جستجو در بیتفا
  • دلایل عدم رشد بیت کوین در مدت اخیر چه بود؟
  • تغییر ساختار بازار بیت کوین از صعودی به نزولی
  • کاهش علاقه سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار کریپتو
  • آیا شرایط سخت بیت کوین در کوتاه مدت، مقدمه‌ای برای رشدهای بزرگ در دراز مدت است؟
  • جمع بندی
دلایل عدم رشد بیت کوین چیست؟ آیا روند نزولی دیگری در راه است؟

دلایل عدم رشد بیت کوین چیست؟ آیا روند نزولی دیگری در راه است؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
۸ دقیقه
۰
۵۷۰
توسط :
مبین رزمخواه

قیمت بیت کوین پس از اینکه سطح  30 هزار دلار را از دست داد دچار نوعی بحران شد و از آن به بعد نوسانات زیادی را تجربه کرد. در شرایط فعلی بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند که سناریوی صعودی دچار ضعف شده است و به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات رخ داده، روند نزولی بازار قدرت بیشتری را در اختیار دارد. قیمت بیت کوین مدت زیادی است که بین 29 هزار دلار تا 30 هزار دلار در حال نوسان است. حال سؤالات زیادی ذهن تریدرها را درگیری کرده است؛ آیا BTC دوباره یک روند نزولی را تجربه خواهد کرد؟ آیا می‌توان با شرایط فعلی به رشد قیمت بیت کوین امیدوار بود؟ فاز بعدی بازار چیست؟ برای دانستن این سؤالات و تحلیل دلایل عدم رشد بیت کوین تا انتهای این مقاله همراه ما باشید!

 

دلایل عدم رشد بیت کوین در مدت اخیر چه بود؟

در روزهایی به سر می‌بریم که به دنبال هک شدن پروتکل Curve شرایط حساسی در بازار ایجاد شده است. برخی معتقدند که حتی خطر صفر شدن توکن این پروتکل (CRV) نیز وجود دارد و همین مسئله ترس را بر فضای بازار کریپتو ایجاد کرده است. مومنتوم صعودی بازار که باعث شد قیمت بیت کوین در بازه سالانه به رشد 75 درصدی برسد، در 1 آگوست با بسته شدن کندل ماهانه با 5.4 درصد ضرر تقریباً از بین رفت.

بیت کوین از آن زمان به بعد زیر سطح کلیدی خود یعنی 30 هزار دلار معامله می‌شود. حتی در 31 جولای برای لحظاتی قیمت به زیر 29 هزار دلار نیز رفت اما توانست خود را بازیابی کند. شرایط نمودار قیمتی بیت کوین باعث شده است تا برخی این عقیده را داشته باشند که قیمت بیت کوین می‌تواند حتی تا 25 هزار دلار نیز پایین برود!

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به بازار نگاه کنیم متوجه مواردی می‌شویم که باعث شده است تا قیمت بیت کوین نتواند فاز صعودی بعدی خود را آغاز کند. در ادامه با این عوامل بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

تغییر ساختار بازار بیت کوین از صعودی به نزولی

ساختار بازار بیت کوین در چند ماه گذشته صعودی بود اما تحرکات اخیر قیمت این ارز دیجیتال، ساختار بازار را در یک بازه زمانی کوتاه نزولی کرده است. با نگاهی به نمودار بیت کوین متوجه خواهیم شد که واگرایی اخیر که در آن پدید آمده نشانه چندان مثبتی برای قیمت نیست و می‌تواند روند نزولی بازار را تقویت کند.

در شرایط فعلی بازار حمایت‌هایی که می‌توان برای بیت کوین متصور شد عبارت‌اند از محدوده‌های 28 هزار، 26 هزار تا 25 هزار و اگر اوضاع بازار دچار ریزشی عمیق شود می‌توان حتی محدوده 20 هزار دلار را نیز برای بیت کوین زیر نظر داشت.

شرایط نمودار بیت کوین

سازمان فدرال رزرو آمریکا در جلسه اخیر خود با افزایش دوباره نرخ بهره باعث شد تا یکی از محرک‌های صعودی بازار بیت کوین از دست برود. این نهاد درباره اینکه آیا این افزایش‌ها ادامه‌دار خواهد بود یا خیر پاسخ مشخصی ارائه نکرد. با این وجود بسیاری بر این باور هستند که ممکن است افزایش نرخ بهره دوباره متوقف شود.

به هر حال باید توجه داشته باشید که دولت آمریکا در حال حاضر سخت‌ترین سیاست‌های پولی و مالی تاریخ خود را به کار گرفته است تا بتواند هم تورم و رکود را در این کشور مهار کند و هم ارزش دلار را بالا ببرد. قدرت گرفتن دلار برای بازارهای مالی پر ریسک مانند بازار کریپتو نشانه خوبی نیست و همواره با هم رابطه معکوس دارند.

پیش بینی کاربران برای افزایش نرخ بهره از جمله مواردی است که می‌تواند نشان دهنده احساسات فعالان بازارهای مالی باشد. جلسه بعدی فدرال رزرو در 20 سپتامبر برگزار خواهد شد و همان‌طور که در نمودار پایین مشخص است، 81.5 درصد تصور می‌کنند که افزایش نرخ بهره توسط این سازمان در آن جلسه متوقف خواهد شد.

نمودار پیش بینی نرخ بهره

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر نرخ بهره بر بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید به مقاله تاثیر تورم و نرخ بهره بر بازار ارزدیجیتال مراجعه کنید.

از موارد دیگری که باید در تحلیل‌ها به آن توجه کرد احساسات سرمایه‌گذاران است. این شاخص به نوعی تعیین می‌کند که تا چه اندازه سرمایه جدید وارد بازار خواهد شد. در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

کاهش علاقه سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار کریپتو

از 31 جولای تا کنون حدود 20 میلیون از موقعیت‌های معاملاتی لانگ (Long) که پیش بینی افزایش قیمت بیت کوین را داشتند لیکوئید شده است. زمانی که معاملات لانگ بیت کوین بدون وجود فشاری برای خرید آن لیکوئید می‌شود، واکنش قیمت همواره منفی و نزولی خواهد بود. پس از این اتفاق حجم معاملات بیت کوین به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد و به سطوح ثبت شده در سال 2021 رسید.

کاهش حجم معاملات در بازار باعث شد تا شاخص ترس و طمع که یکی از شاخص‌های کلیدی برای سنجش احساسات سرمایه‌گذاران است وارد محدوده خنثی شود. ماه جولای در شرایطی شروع شد که این شاخص در محدوده طمع قرار داشت و اکنون نوسانات بازار باعث شده است تا احساسات سرمایه‌گذاران و این شاخص در محدوده خنثی قرار بگیرند.

شاخص ترس و طمع

هک شدن پروتکل Curve در کنار کاهش ورود سرمایه به بازار باعث شد تا یکی از تأثیرگذارترین عوامل کاهش قیمت برای بیت کوین شکل بگیرد. در کنار مشکلی که برای پروتکل کرو ایجاد شد، احتمال سرایت ریسک موجود به سایر پلتفرم‌های دیفای و همچنین حمله راگ پولی که برای شبکه لایه 2 BASE صرافی کوین بیس رخ داد، روند ورود سرمایه به بازار کریپتو را متوقف کرد.

در این میان، سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) که به نظر می‌رسد جز اخبار منفی چیزی برای بازار کریپتو ندارد، در 31 جولای با طرح شکایتی از بنیان‌گذار پلتفرم Hex ادعا کرد که این شخص با سوء استفاده از وجوه سرمایه‌گذاران اقدام به خرید اقلام لوکس کرده است و در بین کالاهای خریداری شده یک الماس 555 قیراطی وجود دارد!

در روزهای شنبه و یکشنبه نیز ادعایی از طرف مدیر عامل کوین بیس، برایان آرمسترانگ مطرح شد مبنی بر اینکه SEC از این صرافی خواسته است تا تمامی معاملات خود به غیر از بیت کوین را تعلیق کند! البته مدتی پس از انتشار این خبر تیم صرافی کوین بیس و SEC چنین مطلبی را رد کردند!

تمامی موارد ذکر شده باعث شد تا ورود سرمایه به بازار کریپتو فعلاً متوقف شود. در چنین شرایطی همین که خروج گسترده سرمایه و فروش سنگینی در بازار رخ نداده جایی برای امیدواری باقی گذاشته است! عده‌ای معتقدند این شرایط هر چند که ناخوشایند است؛ اما اثرات آن در کوتاه مدت از بین می‌رود و همچنان می‌توان در بازه زمانی طولانی‌تر اوضاع بازار ارزهای دیجیتال را مثبت و روبه‌جلو ارزیابی کرد. آیا این دیدگاه صحیح است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال در ادامه این متن همراه ما باشید.

 

آیا شرایط سخت بیت کوین در کوتاه مدت، مقدمه‌ای برای رشدهای بزرگ در دراز مدت است؟

تا اینجای مقاله تمامی عواملی که مورد بررسی قرار گرفت را می‌توان جزو عواملی دانست که تأثیرات کوتاه مدتی بر بازار خواهند داشت. بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند که این عوامل قدرت کافی برای تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران بلند مدت، مانند سرمایه‌گذاران نهادی را ندارند.

در شرایط فعلی با اینکه قوانین ایالات متحده در حال افزایش سخت گیری‌هایش در بازار کریپتو است، سرمایه‌گذاران نهادی و مؤسسات بزرگ مالی در تلاش هستند تا ارتباط خود را با بیت کوین و ارزهای دیجیتال افزایش دهند. این اقدام می‌تواند در دراز مدت اثرات مثبتی بر صنعت رمز ارزها داشته باشد و باعث شود تا به نوعی موج صعودی بعدی آغاز شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری Grayscale از SEC خواسته بود تا تمامی درخواست‌ها برای ایجاد صندوق‌های ETF بیت کوین را مورد تأیید قرار دهد. هرچند هنوز این درخواست با واکنشی از طرف SEC مواجه نشده است و عملی شدن آن نیز چندان ساده به نظر نمی‌رسد، می‌تواند نشان دهنده علاقه مؤسسات و شرکت‌ها به بیت کوین باشد. هرچه این علاقه بیشتر باشد می‌تواند دستاوردهای بزرگ‌تری را برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار و صنعت کریپتو ایجاد کند.

بیت کوین

پس با این اوصاف می‌توان گفت که شرایط بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال در دراز مدت می‌تواند همچنان امیدوار کننده و صعودی باشد. با ورود نهادهای بزرگ مالی به بازار کریپتو مطمئناٌ اتفاقات مثبت زیادی در این بازار رخ خواهد داد و دستاوردهای مهمی را برای فعالان این حوزه ایجاد خواهد کرد.



جمع بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، شرایط فعلی بازار کریپتو شاید چندان مناسب نباشد، اما هنوز هم امیدواری‌هایی وجود دارد. محرک‌های صعودی بازار شاید ضعیف شده باشند؛ اما این احتمال وجود دارد که دوباره قدرت خود را به دست بیاورند. خبرها و اتفاقات ناخوشایندی که رخ داده باعث شده است تا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با نوعی بلاتکلیفی مواجه شوند. در این بین باید به تأثیراتی که شرایط اقتصاد کلان بر بازار کریپتو می‌گذارد توجه ویژه داشته باشید و برای بهبود درک خود از بازار رمز ارزها، اخبار مهم دنیای اقتصاد را نیز دنبال کنید. به خاطر داشته باشید همان‌طور که در بخش پایانی مقاله به آن اشاره کردیم این عوامل در شرایط فعلی تأثیرات بلندمدتی نخواهند داشت و دید کلی کارشناسان و سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار کریپتو همچنان صعودی است.  


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد