جستجو در بیتفا
  • شبکه سلر (Celer Network)
  • تیم توسعه دهنده
  • هدف پروژه سلر (Celer)
  • ICO رمز ارز سلر (Celr)
  • CelerX چیست؟
  • شبکه‌ی آزمایشی CelerX
  • مزایا و چالش شبکه سلر
  • مزایای شبکه سلر
  • چالش‌های شبکه سلر
  • کیف پول‌های مناسب برای ذخیر سلر
  • کیف‌پول‌های سخت افزاری Ledger و Trezor
  • کیف‌پول Trust Wallet
  • کیف‌پول Atomic Wallet
  • کیف پول MyEtherWallet
  • نحوه خرید از صرافی
  • جمع‌بندی
شبکه‌ و رمز ارز سلر چیست؟

شبکه‌ و رمز ارز سلر چیست؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
۸ دقیقه
۴
۵۶۷
توسط :
مینا بشیری

شبکه‌ی سلر سومین عرضه‌ی IEO بایننس‌لانچ‌پد (Binance Launchpad) بود. سلر (Celer) پروژه‌ای جدید و هیجان انگیز با هدف کمک به بلاکچین‌ها برای رسیدن به مقیاس پذیری در سطح اینترنت با استفاده از راهکار‌های برون شبکه‌ای است به این صورت که بلاکچین‌ها قادر به پردازش میلیاردها تراکنش در هر ثانیه در محیطی امن و مورد اطمینان باشند. در ادامه به معرفی شبکه سلر، هدف آن و توکن celr خواهیم پرداخت. 

 

شبکه سلر (Celer Network)

شبکه سلر (Celer Network) توسط پلتفرم بایننس‌لانچ‌پد معرفی شد که یک پلتفرم برای کمک به توسعه پروژه‌ها در فضای رمزارزها است. قبل از معرفی پروژه‌ها توسط بایننس‌لانچ‌پد، این پروژه‌ها به دقت توسط صرافی بایننس بررسی می‌شوند. شبکه سلر سومین IEO پلتفرم بایننس‌لانچ‌پد بود که همانند دو ICO قبلی با موفقیت چشم گیری مواجه شد. شبکه‌ی سلر در حال توسعه‌ی یک راه حل لایه دوم برون زنجیره‌ای برای تمام بلاکچین‌هایی است که قرار است روی این پلتفرم راه اندازی شوند.

راهکارهای لایه دوم یا برون شبکه‌ای از این جهت فوق العاده هستند که به شبکه اجازه‌ی پردازش تراکنش‌های کوچک خارج بلاکچین را می‌دهند. سپس آنها را به صورت یک تراکنش درون زنجیره‌ای در می‌آورد. با استفاده از این روش ازدحام تراکنش‌های شبکه‌ی اصلی کاهش و ظرفیت عملیاتی سیستم افزایش می‌یابد.

ساختار شبکه‌ سلر Cstack نام دارد و از 3 لایه تشکیل شده است.

  • cOS: لایه cOS، اولین لایه در ساختار شبکه سلر، یک چهارچوب توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) خارج از زنجیره است که عملیات، ذخیره سازی، توزیع خارج از زنجیره و ردیابی را مدیریت می‌کند.
  • cRoute: لایه میانی شبکه cRoute نام دارد که با استفاده از DBR یا distributed balanced routing وظیفه توزیع ترافیک پرداخت به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد را به عهده دارد .
  • cChannel: سی چنل آخرین لایه شبکه سلر است که وظیفه فراهم کردن نقدینگی و انتقال سریع را به عهده دارد. سی چنل امکان اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، بازی‌ها، صرافی‌ها، پلتفرم‌های بیمه و دیگر اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند. 

 

تیم توسعه دهنده

همه‌ی اعضای توسعه دهنده پروژه‌ی سلر (celer) دارای مدارک دکترا از دانشگاه‌های معتبر بروکلی، پرینستون و MIT هستند. همچنین سابقه همکاری با استارت‌آپ‌ها و غول‌های تکنولوژی همانند آمازون، گوگل، سیسکو و غیره را دارند.

  • مو دانکم (Mo Dongom)، قبل از تاسیس سلر، مهندس و مدیر فروش Veriflow بود که بر روی تایید رسمی شبکه کار می‌کرد.
  • جوندا لیو (Junda Liu)، کارمند سابق گوگل و موسس سرویس موبایل Project Fi است.
  • شیا اوژو لی (Xiaozhou Li)، نویسنده مقالات بسیاری در زمینه‌های سیستم‌های توزیع شده، شبکه، ذخیره سازی و مدیریت داده‌ها است.
  • ژینگ کای لیانگ (Qingkai Liang)، در دوران سابقه‌ی آکادمیک خود بر روی موضوعات متنوعی از جمله یادگیری و کنترل مشکلات سیستم‌های شبکه‌ای، منحصرا یادگیری آنلاین الگوریتم‌ها معطوف بوده است.

در حال حاضر شبکه سلر متشکل از 16 عضو تمام وقت می‌باشد.

 

هدف پروژه سلر (Celer)

همانطور که قبلا اشاره کردیم هدف سلر، ارائه‌ی راه‌حلی برای مشکل بنیادی مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاکچین است. شبکه‌ی سلر با انجام تراکنش‌های کوچک‌تر خارج زنجیره‌ اصلی از ازدحام موجود بر روی شبکه جلوگیری کرده که این امر سبب ارائه‌ معاملات با حجم بالا و سرعت بیشتر شده است. این راه حل تنها برای بهبود عملکرد شبکه‌ی سلر نیست بلکه می‌توان از آن برای استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز Dapp نیز استفاده کرد. این برنامه‌ها تحت مالکیت هیچ نهادی نبوده و کسی قادر به تخریب یا متوقف کردن آنها نمی‌باشد.

 

ICO رمز ارز سلر (Celr)

رمزارز سلر

سلر توکنی بر بستر ERC-20 است که بر روی بلاکچین اتریوم راه اندازی شده است. همچنین توکن اصلی شبکه‌ی سلر نیز می‌باشد که در عرضه اولیه ICO به فروش رسید.

  • تعداد کل توکن‌های سلر 10 میلیارد است.
  • تقریبا 6 درصد این تعداد در معرض فروش قرار گرفتند.
  • توکن سلر با قیمت 0.0067 دلار در ICO به فروش رفت.
  • در زمان برگذاری ICO، هر سرمایه گذار حداکثر قادر به خرید 1.500 دلار بود.
  • تاریخ برگذاری ICO از 19 تا 24 مارچ سال 2019 بود.
  • توکن‌های سلر 15 روز پس از اتمام ICO در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت.

 

CelerX چیست؟

سلرایکس چیست

سلر ایکس (Celerx) یک بلاکچین برای اپلیکیشن‌های بازی است که کاربران در آن بسته به مهارت‌های بازی خود پول واقعی را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. سلر ایکس با فناوری راه حل لایه دوم در شبکه بلاکچین ساخته شده است که باعث بهبود تجربه کاربران در بازی‌های بلاکچینی شده است. با استفاده از سلر ایکس، اولین اپلیکیش بلاکچینی لایه دو است، می‌توانید به رقابت با دوستان خود و سایر کاربران در سرتاسر جهان بپردازید و کوین‌های دریافت شده به عنوان جایزه را ذخیره کنید. کاربران می‌توانند از سرعت سریع هر کلیک و هزینه تراکنش‌های نزدیک به صفر در این اپلیکیشن لذت ببرند.

کار با این اپلیکیشن آسان است و کاربران به راحتی می‌توانند در محیط بازی گشت بزنند. به علاوه هزینه تراکنش در این بازی صفر است و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید شروع به بازی کنید. همچنین می‌توانید به انواع مختلف بازی سولو، چرخشی و بازی در زمان واقعی بپردازید. 

 

شبکه‌ی آزمایشی CelerX

برخلاف اینکه عموما افراد انگیزه‌ای برای استفاده از شبکه‌های تست نت ندارند با این حال تعداد کاربران فعال سلر ماهیانه به 3300 نفر می‌رسد. به علاوه رکورد بیشترین کاربر فعال روزانه DAU (Daily Active User)، 396 کاربر بوده است. در حال حاضر تست نت سلر شامل هیچ گونه کارمزد نمی‌شود. همچنین با انتقال بر روی شبکه‌ی اصلی خود نیز این شرایط به همین صورت باقی خواهد ماند.

 

مزایا و چالش شبکه سلر

در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و چالش پیش روی شبکه سلر (celer) خواهیم پرداخت.

 

مزایای شبکه سلر

پتانسیل کوتاه مدت پروژه: فروش توکن سلر بر بستر بایننس انجام صورت گرفت که همین موضوع یک مزیت برای شبکه سلر در نظر گرفته می‌شود به این دلیل که فروش توکن‌های BitTorrent و Fetch.ai، قبل از سلر در این صرافی با موفقیت چشم گیری مواجه شد.

کاربرد: قابل توجه‌ترین پیشرفتی که در سال اخیر رخ داد ظهور و به کار گیری راهکار برون زنجیره‌ای بود. این راهکار‌ها در پی حل مهم‌ترین مشکل فناوری دفتر کل توزیع شده یعنی همان مقیاس پذیری است. همانطور که می‌دانید بیت‌کوین قادر به پردازش تنها 4 تا 7 تراکنش در ثانیه است، بدین ترتیب شبکه سلر با حل مشکل مقیاس‌پذیری می‌تواند بسیار کاربردی باشد. اگر سلر قادر به پیش برد اهداف خود و حل مشکل بزرگ مقیاس‌پذیری باشد میتوان شاهد افزایش ارزش آن در بلند مدت بود.

پشتیبانی از چند بلاکچین مختلف: از دیگر مزایای شبکه‌ی سلر می‌توان به پشتیبانی از چند بلاکچین مختلف اشاره کرد که این امر باعث افزایش 20 برابری عملکرد آن شده و امنیت، سرعت و هزینه‌ی کمتری را برای کاربران فراهم آورد.

 

چالش‌های شبکه سلر

مدتی طولانی از تشخیص مشکل بزرگ مقیاس پذیری می‌گذرد و رقبای سرسختی در این حوزه به رقابت می‌پردازند. که البته از مهم ترین آنها می‌توان به Lightning Network اشاره کرد که راه‌حل برون شبکه‌ای برای شبکه‌ی بیت‌کوین فراهم کرده است. و در حال حاضر دارای 10 هزار نود، 32.3 هزار کانال و حجم معاملات روزانه بیش از 3.1 میلیون دلار دارد. در نتیجه ورود به راه حل‌های برون شبکه‌ای و پذیرش گسترده‌ی سلر امری آسان تلقی نمی‌شود و ممکن است در این راه با چالش‌هایی مواجه شود.

 

کیف پول‌های مناسب برای ذخیر سلر

برای نگهداری و ذخیره رمز ارز سلر لازم است کیف پول مناسبی را انتخاب کنید. همانطور که می‌دانید کیف پول‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

 

کیف‌پول‌های سخت افزاری Ledger و Trezor

کیف‌پول‌های سخت افزاری لجر و ترزور از بالاترین سطح امنیت برخوردار می‌باشند که دارایی‌های کاربران را از خطرات حمله به شبکه و یا حملات فیشینگ در امان نگه می‌دارند. هم کیف‌پول لجر و هم کیف‌پول ترزور با قیمتی حدود 50 تا 60 دلار در دسترس است. این کیف‌پول‌ها دارایی‌های شما از جمله سلر را به صورت آفلاین نگهداری می‌کنند.

 

کیف‌پول Trust Wallet

کیف‌پول تراست والت که توسط صرافی بایننس پشتیبانی می‌شود یکی دیگر از کیف پول‌های محبوب در میان سرمایه گذاران است. کیف‌پول تراست والت برای هر دو نسخه‌ی اندروید و ios در دسترس است و می‌توانید رمزارز سلر و هر رمز ارز دیگر بر بستر ERC-20 را در آن ذخیره کنید.

 

کیف‌پول Atomic Wallet

کیف‌پول اتمیک والت برای هر دو نسخه‌ی اندروید و ios و همچنین ورژن‌های مختلف دسکتاپ دردسترس است. در این کیف‌پول می‌توانید توکن‌های سلر، و دیگر توکن‌ها بر بستر ERC-20 و BEP2 را ذخیره کنید. به علاوه این کیف‌پول امکان تبدیل دارایی‌های رمز ارزی به یکدیگر را نیز فراهم کرده است.

 

کیف پول MyEtherWallet

کیف‌پول مای‌اتر والت نیز یکی دیگر از گزینه‌های مورد اعتماد برای ذخیره دارایی‌های رمزارزی بر بستر ERC-20، از جمله سلر است. این کیف‌پول برای هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ وجود در دسترس است.

 

نحوه خرید از صرافی

معمولا کابران ایرانی برای خرید این رمزارز دو راه پیش روی خود دارند. اولین راه خریداری توکن سلر به صورت مستقیم از صرافی ایرانی است. به این منظور ریال را به کیف‌پول صرافی واریز کرده و در مقابل صرافی، سلر خریداری شده را به آدرس کیف پول شما ارسال می‌کند.

راه دیگر، خرید سلر به صورت غیرمستقیم است. برای این کار تتر یا هر رمزارز دیگری را از صرافی ایرانی خریداری کرده و آن را به کیف پول در صرافی خارجی انتقال می‌دهید و در ادامه توکن سلر را از صرافی خریداری می‌کنید. توجه داشته باشید که فعالیت در برخی از صرافی ها از جمله صرافی بایننس برای کاربران ایرانی ممکن نیست و برای این کار نیاز به احراز هویت و استفاده از VPN با آی پی ثابت دارید. 

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم یکی از قوی ترین پروژه‌های لایه دوم را معرفی کنیم. سلر در پی افزایش مقیاس پذیری پروژه‌های بلاکچینی لایه‌اول است که از تلفیق تکنولوژی‌های متفاوتی مانند کانال پرداخت و زنجیره جانبی به منظور رسیدن به این هدف استفاده می‌کند. با وجود اینکه رقبای قدرتمندی برای حل مشکل مقیاس پذیری وجود دارند سلر همچنان می‌تواند یکی از پروژه‌های مطرح این حوزه باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ۱۹:۰۵
مقصود
عالی بود
پاسخ