جستجو در بیتفا
  • شفاف سازی درباره NFTها
  • سیستم اصلی ذخیره NFTها
  • آینده NFTها چگونه خواهد بود؟
متخصصان می‌گویند برخلاف تصور عموم NFTها روی بلاک‌چین ذخیره نمی‌شوند!

متخصصان می‌گویند برخلاف تصور عموم NFTها روی بلاک‌چین ذخیره نمی‌شوند!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
۴ دقیقه
۹
۱,۳۴۰
توسط :
کسری جان‌زاده

NFTها معمولاً به عنوان یک تکنولوژی مبتنی بر بلاک‌چین تبلیغ می‌شوند اما با توجه به جدیدترین سخنان دو متخصص در رابطه با این موضوع که آیا NFT بر بستر بلاکچین ذخیره می‌شود یا خیر، احتمالاً اکثر مردم تصور غلطی از روش ذخیره سازی آن دارند. این دو متخصص در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف در این مورد بحث کردند که این نوع توکن‌ها در واقع بر بلاک‌چین وجود ندارند بلکه در جای دیگری ذخیره می‌شوند!

جاناتان ویکتور(Jonathan Victor) خاطر نشان کرد که ذخیره اطلاعات خارج از زنجیره بلاکچین به این معنا نیست که این اطلاعات متمرکز هستند و اگر این کار هوشمندانه انجام شود همچنان می‌توانند غیر متمرکز بمانند.

 

شفاف سازی درباره NFTها

توکن غیر مثلی

در این مصاحبه جاناتان ویکتور(Jonathan Victor) مدیر ذخیره سازی وب 3.0 در Protocol Labs و الکس سالنیکوف (Alex Salnikov)، بنیانگذار Rarible درمورد ذخیره سازی غیر متمرکز، تعریف NFT، سرمایه گذاری در NFTها و آینده آن‌ها صحبت کردند.

به گفته ویکتور، زنجیره‌های اصلی معمولاً فضای بسیار کمی دارند و ذخیره سازی اطلاعات روی بلاکچین در کنار هزینه بسیار بالا می‌تواند باعث کاهش عملکرد بلاکچین شود. به دلیل حجم بالای دارایی‌ها، روش‌های ذخیره سازی خارج از زنجیره بلاکچین به عنوان روش جایگزین معرفی شده‌اند. به گفته او اطلاعات یک NFT می‌تواند هرجایی ذخیره شود، از یک گره میزبان گرفته تا شبکه‌های ذخیره سازی غیر متمرکز.

سالینکوف هم درمورد این موضوع صحبت کرد و گفت چون NFTها یک تکنولوژی جدید هستند ممکن است سوتفاهم‌های بسیاری درباره روش کار آن‌ها وجود داشته باشد. سپس افزود که تراکنش‌ها معمولاً توسط بلاکچین تایید می‌شوند اما فایل اصلی در جای دیگری ذخیره شده است. به گفته سالینکوف:

«درک این نکته مهم است که NFT موجود در کیف پول کاربر فقط به فایلی که در جای دیگری ذخیره شده اشاره می‌کند – خود فایل واقعی که به عنوان ابرداده NFT نیز شناخته می‌شود، معمولاً در جای دیگری ذخیره می‌شود.»

 

سیستم اصلی ذخیره NFTها

ان اف تی ها

اما با این وجود این متخصصان خاطر نشان کردند که NFTها همچنان هم می‌توانند غیر متمرکز به حساب بیایند. ویکتور توضیح داد که پروژه آن‌ها که NFT.Storage نام دارد این کار را با استفاده از شبکه‌های ذخیره سازی غیر متمرکز مانند فایل کوین (FIL) و سیستم فایل بین سیاره‌ای (IPFS) انجام می‌دهد. با این وجود، آن‌ها قادر هستند تا NFTها را به عنوان یک کالای عمومی مشابه به آرشیو اینترنت ذخیره‌سازی کنند. او گفت:

«وقتی به تمرکززدایی فکر می‌کنیم، دوست دارم آن را بر اساس این که آیا یک نقطه شکست وجود دارد یا خیر، تعریف کنم. صرفاً ذخیره‌سازی داده‌ها خارج از زنجیره بلاک‌چین باعث ایجاد تمرکز نمی‌شود - البته تا زمانی که این کار را متفکرانه انجام دهیم.»

سالینکوف هم به استفاده از IPFS اشاره کرد و گفت که در بازار NFTهای Rarible آن‌ها nftها را با استفاده از این سیستم ذخیره سازی می‌کردند. با این حال، برای افزایش بیشتر یکپارچگی داده‌ها، بنیانگذار Rarible گفت که آن‌ها با NFT.Storage یکپارچه شده‌اند، که ذخیره سازی روی فایل کوین را انجام می‌دهد.

 

آینده NFTها چگونه خواهد بود؟

توکن غیر مثلی (NFT)

زمانی که درباره‌ی آینده فضای NFT از آن‌ها پرسیده شد، این متخصصان نظرات خود را به اشتراک گذاشتند. ویکتور معتقد است که کالاهای دیجیتال بیشتری توسط NFT‌ها ارائه خواهد شد و موارد استفاده بیشتری نیز ظاهر می‌شوند. او همچنین معتقد است که بروزرسانی Merge اتریوم ممکن است به افزایش قیمت NFTها کمک کند. سالینکوف همچنین توضیح داد که دیدگاه آن‌ها از این فضا چند زنجیره‌ای است و این همان دلیلی است که آن‌ها سعی می‌کنند که دسترسی و ذخیره سازی NFTها را دموکراتیک کنند.

همچنین وقتی از آن‌ها پرسیده شد که آیا الان وقت خوبی برای سرمایه گذاری در NFTها است یا خیر؟ آن‌ها بخشی از دانایی‌های خود را به اشتراک گذاشتند. ویکتور اینگونه ادامه داد که سرمایه گذاران باید سعی کنند خود را در شرایطی قرار دهند که مجبور به فروش نشوند. او اینگونه ادامه داد که NFTها معمولاً نقد شوندگی کمتری دارند و به سرمایه گذاران مجدد پیشنهاد داد که دارایی‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که نیاز فوری به آن سرمایه نداشته باشند تا مجبور به فروش آن NFT به هر قیمتی شوند.

با این حال سالینکوف نکات جدیدی را به این توصیه‌ها اضافه کرد، مانند اینکه باید چند قدم رو به عقب برداریم تا بتوانیم تصویر بزرگتر را ببینیم. او در توضیحات خود گفت که همیشه نوسان قیمت در بازار وجود خواهد داشت، اما با نگاهی گسترده تر، ارزش NFTها همچنان در حال افزایش است.

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۱۲:۳۲
داریوش
سلام در مورد ساخت nftها مقاله منتشر نکردید
پاسخ