جستجو در بیتفا
  • شبکه‌ هلیوم (Helium)
  • معرفی تیم هلیوم
  • شبکه‌ هات اسپات هلیوم (Helium)
  • امنیت شبکه‌ هلیوم
  • رمز ارز HNT
  • آشنایی با Data credit
  • کیف پول مناسب رمزارز هلیوم
  • چگونه رمزارز HNT را خریداری کنیم؟
  • جمع‌بندی
شبکه هلیوم (Helium) و رمز ارز HNT

شبکه هلیوم (Helium) و رمز ارز HNT

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
۵ دقیقه
۰
۵۳۸
توسط :
مینا بشیری

پروژه‌ی هلیوم (Helium) یک استارت آپ در حوزه اینترنت اشیا (Internet of Things) است که در سال 2013 تاسیس شد. این پروژه با استفاده از دو فناوری نوین بلاکچین و اینترنت اشیا قابلیت اتصال دستگاه‌ها را بر بستر بلاکچین فراهم می‌کند. در ادامه‌ی این مقاله به معرفی شبکه هلیوم و ارز دیجیتال HNT و همچنین نحوه‌ی کار آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

شبکه‌ هلیوم (Helium)

این شبکه‌ در جولای سال 2019 راه اندازی شد. هلیوم یک شبکه‌ بلاکچینی متن باز است که برای قدرت بخشیدن به اینترنت اشیا (IoT) طراحی شده است. دستگاه‌هایی با قابلیت متصل شدن با وایرلس در تلاش برای ساخت یک شبکه‌ی وایرلس جهانی حاضر در همه جا می‌باشند، به طوری که داوطلبان می‌توانند به نود‌های میزبان هات اسپات تبدیل شوند و همزمان به ماین یا استخراج رمز ارز HNT که ارز بومی هلیوم است پرداخته و به امنیت شبکه کمک کنند، همچنین آن‌ها امکان اتصال دستگاه‌های اطراف را نیز فراهم می‌کنند. به بیانی دیگر این شبکه اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های بی‌سیم و کم‌مصرف، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و داده‌های خود را از طریق شبکه‌ای از نود‌ها به یکدیگر ارسال کنند.

 

معرفی تیم هلیوم

تنها چند سال پس از معرفی بیت کوین، پروژه‌ی هلیوم (Helium) در سال 2013 ارائه شد. هلیوم اولین شبکه‌ی وایرلس همتا به همتا در سراسر جهان است که قابلیت اتصال دستگاه‌های متفاوت به اینترنت اشیا را برای هر کسی در جهان فراهم می‌کند. هلیوم توسط امیر حلیم (Amir Halim)، سین کری (Sean Carey) و‌شان فنینگ (Shawn Fanning) بنیان گذاری شد. این پروژه در 4 مرحله از سال 2015 تا 2019 موفق به جذب 53 میلیون دلار سرمایه شد.

 

شبکه‌ هات اسپات هلیوم (Helium)

شبکه هات اسپات هلیوم

هات اسپات‌ها دستگاه‌های وایرلسی هستند که امکان اتصال 200 برابر بیشتر از وای فای را از طریق هلیوم لانگ فای Helium LongFi فراهم می‌کند که ترکیب پروتکل وایرلس LoRaWAN و بلاکچین هلیوم می‌باشد. هات اسپات‌ها همچنین می‌توانند به عنوان ماینر در بلاکچین هلیوم عمل کنند. به این صورت که با تشویق افراد به فراهم کردن هات اسپات و دریافت کوین HNT به ساخت شبکه و انتقال اطلاعات دستگاه‌ها می‌پردازد. این نکته را در تظر داشته باشید که تنها بین 50 تا 100 هات اسپات، برای پوشش یک شهر لازم است.

انواع مختلف هات اسپات هلیوم توسط تولید کننده مورد تایید جامعه‌ی هلیوم در دسترس است. علاوه بر بالا رفتن تقاضا برای هات اسپات‌ها، جامعه هلیوم، اکوسیستم و اپلیکیشن‌ها نیز به منظور بهره برداری از شبکه، در حال گسترش هستند. هلیوم به طور کامل رمزنگاری شده و درجه‌ی بالایی از امنیت و دسترسی به اینترنت را در همه جا فراهم می‌کند و به این دلیل به تقابل با اینترنت سنتی می‌پردازد. پروتکل هلیوم شامل هیچ گونه محدودیت و هزینه‌ای نمی‌باشد و کاربران احتیاجی به خرید سخت افزار‌هایی مانند سیم کارت ندارند.

 

امنیت شبکه‌ هلیوم

شبکه‌ی هلیوم برای تامین امنیت خود از نوعی مکانیزم اجماع به نام POC یا Proof Of Coverage استفاده می‌کند. این مکانیزم با استفاده از پروتکلی به نام Honey Badger BFT به اعتبار سنجی معاملات و اطمینان حاصل کردن از ثبات پاداش به کاربران می‌پردازد که به افزایش امنیت شبکه منجر می‌شود. کاربران برای راه اندازی هات اسپات‌ها به یک دستگاه استخراج هلیوم (Helium Miner) نیاز دارند و از طریق انتقال اطلاعات از دستگاه‌های تحت پوشش شبکه، قادر به دریافت کوین HNT می‌باشند.

برای آشنایی با نحوه استخراج این رمز ارز، می‌توانید مقاله آموزش استخراج هلیوم (HNT) را مطالعه کنید.

 

رمز ارز HNT

اپراتور‌های هات اسپات در ازای تحت پوشش قرار دادن و انتقال اطلاعات در سطح شبکه، کوین هلیوم (HNT) دریافت می‌کنند. حداکثر عرضه‌ این کوین 223 میلیون واحد است. تا سال 2021، 90 میلیون کوین HNT در گردش بود. در حال حاضر در هر دقیقه یک بلاک به زنجیره اضافه شده و پاداش تولید بلاک‌ها هر 30 دقیقه یک بار به صورت کوین HNT توزیع می‌شود.

هر دو سال یک بار در شبکه هلیوم هاوینگ اتفاق می‌افتد. آخرین هاوینگ شبکه هلیوم در تاریخ 1 آگوست سال 2021 اتفاق افتاده است. در نتیجه این هاوینگ توزیع کوین‌های HNT به دو و نیم میلیون واحد در ماه کاهش پیدا کرده است.

قیمت کوین HNT در سال 2019 چند سنت بیشتر نبود اما در ادامه شاهد رشد چند هزار درصدی قیمت آن بودیم و در زمان نوشتار این مقاله، رمزارز هلیوم با قیمت 9 دلار در رتبه 49 از نظر ارزش بازار در رتبه بندی ارزهای دیجیتال وب سایت کوین مارکت کپ قرار دارد.

 

آشنایی با Data credit

این شبکه ارز دیگری نیز به نام Data Credit دارد که قیمت این ارز همیشه به قیمت 0.00001 دلار ثابت است، این ارز  قابل تبادل نمی‌باشد و همانند اعتبار تلفن‌های همراه، صرفاً توسط مالک آن قابل استفاده است.

 

کیف پول مناسب رمزارز هلیوم

کیف پول مناسب هلیم

هر فرد با توجه به نیاز‌های خود کیف پول مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. برای مثال اگر قصد نگهداری ارز HNT برای طولانی مدت را دارید بهترین گزینه استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری است. اما اگر قصد معامله‌های کوتاه مدت یا روزانه را دارید استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری را پیشنهاد می‌کنیم.

پیشنهاد تیم هلیوم به کاربران اپلیکیشن هلیوم (Helium App) است. این اپ یک‌کیف پول دیجیتالی است که سیستم‌ عامل‌های اندروید و ios از آن پشتیبانی می‌کنند.

Command Line کیف پول دیگری برای ذخیره‌ی ارز HNT است. البته Command Line یک کیف پول پیشرفته‌ است بنابراین پیشنهاد می‌کنیم کاربران تازه کار از همان Helium app استفاده کنند. کیف پول‌های دیگری نیز برای نگهداری این ارز وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به کیف پول‌های سخت افزاری لجر نانو ایکس و لجر نانو اس و کیف پول‌های نرم افزاری سیف‌پل و کوین بیس والت اشاره کرد.

 

چگونه رمزارز HNT را خریداری کنیم؟

خریداری ارز HNT برای کاربران ایرانی از دو راه امکان پذیر است. اولین راه خرید مستقیم آن از صرافی ایرانی است، به این صورت که ریال را به کیف‌پول صرافی واریز کرده و صرافی کوین HNT خریداری شده را به کیف‌پول شما انتقال خواهد داد.

دومین راه برای خرید کوین HNT، خرید غیرمستقیم آن است. برای این کار با پرداخت ریال، از صرافی ایرانی تتر یا هر رمزارز دیگری را خریداری کرده و سپس با انتقال آن به کیف پول صرافی خارجی، رمزارز هلیوم را از صرافی خارجی خریداری می‌کنید.

ارز HNT در صرافی‌هایی نظیر بایننس (Binance)، اف تی ایکس (FTX)، هات بیت (Hot Bit) قابل خرید و فروش می‌باشد. البته توجه داشته باشید که فعالیت در اکثر این صرافی ها برای کاربران ایرانی امکان پذیر نیست و برای این کار لازم است از VPN با ای پی ثابت استفاده کنید. 

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با پروژه هلیوم و رمزارز آن یعنی رمزارزHNT آشنا کنیم. رمزارز HNT که ارزش آن در ابتدای کار کمتر از یک دلار بود در زمان نوشتن این مقاله در سایت کوین مارکت کپ 9 دلار ارزش گذاری شده است و در رتبه بندی این سایت، در رتبه 49 از نظرر ارزش بازار قرار دارد. هلیوم اولین پروژه در حوزه اینترنت اشیا است که دستگاه‌های مختلف را قادر می‌سازد بر بستر بلاکچین ارتباط برقرار کنند. هلیوم در تلاش است با وجود زیر ساخت‌های سنتی، با کاهش هزینه‌ها و استفاده از دو تکنولوژی جدید یعنی بلاکچین و اینترنت اشیا به بهبود زندگی بشر کمک کند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد