جستجو در بیتفا
  • تشدید برخورد رئیس SEC با صنعت ارزهای دیجیتال
  • اوراق بهادار یا ارز دیجیتال؟!
طبق ادعای گنسلر صنعت کریپتو پر از فعالیت‌های غیرقانونی است!

طبق ادعای گنسلر صنعت کریپتو پر از فعالیت‌های غیرقانونی است!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
۴ دقیقه
۱
۴۸۲
توسط :
مبین رزمخواه

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پس از شکایت خود علیه دو صرافی بایننس و کوین بیس اکنون چالش جدیدی را با صنعت کریپتو آغاز کرده است و رئیس آن، گری گنسلر روز به روز مواضع تندتری نسبت به این صنعت اتخاذ می‌کند. گنسلر معتقد است صنعت ارزهای دیجیتال پر از فعالیت‌های غیرقانونی است! این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که کاربران کریپتویی پس از مواضع SEC متحد شده‌اند تا حمایت‌های خود را از دو صرافی کوین بیس و بایننس نشان دهند و در شبکه‌های اجتماعی صحبت از این است که دفاع از این دو صرافی یعنی دفاع از آزادی مالی و صنعت ارزهای دیجیتال. به هر حال جدال کمیسیون بورس و اوراق بهادار با بازار رمز ارزها مدت‌های زیادی است که ادامه پیدا کرده است و نتیجه نهایی آن نیز مشخص نیست.

 

تشدید برخورد رئیس SEC با صنعت ارزهای دیجیتال

گنسلر در سخنرانی خود در کنفرانس جهانی بورس و فین‌تک که در شهر نیویورک برگزار شد اظهار داشت که بازار کریپتو او را به یاد دهه ۱۹۲۰ و زمانی که قوانین اوراق بهادار فدرال وجود نداشت می‌اندازد! او دوباره مواضع ضد کریپتویی خود را تکرار کرد و معتقد است بیشتر توکن‌های دیجیتال اوراق بهادار محسوب می‌شوند و باید با اختیارات کمیسیون بورس و اوراق بهادار قانون‌گذاری و تنظیم شوند. به همین دلیل و با توجه به اینکه بیشتر ارزهای دیجیتال مشمول قوانین اوراق بهادار می‌شوند، باید قوانین مرتبط با اوراق بهادار را رعایت کنند.

طبق گفته‌های گنسلر، ارائه دهندگان خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال نیز باید تحت نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار عمل کنند و لازم است که همه آن‌ها در این نهاد ثبت شوند‌. او ادعا می‌کند که این کار از گرفتار شدن سرمایه‌گذاران در پروژه‌های در حال سقوط رمز ارزی جلوگیری می‌کند. اما مسئله‌ای که کاربران با آن مشکل دارند این است که تلاش‌های SEC به منظور مقابله با پروژه‌های کلاه‌برداری باعث شده است تا نسبت به حقوق سرمایه‌گذاران در پروژه‌های کریپتویی با ارزش نادیده گرفته شود. تفکیک دارایی‌های مشتریان به صورت درست، حفاظت از دارایی‌ها در برابر تضاد منافع، انتشار و افشای اطلاعات صحیح سرمایه‌گذاری از جمله خواسته‌های کاربران فعال در بازار ارزهای دیجیتال است. همچنین جلوگیری از تقلب و دستکاری پروژه‌ها از دیگر موارد مهمی است که نیاز به توجه ویژه قانون گذاران دارد.

بیانیه گنسلر علیه صنعت کریپتو، پس از شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا از دو صرافی رمز ارزی بزرگ در آمریکا، بایننس و کوین بیس منتشر شده است که فاز جدیدی از مقابله این نهاد با صنعت کریپتو را آغاز کرد. ادعای همیشگی SEC دوباره در این شکایت‌ها نیز تکرار شد که این دو صرافی اقدام به ارائه خدمات معاملاتی در مورد اوراق بهادار ثبت نشده کرده‌اند. 

 

اوراق بهادار یا ارز دیجیتال؟!

پس از این شکایت بحث‌های تازه‌ای درباره اینکه اصولاً چه دارایی‌هایی باید به عنوان اوراق بهادار شناخته شوند در جامعه کریپتو به راه افتاد. گنسلر بارها درباره توکن‌هایی مانند کاردانو، سولانا و متیک اعلام کرده است که باید جزو اوراق بهادار طبقه‌بندی شوند. اما او همچنان به سوالاتی که درباره اتریوم پرسیده می‌شود پاسخ شفافی نمی‌دهد. البته اخیراً یک ویدیو مربوط به سال 2018 از گنسلر منتشر شده است که در آن بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بیت کوین کش را به عنوان ارزهای دیجیتالی که اوراق بهادار نیستند معرفی می‌کند. 

در این میان شایعاتی نیز منتشر شده است که گری گنسلر قبل از اعلام خبر شکایت‌ها علیه بایننس و کوین بیس یک معامله شورت روی بیت کوین باز کرده است و این یعنی که او از این اقدامات برای کسب سود شخصی استفاده کرده است. البته هنوز به صورت قطعی چنین ادعایی تایید نشده است اما در صورت واقعی بودن این خبر مطمئناً اعتماد بسیاری از افراد به گنسلر و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا از بین خواهد رفت.

چیزی که مشخص است این است که اکثر کاربران کریپتو موافقت چندانی با نظرات سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا ندارند. چیزی که بازار رمز ارزها به آن نیاز دارد قوانین شفاف و واضح است که حقوق سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان پروژه‌های خوب کریپتویی را تضمین کند و این مسئله که چه توکن‌هایی را باید اوراق بهادار نامید از کم اهمیت‌ترین مسائل روز دنیای ارزهای دیجیتال است. قوانین حوزه رمز ارزها در آمریکا مشکلات جدی دارد و همین مسئله باعث شده است تا رشد این صنعت در ایالات متحده به کندی پیش برود و در عوض مناطقی مانند دبی و یا هنگ کنگ با برخورد دوستانه‌تر با فعالان کریپتو توانسته‌اند شرکت‌ها و سرمایه‌های بزرگی به خود جلب کنند.

جنگ بین SEC و صنعت کریپتو مدت زیادی است که آغاز شده و هیچ گاه هم نتیجه مثبتی برای بازار نداشته است. شکایت این سازمان از ریپل اکنون طولانی‌ترین پرونده تاریخ صنعت ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که پایان مشخصی نیز برای آن نمی‌توان پیش بینی کرد. اکنون هم شکایت‌های تازه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ریزش گسترده‌ای در بازار رمز ارزها ایجاد کرده است و مشخص نیست که آیا اقدامات این کمیسیون علیه فعالان و ارائه دهندگان خدمات کریپتویی چه زمانی پایان خواهد یافت و یا چه سمت و سویی در آینده به خود خواهد گرفت.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد