جستجو در بیتفا
  • نگاهی به شاخص فاندینگ ریت در معاملات فیوچرز
  • انواع فاندینگ ریت در معاملات فیوچرز پرپچوال
  • کاربردهای فاندینگ ریت برای تریدرها چیست؟
  • شناسایی احساسات معامله گران نسبت به یک رمز ارز
  • تشخیص کف روند صعودی با استفاده از شاخص Funding Rate
  • آموزش شاخص فاندینگ ریت در سایت TradingView
  • بهترین صرافی‌ها از نظر Funding Rate کدام‌اند؟
فاندینگ ریت چیست؟

فاندینگ ریت چیست؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
۷ دقیقه
۲
۳۵۶
توسط :
مبین رزمخواه

در معاملات فیوچرز پرپچوال که به آن‌ها قراردادهای آتی دائمی نیز گفته می‌شود، به منظور به تعادل رسیدن قیمت‌ها در بازارهای اسپات و فیوچرز صرافی‌ها از مکانیزم فاندینگ ریت (Funding Rate) استفاده می‌شود. این شاخص بر اساس میزان تقاضای موجود برای یک رمز ارز در بازار فیوچرز تعیین می‌شود و با کم و زیاد کردن درصد سود تریدرهایی که معاملات خرید (لانگ) و یا فروش (شورت) باز کرده‌اند قیمت را در بازار فیوچرز به تعادل می‌رساند. در این مقاله به بررسی شاخص فاندینگ ریت و نکات مختلفی که نیاز است درباره آن اطلاع داشته باشید اشاره خواهیم کرد؛ با بیتفا همراه باشید.

 

نگاهی به شاخص فاندینگ ریت در معاملات فیوچرز

همان طور که می‌دانید در بازار ارزهای دیجیتال عمدتاً دو نوع معامله اسپات و فیوچرز توسط تریدرها انجام می‌شود. تسویه در معاملات اسپات فرمول خاصی ندارد و تنها یک خرید و فروش ساده بین تریدرها و صرافی انجام می‌شود. معاملات فیوچرز خود به دو نوع فیوچرز استاندارد و پرپچوال تقسیم می‌شوند.

فاندینگ ریت

در معاملات استاندارد یک تاریخ انقضای مشخص برای قرارداد منعقد شده بین تریدر و صرافی مشخص می‌شود و پس از پایان یافتن زمان آن فرایند تسویه آغاز می‌شود. در این مرحله همگرایی قیمت در قراردادهای فیوچرز و قیمت در بازار اسپات آغاز خواهد شد تا در یک عدد جمع بندی شود.

در معاملات بازارهای آتی دائمی یا فیوچرز پرپچوال، به دلیل اینکه تاریخ انقضایی برای معاملات وجود ندارد، صرافی از مکانیزم و یا شاخصی با نام فاندینگ ریت (Funding Rate) استفاده می‌کند تا قیمت‌های به ثبت رسیده در بازار فیوچرز و اسپات را متعادل کند.  با این کار قیمت ارز در بازار فیوچرز به قیمت آن در معاملات اسپات نزدیک می‌شود.

اگر چنین مکانیزمی وجود نداشته باشد، به دلیل افزایش هیجانات در بازار فیوچرز امکان دارد قیمت فاصله زیادی با آنچه که در بازار اسپات به ثبت رسیده پیدا کند و این مسئله منجر به ضرر کردن تریدرها خواهد شد.

 

انواع فاندینگ ریت در معاملات فیوچرز پرپچوال

شاخص FR در صرافی‌های مختلف به صورت هر چند ساعت یک بار محاسبه و آپدیت می‌شود. این شاخص می‌تواند مثبت و یا منفی باشد که در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد ارائه خواهیم کرد.

  • فاندینگ ریت مثبت: زمانی این شاخص مثبت می‌شود که ارزش یک دارایی در بازار فیوچرز بالاتر از ارزش آن در معاملات اسپات به ثبت رسیده شده باشد. به‌عنوان‌مثال اگر فاندینگ ریت +5 درصد باشد و قیمت بیت کوین 30 هزار دلار باشد، شما با فروش بیت کوین‌های خود در بازار فیوچرز می‌توانید 5 درصد پول بیشتری به دست بیاورید که در این مثال معادل 1500 دلار خواهد شد!
  • فاندینگ ریت منفی: درست برعکس حالت قبلی این شاخص زمانی منفی می‌شود که ارزش یک دارایی در بازار فیوچرز کمتر از ارزش آن در بازار اسپات تعیین شود. برای مثال اگر فاندینگ ریت -5 درصد باشد و شما بیت کوین 30 هزار دلاری را در بازار فیوچرز به فروش برسانید، حدود 1500 دلار ضرر کرده‌اید!

نکته حائز اهمیت این است که درصد تعیین شده برای فاندینگ ریت هیچ گاه به این اعداد نمی‌رسد و صرفاً برای درک بهتر از این مثال‌ها استفاده شده است.

شاخص فاندینگ ریت

حال شاید این سؤال برایتان ایجاد شده باشد با توجه به اینکه این شاخص توسط خود صرافی محاسبه می‌شود و تریدرها نقش زیادی در تعیین آن ندارند چگونه می‌تواند کاربردی در انجام معاملات داشته باشد؟ در قسمت بعدی به این مسئله اشاره خواهیم کرد.

 

کاربردهای فاندینگ ریت برای تریدرها چیست؟

با استفاده از این شاخص به اطلاعات مهمی از بازار و روند بعدی که قرار است که در آن شکل بگیرد می‌رسیم. افرادی که پوزیشن‌های معاملاتی باز در بازار فیوچرز پرپچوال هستند، برای اینکه سود خود را افزایش دهند و یا ضرر خود را مدیریت کنند به صورت مداوم نقدینگی معامله خود را کاهش و یا افزایش می‌دهند.

شاخص Funding Rate باعث می‌شود تا در چنین مواقعی کاربران مجبور به پرداخت کارمزد فاندینگ شوند و برخی مواقع نیز وجهی بر اساس عدد به دست آمده این شاخص دریافت کنند. این وجوه به دست آمده برای به تعادل رساندن قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس بالا و پایین شدن این شاخص بر معاملات افراد حرفه‌ای در بازار تأثیرگذار است. در ادامه به چند کاربرد Funding Rate اشاره خواهیم کرد.

 

شناسایی احساسات معامله گران نسبت به یک رمز ارز

رشد شاخص FR می‌تواند نشان دهنده این باشد که احساسات معامله گران نسبت به یک دارایی مثبت است و به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد ارزش آن خواهیم بود. در چنین مواقعی معمولاً هیجان بالایی برای انجام معاملات خرید (لانگ) در بازار فیوچرز ایجاد می‌شود که می‌تواند قیمت دارایی را به سمت بالا هدایت کند.

از طرفی زمانی که این شاخص منفی است نشان دهنده این است که اکثر تریدرها در بازار پیش بینی می‌کنند که دارایی مورد نظر با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. پس معاملات فروش (شورت) افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه به احتمال زیاد ارزش دارایی نیز روند نزولی به خود خواهد گرفت.

شاخص فاندینگ ریت

پس با استفاده از فاندینگ ریت می‌توان با تفکرات و احساسات تریدرها آشنا شد. به همین دلیل است که بین روند اصلی بازار و FR همیشه رابطه مستقیمی برقرار بوده است. پس لازم است تا برای افزایش بازدهی معاملات خود به این شاخص توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

تشخیص کف روند صعودی با استفاده از شاخص Funding Rate

زمانی که یک روند صعودی در بازار شکل می‌گیرد تریدرها به دنبال این هستند تا کف‌های قیمتی را شناسایی کنند تا در آن نقاط سوار بر موج صعودی بازار شوند. با استفاده از این شاخص می‌توانید تا حدودی کف قیمتی را شناسایی کنید. اگر شاخص FR در چند دوره زمانی متوالی منفی باشد و قیمت نیز دچار ریزش شود می‌توان انتظار داشت که در حال ایجاد یک کف قیمتی هستیم و پس از پایان اصلاح وارد فاز صعودی خواهیم شد.

در ادامه شیوه مشاهده و استفاده از این شاخص در سایت TradingView را به شما آموزش خواهیم داد.

 

آموزش شاخص فاندینگ ریت در سایت TradingView

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از این شاخص در سایت TradingView و در قسمت اندیکاتورها در دسترس تریدرها قرار گرفته است. اندیکاتور صرافی‌های مختلف در این قسمت قرار داده شده و می‌توانید با توجه به پلتفرم معاملاتی خود گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. 

شاخص فاندینگ ریت در تریدینگ ویو

با انتخاب این اندیکاتور در پایینِ نمودار قیمتی، کندل‌هایی برای به نمایش گذاشتن عدد فاندینگ ریت قرار می‌گیرد. نرخ مثبت با رنگ‌های سبز‌، آبی و یا مشکی، نرخ منفی نیز با رنگ‌های قرمز، نارنجی و یا سفید نمایان خواهند شد.

زمانی که فاندینگ ریت منفی با کندل‌های قرمز مدتی ادامه داشته باشد می‌توان انتظار این را داشت که در حال ایجاد یک کف قیمتی در بازار هستیم و پس از اتمام روند ریزشی افزایش قیمت اتفاق خواهد افتاد.

البته توجه داشته باشید که تنها از این اندیکاتور برای ورود به معاملات خود استفاده نکنید و سایر موارد تحلیل تکنیکال را برای ورود به معامله در نظر بگیرید.

 

بهترین صرافی‌ها از نظر Funding Rate کدام‌اند؟

در متن به این نکته اشاره کردیم که محاسبه این شاخص در صرافی‌های مختلف متفاوت است. حتی روند آپدیت آن نیز در برخی از پلتفرم‌ها بازه زمانی متفاوتی دارد. به عنوان مثال صرافی بایننس هر 8 ساعت یک بار FR جدید را اعلام می‌کند که بر اساس قیمت‌های به ثبت رسیده در همان بازه زمانی است.

پس توجه داشته باشید که نرخ فاندینگ مدت زمان زیادی ثابت باقی نمی‌ماند و به همین دلیل این شاخص نمی‌تواند ملاک خوبی برای انتخاب صرافی باشد.

به هر حال در تصویر پایین این شاخص را در صرافی‌های مطرح بازار و در رمز ارزهای بزرگ مشاهده می‌کنید. در قسمت چپ بازار معاملات با ارز مبنای دلار و در سمت راست بازارهایی که ارز مبنای آن توکن‌ها هستند آورده شده است. این اطلاعات از سایت Coinglass گرفته شده و در این صفحه می‌توانید فاندینگ ریت صرافی‌های مختلف را مشاهده کنید.

فاندینگ ریت در صرافی های مختلف

در نهایت می‌توان گفت توجه به شاخص FR می‌تواند روی بازدهی معاملات شما تأثیرگذار باشد اما فاکتوری تعیین کننده نخواهد بود. پس لازم است تا به آن صرفاً به عنوان یک ابزار کمکی در معاملات نگاه کنید و نباید مبنای تصمیم گیری شما این شاخص باشد. زمانی که تمامی نکات لازم برای ورود به یک معامله را بررسی کردید در نهایت با نگاه به این شاخص اعتبار بیشتری به تصمیم خود ببخشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد