جستجو در بیتفا
  • USDC چیست؟
  • نحوه عملکرد ارز USDC
  • نسخه دوم USDC
  • مزایا و معایب USDC
  • مزایا ارز USDC
  • معایب ارز USDC
  • USDC برای ایرانیان
  • مقایسه USDT و USDC
  • جمع‌بندی
یو‌اس‌دی‌سی (USDC) چیست؟

یو‌اس‌دی‌سی (USDC) چیست؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
۵ دقیقه
۲
۵۲۷
توسط :
مینا بشیری

همانطور که می‌دانید بازار رمزارزها بازاری به شدت نوسانی می‌باشد در نتیجه نیاز به یک ارز با ثبات بیش از بیش در میان معامله گران و سرمایه‌گذاران حس شد و همین دلیل سبب ایجاد استیبل کوین‌هایی نظیر USDT و USDC شد. وجود این ارزها باعث شد کاربران بتوانند امنیت دارایی‌های خود را در مقابل نوسانات بازار حفظ کنند و افراد بیشتری برای ورود و فعالیت در این بازار ترقیب شوند. استیبل‌کوین USDT اولین استیبل کوین ایجاد شده است و پس از آن استیبل‌کوین USDC ایجاد شد. همانند تتر، چند شرکت USDC را پشتیبانی می‌کنند. USDC کوتاه شده عبارت (United State Dollar Coin) است که در ادامه به معرفی و بررسی تفاوت‌های آن با USDT و نحوه‌ خریداری آن خواهیم پرداخت. 

اما قبل از آن شاید بهتر باشد در مورد استیبل‌کوین‌ها بیشتر بدانید، بنابراین مشاهده این ویدیو را به شما پیشنهاد می‌کنم.

 

USDC چیست؟

USDC چیست

USDC در سال 2018 توسط کنسرسیوم سنتر (consortium centre) که حاصل همکاری شرکت Circle و صرافی Coinbase است، ارائه شد. دلار آمریکا پشتوانه این استیبل کوین است. پشتوانه دلار داشتن به این معنی است که ارزش هر واحد از آن برابر با یک دلار امریکا است. جالب است بدانید کمپانی Circle مقدار پول لازم برای پشتیبانی این ارز را در خزانه داری خود نگهداری می‌کند.

Circle یک سرویس خدمات مالی مستقر در بوستون است. ارائه دهندگان خدمات مالی، مشاغل خدمات مالی ایالت متحده هستند که باید قوانین و مقررات فدرال را رعایت کنند. این شرکت حمایت سرمایه‌گذاران استراتژیک و خطرپذیری از جمله آی‌دی‌جی کپیتال (IDG Capital)، بریر کپیتال (Breyer Capital)، جنرال کاتالیست پارتنرز (General Catalyst Partners)، گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، سی‌آی‌سی‌سی آلفا (CICC Alpha)، بایدو (Baidu)، وان‌شیانگ (WanXiang)، کردیت‌ایز (CreditEase) و اوربرایت بنک (EverBright Bank) را دارد.

از آنجایی که قبل از عرضه هر کوین لازم است یک دلار ذخیره شود، در نتیجه تمام کوین‌های USDC تنظیم شده، شفاف و قابل اثبات هستند. کوین بیس هم یک صرافی مطرح در ایالت متحده آمریکا است که به عنوان تنها صرافی قانون گذاری شده فعالیت می‌کند. این صرافی تاثیر به سزایی در بازاریابی و معرفی استیبل کوین USDC به مخاطبان بازار رمزارزها داشته است.

 

نحوه عملکرد ارز USDC

این استیبل کوین قابلیت پرداخت‌های خرد و کلان را دارد. USDC در ابتدا تنها بر روی شبکه ERC-20 ایجاد شده بود اما امروزه می‌توانیم تراکنش‌های آن را بر شبکه‌های الگورند Algorand ، سولانا Solana و استلار Stellar نیز انجام دهیم. البته اخیرا بر بستر بلاکچین ترون نیز عرضه شده است. از زمان راه اندازی نسخه دوم USDC، پرداخت‌ها آسان‌تر انجام می‌شود و کارمزد گس مستقیما به صورت USD پرداخت می‌شود. این رمزارز با صرافی‌ها، کیف پول‌ها، پروتکل‌های دیفای و دیگر پلتفرم‌های رمزارزی سازگار است.

USDC برای ایجاد محیطی امن برای حفاظت از دارایی‌های معامله گران در برابر نوسانات بازار بوجود آمد با این حال به گفته موسسان USDC می‌توان امکان پرداخت با دارایی‌های رمزارزی را برای کسب و کارها فراهم کرد. همچنین در امور مالی غیرمتمرکز و بازی‌ها نیز کاربرد دارد.

 

نسخه دوم USDC

یو‌اس‌دی‌سی همواره در معرض توسعه و بهبود قرار دارد و در اوت سال 2020، کنسرسیوم سنتر خبر عرضه نسخه دوم USD Coin را منتشر کرد. این اپدیت قرار است قابلیت‌های پرداخت، تجارت و تراکنش‌های همتا به همتا را بهبود ببخشد.

این نسخه جدید، راه حل Gassless Sends را معرفی کرده است که کیف پول‌ها و اپلیکیشن‌ها را قادر می‌سازد تا راه حلی برای رفع مشکل گس و نیاز کاربران برای نگهداری مقداری Eth پیدا کند. این اتفاق یک بازار جدید را راه اندازی می‌کند و به توسعه دهندگان کیف‌پول‌ها این امکان را می‌دهد تا خدمات پرداخت گس را خودشان ارائه دهند یا این وظیفه را به شخص ثالث انتقال دهند. در هر صورت ارائه دهده خدمات می‌تواند کارمزدها را خودش از طرف مشتری پرداخت کند یا آن‌ها را مستقیما از مقدار USDC کم کند.

در این به روزرسانی فرآیند پرداخت آسان‌تر شده و مشتریان قادر به ارسال و دریافت USDC به صورت همتا به همتا هستند در نتیجه دیگر نیازی به نگهداری اتر نیست و کارمزد به صورت USDC پرداخت می‌شود.

 

مزایا و معایب USDC

تا اینجا با این استیبل کوین آشنا شدیم، در این بخش به معرفی مزایا و معایب USD coin خواهیم پرداخت.

 

مزایا ارز USDC

USDC یک ارز با ثبات است و اگر قصد سرمایه گذاری با هدف رشد و سود آوری دارید باید به شما بگوییم که این ارز انتخاب مناسبی نیست. بنابراین اصطلاحا امکان Market Timing یا Time The Market در آن وجود ندارد. این دو اصطلاح نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری بر اساس تغییرات قیمت در بازار است. با این حال به عنوان ذخیره ارزش از شفاف‌ترین استیبل‌کوین‌های فضای کریپتو کارنسی است. در ادامه به مزایا و معایب این ارز خواهیم پرداخت.

از مزایای این ارز میتوان به پشتیبانی شرکت‌های شناخته شده از آن اشاره کرد. و اینکه USDC کاملا توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. همچنین USDC با پلتفرم‌ها و برنامه‌های متعددی سازگاری دارد که در راس همه آن‌ها کوین بیس قرار دارد.

USDC مانند سایر رمزارزها دچار نوسانات شدید نمی‌شود و معامله گران می‌توانند امنیت دارایی‌های خود را را تامین کنند.

 

معایب ارز USDC

USDC یک استیبل کوین متمرکز است که ساختاری شبیه به رمزارز بانک مرکزی‌ها (CBDC) دارد. صادر کننده این کوین کنترل کاملی روی آن دارد و می‌تواند به تنهایی و بدون مشورت تصمیم گیری کرده و سریعا تمام حساب‌ها را ببندد.

علاوه بر این قرارداد هوشمند این توکن به نوعی طراحی شده که باعث شده هر کوین مانند یک پول غیر‌قابل تعویض باشد البته این امر تاثیری بر قابلیت تعویض پذیری آن ندارد.

 

USDC برای ایرانیان

احتمالا از اخبار تتر و مشکلات پیرامون آن طی بیانیه‌ وزارت خزانه داری آمریکا اطلاع دارید. کاربران بسیاری برای معامله در صرافی‌های خارجی یا به عنوان ذخیره‌ ارزش از تتر استفاده می‌کردند. تتر ارزی متمرکز با پشتوانه دلار آمریکا است و از همین جهت باعث نگرانی‌هایی بابت قفل شدن دارایی تتر کاربران کشور‌های تحت تحریم از جمله ایران شد. همانطور که می‌دانید دنیای رمزارزها دنیایی غیر متمرکز است و هیچ نهاد یا دولتی نمی‌تواند کشورهای تحت تحریم را از فعالیت در این بازار منع کند، با این حال ارزهای متمرکزی همچون تتر نیز وجود دارند که می‌توانند تهدیدی برای دارایی کاربران باشند برای مثال اگر شرکت تتر تصمیم بگیرد می‌تواند دارایی‌های تتر کاربران را مسدود کند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا  استفاده از استیبل کوین دیگری نظیر USDC نیز این خطرات را دارد یا خیر؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد استیبل کوین USDC نیز همانند تتر یک ارز متمرکز است و در صورت تصمیم صادر کننده احتمال بسته شدن حساب‌ها و مسدود کردن دارایی‌ها وجود دارد. این موضوع خلاف میل تمرکززدایی بازار رمزارزها است و یکی از بزرگترین ریسک‌های بازار رمزارزها به شمار می‌رود.

 

مقایسه USDT و USDC

USDC and USDT

تتر از اولین و محبوب‌ترین استیبل‌کوین است به طوری که معمولا انتخاب اول معامله گران تتر است، زیرا اکثر ارزها قابل معامله با جفت ارز تتر می‌باشند. با مطالعه مقاله تتر و همچنین مشاهده ویدیوی آن، بیشتر با تتر آشنا خواهید شد. با این حال شایعات پیرامون تتر، در مورد USDC وجود ندارد به این دلیل که دارای پشتوانه کامل دلار است.

  • هر دو USDT و USDC از گزینه‌های محبوب به منظور استفاده به عنوان جفت ارز در پروتکل DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز می‌باشند که بیشترین حجم معاملاتی را در بین سایر استیبل کوین‌ها دارند.
  • هر دو استیبل کوین USDC و USDT ارزهای متمرکزی هستند که کنسرسیوم سنتر صادر کننده و اداره کننده USDC و تتر تحت مدیریت شرکت Tether Holding Limits قرار دارد.
  • اسناد اثبات وجوده Proof Of Funds تتر تا حدی مبهم است در صورتی که اسناد مربوط به USDC کاملا شفاف و قابل اثبات است.

همچنین ابهاماتی حول محور شرکت‌های پشتیبان کننده تتر وجود دارد و تتر یک شرکت خارجی صادر می‌شود اما USD coin پشتیبانی شرکت‌های شناخته شده آمریکایی را دارد. در زمان نگار این مقاله ارزش بازار تتر و USDC به ترتیب 65.89 و 55.27 میلیارد دلار و حجم معاملات آن‌ها نیز به ترتیب 42.33 و 4.47 میلیار دلار است. 

 

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاران از دو جهت نبود قانون گذاری مناسب و نوسانات بسیار نگران بازار رمزارزها بودند اما با بوجود آمدن استیبل کوین‌هایی نظیر USD coin این نگرانی‌ها بر طرف شد. اگرچه ابهاماتی پیرامون استیبل‌کوین تتر وجود دارد اما کوین USDC کاملا شفاف و قانونی است. البته باید بدانید که استیبل کوین‌هایی نظیر USDT و USDC متمرکز هستند و امکان ردیابی کوین‌ها و مسدود کردن حساب‌ها وجود دارد. با این حال نمی‌توان از مزایا استیبل کوین‌ها و نیاز به آن‌ها برای تامین امنیت دارایی‌های رمزارزی چشم پوشی کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد