جستجو در بیتفا
  • شیباریوم به مشکل اساسی برخورد کرد!
  • مکانیزم اثبات مشارکت شیباریوم چیست؟
  • تأثیر شکست شیباریوم بر ارزش میم‌کوین شیبا
  • جمع بندی
وقوع یک مشکل بزرگ در شبکه شیباریوم؛ ریزش سنگین برای شیبا در راه است؟!

وقوع یک مشکل بزرگ در شبکه شیباریوم؛ ریزش سنگین برای شیبا در راه است؟!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
۵ دقیقه
۵
۸۰۹
توسط :
مبین رزمخواه

شبکه شیباریوم (Shibarium) که به عنوان یک راه حل لایه ۲ اتریوم توسط تیم توسعه دهنده شیبا اینو (Shiba Inu) طراحی شد، از ۶ آگوست و پس از راه‌اندازی شبکه اصلی خودش با مشکلات و چالش‌های زیادی رو‌به‌رو شده است و طبق اعلام توسعه دهندگانش این پروژه دیروز با شکست کامل مواجه شد! مشکلی که برای بلاکچین شیباریوم ایجاد شده، این است که دسترسی مدیران این شبکه به دارایی‌هایی که در پل‌های میان زنجیره‌ای این شبکه قفل شده از بین رفته و احتمالاً دیگر قابل بازیابی نیست! آیا یک ریزش شدید در انتظار شیبا است؟ این مشکل تا چه اندازه جدی است و آیا راه حلی برای شکست شیباریوم وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات تا انتهای این مقاله با بیتفا همراه باشید.

 

شیباریوم به مشکل اساسی برخورد کرد!

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، شبکه شیباریوم دچار یک مشکل جدی در عملکرد پل‌های میان زنجیره‌ای خود شده است. پل‌های بلاکچین این شبکه که قرار بود تا دارایی‌های کاربران را به شبکه اتریوم متصل کنند، امروز ناگهان از کار افتاد!

بر اساس گزارشات منتشر شده، کاربران این شبکه حتی نمی‌توانند به توکن‌ها و دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این امکان ارسال توکن به این شبکه نیز از کار افتاده است. همچنین گفته می‌شود که کاربران حتی توانایی ارسال پیام در شبکه اجتماعی دیسکورد این پروژه را نیز ندارند و ارسال پیام در این شبکه توسط ادمین‌ها بسته شده است!

پل‌ها در دنیای بلاکچین، ابزاری برای انتقال توکن‌ها بین شبکه‌های مختلف هستند. پل‌های میان زنجیره‌ای با اینکه می‌توانند نقش بسیار مهمی در دنیای کریپتو داشته باشند، اما همیشه با چالش‌های امنیتی زیادی نیز مواجه بوده‌اند.

شروع بسیار ضعیف شیباریوم طرحی را که قرار بود دروازه‌ای به سوی یک اکوسیستم پر جنب و جوش و مقرون به صرفه باشد، دچار چالش‌های بسیار زیادی کرده است.   

شبکه لایه 2 شیباریوم، بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای تغییر دادن ماهیت شیبا اینو به عنوان یک پروژه بلاک‌چینی جدی است تا بتواند ماهیت شیبا را از یک میم کوین تغییر دهد. البته شیباریوم تنها بلاکچین متاورسی راه‌اندازی شده نیست. باید به این نکته توجه داشته باشید که اکنون حداقل 50 شبکه دیگر وجود دارند که مهم‌ترین طرح خود را کاهش هزینه‌های کاربران در دنیای دیفای (DeFI) و بازی‌های بلاک‌چینی عنوان کرده‌اند.

شیباریوم

شیباریوم توکن‌های بون (BONE)، شیبا (SHIB) و لیش (LEASH) را به منظور مورد استفاده قرار گرفتن در اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApp) در بلاکچین خود بهینه‌سازی کرده است. طبق اعلام توسعه‌دهندگان شیباریوم، یکی از اصلی‌ترین اهداف این شبکه، فعالیت در حوزه بازی‌ها و برنامه‌های حوزه متاورس است. مکانیزم اصلی این شبکه نیز اثبات مشارکت عنوان شده است که در ادامه توضیحاتی در مورد آن ارائه می‌کنیم.

 

مکانیزم اثبات مشارکت شیباریوم چیست؟

مکانیزم اثبات مشارکت (Proof of Participation) را می‌توان زیرشاخه‌ای از مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) دانست. در سازوکار اثبات مشارکت، اعتبارسنج‌های بلاکچینی (Validators) بر اساس میزانی که یک دارایی خاص در اختیار را در اختیار دارند، انتخاب می‌شوند. در شبکه شیباریوم برای اینکه به یک ولیدیتور تبدیل شوید لازم است که 10 هزار توکن بون در این شبکه قفل کنید. تیم شیبا 21 میلیون توکن BONE را نیز برای پاداش دادن به اعتبارسنج‌ها و همچنین به منظور استفاده در امور حاکمیتی قفل کرده است.

به هر حال مسئله مهم اکنون این است که شیباریوم نتوانست در روزهای اولیه راه‌اندازی شبکه اصلی خود، عملکرد خوبی را به ثبت برساند. میم کوین شیبا نیز به این خبر واکنش منفی نشان داد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 

تأثیر شکست شیباریوم بر ارزش میم‌کوین شیبا

در شبکه‌های بلاکچینی، فعالیت شبکه و اتفاقاتی که برای آن رخ می‌دهد، تأثیرات قابل توجهی بر ارزش توکن اصلی آن دارد. میم کوین شیبا نیز که رمز ارز اصلی شبکه شیباریوم محسوب می‌شود، پس از اتفاقاتی که اکنون برای پل‌های میان زنجیره‌ای آن رخ داد شرایط خوبی ندارد.

در حال حاضر و در شرایطی که تنها ساعاتی از انتشار خبر غیرفعال شدن شیباریوم می‌گذرد، قیمت میم‌کوین شیبا 10 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به نمودار قیمتی روزانه آن که در پایین مشاهده می‌کنید، می‌توان گفت که شرایط نزولی بسیار بدی نیز دارد.

نمودار شیبا

البته هنوز یک حمایت مهم (مستطیل زرد رنگ) برای این رمز ارز وجود دارد و باید دید آیا این حمایت می‌تواند باعث بازیابی قیمت شیبا شود یا خیر.

 

جمع بندی

پروژه شیباریوم با یک تبلیغات گسترده در سال گذشته معرفی شد. این پروژه که قرار بود تا طرف‌داران بسیار زیاد میم کوین شیبا را به دنیای متاورس وارد کند، حالا و در ابتدای مسیر با یک شکست بزرگ مواجه شده است. در شرایط فعلی هنوز نمی‌دانیم که آیا امیدی برای دسترسی به دارایی‌های قفل شده در این شبکه وجود دارد یا خیر و باید منتظر اعلامیه‌های رسمی بعدی در این مورد باشیم.

البته در لحظه انتشار این خبر گفته می‌شود که فعالیت شبکه اصلی شیباریوم دوباره از سر گرفته شده اما شرایط چندان پایداری ندارد. توصیه می‌کنیم که اگر رمز ارز شیبا و سایر توکن‌های حاکمیتی بلاکچین آن را در سبد خود دارید، اخبار مشکلات شیباریوم را نیز دنبال کنید تا بتوانید به بهترین شکل از دارایی‌های خود محافظت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد