جستجو در بیتفا
  • تحلیل ریزش میم کوین‌های بازار کریپتو
  • تغییر علاقه سرمایه گذاران بزرگ
  • تاثیر زیادی عوامل بیرونی در قیمت میم کوین‌ها
  • جمع بندی
روزگار سیاه میم‌کوین‌ها! آیا ریزش میم کوین‌ها باعث عمیق‌تر شدن اصلاح بازار خواهد شد؟

روزگار سیاه میم‌کوین‌ها! آیا ریزش میم کوین‌ها باعث عمیق‌تر شدن اصلاح بازار خواهد شد؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
۶ دقیقه
۲
۴۹۰
توسط :
مبین رزمخواه

ریزش اخیر بازار کریپتو ضربه بسیار سنگینی به میم‌کوین‌ها وارد کرد و حدود 9 درصد از ارزش کل بازار آن‌ها از 14 تا 21 آگوست از بین رفت. در این بازه زمانی میم‌کوین‌های مشهوری مانند پپه (PEPE)، شیبا (SHIB) و ایپ کوین (APE) حدود 25 درصد از ارزش خود را از دست دادند. حالا این پرسش در فضای کریپتو مطرح شده است که آیا ریزش میم کوین‌ ها باعث وخامت بیشتر شرایط کل بازار ارزهای دیجیتال می‌شود و یا اینکه صرفاً واکنش دیرهنگام توکن‌های کوچک به دنبال ریزش رمز ارزهای بزرگ بازار است. در این مقاله سعی داریم تا به تحلیل ریزش میم کوین‌ها بپردازیم و به اثراتی که می‌تواند بر کل بازار داشته باشد اشاره کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

تحلیل ریزش میم کوین‌های بازار کریپتو

دوج کوین (DOGE) اولین میم کوین در بازار ارزهای دیجیتال بود. در زمان پیدایش آن شور و هیجان زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود داشت و بسیاری از کاربران از پیدایش آن ذوق زده شده بودند! اما به‌مرور زمان عوامل زیادی باعث شد تا علاقه جامعه کریپتو به این میم کوین‌ها از بین برود.

فعالان بازار اکنون متوجه شده‌اند که این رمز ارزها برای جلب توجه به تبلیغات رسانه‌ای و جامعه ارزهای دیجیتال متکی هستند و ارزش ذاتی ندارند. ماهیت سفته‌بازانه طراحی و توزیع آن‌ها باعث شده است تا نوسانات قیمتی شدیدی در آن‌ها روی دهد و این مسئله برای جامعه کریپتو اصلاً خوشایند نیست.

علاوه بر این بازار میم کوین‌ها پر از توکن‌ های کپی و اسکم شده و کاربران اکنون ارزهای دیجیتال با سابقه را به آن‌ها ترجیح می‌دهند. در ادامه به برخی از عواملی که باعث ریزش بازار میم کوین‌ها شده است می‌پردازیم.

 

تغییر علاقه سرمایه گذاران بزرگ

زمانی که جریان ورود سرمایه به قسمت خاصی از بازار ارزهای دیجیتال متوقف می‌شود، می‌توان انتظار این را داشت که به زودی آن بازار با ریزش مواجه شود. بازار میم کوین‌ها در شش ماه گذشته سرمایه نسبتاً قابل توجهی را به خود جلب کرد و ارز PEPE و LADYS به مارکت کپ بالایی دست پیدا کردند. اما تب و تاب آن‌ها به سرعت فروکش کرد و اکنون نیز پس از ریزش کل بازار رمز ارزها، احساسات منفی زیادی در بازار میم کوین‌ها به وجود آمده است. برخی معتقدند این احساسات احتمالاً روی عمیق‌تر و طولانی‌تر شدن اصلاح بازار تأثیر زیادی خواهد داشت.

از طرفی عملکرد میم کوین‌ها همواره ضعیف‌تر از بدنه اصلی بازار بوده است. به‌عنوان‌مثال در بازه زمانی 5 تا 15 ژوئن 2023 بازار کریپتو در یک محدوده رنج قرار داشت؛ اما شیبا، ایپ کوین و پپه نتوانستند همبستگی خود را با بازار حفظ کنند و 18 درصد ضعیف‌تر از سایر ارزهای دیجیتال عمل کردند.

در نمودار پایین ارزش کل بازار کریپتو (ناحیه آبی) به همراه مارکت کپ میم کوین‌های پپه (نوار سبز)، SHIBA (نوار بنفش)، ایپ کوین (نوار نارنجی) در ژوئن 2023 را مشاهده می‌کنید.

میم کوین ها

البته به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که این دو مورد لزوماً به این معنی نیست که میم کوین‌ها همیشه و در همه چرخه‌ها عملکرد بدتری نسبت به بازار رمز ارزها داشته‌اند. به عقیده برخی از افراد، بازار میم‌کوین‌ها ممکن است انعکاس دهنده اتفاق بعدی باشد که قرار است در بازار ارزهای دیجیتال بزرگ رخ دهد. اما عده‌ای نیز معتقد هستند که این ریزش‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز یک حرکت صعودی باشد. پس به صورت قطعی نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد که پیام اصلی ریزش میم کوین‌ها چیست.

مسئله دیگر این است که میم کوین‌ها زمانی که روند صعودی بازار آغاز می‌شود نیز از بدنه اصلی کریپتو عقب می‌مانند. به‌عنوان‌مثال بین 13 تا 30 مارس که بازار ارزهای دیجیتال روندی صعودی به خود گرفته بود و مارکت کپ کل حدود 17.5 درصد بالاتر رفت، بازار میم کوین‌ها از این رشد جا ماند.

در تصویر پایین می‌توانید نمودار مقایسه مارکت کپ کل بازار کریپتو با حجم بازار توکن‌های فلوکی (FLOKI)، شیبا و ایپ را در ماه مارس 2023 مشاهده کنید.

میم کوین ها

تا اینجای مقاله دو مثال مهم از عملکرد ضعیف میم کوین‌ها در بازار کریپتو را بررسی کردیم. اکنون قصد داریم تا به پیامدهای این ضعف بپردازیم. برای این کار باید مشخص کنیم که آیا کاهش ارزش میم کوین‌ها نشان دهنده رسیدن آن‌ها به کف قیمتی است و یا اینکه صرفاً نشانه‌ای برای تغییر کانون توجه سرمایه‌گذاران بزرگ بازار به سمت سایر ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

 

تاثیر زیادی عوامل بیرونی در قیمت میم کوین‌ها

پس از سپری شدن ماه مارس که با عملکرد ضعیف میم کوین‌های بازار همراه بود، ارزش کل مارکت کریپتو روندی خنثی داشت و در برخی از هفته‌ها نیز حرکت صعودی قابل توجهی از خود نشان داد. در چنین دوره‌هایی عوامل متعددی می‌تواند بر احساسات سرمایه‌گذاران تأثیرگذار باشد. از بارزترین مثال‌ها می‌توان به ثبت درخواست شرکت BlackRock برای ارائه صندوق‌های ETF بیت کوین اشاره کرد که از 15 ژوئن باعث شکل گیری خوش‌بینی‌های زیادی در بین معامله‌گران شد. 

در اتفاقی مشابه، معاملات آپشن بیت کوین که ارزشی معادل 4.2 میلیارد دلار داشتند در 31 مارس منقضی شد. این اتفاق یک محرک قدرتمند برای بیت کوین به شمار می‌رفت تا بتواند حمایت 28 هزار دلاری خود را تثبیت کند. در آن دوره سفارش‌های خرید حدود 1.2 میلیارد دلار بیشتر از سفارش‌های فروش بودند و همین مسئله باعث شد تا قدرت خریداران در بازار بیت کوین افزایش پیدا کند و ارزش آن حفظ شود.

با نگاهی به نمودار ارزش کل بازار کریپتو که در تصویر پایین آن را مشاهده می‌کنید می‌توان گفت که این بازار اوضاع چندان وخیمی ندارد.

مارکت کپ

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که در اصلاح‌های شدید بازار، هیچ گاه سقوط میم کوین‌ها قدرت کافی برای پایین کشیدن کل بازار را نداشته‌اند. حمایت 26 هزار دلاری بیت کوین تا کنون بسیار قدرتمند ظاهر شده و احتمال بازگشت قیمت از این نواحی وجود دارد. همچنین هنوز بحث ETFهای بیت کوین مطرح است و بررسی معاملات آپشن بیت کوین نیز باعث قدرت گرفتن تقویت نشانه‌های صعودی در بازار شده است. پس ریزش میم کوین‌ها به احتمال زیادی ناشی از کاهش علاقه سرمایه‎‌گذاران به آن‌ها است و به نظر نمی‌رسد که دیدگاه معامله‌گران به سایر ارزهای دیجیتال مطرح بازار را تغییر دهد.

 

جمع بندی

میم کوین‌ها اکنون بخش جدا ناپذیر بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌آیند. معامله‌گران باید توجه داشته باشند که تقریباً تمامی توکن‌هایی که تحت این عنوان دسته بندی می‌شوند ارزش ذاتی ندارند و قیمت آن‌ها صرفاً با اخبار و رویدادهایی که در فضای مجازی توسط سازندگان آن‌ها مدیریت می‌شود بالا و پایین می‌روند. توصیه ما این است که اگر می‌خواهید روی چنین رمز ارزهایی معامله باز کنید حتماً توکن مورد نظر را از نظر تکنیکال و فاندامنتال مورد بررسی قرار دهید. لازم است تأکید کنیم که اکثر این توکن‌ها ارزش سرمایه‌گذاری بلند مدت را ندارند، اما می‌توانید با شناسایی توکن‌های پر پتانسیل، در زمانی که روند صعودی آن‌ها آغاز شده آن‌ها را خریداری کنید و پس از دریافت سود مناسب از آن کامل خارج شوید. برای شناسایی توکن‌های پر پتانسیل و بهترین زمان برای خرید آن‌ها حتماٌ دوره رایگان دکس تریدینگ را مشاهده کنید تا بتوانید از فرصت‌های موجود در بازار کریپتو نهایت استفاده را ببرید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد