلق برای این رمزارز به صرافی متمرکز Karken تعلق دارد.

از صرافی‌های غیر متمرکزی که از این معاملات این رمزارز پشتیبانی می‌کنند می‌توان به صرافی غیر متمرکز Osmosis اشاره کرد.

 

 

کدام کیف‌پول‌ها از ارز AKT پشتیبانی می‌کنند؟

کیف پول کپلر یکی از بهترین کیف پول‌ها برای شبکه‌های مبتنی بر اکوسیستم کازماس است. از آن‌جایی که شبکه Akash یک بلاکچین مبتنی بر اکوسیستم کازماس است، کیف پول Keplr می‌تواند گزینه خوبی برای این شبکه باشد. در سایت شبکه آکاش نیز همین کیف‌پول پیشنهاد شده است.علاوه بر آن دیگر کیف پول‌هایی که از اکوسسیستم کازماس پشتیبانی می‌کنند گزینه مناسبی برای این شبکه هستند. از این نوع کیف پول‌ها می‌توان به کیف پول Cosmostation و کیف پول Mixin Messenger اشاره کرد.

 

چگونه از آکاش استفاده کنیم؟

شما می‌توانید از خط فرمان (Command-Line) شروع کنید یا از برنامه وب استفاده کنید.

  • تصویر Docker ، CPU، حافظه و ذخیره سازی خود را در یک پرونده yaml تعریف کنید.
  • قیمت خود را تعیین کنید، در ثانیه پیشنهادات از ارائه دهندگان را دریافت کنید و کمترین قیمت را انتخاب کنید.
  • برنامه خود را بدون نیاز به تنظیم، پیکربندی یا مدیریت سرورها اجرا کنید.
  • برنامه خود را از یک کانتینر تا صدها نصب گسترش دهید.

 

چگونه یک اعتبارسنج آکاش شویم؟

اعتبارسنج‌ها مسئول تاییدتراکنش‌خت و اضافه کردن یک بلاک جدید به بلاکچین هستند. اعتبارسنج‌ها امنیت شبکه را تامین می‌کنند و نقش اساسی در ساز و کار یک شبکه بلاکچینی مبتنی بر اثبات سهام دارند.

در ادامه به نیازمندی‌های سخت‌افزاری برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج می‌پردازیم.

  • پردازنده: ۴ یا 8 هسته
  • حافظه: ۸ یا 16 گیگابایت
  • دیسک: SSD یا  NVMe
  • فضای ذخیره‌سازی: 512 گیگابایت یا بیشتر

 

تامین‌کنندگان مالی شبکه آکاش

این شبکه در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۲۰ (۱۱ فروردین ۱۳۹۹)‌ شروع به جذب سرمایه کرد که در مجموع ۲ میلیون دلار توسط ۶ سرمایه‌گذار تامین شد. لیستی از شرکت‌هایی که در این پروژه سرمایه گذاری کرده‌اند در زیر آمده است :

  • Digital Asset Capital Management
  • George Burke
  • Zokyo
  • Infinite Capital
  • Satori Research

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد