جستجو در بیتفا
  • هایپر لجر چیست؟
  • ساختار سازمانی هایپر لجر
  • هایپر لجر فابریک Hyperledger Fabric
  • هایپر لجر سلو Hyperledger Cello
  • هایپر لجر اکسپلورر Hyperledger Explorer
  • هایپر لجر بارو Hyperledger Burrow
  • هایپر لجر سوتوس Hyperledger Sawtooth
  • هایپر لجر کالیپر (Hyperledger Caliper)
  • لایه‌های تکنولوژی هایپر لجر
  • رمز ارز اختصاصی هایپر لجر
  • جمع‌بندی
هایپرلجر (Hyperledger) چیست؟

هایپرلجر (Hyperledger) چیست؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
۶ دقیقه
۰
۵۳۰
توسط :
مینا بشیری

شاید بتوان گفت دنیای رمز ارز‌ها محبوبیت خود را از ارزهای بیت کوین و اتریوم گرفته است. با این حال پروژه‌هایی نیز مانند هایپر لجر وجود دارند که اگر چه آنقدر که باید رسانه‌ای نشده‌اند اما به دنبال انجام دادن کاری بزرگ هستند. هایپرلجر تنها یک رمز ارز یا بلاکچین نیست اما آیا می‌دانید hyperledger چیست؟ در این مقاله از بیتفا به معرفی پروژه هایپر لجر خواهیم پرداخت.

 

هایپر لجر چیست؟

هایپر لجر (Hyperledger) یک پروژه‌ بلاکچینی سازمانی جهانی است که چهارچوب، استاندارد‌ها، دستورالعمل‌ها و ابزار‌های لازم برای ساخت بلاکچین‌های منبع باز و برنامه‌های کاربردی مرتبط برای استفاده در صنایع مختلف را ارائه می‌دهد.

پروژه‌های هایپر لجر شامل انواع پلتفرم‌های بلاکچینی دارای مجوز آماده برای شرکت‌ها می‌شود، که در آن اعضای شبکه با یکدیگر آشنا بوده و در نتیجه علاقه ذاتی به مشارکت در فرآیند اجماع دارند.

با استفاده از مزایای هایپر لجر، یک کسب و کار می‌تواند راه حل‌ها و خدمات متنوع بلاکچین را برای بهبود قابل توجه عملکرد عملیات و کارایی فرآیند‌های تجاری خود استفاده کنند. به زبان ساده‌تر بجای اینکه کسب و کار‌ها خود شخصا به حل مشکلاتشان با استفاد از بلاکچین بپردازند، هایپر لجر برای هر حوزه بلاکچین اختصاصی ساخته که به نیاز‌های هر یک پاسخ می‌دهد.

پروژه‌ی هایپر لجر در دسامبر 2015 توسط بنیاد لینوکس مستقر در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا ایجاد شد. در ابتدا این پروژه با 30 کمپانی آغاز به کار کرد در حالی که امروزه این تعداد به بیش از 120 کمپانی رسیده است.

هایپر لجر با هدف همکاری در سطح صنعت برای توسعه بلاکچین با کارایی بالا و قابل اعتماد و بر پایه‌ فناوری دفتر کل توزیع شده راه اندازی شد که می‌تواند در بخش‌های مختلف صنعت برای افزایش کارایی، عملکرد و تراکنش‌های تجاری مختلف استفاده شود.

هایپر لجر یک همکاری جهانی است که شامل مشاغل پیشرو در زمینه‌های مالی، بانکداری، اینترنت اشیا، مدیریت زنجیره تامین، ساخت و تولید و فناوری است. نام شرکت‌های بزرگی نظیر Bosch, Daimler, IMB, Samsung, Microsoft, Hitachi, American Express, JP Morgan و Visa به علاوه انبوهی از استارت آپ‌های مبتنی بر بلاکچین مانند Blockforce و ConsenSys در این لیست مشاهده می‌شود.

 

ساختار سازمانی هایپر لجر

ساختار سازمانی هایپر لجر

در واقع، هایپر لجر یک سازمان، رمز ارز یا یک سیستم بلاکچینی نیست. به علاوه از هیچ رمزارزی مانند بیت کوین پشتیبانی نمی‌کند اما با ارائه‌ زیر ساخت‌ها و استاندارد‌های لازم برای توسعه سیستم‌ها و اپلیکیشن‌های متنوع مبتنی بر بلاکچین برای استفاده صنعتی کار می‌کند.

هایپر لجر را به عنوان فضایی در نظر بگیرید که پروژه‌ها و ابزار‌های مختلف مبتنی بر بلاکچین زیر چتر آن عمل می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از این پروژه‌ها می‌پردازیم.

هایپر لجر فابریک پلتفرمی برای ساخت محصولات، راه حل‌ها و برنامه‌های کاربردی مختلف مبتنی بر بلاکچین برای استفاده تجاری است. لایه‌ی از بین رفته به نام Hyperledger Composer از آن زمان با Fabric ادغام شده است.

هایپر لجر سلو به بلاکچین اجازه می‌دهد تا از طریق مدل استقرار، به عنوان سرویس درخواستی استفاده شود.

هایپر لجر اکسپلورر یک ابزار است که امکان نظارت، جستوجو و نگهداری پیشرفت‌های بلاکچین و داده‌های مرتبط را فراهم می‌کند.

هایپر لجر بارو یک ماشین قرارداد هوشمند مجازی را به دیگر قابلیت‌های ماشین مجازی اتریوم اضافه می‌کند.

سوتوس یک بلاکچین ماژولار است که توسط شرکت Intel توسعه یافته و از الگوریتم اجماع اثبات زمان سپری شده (Proof of Elapsed Time) استفاده می‌کند.

هایپر لجر کالیپر یک ابزار معیار بلاکچین است که برای ارزیابی عملکرد اجرای یک بلاکچین خاص استفاده می‌شود.

تمام پروژه‌های بالا، زیر چتر هایپر لجر از روش متودولوژی استفاده می‌کنند که از رویکرد ماژولار و توسعه پذیر، قابلیت همکاری و ویژگی‌های امنیتی پشتیبانی می‌کند.

 

لایه‌های تکنولوژی هایپر لجر

از نظر ساختاری، هایپر لجر از مولفه‌های تجاری کلیدی زیر استفاده می‌کند:

  • لایه‌ی اجماع وظیفه‌ مراقبت از سفارش و تایید صحت مجموعه تراکنش‌های یک بلاک را بر عهده دارد.
  • لایه‌ی قرارداد هوشمند مسئولیت پردازش درخواست‌های تراکنش و تایید تراکنش‌های معتبر را بر عهده دارد.
  • لایه‌ی ارتباطی از انتقال پیام همتا به همتا مراقبت می‌کند.
  • سرویس مدیریت هویت، عملکرد لازم برای حفظ و اعتبار سنجی هویت کاربران و سیستم‌ها و ایجاد اعتماد در بلاکچین را فراهم می‌کند.
  • API یا رابط برنامه نویسی اپلیکیشن، برنامه‌های کاربردی خارجی و مشتریان را قادر می‌سازد تا با بلاکچین ارتباط برقرار کنند.

 

رمز ارز اختصاصی هایپر لجر

پروژه‌ هایپر لجر هیچ رمز ارز اختصاصی ندارد. مدیر اجرایی هایپر لجر (Brian Behlendorf) خاطر نشان کرد که این پروژه هرگز رمز ارز اختصاصی خود را نخواهد داشت. به عقیده او نداشتن رمز ارز اختصاصی باعث می‌شود از چالش‌های سیاسی لازم برای حفظ یک ارز پایدار اجتناب کنند. بدین ترتیب نداشتن رمز ارز اختصاصی سبب شده این پروژه متفاوت از سایر برنامه‌های کاربردی درآمدزا مبتنی بر بلاکچین باشند و در نتیجه می‌توان امیدوار بود هایپر لجر بیشتر در راستای فناوری حرکت کند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله از بیتفا به معرفی پروژه‌ هایپر لجر پرداختیم. هایپر لجر یک بلاکچین، رمز ارز و یا شرکت نیست بلکه یک پروژه‌ بلاکچینی سازمانی جهانی است که استاندارد‌ها و چارچوب‌های خاص خود را دارد و ابزار‌هایی را برای ساخت بلاکچین‌های open source به صنایع مختلف ارائه می‌دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد