جستجو در بیتفا
  • Depeg شدن USDD
  • الگوریتم استیبل کوین USDD
  • اختصاص 2 میلیارد دلار توسط TronDaoReserve
استیبل کوین الگوریتمی ترون (USDD) هنوز به قیمت 1 دلار نرسیده است!

استیبل کوین الگوریتمی ترون (USDD) هنوز به قیمت 1 دلار نرسیده است!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
۴ دقیقه
۶
۵۴۵
توسط :
کسری جان‌زاده

ماه پیش بود که خبر اینکه استیبل کوین الگوریتمی لونا (UST) پیوند خود را با دلار از دست داده است همه جا را فرا گرفت و با زنجیره‌ای از اتفاقات بد همراه شد. حالا با Depeg شدن استیبل کوین ترون (USDD) روبرو هستیم و این استیبل کوین هم تقریباً یک روز و نیم است که پیوند خود را با دلار از دست داده و به اصطلاح Depeg شده است.

 

جاستین سان

Depeg شدن USDD

تنها 40 روز پس از راه اندازی، استیبل کوین ترون در حال جنگیدن برای جان خود است. این استیبل کوین الگوریتمی روز دوشنبه ارزش دلاری خود را از دست داد زیرا برای اولین بار از ژانویه 2021 ارزش کل بازار رمز ارزها به زیر 1 تریلیون دلار رسیده است! در پاسخ به این دیپگ شدن ترون اعلام کرده است که سازمانی را صرفاً برای ایجاد اطمینان از حفظ این پگ ایجاد کرده است و این سازمان 2 میلیارد دلار را برای بازگرداندن قیمت USDD به 1 دلار اختصاص داده است.

جاستین سان بنیانگذار ترون در تاریخ 13 ژوئن در توییتی نوشت: «فاندینگ ریت (Funding Rate) رمز ارز TRX در صرافی بایننس به منفی 500% بازگشت سالیانه رسیده است. TronDaoReserve،  2 میلیارد دلار را برای مبارزه با این معاملات اختصاص داده است و فکر می‌کنیم که کمتر از 24 ساعت دیگر تاثیر این معاملات از بین رفته باشد.» در آن زمان، ارزش USDD به زیر یک ذلار کاهش یافته بود و در حدود قیمت 0.98 دلار معامله می‌شد. اکنون با گذشت بیش از 24 ساعت و تزریق 2 میلیارد دلاری استیبل کوین ترون هنوز هم موفق به بازگردانی پگ خود نشده است.

 

الگوریتم استیبل کوین USDD

USDD از یک مکانیسم الگوریتمی برای حفظ ارزش خود استفاده می‌کند و زمانی که این استیبل کوین با قیمت کمتر از 1 دلار معامله می‌شود، کسانی که آربیتراژ می‌گیرند می‌توانند

آن را به ارزش 1 دلار از رمز ارز TRX بسوزانند و همچنین زمانی که این استیبل کوین به ارزشی بیشتر از 1 دلار می‌رسد هم کسانی که آربیتراژ می‌گیرند می‌توانند TRX را به ارزش 1 دلار با یک USDD مبادله کنند و در این فرآیند با افزایش عرضه USDD ارزش آن را به 1 دلار بازگردانند. قابل ذکر است که الگوریتم این استیبل کوین هم شباهت زیادی به استیبل کوین لونا دارد که پس از شکست در ماه قبل وارد یک مارپیچ مرگ شد و بیش از 40 میلیارد دلار ارزش خود را از بین برد.

استیبل کوین ترون

از آنجایی که آربیتراژ گیر‌ها سعی دارند از تبادل یک USDD با 1 دلار از رمز ارز TRX سود بدست آورند، این فرآیند فشار فروش زیادی را بر توکن بومی شبکه ترون، TRX به وجود می‌آورد که همین مساله هم موجب ریزش TRX شده است و از زمانی که این استیبل کوین شروع به دیپگ شدن کرده است، TRX هم 16.7% ریزش داشته است. همانطور که جاستین سان هم در توییت خود اشاره کرد اکنون فاندینگ ریت رمز ارز TRX در صرافی بایننس به منفی 500 درصد APR (درصد بازگشت سالیانه) رسیده است و این بدان معناست که معامله گران برای سود بردن از کاهش احتمالی بیشتر این رمز ارز، پوزیشن‌های فروش روی آن باز کرده‌اند.

اختصاص 2 میلیارد دلار توسط TronDaoReserve

2 میلیارد دلاری که TronDaoReserve برای اینکار اختصاص داده است احتمالاً برای این است که با خرید مقدار زیادی TRX معامله گران شورت را مجبور کنند تا معاملات خود را ببندند و میدان بیشتری به آربیتراژ گیرها برای بازگرداندن قیمت USDD بدهند. اما این استراتژی بسیار خطرناک است و اگر مقدار پولی که معامله گران برای باز کردن معاملات شورت روی این ارز استفاده کرده‌اند بیشتر از این 2 میلیارد دلار باشد، TRX ممکن است همچنان به ریزش خود ادامه دهد.

دیپگ شدن استیبل کوین USDD می‌تواند مشکلات بزرگی را برای شبکه ترون به وجود آورد و اگر این استیبل کوین زودتر به ارزش قبلی خود برنگردد TronDaoReserve مجبور می‌شود تا سرمایه بیشتری را درگیر این بازگردانی کند. در حال حاضر Dao مقدار 10.8 میلیارد دلار TRX، 14 هزار بیت کوین، 140 میلیون USDT و 500 میلیون USDC را به عنوان پشتوانه برای استیبل کوین خود قرار داده است که این مبالغ نسبت وثیقه 248 درصدی را برای گردش 723 میلیون USDD موجود ایجاد می‌کند.

 

امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید واقع شود.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد