جستجو در بیتفا
  • اعلام شاخص مصرف کننده (CPI) برای ماه ژوئن
  • واکنش قیمتی بیت کوین به اعلام CPI ماه ژوئن
  • تأثیر اعلام شاخص قیمت مصرف کننده بر حجم بازار کریپتو
  • سناریو‌های پیش رو بازار کریپتو در کوتاه مدت
  • جمع بندی
اعلام شاخص CPI ماه ژوئن و تاثیر آن بر بازار کریپتو

اعلام شاخص CPI ماه ژوئن و تاثیر آن بر بازار کریپتو

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
۵ دقیقه
۳
۸۰۴
توسط :
مبین رزمخواه

در روز گذشته سازمان فدرال رزرو آمریکا نرخ تورم ماه ژوئن این کشور را منتشر کرد. در گزارش دیروز شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) سالانه منتهی به ماه ژوئن کمی پایین‌تر از پیش‌بینی‌های وال‌استریت ژورنال و برابر با ۳٪ اعلام شد. پیش‌بینی‌ شده بود که در این ماه CPI به 3.1 درصد برسد که همان‌طور که اشاره شد 0.1 درصد نیز کمتر از گمانه زنی‌ها اعلام شد. در این مقاله سعی داریم مطالبی که در جلسه روز گذشته فدرال رزرو عنوان شد را مرور کنیم و با بررسی تأثیر نرخ CPI بر بازار ارزهای دیجیتال دید کلی خود به بازار را بهبود ببخشیم. با بیتفا همراه باشید.

 

اعلام شاخص مصرف کننده (CPI) برای ماه ژوئن

در ماه می (2 ماه قبل)، شاخص قیمت مصرف‌کننده اصلی آمریکا با کاهش ۰.۰۹ درصدی نسبت به ماه آپریل، برابر با ۴٪ اعلام شده بود. در ماه ژوئن این شاخص 1 درصد کاهش را تجربه کرد و اکنون این کم شدن نرخ CPI می‌تواند اتفاق خوبی برای بازار آمریکا و سایر بازارهای مالی مانند بازار کریپتو رقم بزند.

شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تعیین نرخ بهره توسط فدرال رزرو است. نرخ بهره در ماه گذشته توسط فدرال رزرو ثابت اعلام شد و گفته می‌شود این نهاد فعلاً برنامه‌ای برای افزایش آن ندارد. ثابت شدن نرخ بهره در کنار عوامل دیگر باعث شد تا قیمت بیت کوین روند نزولی خود را تغییر دهد و در 30 روز گذشته روزهای سبزی را پشت سر بگذارد. البته هنوز مقاومت مهم 32 هزار دلاری در سر راه بیت کوین قرار دارد و مدتی است که در محدوده رنج قیمتی قرار گرفته است. در ادامه نگاهی به واکنش بیت کوین به اعلام CPI ماه ژوئن می‌پردازیم.

 

واکنش قیمتی بیت کوین به اعلام CPI ماه ژوئن

قیمت بیت کوین در روزهای اخیر بین 30 تا 31 هزار دلار معامله می‌شد و با اعلام شاخص قیمت مصرف کننده توسط فدرال رزرو حرکتی کوتاه به سمت بالا داشت و حدود 0.77 درصد رشد کرد. اما بیت کوین از محدوده مقاومتی 31 هزار دلار پس زده شد و تا 30400 نیز عقب رفت. در زمان نوشتن این مقاله که ساعاتی از اعلام نرخ CPI می‌گذرد بیت کوین در محدوده 30400 دلار معامله می‌شود.

توجه داشته باشید که حمایت 30 هزار دلاری در بین فعالان کریپتو نقش مهمی دارد و حفظ شدن این قیمت برای بیت کوین نشانه خوبی محسوب می‌شود. حال که این محدوده قیمتی برای بیت کوین حفظ شده باید دید در ادامه بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار می‌تواند مقاومت بزرگ 31700 تا 32 هزار دلاری خود را پشت سر بگذارد یا خیر. در ادامه نگاهی به مارکت کپ بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین خواهیم داشت.

 

تأثیر اعلام شاخص قیمت مصرف کننده بر حجم بازار کریپتو

اعلام CPI ماه ژوئن و کاهشی که نسبت به ماه گذشته تجربه کرد، تأثیر مثبتی بر بازار کریپتو و مارکت کپ آن داشت. بر اساس داده‌های منتشر شده، حجم بازار ارزهای دیجیتال با یک درصد افزایش به 1.23 تریلیون دلار رسید. نکته قبل توجه این است که حجم بازار کریپتو از سال گذشته تا کنون حدود 35 درصد رشد داشته که نشان دهنده بهبود اوضاع این بازار پس از پشت سر گذاشتن زمستان کریپتو است.

حجم بازار بیت کوین نیز به تنهایی در محدوده 590 میلیارد دلار قرار دارد و در حال حاضر نرخ سلطه آن در مقایسه با کل بازار کریپتو 48.18 محاسبه می‌شود. تا اینجای مقاله نگاهی به اطلاعات و آمار موجود داشتیم و در ادامه احتمال‌های موجود در سر راه بازار کریپتو و بیت کوین را بررسی خواهیم کرد و سناریو‌های مختلف را تحلیل می‌کنیم.

نرخ cpi ماه ژوئن

 

سناریو‌های پیش رو بازار کریپتو در کوتاه مدت

بازار کریپتو در یک ماه گذشته روند نزولی خود را تغییر داد و توانست شرایط خود را کمی پایدارتر کند. پس از شکایت SEC از صرافی‌های بزرگ بایننس و کوین بیس که بازار را با یک شوک نزولی مواجه کرد، اولین محرک مثبت برای بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین، ثابت اعلام شدن نرخ بهره در یک ماه گذشته بود. پس از آن نیز اخبار مثبتی مانند تقاضا برای صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین توسط کمپانی بزرگی مانند BlackRock و موجی که برای این صندوق‌ها توسط شرکت‌های دیگر راه افتاد باعث شد تا قیمت بیت کوین سقف سالانه خود را کمی جا به جا کند.

در شرایط کنونی اما قیمت بیت کوین در یک محدوده رنج قرار گرفته است و به نظر می‌رسد برای اینکه بتواند به حرکت صعودی خود ادامه دهد به یک محرک قدرتمند دیگر نیاز دارد. محدوده 31600 تا 32 هزار دلار مهم‌ترین مقاومت برای پادشاه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و تا زمانی که نتواند از سد این مقاومت عبور کند نمی‌توان رالی صعودی برای آن متصور شد. از طرفی ناحیه 30 هزار دلاری مهم‌ترین حمایت برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار محسوب می‌شود. در صورت از دست رفتن این حمایت قیمت بیت کوین دوباره وارد فاز نزولی خواهد شد و سناریوی صعودی بیت کوین با شکست مواجه می‌شود.

شاید بتوان گفت که پذیرفته شدن صندوق‌های ETF بیت کوین کمپانی BlackRock در آمریکا توسط سازمان بورس و اوراق بهادار این کشور می‌تواند یک محرک خوب برای حرکت رو به بالای قیمت بیت کوین باشد. شرکت بلک راک در اولین تلاش خود برای کسب مجوزهای لازم ETF شکست خورد و در روزهای گذشته درخواست خود را با ایجاد تغییراتی مجدداً برای SEC ارسال کرد. حال باید دید که این بار درخواستش مورد تأیید قرار خواهد گرفت یا باز هم مانند دفعه قبل سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا دلایل تازه‌ای برای رد کردن آن ارائه خواهد کرد.

 

جمع بندی

در هفته‌های اخیر اخبار مثبت زیادی در مورد بیت کوین منتشر شده است. اما تمامی این اخبار را می‌توان خبرهای کوچکی نامید که تا کنون نتوانسته‌اند خیال سرمایه‌گذاران بزرگ را برای ورود دارایی‌های خود به بازار ارزهای دیجیتال راحت کنند. شرایط پایداری که اکنون در بازار کریپتو مشاهده می‌شود بیشتر ناشی از بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان است که باعث شده تا قیمت اکثر ارزهای دیجیتال بزرگ بازار در محدوده رنج قرار بگیرند و نوسانات نسبتاً خنثی از خود نشان دهند. با شرایط فعلی باید منتظر ماند و دید که در نهایت آیا محرک بزرگی در بازار کریپتو شکل خواهد گرفت و یا اینکه هنوز هم شرایط رنج در فضای کریپتو پابرجا می‌ماند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد