جستجو در بیتفا
  • تعریف کامل دامیننس اتریوم
  • MarketCap یا ارزش بازار چیست؟
  • محاسبه دامیننس اتریوم
  • نمودار دامیننس اتریوم
  • تاثیر دامیننس اتریوم بر آلتکوین‌ها
  • تاریخچه دامیننس اتریوم
  • رابطه دامیننس تتر با دامیننس اتریوم
دامیننس اتریوم چیست؟ بررسی نمودار دامیننس اتریوم

دامیننس اتریوم چیست؟ بررسی نمودار دامیننس اتریوم

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
۵ دقیقه
۵
۳۲۸
توسط :
کامیار جعفریان

اتریوم را به عنوان معتبر‌ترین ارز دیجیتال بعد از بیت کوین می‌شناسند. این ارز دیجیتال از بین تمامی آلتکوین‌ها به عنوان پرطرفدارترین آلتکوین در بازار شناخته می‌شود. از این رو اتریوم بعد از بیت کوین بیشترین حجم معاملات در بازار را به خود اختصاص داده است. بسیاری از تریدرها از نرخ تسلط اتریوم برای کارهایی مانند تاییده گرفتن معاملات، متوجه شدن زمان آلتسیزن و ... استفاده می‌کنند. برای اینکه بیشتر بدانیم دامیننس اتریوم چیست و چگونه کار می‌کند تا انتهای این مطلب با سایت بیتفا همراه باشید.

 

تعریف کامل دامیننس اتریوم

دامیننس اتریوم تسلط ارز دیجیتال این شبکه را بر سایر ارزها نشان می‌دهد. این شاخص هیچ موقع ثابت نیست و بسته به شرایط بازار متغیر است. تاریخچه Dominance ها نشان می‌دهد نرخ تسلط بیت کوین و اتریوم معمولا خلاف جهت هم حرکت می‌کنند و طی چند سال اخیر Dominance اتریوم رشد بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین داشته. البته توجه داشته باشید که همیشه هر دو نرخ تسلط به صورت خلاف جهت یکدیگر حرکت نمی‌کنند.

 رشد بیشتر نرخ تسلط اتریوم نشان می‌دهد که در مجموع وابستگی اتریوم نسبت به بیت کوین بسیار کمتر شده است. در پاراگراف‌های بعدی کلیه استراتژی‌های تشخیص روند بازار به کمک این دامیننس آموزش داده شده است. حتما به این نکته توجه داشته باشید که نرخ تسلط تنها یکی از پارامترها برای ترید است و  نباید آن را تنها معیار برای تریدکردن قرار دهید. دامیننس اتریوم بر اساس یک فرمول اختصاصی محاسبه می‌شود که مهم‌ترین پارامتر محاسبه در آن MarketCap یا ارزش بازار است.

 

MarketCap یا ارزش بازار چیست؟

MarketCap یا ارزش بازار یکی از مهم‌ترین معیار‌های سنجش برای شناسایی ارزش یک سهام و دارایی است. این معیار با توجه به ارزش سهام شرکت‌ها و یا مجموعه ارزش توکن‌های در گردش (Circulating Supply) یک رمزارز به دست می‌آید. برای مثال در زمان نگارش این مطلب حدود 120 میلیون تعداد توکن در گردش شبکه اتریوم است و قیمت هر واحد حدودا 1792 دلار است.درنتیجه در زمان نگارش این مقاله ارزش بازار اتریوم حدودا برابر با 215.117 میلیارد دلار است. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال نیز از طریق MarketCap کل ارزها محاسبه می‌شود. در زمان نگارش این مطلب MarketCap کل بازار ارزها برابر با 1.26 تریلیون دلار است. در تصویر فرمول محاسبه مارکت کپ قرارداده شده است.

محاسبه دامیننس ارزهای دیجیتال

 

محاسبه دامیننس اتریوم

محاسبه Dominance اتریوم کاری بسیار ساده و آسان است. برای انجام این کار تنها کافیست مارکت‌کپ اتریوم را تقسیم بر مارکت‌کپ کل بازار کنیم. حتما به این نکته توجه داشته باشید که دامیننس یک نرخ برحسب درصد است و عدد حاصل را باید در نهایت در عدد 100 ضرب کنیم. به طور مثال در حال حاضر طبق محاسبات انجام شده دامیننس اتریوم عدد 17.44 درصد را نشان می‌دهد.

با رشد صنعت ارزهای دیجیتال شاهد اضافه شدن تعداد زیادی کسب و کار بلاکچینی بودیم. این کسب و کارها هرکدام توکن مخصوص به خود را ارائه دادند و باعث شدند تعداد ارزهای دیجیتال در دنیا چند برابر شود. از این رو محاسبه MarketCap کل بازار امری بسیار پیچیده خواهد شد. برای جلوگیری از این پیچیدگی مارکت‌کپ را بر اساس 125 ارز برتر محاسبه می‌کنند. توجه داشته باشید که دامیننس اتریوم و کلیه ارزهای دیجیتال در سایت‌هایی معتبر به صورت آماده قرار دارند و احتیاجی نیست که حتما آن‌ها را هربار محاسبه کنید. در تصویر پایین نیز نحوه محاسبه Dominance اتریوم قرار داده شده است.

 

نمودار دامیننس اتریوم

نمودار Dominance اتریوم مانند نمودارهای دیگر در سایت Tradingview قابل مشاهده است. نماد این شاخص ETH.D است و با Search این کلمه دربخش Charts سایت TradingView می‌توانید به این شاخص دسترسی پیدا کنید. نمودارهای دامیننس مانند نمودارهای قیمتی قابل تحلیل و به اصطلاح تکنیکال پذیر هستند و درصورتی که دانش تکنیکال داشته باشید می‌توانید آن‌ها را تحلیل کنید. تحلیل نرخ تسلط اتریوم می‌تواند کمک بسزایی به سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها کند. ناگفته نماند که در سایت Coinmarketcap نیز می‌توانید دامیننس اتریوم و بیت کوین را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.

مشاهده نمودار سلطه اتریوم

 

تاثیر دامیننس اتریوم بر آلتکوین‌ها

با توجه به Dominance اتریوم می‌توان حرکت آینده آلتکوین‌ها را پیشبینی کرد در جدول زیر به شکل مختصر تاثیرات دامیننس اتریوم روی بازار آلتکوین‌ها بررسی شده است. در ادامه از این جدول برای ساخت استراتژی استفاده خواهیم کرد.

دامیننس اتریوم

قیمت اتریوم

حرکت آلت‌کوین‌ها

صعودی

صعودی

صعود آلتکوین‌ها

صعودی

ثابت

ریزش آلتکوین‌ها

صعودی

نزولی

ریزش شدید آلتکوین‌ها

ثابت

صعودی

رشد آلتکوین‌ها

ثابت

ثابت

ثابت

ثابت

نزولی

ریزش آلتکوین‌ها

نزولی

صعودی

آلتسیزن

نزولی

ثابت

رشد آلتکوین‌ها

نزولی

نزولی

ریزش آلتکوین‌ها

اکثر افرادی که طرفدار خرید آلتکوین در بازار کریپتو هستند به دنبال پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین زمان برای خریدهای خود هستند. البته حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای خرید آلتکوین باید پارامترهای زیادی را در نظر بگیرید. مناسب‌ترین راه برای تشخیص آلتسیزن در بازار کریپتو زمانی است که دامیننس بیت کوین روند نزولی به خود گرفته، قیمت بیت کوین صعودی بوده و Dominance اتریوم نیز روند صعودی به خود گرفته است. همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید زمانی که Dominance بیت کوین و اتریوم نزولی بوده و قیمت هر دو صعودی است، می‌توانیم انتظار آلتسیزن را از بازار داشته باشیم.

 

تاریخچه دامیننس اتریوم

تاریخچه Dominance اتریوم نشان می‌دهد که اتریوم از سال 2015 با یک روند قدرتی ضعیف شروع به کار کرد. در سال 2016 دامیننس اتریوم به مقداری افزایش داشته و تسلط شبکه بیشتر شده است. در سال 2017 با توسعه قابل توجه شبکه اتریوم از لحاظ ساختاری، رشد و پذیرش قابل توجه این شبکه را دیدیم که موجب افزایش تقاضا و رشد شدید دامیننس اتریوم شد. درسال 2019 نرخ تسلط اتریوم کاهش کمی را تجربه کرده و از انتهای سال2020  تا 2022 به یک پایداری مشخص رسید.

تاریخچه دامیننس اتریوم

 

رابطه دامیننس تتر با دامیننس اتریوم

در همان ابتدا باید بگوییم که این دو ارتباط چندان بخصوصی با یکدیگر ندارند. از آنجا که در بین همه ارزهای دیجیتال بیت کوین بیشترین تسلط را بر بازار دارد معمولا ارتباط نرخ تسلط تتر با نرخ تسلط بیت کوین مطرح است. به همین واسطه می‌توان گفت معمولاً دامیننس کلیه استیبل‌کوین‌ها در جهت عکس دامیننس اتریوم و کلیه آلتکوین‌ها حرکت می‌کند. ناگفته نماند که این اتفاق کاملا به صورت کلی بیان شده و در این مسئله پارامترهای بسیار مهم‌تری باید در نظر گرفته شود.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد