جستجو در بیتفا
  • پروتکل Goldfinch چیست؟
  • شروع گلدفینچ از بازارهای در حال توسعه
  • مشارکت‌کنندگان در پروتکل گلدفینچ
  • سرمایه‌گذاران
  • اعضا (Members)
  • وام‌گیرندگان
  • اعتبارسنج‌ها (غیرفعال)
  • استخرهای وام‌گیرنده در گلدفینچ
  • اعتماد از طریق توافق جمعی
  • توکن‌های گلدفینچ
  • توکن GFI چیست؟
  • توکن FIDU چیست؟
  • حاکمیت در گلدفینچ
  • توکنومیک توکن GFI در گلدفینچ
  • کاربرد پلتفرم Goldfinch
  • چگونه ارز دیجیتال GFI را بخریم؟
ارز دیجیتال GFI چیست؟ آشنایی با پروتکل Goldfinch

ارز دیجیتال GFI چیست؟ آشنایی با پروتکل Goldfinch

متوسط
انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
۸ دقیقه
۰
۱۸۸
توسط :
یاسمن یزدان دوست

مشکل اصلی سیستم‌های وام‌دهی فعلی این است که افراد برای گرفتن وام باید دارایی‌های ارز دیجیتال زیادی را به عنوان وثیقه بگذارند. این موضوع باعث می‌شود خیلی از کاربران نتوانند از این سیستم‌ها استفاده کنند. پروتکل Goldfinch یک سیستم وام‌دهی غیرمتمرکز است که به افراد این امکان را می‌دهد بدون نیاز به ارز دیجیتال به عنوان وثیقه، وام رمزارز دریافت کنند. در عوض، وثیقه این وام‌ها دارایی‌های واقعی (غیرمجازی) است. در حال حاضر، تمام وام‌های این سیستم با دارایی‌ها و درآمدهای واقعی وثیقه‌گذاری می‌شوند. در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا با ارز دیجیتال GFI و پروتکل آن آشنا شوید.

پروتکل Goldfinch چیست؟

پروتکل Goldfinch یک برنامه امور مالی غیرمتمرکز (Defi) مبتنی بر شبکه اتریوم است که در سراسر جهان قابل دسترس است. هدف این پروتکل انتقال فعالیت‌های اعتباری دنیای واقعی به حوزه بلاکچین است. با این کار تمام فعالیت‌های مالی در سراسر جهان قابل دسترس می‌شوند.

برای استفاده از این پروتکل دیگر الزامی در وثیقه گذاشتن ارزهای دیجیتال نیست. به همین دلیل این پروتکل امکان دسترسی به سرمایه ارز دیجیتال را برای اکثر مردم جهان فراهم کرده است. گلدفینچ با تکیه بر اصل «اعتماد از طریق توافق جمعی» روشی را ایجاد کرده که افراد می‌توانند اعتبار خود را به جای وابستگی به دارایی‌های رمزارز، بر اساس تایید سایر کاربران سیستم اثبات کنند. 

گلدفینچ یک پروتکل با امنیت بالا و مقیاس‌پذیر را ارائه می‌دهد. تاریخچه تمام تراکنش‌های مالی و اعتباری دیگر قابل تغییر نخواهند بود. جامعه غیرمتمرکز سرمایه‌گذاران گلدفینچ به کسب‌وکارهایی که باعث رشد اقتصادی در مناطق خود می‌شوند، به‌ویژه در بازارهای نوظهور، وام می‌دهد. در حال حاضر، تمام وام‌های گلدفینچ با دارایی‌های خارج از زنجیره وثیقه‌گذاری می‌شوند.

شروع گلدفینچ از بازارهای در حال توسعه

پروتکل Goldfinch

پروژه گلدفینچ فعالیتش را از بازارهای در حال توسعه شروع کرد چون در این مناطق کسب و کارها بیشتر می‌توانند از مزایای ارز دیجیتال استفاده کنند. سیستم‌های مالی سنتی در این کشورها کارایی لازم را ندارند و باعث محدود شدن جریان سرمایه می‌شوند. ارز دیجیتال با ماهیت نقدینگی بالا و قابلیت دسترسی بین‌المللی خود می‌تواند به کسب و کارهای این مناطق کمک زیادی کند. گلدفینچ تا امروز توانسته به هزاران نفر در ۲۸ کشور دنیا از طریق وام‌دهندگانش کمک مالی برساند. برخی از این وام‌دهندگان شامل PayJoy در مکزیک، QuickCheck در نیجریه، Divibank و Addem Capital در آمریکای لاتین، Greenway در هند و Cauris در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین هستند.

مشارکت‌کنندگان در پروتکل گلدفینچ

گلدفینچ سه نقش کلیدی برای مشارکت‌کنندگان در نظر گرفته است: سرمایه‌گذاران، وام‌گیرندگان و اعتبارسنج‌ها (که فعلا فعال نیستند). همچنین، اعضا (Members) گروه خاصی از سرمایه‌گذاران هستند که با مشارکت بیشتر از رشد و امنیت شبکه حمایت می‌کنند. در ادامه به طور خلاصه این مشارکت کنندگان را بررسی می‌کنیم.

سرمایه‌گذاران

این افراد با تامین ارز دیجیتال USDC در گلدفینچ، امکان وام‌دهی به متقاضیان را فراهم می‌کنند. دو راه برای سرمایه‌گذاری در گلدفینچ وجود دارد: «حامی» یا «تامین‌کننده نقدینگی».

  • حامیان: این افراد به دنبال سود بیشتر و انتخاب‌های خاص هستند. آن‌ها استخرهای وام‌گیرندگان (Borrower Pools) را به صورت جداگانه بررسی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند آن‌ها را با سرمایه اولیه (با ریسک بالاتر) تامین کنند. در ازای این ریسک، بالاترین سود را در گلدفینچ به دست می‌آورند.
  • تامین‌کنندگان نقدینگی: این افراد به دنبال افزایش نقدینگی هستند. آن‌ها مقداری سرمایه (با ریسک پایین‌تر) به «استخر ارشد» تزریق می‌کنند. این استخر به صورت خودکار سرمایه را بر اساس ارزیابی حامیان، بین تمام استخرهای وام‌گیرندگان توزیع می‌کند.

اعضا (Members)

این گروه با تامین سرمایه و توکن GFI به صندوق عضویت گلدفینچ، از رشد و امنیت شبکه حمایت می‌کنند و در قبال مشارکت بیشتر، پاداش دریافت می‌کنند.

وام‌گیرندگان

این افراد به دنبال دریافت وام از گلدفینچ هستند. آن‌ها طرح‌های وام‌دهی (Borrower Pools) را پیشنهاد می‌دهند که توسط شبکه ارزیابی می‌شود. این طرح‌ها شامل جزئیاتی مانند نرخ بهره و زمان بازپرداخت وام است.

اعتبارسنج‌ها (غیرفعال)

قرار است در آینده، این گروه به صورت تصادفی توسط گلدفینچ انتخاب شوند تا با بررسی و تایید صلاحیت وام‌گیرندگان، از فعالیت‌های تقلبی جلوگیری کنند. آن‌ها در قبال این کار، پاداش دریافت خواهند کرد.

استخرهای وام‌گیرنده در گلدفینچ

استخرهای وام‌گیرنده در گلدفینچ دو بخش دارند: «استخر ارشد» و «استخر فرعی». کل سرمایه استخر بین این دو بخش تقسیم می‌شود.

  • حامیان: با سرمایه‌گذاری در «بخش فرعی» استخرهای وام‌گیرنده، ریسک بیشتری را به عهده می‌گیرند. آن‌ها در ازای این ریسک، سود بالاتری دریافت می‌کنند. یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری آن‌هاست.
  • تامین‌کنندگان نقدینگی: با سرمایه‌گذاری در «استخر ارشد» ریسک کمتری را متحمل می‌شوند. استخر ارشد به صورت خودکار سرمایه را بر اساس ارزیابی حامیان، بین استخرهای وام‌گیرنده توزیع می‌کند. تامین‌کنندگان نقدینگی توکنی به نام FIDU دریافت می‌کنند که ارزش آن با بازپرداخت وام‌ها افزایش پیدا می‌کند.

به زبان ساده، حامیان با دقت بیشتری اعتبار وام‌گیرندگان را بررسی می‌کنند چون در صورت عدم بازپرداخت وام، آن‌ها اولین کسانی هستند که ضرر می‌کنند. تامین‌کنندگان نقدینگی ریسک کمتری دارند چون در صورت هر مشکلی، ابتدا بخش ارشد استخر تسویه حساب می‌کند.

گلدفینچ

اعتماد از طریق توافق جمعی

پروتکل گلدفینچ (Goldfinch) برای اینکه تصمیم بگیرد سرمایه را از «استخر ارشد» چطور توزیع کند، از اصل «اعتماد از طریق توافق جمعی» استفاده می‌کند. به این معنی که گلدفینچ به هیچ یک از «حامیان» یا «اعتبارسنج‌ها» به صورت جداگانه اعتماد نمی‌کند، اما به تصمیم جمعی آن‌ها اعتماد دارد.

به بیان ساده، هر چه تعداد «حامیان» که روی یک «استخر وام‌گیرنده» خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند بیشتر باشد، «استخر ارشد» نسبت بیشتری از سرمایه را با اهرم به آن استخر اختصاص می‌دهد. از آنجایی که این روش به تعداد «حامیان» وابسته است، گلدفینچ باید مطمئن شود که این افراد واقعا با هم متفاوت هستند (افراد حقیقی یا حقوقی متفاوتی پشت این حساب‌ها قرار دارند). به همین دلیل، برای مشارکت در گلدفینچ، همه «حامیان»، «وام‌گیرندگان» و «اعتبارسنج‌ها» نیاز به گذراندن یک «بررسی هویت منحصربه‌فرد» دارند.

توکن‌های گلدفینچ

توکن‌های گلدفینچ

گلدفینچ از دو توکن اصلی بر بستر ERC-20 استفاده می‌کند: GFI و FIDU. همچنین، این پروتکل در حال حاضر از استیبل‌کوین USDC برای سرمایه‌گذاری و وام‌دهی استفاده می‌کند. در ادامه این توکن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

توکن GFI چیست؟

GFI توکن اصلی گلدفینچ است. از GFI برای رای‌گیری در حاکمیت، شرکت در اعتبارسنجی (استیکینگ برای اعتبارسنج‌ها)، پاداش رای‌گیری اعتبارسنج‌ها، اعطای کمک‌های مالی به جامعه، استیکینگ روی حامیان، تشویق‌های پروتکل و همچنین سرمایه‌گذاری در صندوق عضویت برای دریافت پاداش عضویت در قبال کمک به امنیت و رشد شبکه استفاده می‌شود.

توکن FIDU چیست؟

FIDU نشان‌دهنده سپرده تامین‌کنندگان نقدینگی در «استخر ارشد» است. وقتی یک تامین‌کننده به استخر ارشد پول تزریق می‌کند، به میزان آن FIDU دریافت می‌کند. FIDU را می‌توان با نرخ برابر با ارزش خالص دارایی‌های استخر ارشد منهای ۰.۵ درصد کارمزد برداشت، در اپلیکیشن غیرمتمرکز گلدفینچ به USDC تبدیل کرد. با دریافت بهره‌وام‌ها توسط استخر ارشد، ارزش FIDU هم به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند.

حاکمیت در گلدفینچ

پروتکل گلدفینچ (Goldfinch) از یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی استفاده می‌کند. این DAO می‌تواند از طریق رای‌گیری غیرمتمرکز، تغییرات و تنظیمات مختلفی را در پروتکل اعمال کند، از جمله:

  • به‌روزرسانی قراردادهای هوشمند
  • تغییر تنظیمات و پارامترهای گلدفینچ
  • انتخاب ارائه‌دهندگان احراز هویت منحصربه‌فرد
  • تعیین میزان و نحوه توزیع توکن GFI
  • متوقف کردن فعالیت گلدفینچ در شرایط اضطراری

این تنظیمات از طریق را‌ی‌گیری انجام می‌شوند.

توکنومیک توکن GFI در گلدفینچ

توکنومیک توکن GFI در گلدفینچ

تعداد کل توکن‌های GFI ، ۱۱۴ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۷۱۴ عدد است. در حال حاضر تورمی برای این توکن در نظر گرفته نشده اما انتظار می‌رود بعد از ۳ سال، تورم کمی برای تشویق مشارکت‌کنندگان آینده در نظر گرفته شود. در نهایت، تصمیم‌گیری در این مورد به عهده جامعه گلدفینچ است. توزیع اولیه توکن GFI به شرح زیر است:

  • تامین‌کنندگان نقدینگی (۱۶.۲٪): تشویقی برای تامین‌کنندگان اولیه به همراه پاداش جاری برای تامین مستمر نقدینگی.
  • حامیان (۸٪): توزیع برای شرکت‌کنندگان در برنامه آموزشی Flight Academy، پاداش برای تامین مستقیم نقدینگی در استخرهای وام‌گیرنده و برنامه‌ای که فعلا راه‌اندازی نشده است که به حامیان برای سپرده‌گذاری GFI پاداش می‌دهد.
  • اعتبارسنج‌ها (۳٪): برای سیستم اعتبارسنجی که فعلا راه‌اندازی نشده، در نظر گرفته شده است.
  • وام‌گیرندگان (۳٪): در صورت تصمیم جامعه برای راه‌اندازی سیستمی برای پاداش به وام‌گیرندگان، اختصاص داده می‌شود.
  • همکاران (۰.۶۵٪): برای قدردانی از افرادی که به شکل‌های مختلف به جامعه و پروتکل کمک کرده‌اند.
  • ذخیره جامعه (۱۴.۸٪): برای اهدافی مانند اعطای کمک هزینه، تغییر در نحوه توزیع و پوشش ریسک‌های احتمالی.
  • تیم اولیه و آینده (۲۸.۴٪): با دوره‌های قفل متفاوت برای تیم، مشاوران و بنیان‌گذاران گلدفینچ.
  • Warbler Labs (۴.۴٪): برای سازمانی که از گلدفینچ منشعب شده و به این اکوسیستم کمک می‌کند.
  • حامیان اولیه (۲۱.۶٪): برای سرمایه‌گذارانی که از ابتدا با گلدفینچ بوده‌اند.

کاربرد پلتفرم Goldfinch

​​گلدفینچ (Goldfinch) به دنبال پر کردن شکاف بین سیستم مالی سنتی و دنیای دیفای با قابلیت وام‌گیری بدون نیاز به وثیقه ارز دیجیتال است. این کار باعث ایجاد طیف وسیعی از کاربردها می‌شود. برای مثال، کسب‌وکارهای سراسر جهان می‌توانند از طریق این پروتکل به منابع مالی دسترسی پیدا کنند و فرصت‌های رشد خود را گسترش دهند. همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند با تامین سرمایه برای «استخر ارشد» یا مستقیما برای «استخرهای وام‌گیرنده» سود کسب کنند. بعلاوه، سیستم احراز هویت منحصربه‌فرد و حاکمیت گلدفینچ امنیت و اعتماد را برای کاربران فراهم می‌کند و آن را به گزینه‌ای مناسب برای کسانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند بدون ریسک‌های رایج مرتبط با وثیقه ارز دیجیتال، در فضای دیفای مشارکت داشته باشند.

چگونه ارز دیجیتال GFI را بخریم؟

ارز دیجیتال GFI را می‌توان هم از صرافی‌های غیرمتمرکز و هم از صرافی‌های متمرکز خریداری کرد. صرافی‌های متمرکزی که این ارز دیجیتال را لیست کردند شامل : CoinBase، مکسی، Gate.io و BingX. بهترین صرافی متمرکز برای خرید ارزهای دیجیتال، صرافی بینگ ایکس است، به خصوص برای کاربران ایرانی، زیرا نیازی به احراز هویت ندارد (جهت ثبت نام در صرافی بینگ ایکس به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید). همچنین می‌توانید این ارز دیجیتال را از صرافی‌های غیرمتمرکز یونی سواپ خریداری کنید. 

برچسب ها : ارز دیجیتال GFI

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد