جستجو در بیتفا
  • مونرو چیست؟
  • استخراج مونرو
  • نکاتی که قبل از استخراج مونرو لازم است به آن‌ها توجه کنید
  • سودآوری مونرو
  • ماشین حساب استخراج XMR
  • هش ریت
  • نرم افزار و سخت افزار های لازم برای استخراج مونرو
  • ریگ استخراج مونرو
  • بهترین سخت افزار‌های استخراج مونرو در سال 2022
  • AMD Ryzen 9 5950X
  • AMD Ryzen Theadripper 1950X
  • Intel Core i9-10900K
  • AMD Ryzen 9 3950X
  • Intel Xeon E5-2699A V4
  • بهترین نرم افزار ماینینگ مونرو
  • راه‌های استخراج XMR
  • استخراج انفرادی
  • استخر‌های استخراج مونرو
  • استخراج ابری مونرو
  • مراحل استخراج مونرو
  • کیف پول‌های مناسب برای ذخیره مونرو
  • بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره مونرو در سال 2022
  • جمع‌بندی
اشتراک گذاری
استخراج مونرو (XMR) - راهنمای کامل استخراج مونرو

استخراج مونرو (XMR) - راهنمای کامل استخراج مونرو

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
۱۰ دقیقه
۲۴
۳,۴۴۵
توسط :
مینا بشیری

مونرو (XMR) یک کوین فعال در حوزه حریم خصوصی و بحث برانگیز است که علی رغم افزایش فشار نظارتی بر صرافی‌ها، در بین 30 ارز برتر در صنعت رمز ارز‌ها باقی مانده است. در زمان نگارش این مقاله ارزش بازار این رمز ارز بیش از یک میلیارد دلار بوده است. مونرو نیز همانند بیت کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌کند با این تفاوت که ماین مونرو ساده‌تر بوده و ماینر‌ها با استفاده از دستگاه‌های CPU نیز قادر به کسب سود از طریق استخراج XMR می‌باشند. لازم به ذکر است که توسعه دهندگان مونرو با دور نگهداشتن دستگاه‌های ایسیک (ASIC) از پروسه‌ استخراج مونرو، در پی غیر متمرکز نگهداشتن فرآیند استخراج می‌باشند. بدین ترتیب، افراد بیشتری می‌توانند در فعالیت این شبکه سهیم باشند. رندوم ایکس (RandomX) یک الگوریتم اثبات کار است که از توسعه‌ دستگاه‌های ایسیک جلوگیری می‌کند. در این مقاله به آموزش استخراج XMR خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

مونرو چیست؟

مونرو در تاریخ 18 آوریل سال 2014 توسط یک تیم توسعه دهنده متشکل از 7 نفر ایجاد شد. مونرو در واقع یک پرایوسی کوین است که در پی فراهم کردن حریم خصوصی برای کاربران از طریق آدرس‌های مخفی و تراکنش‌های پیگیرگریز می‌باشد. این شبکه از الگوریتم RandomX استفاده می‌کند و کوین بومی آن با نماد XMR شناخته شده است. مونرو برخلاف بیت کوین عرضه محدود ندارد (ضدتورمی نیست) و با استخراج هر بلاک 0.6 واحد رمزارز XMR استخراج شده و به ارزهای در گردش اضافه می‌شود. در نظر داشته باشید که هر کدام از بلاک‌های مونرو تقریبا در دو دقیقه (120 ثانیه) استخراج می‌شود. تیم توسعه دهنده‌ مونرو نهایت تلاش خود را برای غیرمتمرکز ساختن این شبکه با دور نگهداشتن دستگاه‌های ایسیک می‌کند. مونرو نیز همانند بیت کوین قابل استخراج است که در ادامه به آموزش استخراج آن می‌پردازیم.

 

استخراج مونرو

استخراج مونرو

در واقع ماین مونرو پروسه‌ تایید تراکنش‌ها در شبکه‌ بلاکچین است که در نتیجه‌ انجام این کار ماینر‌ها کوین‌های XMR را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. توجه داشته باشید که نحوه‌ کار مونرو مشابه با بیت کوین است با این تفاوت که تمرکز مونرو بر روی حفظ حریم خصوصی تراکنش است. 

استخراج XMR زمانی اتفاق می‌افتد که با کمک نرم افزار ماین مونرو کوین‌های جدید در پلتفرم غیرمتمرکز مونرو ایجاد کنید. برخلاف بیت کوین که دارای عرضه‌ محدود 21 میلیون واحد بیت کوین است، رمز ارز خصوصی مونرو محدودیت عرضه ندارد. در عوض، اگر ماینر‌ها تمام 18.132 میلیون توکن اختصاص داده شده را کشف کنند، tail emission شروع به تولید 0.6 XMR پاداش بی نهایت می‌کند که از ماه می‌سال 2022 آغاز شده است. این امر باعث می‌شود ماینر‌ها پس از اتمام عرضه‌ کل انگیزه‌ی کافی برای ادامه‌ فعالیت را داشته باشند. در نتیجه امنیت شبکه کاهش نمی‌یابد. بلاک‌های جدید در شبکه تقریبا هر دو دقیقه یک بار به بلاکچین اضافه می‌شوند و پاداش استخراج هر بلاک 0.6 XMR می‌باشد.

 

نکاتی که قبل از استخراج مونرو لازم است به آن‌ها توجه کنید

برای استخراج مونرو مانند بیت کوین نیازی به در اختیار داشتن سخت افزار‌های گران قیمت نیست و با هزینه‌ کمتر نیز می‌توان به ماین مونرو پرداخت. در ادامه به معرفی نکاتی می‌پردازیم که برای شروع استخراج مونرو لازم است به آن‌ها توجه کنید:

 

سودآوری مونرو

استخراج رمز ارزها یک بیزنس است، با این حال، پیش از خریداری تجهیزات لازم برای استخراج مونرو لازم است میزان سودآوری آن را بررسی کنید. برای بررسی سودآوری مونرو باید هش ریت سخت افزار، هزینه‌ برق و هزینه پیوستن به استخر‌های استخراج را در نظر بگیرید. نکته مثبت در سودآوری مونرو این است که همانند بیت کوین شامل پرداخت هزینه برای خرید سخت افزار‌های گران قیمت نمی‌شود و ماین مونرو تنها با استفاده از سخت افزار‌های CPU و GPU یا همان کارت گرافیک نیز امکان پذیر است.

 

ماشین حساب استخراج XMR

با استفاده از ماشین حساب تخمین سود مونرو می‌توانید محاسبه کنید که آیا با توجه به قدرت پردازش سخت افزاری که در اختیار دارید، مصرف برق، هزینه‌ برق و غیره، سود مورد نظر خود را دریافت می‌کنید یا خیر.

استفاده از ماشین حساب استخراج XMR به معنای تنظیم هش ریت استخراج یا انتخاب یکی از دستگاه‌های سخت افزاری ماین مونرو است که در لیست استخراج کنندگان مونرو فهرست شده است. اطلاعات استخراج مونرو به همراه اطلاعات استخراج بلاک فعلی به طور مداوم به روز رسانی می‌شود.

یکی از وب سایت‌های کاربردی وب سایت Whattomine.com است که با وارد کردن قیمت فعلی، زمان بلاک و هش ریت شبکه می‌توانید اطلاعات هشینگ و سودآوری مونرو را بدست آورید.

 

هش ریت

پروسه‌ ماینینگ یک رقابت بر سر زمان است. بنابراین، هرچه قدرت پردازش سخت افزار بیشتر باشد شانس ماینر‌ها برای استخراج بلاک جدید و اضافه کردن آن به بلاکچین بالاتر است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم مونور نیز همانند بیت کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند با این تفاوت که الگوریتم هش استفاده شده در مونرو متفاوت است.

به طور دقیق‌تر، بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 استفاده می‌کند در حالی که الگوریتم هش استفاده شده در مونرو RandomX است. الگوریتم‌های هش استفاده شده در هر رمز ارز در سخت افزار‌های مناسب برای استخراج تاثیر گذار است. اگرچه تولید کنندگان سخت افزار ایسیک تلاش بسیاری برای ضربه زدن به مونرو، رمز ارز متمرکز بر حریم خصوصی کرده‌اند اما تیم توسعه دهندگان مونرو موفق شده‌اند به اندازه‌ی کافی به روز رسانی‌های ضد ASIC را تکرار کنند تا از وارد شدن این دستگاه‌ها در ماین XMR جلوگیری کنند.

اما دلیل این همه تلاش برای دور نگهداشتن دستگاه‌های ایسیک چیست؟ از آنجایی که قیمت این دستگاه‌ها بسیار گران است، افراد کمی توانایی خرید آن‌ها را دارند که این امر باعث متمرکز شدن ماینر‌ها و فرآیند استخراج مونرو می‌شود.

هش ریت معیاری برای سرعت استخراج سخت افزار است. به بیان ساده‌تر، تعداد هش‌ها یا محاسباتی است که سخت افزار در هر ثانیه توانایی پردازش آن را دارد. برای آشنایی بیشتر با هش ریت می‌توانید مقاله‌ هش ریت چیست را مطالعه کنید. به علاوه به این نکته توجه داشته باشید که هش ریت هر کارت گرافیک در هر الگوریتم متفاوت است. با مراجعه به سایت Nicehash و در قسمت profitability-calculator، و انتخاب سخت افزار خود می‌توانید سود تقریبی خود را بدست آورید.

 

نرم افزار و سخت افزار های لازم برای استخراج مونرو

عبارت استخراج کننده‌ مونرو می‌تواند به هر دو سخت افزار استخراج یا نرم افزار استخراج نصب شده روی دستگاه برای استخراج XMR اشاره کند که البته این فرآیند پس از آپ دیت RandomX از طریق دستگاه‌های CPU انجام می‌شود. در این قسمت به بررسی سخت افزار لازم برای ماین مونرو می‌پردازیم. برای استخراج XMR، باید سخت افزار استخراج خود را به یک ریگ ماینینگ تبدیل کنید.

 

ریگ استخراج مونرو

ریگ ماینینگ را می‌توانید به دو صورت تهیه کنید. یا ریگ آماده تهیه کنید و یا ریگ مورد نظر خود را خودتان اسمبل کنید البته توجه داشته باشید در بین تمام قطعات CPU قطعه مرکزی است و از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. استخراج مونرو تقریبا تنها از طریق CPU انجام می‌شود. برای این کار می‌توانید از CPU که در حال حاضر در اختیار دارید استفاده کنید یا CPU جدید منحصرا برای ماین مونرو خریداری کنید. پس از آماده کردن CPU، لازم است نرم افزار مونرو را دانلود کنید.

 

بهترین سخت افزار‌های استخراج مونرو در سال 2022

ممکن است با نحوه‌ استخراج بیت کوین آشنایی داشته باشید. استخراج بیت کوین از طریق دستگاه‌های خاصی به نام ایسیک انجام می‌شود که منحصرا برای عملیات استخراج طراحی شده‌اند. اگرچه قدرت پردازش دستگاه‌های ایسیک بسیار بالا است با این حال قیمت بالای این دستگاه‌ها باعث شده تنها افراد محدودی توانایی استخراج بیت کوین را داشته باشند. اما فرآیند ماین مونرو با استفاده از CPU یا همان رایانه‌های خانگی نیز امکان پذیر است. در ادامه به معرفی بهترین سخت افزار‌های استخراج مونرو در سال 2022 خواهیم پرداخت.

AMD Ryzen 9 5950X

دستگاه ای‌ ام دی رایزن بهترین دستگاه برای استخراج XMR است. این دستگاه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که سایر CPU‌ ها تنها خواب آن را می‌بینند. دستگاه ای‌ام دی رایزن در جایگاه برترین دستگاه برای استخراج مونرو قرار دارد. تقاضا برای این دستگابه دلیل تکنولوژی Zen3 استفاده شده در آن همواره در حال افزایش است. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های این دستگاه می‌پردازیم:

  • این دستگاه با قیمتی مقرون به صرفه بین 900 تا 1100 دلار عرضه می‌شود.
  • مصرف برق آن در مقایسه با سایر دستگاه‌های دیگر پایین‌تر است.
  • گزینه‌ای عالی برای گیمر‌ها و ماینر‌ها با پردازنده‌ی 16 هسته‌ای می‌باشد.
  • ساخت ریگ ماینینگ با استفاده از این دستگاه و مادر برد AM4 بسیار ارزان است.
  • کارایی ثابت شده با هش ریت 5 KH/S

این دستگاه نقاط ضعفی نیز دارد که البته قابل چشم پوشی است. یکی از این نقاط ضعف این است که دستگاه ای‌ام دی به همراه دستگاه خنک کننده عرضه نمی‌شود که این موضوع هزینه‌ی 25 تا 90 دلاری روی دست خریداران می‌گذارد.

 

دستگاه AMD Threadripper 1950X، یک CPU بسیار قدرتنمد است که سریع‌ترین پردازنده‌ها برای ماین مونرو را در اختیار دارد. این ویژگی تنها به دلیل قابلیت اوورکلاک (Overclock) نبوده و علاوه بر آن تجربه کاربری جذابی دارد که بسیاری از دستگاه‌های مشابه فاقد آن هستند. اما دلیل انتخاب این دستگاه برای استخراج مونرو توسط ماینر‌ها چه چیزی است؟ در ادامه به معرفی ویژگی‌های این دستگاه می‌پردازیم:

  • قدرت پردازش این دستگاه بین 1000 تا 1500 H/S است.
  • AMD Threadripper 1950X با قیمتی بین 850 تا 950 دلار عرضه می‌شود.
  • قابلیت پردازش چندگانه 16 هسته‌ای و 32 رشته ای
  • حداکثر دمای کاری 68 درجه سانتی گراد و مصرف برق 0.12 وات است.
  • قابلیت افزایش قدرت پردازش دستی تا 4.0 گیگاهرتز

نقطه ضعف این دستگاه نبود دستگاه خنک کننده‌ داخلی است.

 

Intel Core i9-10900K

این دستگاه گزینه‌ای مناسب برای بازی‌های first class و ماین مونرو است. اگرچه قدرت پردازش این دستگاه پایین‌تر است اما به عقیده برخی از ماینر‌ها بهترین گزینه برای استخراج مونرو است. در سال 2022 بسیاری از دستگاه‌ها از این دستگاه پیشی گرفتند اما Intel Core i9-10900K همچنان به سودآوری خود ادامه داد. در ادامه به دیگر ویژگی‌های این دستگاه اشاره می‌کنیم:

  • حداکثر فرکانس توربو 5.30 گیگاهرتز برای افزایش سرعت استخراج است.
  • قدرت پردازش بسیار بالا 3.70 هرتز
  • قیمت بسیار مناسب 499 دلار
  • دمای تقویت حرارتی 70 درجه‌ی سانتیگراد
  • سرعت انتقال داده 8 گیگاهرتز است و دارای حافظه‌ی نهان برای ذخیره‌ی 20MB داده است.

 

دستگاه AMD Ryzen 9 3950X کارایی مناسبی دارد اما به اندازه‌ی مدل‌های دیگر رایزن کارآمد نیست. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که به چه دلیل این دستگاه را در لیست دستگاه‌های برتر برای استخراج مونرو قرار داریم؟ اگرچه ممکن است این دستگاه به اندازه‌ سایر دستگاه‌ها سریع نباشد اما در لیست دستگاه‌های برتر قرار دارد. به علاوه کارایی آن مشابه با دستگاه Intel Core i9-10900K می‌باشد.

این دستگاه با قیمت 749 دلار عرضه می‌شود. ماینر‌های مونرو به دلیل دقیق بودن فرآیند استخراج این CPU، این دستگاه را انتخاب می‌کنند. این دستگاه قابیلت استخراج روزانه ده‌ها دلار توکن XMR را دارد. در ادامه به معرفی دیگر ویژگی‌های این دستگاه می‌پردازیم:

  • قدرت پردازش بالا با پردازنده‌ی 16 هسته‌ای و 32 رشته ای
  • بیشترین دما 95 درجه‌ی سانتیگراد در طول پروسه‌ی استخراج
  • پشتیبانی از مادربورد AMD 4.0
  • عملکرد فوق العاده سریع برای کمک به فعالیت ماینر ها
  • افزایش قدرت و ظرفیت تا 4.7 گیگاهرتز 

 

آخرین مورد در لیست بهترین دستگاه‌ها برای ماین XMR ورژن چهار Intel Xeon E5-2699A است. در ابتدا ماینر‌ها باور داشتند با استفاده از این دستگاه امکان استخراج مونرو وجود ندارد اما این دستگاه با پردازنده‌های قدرتمند خود این ادعا را رد کرد. برای برخی از ماینر‌ها استفاده از این دستگاه سود‌آورتر از سایر دستگاه‌ها است. علاوه بر مونرو امکان استخراج Monero Classic، Haven و Bytecoin نیز وجود دارد. در ادامه به سایر ویژگی‌های این دستگاه اشاره می‌کنیم:

  • میانگین هش ریت دستگاه 53 kH/s
  • پردازنده‌ی این دستگاه 22 هسته‌ای و 44 رشته پردازنده دارد.
  • قدرت و ظرفیت این دستگاه 2.4 گیگاهرتز است که امکان افزایش آن خارج از استاندارد تا 3.6 گگیاهرتز تیز وجود دارد.
  • مصرف برق این دستگاه 145 وات است.

به هر حال از نظر ماینر‌ها هزینه‌ی خرید این دستگاه و مادربرد آن گران است.

شما می‌توانید با استفاده از معیار ماینینگ RandomX Monero عملکرد سخت افزار خود را در مقایسه با سایرین دریابید تا ایده مناسبی برای ماینینگ داشته باشید.

 

بهترین نرم افزار ماینینگ مونرو

نرم افزار‌های استخراج متفاوتی برای مونرو وجود دارد. اگر خواستار استخراج انفرادی باشید و یا قصد پیوستن به یک استخر استخراج را داشته باشید لازم است یک نرم افزار استخراج را دانلود کنید. توجه داشته باشید که ممکن است نرم افزار دانلود شده آنتی ویروس را فعال کند. برای جلوگیری از این اتفاق نام نرم افزار را به لیست استثنا اضافه کنید. نرم افزار‌های XMRig و CSminer از محبوب‌ترین نرم افزار‌های استخراج می‌باشند.

اگر از نسخه ویندوز برای ماین مونرو استفاده می‌کنید پس از دانلود و استخراج نرم افزار با یک اخطار از ویندوز مواجه می‌شوید و برای جلوگیری از حذف فایل لازم است نام نرم افزار را در لیست استثنا وارد کنید، برای انجام این کار در Windows، وارد قسمت Windows Security شوید سپس، Virus and threat protection را انتخاب و بر روی manage settings کلیک کنید. حالا به ترتیب Exclusions و add/remove exclusions و add exclusions را انتخاب کرده و فایل نرم افزار مورد نظر را که پس از دانلود استخراج کرده‌اید انتخاب کنید سپس اخطار ویندوز را قبول کنید. در ادامه نام فایل انتخابی را در قسمت Windows Security مشاهده می‌کنید. 

البته برای ادامه کار و شروع فعالیت ماینینگ لازم است فایل نرم افزار را unblock کنید. برای انجام این کار روی نرم افزار کلیک راست کنید، گزینه unblock را انتخاب کرده و با کلیک بر روی apply، تغییرات را اعمال کنید. 

به خاطر داشته باشید که صنعت سخت افزار و نرم افزار استخراج همواره در حال توسعه و گسترش است. بدین ترتیب گزینه‌های نوشته شده در این مقاله ممکن است به سرعت تغییر کرده و جایگزین شود.

 

راه‌های استخراج XMR

راه‌های استخراج مونرو

به طور کلی از سه طریق می‌توانید به استخراج مونرو بپردازید:

  • استخراج انفرادی
  • پیوستن به یک استخر استخراج
  • استفاده از خدمات استخراج ابری

در ادامه به توضیح کامل هر یک از روش‌های استخراج ذکر شده می‌پردازیم.

 

استخراج انفرادی

در این روش ماینر به طور مستقیم با بلاکچین تعامل دارد. یکی از مزایای استخراج انفرادی این است که تمام پاداش دریافت شده به ماینر تعلق می‌گیرد. البته این روش یک نقطه ضعفت نیز دارد و آن این است که شانس دریافت پاداش در این روش نسبت به استخر‌های استخراج کمتر است و امکان دارد ماینر برای مدتی موفق به دریافت پاداش نشود.

 

استخر‌های استخراج مونرو

با استفاده از استخر‌های استخراج ماینر‌ها قدرت پردازش ریگ‌های خود را روی هم گذاشته و بدین ترتیب شانس دریافت پاداش افزایش می‌یابد.

بیشتر استخر‌های استخراج هزینه‌ای بین 0 تا 2 درصد از اعضا دریافت می‌کنند. استخر‌های MineXMR، SupportXMR، Unipool و XMRNanopool از جمله معروف ترین استخر‌های استخراج مونرو می‌باشند. علاوه بر افزایش شانس دریافت پاداش در استخر‌های استخراج، پیوستن به یک استخر استخراج به معنی دریافت سود ثابت است.

البته اگر یک استخر به کمک اعضای خود بتواند بیش از 51 درصد قدرت پردازش شبکه را در اختیار بگیر می‌تواند برای پلتفرم خطرناک باشد و در نتیجه استخرهای استخراج را می‌توان یکی از بزرگترین ریسک پروژه‌های بلاکچینی دانست.

 

استخراج ابری مونرو

مراکز ارائه دهنده خدمات استخراج ابری وجود دارند که افراد می‌توانند با استفاده از خدمات آن‌ها بدون نیاز به خرید دستگاه و پرداخت هزینه‌های برق به استخراج مونرو بپردازند. اشخاص تنها برای استفاده از قدرت پردازش شبکه مبلغی را پرداخت می‌کنند و مسولیت نگهداری و انواع هزینه‌های دیگر مربوط به ماین مونرو به عهده‌ی ارائه دهندگان این سرویس می‌باشد. در صورتی که طرفدار استخراج سولو یا استخراج از طریق استخر‌های استخراج نمی‌باشید، استخراج ابری می‌تواند گزینه‌ مناسبی باشد با این حال حتما پیش از استفاده از خدمات این نوع سرویس‌ها حتما تحقیقات لازم را انجام دهید، زیرا کلاهبرداری‌های زیادی با استفاده از این نوع روش استخراج انجام شده است. یکی از مواردی که لازم است بررسی کنید تعداد اعضای این سرویس است. در صورتی که تعداد افرادی که از خدمات این سرویس‌ها استفاده می‌کنند به طور عجیبی پایین باشد به این سرویس شک کنید.

 

استخراج ابری مونرو

 

مراحل استخراج مونرو

آخرین موردی که برای ماین مونر باید فراهم کنیم یک کیف پول دیجیتال است. فرقی ندارد که یک ماینر سولو و یا عضو یک استخر استخراج باشید، در هر صورت برای دریافت پاداش خود به یک کیف پول نیاز دارید. برای این کار می‌توانید از انواع کیف پول‌های سخت افزاری، کیف پول‌های نرم افزاری، کیف پول‌های تحت وب و یا کاغذی استفاده کنید.

پس از انتخاب کیف پول نوبت به متصل کردن نرم افزار دانلود شده به سخت افزار مورد استفاده است. انجام این پروسه بستگی به سخت افزاری دارد که از آن استفاده می‌کنید.

در ادامه خلاصه‌ای از کار‌های لازم را مشاهده می‌کنید:

  • انتخاب سخت افزار استخراج
  • انتخاب نرم افزاری که سازگار با سخت افزار شما باشد.
  • وارد کردن آدرس کیف پول جهت دریافت پاداش استخراج
  • متصل کردن نرم افزار به بلاکچین یا استخر استخراج
  • منتظر دریافت XMR‌های خود باشید.

 

کیف پول‌های مناسب برای ذخیره مونرو

کیف پول‌های مونرو در انواع مختلفی وجود دارند که به کاربران امکان ذخیره کوین‌‌های مونرو را می‌دهند. کاربران برای انتخاب کیف پول گزینه‌های مختلفی پیش روی خود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • کیف پول‌های سخت افزاری یا کیف پول‌های سرد 
  • کیف پول‌های نرم افزاری 
  • کیف پول‌های موبایلی 
  • کیف پول‌های فول نود 

بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره مونرو در سال 2022

برای انتخاب کیف پول برای ذخیره رمز ارزها ابتدا لازم است به این نکته توجه کنید که به دنبال چه ویژگی‌هایی هستید و چه کیف پولی مناسب شما است. البته اولین فاکتوری که لازم است در نظر داشته باشید امنیت کیف پول‌ها است به این دلیل که شما دارایی‌های خود را در این کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌کنید پس قطعا کیف پولی را انتخاب می‌کنید که از امنیت بالایی برخوردار باشد. در این لیست ما کیف پول‌ها را بر اساس امنیت، پشتیبانی، رابط کاربری و هزینه استفاده مرتب کرده ایم.

کیف پول لجر (Ledger)

کیف پول‌های سخت افزاری از بالاترین درجه امنیت برخوردارند. در این بین نام کیف پول لچر به چشم می‌خورد. لجر اولین کیف پول سخت افزاری بود که از کوین‌های XMR پشتیبانی کرد. با این حال لجر یک کیف پول چند ارزی است که با استفاده از آن می‌توانید به ذخیره بیش از 1,000  رمزارز بپردازید.

کیف پول لجر در ورژن‌های مختلفی از جمله لجر نانو اس (Ledger Nano S) و لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) در دسترس است. لجر نانو ایکس از تعداد کوین‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال با بلوتوث را نیز دارد و طبیعتا ب قیمت بالاتری عرضه می‌شود.

برای ارسال مونرو با استفاده از این کیف پول لازم است از کیف پول GUI که پایین‌تر معرفی خواهیم کرد استفاده کنید   زیرا اپلیکیشن Ledger Live که امکان مدیریت دارایی‌ها در کیف پول لجر را فراهم می‌کند، از مونرو پشتیبانی نمی‌کند.

ابتدا لازم است اپ مونرو را بر روی دستگاه لجر نصب کنید و سپس آن ‌را به سیستمی که کیف پول GUI روی آن نصب شده است متصل کنید.

کیف پول GUI (Official Monero Desktop)

کیف پول GUI مقرون به صرفه‌تر از کیف پول‌های سخت افزاری است و می‌توانید از آن برای ذخیره رمز ارز XMR استفاده کنید. این کیف پول را می‌توانید از وب سایت رسمی مونرو دانلود کنید که برای نسخه‌های ویندوز، مک، لینوکس و دیگر نسخه‌ها در دسترس است. کیف پول رسمی دسکتاپ مونرو یک کیف پول فوا نود است، به این معنی که برای استفاده از آن لازم است کل سوابق بلاکچین را دانلود کنید. انجام این کار علاوه بر زمان زیاد فضای ذخیره سازی بسیاری نیز می‌طلبد. اگر این شرایط برای شما خوشایند نیست پس قطعا این کیف پول مناسب شما نمی‌باشد. اگرچه پس از دانلود سوابق بلاکچین، ارسال و دریافت مونرو به سادگی انجام می‌شود با این حال این کیف پول برای افرادی که به تازگی به دنیای کریپتوکارنسی‌ها وارد شده‌اند جذاب نیست.

کیف پول مای مونرو (My Monero)

مای مونرو یک کیف پول رایگان است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. این کیف پول توسط تیم توسعه دهنده‌ای که مونرو لجر را طراحی کرد ساخته شده است که از امنیت بالایی برخوردار است. این کیف پول در ابتدا تنها در نسخه وب در دسترس بود با این حال اخیرا برای نسخه‌های ویندوز، مک و لینوکس و ورژن ios نیز در دسترس است. و همانند کیف پول GUI یک کیف پول منبع باز است. مای مونرو یک کیف پول لایت است به این معنی که برای استفاده از ان نیازی به دانلود تمام سوابق بلاکچین نمی‌باشد. براخلاف GUI رابط کاربری آسانی دارد. حواستان باشد که کلید خصوصی بر روی سرور مونرو ذخیره نمی‌شود به این معنی که اگر کلید خصوصی خود را گم کرده و یا فراموش کنید دیگر قادر به دسترسی به دارایی‌هایتان نمی‌باشید.

کیف پول (Exodus Wallet)

کیف پول اکسودوس یکی از کیف پول‌های قدیمی است که از ابتدای تولد کریپتو وجود داشته است. اکسودوس یک کیف پول چند ارزی است که از بالای 100 رمز ارز از جمله مونرو پشتیبانی می‌کند و کنترل کامل کلیدهای خصوصی و عبارات بازیابی به طور کامل در اختیار کاربر قرار دارد. به  علاوه این کیف پول از کیف پول‌های سخت افزاری مانند ترزور نیز برای بالا بردن امنیت پشتیبانی می‌کند. در ابتدا این کیف پول تنها برای نسخه دسکتاپ ( ویندوز، مک و لینوکس) در دسترس بود اما در حال حاضر برای نسخه‌های موبایل (اندروید و ios) نیز در دسترس است.

 

اگرچه کیف پول‌های گرم یا کیف پول‌های نرم افزاری به صورت رایگان در دسترس‌اند و امکان دسترسی آسان به دارایی‌ها را فراهم کرده‌اند با این حال بهتر است از آنها برای نگهداری دارایی‌هایی استفاده شود که به صورت روزانه معامله می‌کنید. از آنجایی که این نوع کیف پول‌ها همیشه به اینترنت متصل هستند دارایی‌های شما همیشه در معرض خطر هک و حمله هکرها قرار دارد.

کیف پول‌های سرد مانند کیف پول‌های سخت افزاری، از بالاترین درجه امنیت در بین سایر کیف پول‌ها برخوردارند در نتیجه گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری‌های طولانی مدت می‌باشد.

برای ذخیره مونرو همچنین می‌توانید از کیف پول‌های صرافی‌ها نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این نوع کیف پول‌ها امنیت پایین‌تری نسبت به کیف پول‌های نرم افزاری دارند از این جهت که کلید خصوصی دارایی‌ها در اختیار کاربران قرار ندارد و در واقع صرافی کنترل واقعی دارایی‌های کاربران را در اختیار دارد. این نوع کیف پول‌ها معمولا هدف بسیاری از هکرها قرار دارد در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم تنها حجم دارایی که برای معاملات روزانه خود به آن احتیاج دارید در کیف پول صرافی‌ها نگهداری کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش استخراج رمز ارز مونرو پرداختیم. استخراج مونرو نسبت به سایر رمزارز‌ها نظیر بیت کوین ساده‌تر است از آنجایی که نیازی به سخت افزار‌های مخصوص استخراج و دستگاه‌های گران قیمت نیست، تنها با استفاده از کارت گرافیک نیز می‌توان به ماین مونرو پرداخت. البته استفاده سرویس‌های ارائه دهنده خدمات استخراج ابری نیز گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که بدون در اختیار داشتن سخت افزار علاقه مند به ماین مونرو می‌باشند با این حال مراقب کلاهبرداری‌ها در این زمینه باشید و قبل از انتخاب سرویس مورد نظر تحقیقات لازم را به عمل آورید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد