جستجو در بیتفا
  • نگاهی به دامیننس بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال
  • چرا دامیننس بیت کوین در خطر است؟
  • صندوق‌های ETF نقش تعیین کننده‌ای در بازار دارند
دامیننس بیت کوین بر بازار کریپتو در خطر؛ این اتفاق چه تاثیری بر بازار کریپتو دارد؟

دامیننس بیت کوین بر بازار کریپتو در خطر؛ این اتفاق چه تاثیری بر بازار کریپتو دارد؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
۵ دقیقه
۲
۲۳۶
توسط :
مبین رزمخواه

بیت کوین در حال حاضر در محدوده قیمتی 43900 دلار معامله می‌شود و مارکت کپ آن نیز حدود 860 میلیون دلار است. در مقایسه با حجم کل بازار کریپتو، دامیننس بیت کوین در محدوده 50 درصدی قرار دارد. در حالی که در آخر هفته کاری در بازارهای بین‌المللی قرار داریم، بیت کوین توانسته مومنتوم صعودی خود را حفظ کند و این ارز دیجیتال به سقف ۱۹ماهه خود رسید. ما هر روز در صفحه اختصاصی اخبار بیت کوین امروز مهم‌ترین مطالبی که در مورد پادشاه ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود را بررسی می‌کنیم. در این مقاله به در خطر بودن دامیننس بیت کوین می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تأثیرات این اتفاق بر بازار رمز ارزها را مرور کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

نگاهی به دامیننس بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال

دامیننس بیت کوین یا نرخ سلطه بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال از مقایسه مارکت کپ این ارز دیجیتال و حجم کل بازار کریپتو به دست می‌آید. در شرایطی که به نظر می‌رسد به زودی شاهد تأیید صندوق‌های قابل معامله بیت کوین (ETF) توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) خواهیم بود، دامیننس بیت کوین شاخص مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

بیت کوین چندین ماه است که به عنوان رهبر بلامنازع بازار کریپتو سلطنت خود را آغاز کرده و موج صعودی ایجاد شده را به خوبی رهبری کرده است. در شرایطی که دامیننس بیت کوین در محدوده 50 قرار دارد، به نظر می‌رسد این سلطه با چالش‌هایی روبه‌رو است که می‌تواند در ادامه تأثیراتی روی بازار داشته باشد.

اما چرا و چگونه این دامیننس در خطر است؟ در ادامه در مورد این مسئله صحبت خواهیم کرد.

 

چرا دامیننس بیت کوین در خطر است؟

بر اساس گزارشات موجود، بیت کوین در ژانویه 2023 تقریباً 38 از بازار کریپتو را در اختیار داشت. از آن زمان تا کنون این سهم افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و بسیاری از سرمایه‌گذاران سایر توکن‌ها و آلت‌کوین‌ها را رها کردند و اعتماد خود را به اولین ارز دیجیتال بازار گره زدند.

در زمان نوشتن این مقاله قیمت بیت کوین در محدوده 43900 قرار دارد و حجم معاملات آن در 24 ساعت گذشته به حدود 19.8 میلیارد دلار رسید. این اطلاعات نشان می‌دهد که قیمت این ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته حدود 0.15 درصد و در بازه یک هفته‌ای حدود 13.22 درصد رشد داشته است.

در حال حاضر مارکت کپ کل بازار کریپتو حدود 1.71 تریلیون دلار است که در 24 ساعته 0.7 درصد رشد داشته است. حجم بازار کریپتو از سال گذشته تا کنون بیش از 92.66 درصد افزایش یافته و سهم بیت کوین از آن حدود 860 میلیارد دلار است. با توجه به این آمار نرخ دقیق دامیننس بیت کوین 50.18 درصد برآورد می‌شود.

از طرفی بازار استیبل‌کوین‌ها اکنون دارای مارکت کپ 131 میلیارد دلاری است که 7 درصد از کل بازار کریپتو را تشکیل می‌دهد. با کاهش تسلط بیت کوین و رونق گرفتن بازار آلت کوین‌ها، بیت کوین قدرت خود را برای جذب سرمایه از دست می‌دهد و این احتمال وجود دارد که روند صعودی خود را از دست بدهد.

یکی از تحلیل‌گران محبوب توییتر، متیو هایلند (Matthew Hyland)، در پستی در اکانت خود در مورد حرکت قیمتی بیت کوین توضیحاتی ارائه داد و گفت که به نظر می‌رسد روند صعودی این ارز دیجیتال قدرت خود را تا حدودی از دست داده است. این اتفاق تاثیرات قابل توجهی بر آینده بیت کوین خواهد داشت.

در خطر بودن دامیننس بیت کوین

به عقیده او اگر که بیت کوین نتواند سلطه 51 درصدی خود را حفظ کند، به احتمال زیاد در آینده شاهد کاهش قدرت روند صعودی آن خواهیم بود.

 

صندوق‌های ETF نقش تعیین کننده‌ای در بازار دارند

این اتفاق نیز که بیت کوین توانسته در طول آخر هفته کاری مومنتوم صعودی خود را حفظ کند و سقف قیمتی جدیدی در بازه ۱۹ماهه خود در قیمت 44729 دلار ایجاد کند، می‌تواند همچنان سرمایه‌گذاران را به آینده بیت کوین امیدوار کند.

با نزدیک شدن به مهلت به تعویق افتاده SEC برای تصمیم گیری در مورد صندوق‌های قابل معامله بیت کوین در 24 ژانویه (5 بهمن) بازارهای مالی برنامه شرکت‌های مختلف را در این مورد زیر نظر گرفته‌اند.

سازمان بورس و اوراق بهادار به ریاست گری جنسلر، تصمیم گیری در مورد ETFهای بیت کوین را اکنون بیش از 240 روز به تعویق انداخته است. در توضیح این تأخیر طولانی عنوان شد که این سازمان در تلاش است تا تمامی جوانب و ابعاد ممکن را برای این صندوق‌ها زیر نظر بگیرد.

در خطر بودن دامیننس بیت کوین

در حال حاضر تمامی فعالان بازار کریپتو به همراه 13 شرکت بزرگ در انتظار تأیید شدن این صندوق‌ها هستند. تا کنون SEC جلساتی خصوصی با شرکت‌های بلک راک، گری اسکیل و همچنین فیدلیتی در مورد صندوق‌های ETF برگزار کردند که گفته می‌شود، خروجی این نشست‌ها مثبت بوده است.

تا اینجای مسیر خوش بینی زیادی در مورد تأیید شدن صندوق‌های ETF بیت کوین وجود دارد و بسیاری از کارشناسان تحلیل بیت کوین در این مورد نظر مثبتی دارند. اکنون کمتر از 2 ماه به تاریخ اعلام شده توسط SEC برای تصمیم گیری در مورد ETFهای بیت کوین باقی مانده؛ اما مشخص نیست که این تاریخ دوباره تمدید خواهد شد یا خیر.

در نهایت توجه داشته باشید که دامیننس بیت کوین در حال حاضر شکننده به نظر می‌رسد. البته این اتفاق می‌تواند فرصت‌های خوبی را در بازار آلت‌کوین‌ها ایجاد کند که خود اتفاق قابل توجهی است. توصیه ما این است که اطلاعات خود را از بازار هر روز به‌روز کنید و بر اساس اتفاقات موجود بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد