جستجو در بیتفا
  • تحلیل بنیادی (Fundamental analysis)
  • تحلیل تکنیکال (Technical analysis)
  • تحلیل آنچین (On-chain analysis)
  • جمع‌بندی؛ ترکیب هر سه روش تحلیل، برای تحلیل موفق در بازار رمز ارزها
انواع تحلیل در بررسی بازار رمز ارزها

انواع تحلیل در بررسی بازار رمز ارزها

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
۷ دقیقه
۱
۳۲۳
توسط :
میلاد محمدی

انواع تحلیل در بازار رمز ارزها وجود دارد که در این مقاله، به آن خواهیم پرداخت.

یک سرمایه گذار موفق، باید بر روی تحلیل‌های خودش متکی باشد؛ بنابراین یادگیری و آموزش در مورد مبانی ترید و سرمایه گذاری رمز ارزها، ممکن است یکی از ارزشمندترین کارهایی باشد که می‌توان انجام داد. همانطور که سو ژو (Su Zhu)، مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری رمزنگاری Three Arrows Capital، گفت: "اگر قادر به درک رمز ارزها نباشید و از یادگیری امتناع کنید، قرن سختی برای شما خواهد بود."

در دنیای رمز ارزها معامله‌گران و سرمایه‌گذاران زیادی را می‌بینیم که از روش‌های تحلیل متفاوتی مانند تحلیل تکنیکال، بنیادی و آنچین استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، گزارش‌های سرمایه‌گذاری متنوعی با استفاده از تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال توسط گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، جی پی مورگان (JP Morgan) و مورگان استنلی (Morgan Stanley) منتشر شده است. و همچنین مدل‌هایی که توسط تحلیلگران آنچین (on-chain) مانند Stock-to-Flow طراحی شده‌اند که برای پیش بینی قیمت رمز ارز بیت‌کوین می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع روش‌های تحلیل بپردازیم که در پیش بینی و تحلیل قیمت رمز ارزها به معامله گران کمک خواهند کرد. در ادامه سه نوع از تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال را بررسی خواهیم کرد:

  1. تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis)
  2. تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)
  3.  تحلیل آنچین یا درون شبکه (On-Chain Analysis)

استفاده از این سه نوع تحلیل در کنار یکدیگر و همچنین در نظر گرفتن شرایط اقتصاد کلان به عنوان یک فاکتور و عامل بسیار تاثیر گذار، می‌تواند منجر به نتایج و تصمیم‌های بهتر شود، در مقایسه با زمانی که فقط از یکی از این نوع تحلیل‌ها استفاده می‌شود.

 

تحلیل بنیادی (Fundamental analysis)

تحلیل بنیادی (Fundamental analysis)

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال با استفاده از ترکیبی از معیارهای کمی و کیفی، تمام اطلاعات موجود در مورد یک رمز ارز را بررسی می‌کند. در نهایت هدف این نوع تحلیل، تعیین قیمت ذاتی یک رمز ارز می‌باشد اما ذکر این نکته الزامیست که این تحلیل در کوتاه مدت نمی‌تواند چندان معتبر باشد و بیشتر به منظور تحلیل بلند مدت رمز ارز مورد نظر استفاده می‌باشد.

وقتی ارزش بنیادی را با قیمت فعلی بازار مقایسه می‌کنید، می‌توانید ببینید که این دارایی کمتر از مقدار ذاتی‌اش ارزش‌گذاری شده (undervalued) یا بیش از حد (overvalued). دارایی undervalued می‌تواند نشان دهنده یک فرصت خرید باشد، در حالی که دارایی overvalued می‌تواند نشان دهد که زمان کسب سود فرا رسیده است.

یک میم کوین مانند Dogecoin را در نظر بگیرید، آیا این رمز ارز ارزش ذاتی دارد؟ با این حال، هنگامی که از ابزارهای تحلیل بنیادی استفاده می‌کنیم، بیشتر مطلع می‌شویم. اولاً، می‌توانیم بگوییم که Dogecoin فاقد بسیاری از گزاره‌های اساسی مانند نقشه راه، تیم توسعه‌دهنده، و حتی وایت پیپر می‌باشد. با این حال، این رمز ارز دارای ارزش بازار ده‌ها میلیاردی، حجم معاملات ۲۴ ساعته بالا می‌باشد و در واقع یکی از شناخته‌شده‌ترین رمز ارزهای موجود در این مارکت است، به نحوی که تیم بسکتبال Dallas Mavericks، آن را به عنوان یک روش پرداخت برای بلیط مسابقاتش پذیرفت.

موارد زیر، اطلاعات کلیدی برای استفاده از تحلیل بنیادی می‌باشد:

  • ارزش بازار (Market cap)
  • حجم معاملات (Volume)
  • توکنومیک (Tokenomics)
  • ارزش کل قفل شده (Total value locked)
  • نقشه راه (Roadmap)
  • اعضای تیم (Team members)
  • اندازه و مشارکت جامعه (Community size and engagement)
  • نرخ رشد شبکه (Rate of network growth)
  • میزان پذیرش (Rate of adoption)
  • وایت پیپر (Whitepaper)
  • موارد استفاده (Use case)

 

تحلیل تکنیکال (Technical analysis)

تحلیل تکنیکال (Technical analysis)

تحلیل تکنیکال به حرکت‌های گذشته قیمت نگاه می‌کند تا مشخص کند بازار به کدام سمت حرکت می‌کند. برای مثال، حرکتش صعودی می‌شود؟ نزولی می‌شود؟ و یا اینکه یک مدت در یک محدوده نوسان بزند؟

تحلیل تکنیکال از تعدادی شاخص و الگوهای آماری برای تعیین احتمال هر سناریو استفاده می‌کند. در نهایت، کاربرد تحلیل تکنیکال برای یافتن سیگنال‌های خرید و فروش می‌باشد. توجه به این نکته مهم است، معامله‌گرانی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، انتظار ندارند که تحلیل‌هایشان همیشه درست باشد. در واقع، اگر فقط در 55 درصد مواقع تحلیل‌ها درست باشد، همچنان می‌تواند سودآور باشد. برای مدیریت ریسک‌ها در زمان‌هایی که بازار برخلاف آنچه شاخص‌های آن‌ها پیش‌بینی کرده‌اند حرکت می‌کند، از شیوه‌های مدیریت ریسک استفاده می‌کنند؛ مانند تنظیم فروش خودکار و یا سرمایه‌گذاری تنها بخشی از دارایی‌ها در یک معامله. ابزارهای رایج تحلیل تکنیکال عبارتند از:

  • MACD
  • RSI
  • میانگین‌های متحرک (MA)
  • خطوط روند
  • حمایت‌ها و مقاومت‌های استاتیک

برای اینکه بیشتر با مفهوم تحلیل تکنیکال آشنا شوید می توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

 

تحلیل آنچین (On-chain analysis)

تحلیل آنچین (On-chain analysis)

تجزیه و تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای به داده‌های عمومی در بلاکچین نگاه می‌کند. این تحلیل یک علم نوظهور است که منحصر به فضای رمز ارزها می‌باشد و معامله گران از آن برای پیش بینی بهتر حرکات بازار و سنجش احساسات بازار استفاده می‌کنند. در نهایت، معامله‌گران از این تحلیل آنچین برای شناسایی دلایل خرید و فروش شرکت‌کنندگان مختلف بازار استفاده می‌کنند. با تحلیل داده‌های آنچین، معامله گران به دنبال نحوه رفتار شرکت کنندگان مختلف بازار هستند، مانند سرمایه گذاران نهادی، صرافی‌ها، استخراج کنندگان یا همان ماینرها و همچنین خرده سرمایه گذاران. آنها از طیف وسیعی از سیگنال‌ها، از جمله موجودی کیف پول، سن کوین‌ها و حجم تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

به طور مثال اگر از یک نمودار در وبسایت Glassnode ببینیم که درصد بیت کوین‌های نگهداری شده توسط ماینرها و دارندگان بزرگ به طور قابل توجهی کاهش یابد، اما تعداد کوین‌های نگهداری شده توسط سرمایه گذاران روزمره افزایش داشته باشد، نشان دهنده این است که شبکه در طول زمان بیشتر و بیشتر به سمت غیرمتمرکز شدن ادامه می‌دهد. 

علاوه بر این، چنین نمودارهایی می‌تواند توسط معامله گران استفاده شود تا ببینند که شرکت کنندگان مختلف بازار چقدر بر قیمت تاثیر دارند. رافائل شولتزر کرافت (Rafael Schultzre-Kraft)، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری GlassNode، گزارش داد: «از سال 2020 شاهد افزایش قابل توجه نهنگ‌های بیت کوین (و عرضه آنها) بوده‌ایم. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نهادی، صندوق‌ها و سایر افراد با میزان دارایی زیاد وارد این حوزه شده‌اند.»

شاخص‌های بسیار زیادی در تحلیل آنچین وجود دارد، اما موارد زیر می‌تواند از مهم ترین‌های آنها باشد:

  • تعداد آدرس‌های فعال (Number of active addresses)
  • تعداد تراکنش‌ها (Number of transactions)
  • نرخ هش (Hash rate)
  • درآمد ماینرها (Miner revenue)
  • MVRV
  • NVT
  • Realised Cap و Realised Price

برای اینکه بیشتر با مفهوم تحلیل داده های درون شبکه ایی آشنا شوید می توانید به مقاله تحلیل آنچین مراجعه کنید.

 

جمع‌بندی؛ ترکیب هر سه روش تحلیل، برای تحلیل موفق در بازار رمز ارزها

هر یک از این روش‌های تحلیل که در این مقاله معرفی شدند به تنهایی ارزشمند هستند و زمانی که با هم استفاده می‌شوند حتی قدرتمندتر هستند. استفاده از هر کدام از آنها می‌تواند دید خوبی از بازار به شما بدهد، اما فقط در نظر گرفتن یکی از آنها می‌تواند منجر به اشتباهاتی در تحلیل‌ها شود. هر کدام از این تحلیل‌ها، می‌تواند در نوع خود به پیش بینی قیمت کمک کند؛ به عنوان مثال با بررسی شرایط داده‌های آنچین، روند مارکت کریپتو را به طور تقریبی در بلند مدت پیش بینی کرد و در کنار آن هر رمز ارز را به صورت فاندامنتال بررسی کرد. بعد از آن با استفاده تحلیل تکنیکال، نقاط ورود و خروج مناسب را برای ترید کردن بر روی رمز ارز مورد نظر پیدا کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد