جستجو در بیتفا
  • افزایش کارمزد اتریوم به سقف ۸ ماهه
  • دلیل افزایش گس فی اتریوم چه بود؟
  • آشنایی با استاندارد ERC-404
  • چالش‌های پیش روی استاندارد ERC-404
  • آیا استاندارد ERC-404 آینده روشنی دارد؟
رکورد جدید کارمزد اتریوم پس از ۸ ماه در پی معرفی استاندارد ERC-404

رکورد جدید کارمزد اتریوم پس از ۸ ماه در پی معرفی استاندارد ERC-404

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
۵ دقیقه
۰
۲۰۸
توسط :
مبین رزمخواه

گس فی (Gas Fee) یا کارمزد شبکه اتریوم در حال حاضر به سطوحی رسیده است که از مارس ۲۰۲۳ تا کنون مشاهده نشده بود. این افزایش در حالی روی می‌دهد که فضای بلاکچین تحت تأثیر معرفی استاندارد جدید ERC-404 است. در حال حاضر کارمزد اتریوم سقف هشت ماهه خود را جا‌به‌جا کرده و این اتفاق تحلیل‌های مختلفی را به همراه داشته است. در این مقاله به بررسی افزایش کارمزد اتریوم می‌پردازیم و سعی می‌کنیم به ابعاد مختلف آن اشاره کنیم. همچنین با استاندارد نوظهور ERC-404 و اهداف آن آشنا می‌شویم؛ تا انتهای این مقاله با بیتفا همراه باشید.

 

افزایش کارمزد اتریوم به سقف ۸ ماهه

کارمزدهای شبکه اتریوم یا گس فی، اکنون به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسیده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که شور و هیجان زیادی برای یک استاندارد توکن آزمایشی جدید و غیر رسمی با نام ERC-404 در میان متخصصان و فعالیت حوزه بلاکچین ایجاد شده است.

کارمزد شبکه اتریوم در ۹ فوریه به میانگین ۷۰ GWEI (۶۰ دلار برای یک تراکنش استاندارد) رسید. نقطه اوج گس فی تا ۳۷۷ GWEI افزایش یافت - این سطحی است که از ۱۲ می ۲۰۲۳ تاکنون مشاهده نشده است. در تصویر پایین می‌توانید نمودار این شاخص را که توسط پلتفرم Etherscan منتشر شده است را مشاهده کنید:

افزایش کارمزد اتریوم

اما دلایل این اتفاق چیست و چه پیامدهایی برای شبکه اتریوم و کاربران آن دارد؟ در ادامه سعی می‌کنیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

 

دلیل افزایش گس فی اتریوم چه بود؟

در حالی که دلایل مختلفی را می‌توان برای افزایش کارمزد شبکه اتریوم نسبت داد، اما زمانی که هیاهو در مورد استاندارد توکن ERC-404 در بخش کریپتو افزایش یافت، کارمزد این شبکه نیز اوج گرفت.

در 5 فوریه پروژه‌ای با نام پاندورا (Pandora) اجرای آزمایشی خود را آغاز کرد. از آن زمان تا کنون توکن این پروژه بیش از 6100 درصد رشد داشته و حجم معاملات آن به 474 میلیون دلار رسیده است. استاندارد ERC-404 یک ایده بسیار جذاب را در بازار کریپتو همچنین معاملات NFT ایجاد کرده و می‌تواند حرکتی انقلابی در این حوزه رقم بزند.

اما این استاندارد چیست و چه چیز تازه‌ای را به فضای کریپتو اضافه کرده است؟ در ادامه این مقاله توضیحاتی در این مورد ارائه می‌کنیم.

استاندارد ERC-404

 

آشنایی با استاندارد ERC-404

استاندارد ERC-404 یک نوع استاندارد جدید برای طراحی توکن است که می‌تواند NFTهایی با قابلیت‌های خاص تولید کند. از جمله ازا ین قابلیت‌ها این است که می‌تواند توکن‌های غیر قابل تعویض (ERC-721 NFTs) را به توکن‌های ERC-20 لینک کند. با این سازوکار کاربران با کیف پول‌های متعدد می‌توانند هر کدام بخشی از یک NFT را داشته باشند و از آن قسمت برای ترید، سهام گذاری و یا دریافت وام استفاده کنند.

این قابلیت برای NFTهایی مانند مجموعه کریپتو پانک (CryptoPunk) و بورد ایپ (BoredApe) که هر کدام میلیون‌ها دلار قیمت دارند می‌تواند بسیار مناسب باشد. زیرا بسیاری از کاربران تمایل دارند در این NFTها سرمایه‌گذاری کنند اما به دلیل قیمت بالا توانایی پرداخت کل قیمت آن را ندارند. با این روش می‌توانند مالک بخشی از یک توکن ارزشمند باشند و از آن برای اهداف مختلف استفاده کنند.

البته این استاندارد چالش‌هایی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

چالش‌های پیش روی استاندارد ERC-404

در حال حاضر این استاندارد بسیار نوظهور است و مراحل اولیه و آزمایشی طراحی و توسعه خود را سپری می‌کند. بر اساس تست‌های صورت گرفته ایجاد توکن با این استاندارد حدود 3 تا 4 برابر یک تراکنش معمولی در شبکه اتریوم کارمزد مصرف می‌کنند و این مسئله می‌تواند برای آینده آن نگران کننده باشند.

میانگین انتقال توکن‌های ERC-404 در حال حاضر حدود 125000 واحد گس فی مصرف می‌کند که این رقم 3 برابر بیشتر از کارمزد مورد نیاز برای انتقال یک توکن با استاندارد ERC721A است.

البته گفته می‌شود در آینده با توسعه یافتن این استاندارد و بهینه سازی روش پردازش تراکنش‌ها این امکان وجود دارد که گس فی مصرف شده بین 300 تا 400 درصد کاهش پیدا کند. فضای ارز دیجیتال پر از نوآوری‌های جذاب است و کاربران این حوزه نشان داده‌اند که ایده‌های جذاب همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرد.

در هفته اخیر بخش قابل توجهی از اتریوم‌های سوزانده شده در صرافی یونی سواپ و برای فعالیت‌های مرتبط با این استاندارد جدید بوده است. حجم معاملات پاندورا در کنار پلتفرم DeFrogs در این هفته به بیش از 600 میلیون دلار می‌رسد. آمار مربوط به این مسئله را در تصویر پایین مشاهده می‌کنید:

استاندارد ERC-404

اما آیا این استاندارد ماندگاری لازم را دارد و یا یک هایپ زودگذر است؟ در قسمت انتهایی این مقاله تلاش می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم.

 

آیا استاندارد ERC-404 آینده روشنی دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، فضای ارزهای دیجیتال همیشه به نوعی بوده است که از ایده‌ها و نوآوری‌های جذاب استقبال می‌شود. کاربران بازار ارزهای دیجیتال که به صورت تخصصی در بخش‌های مختلفی مانند بازارهای NFT فعالیت می‌کنند مطمئناً توجه ویژه‌ای به این حوزه خواهند داشت.

استاندارد ERC-404

همچنین کاربردهای چنین استانداردی در ایجاد توکن‌های قابل استفاده در حوزه‌های مختلف دیفای مانند استیکینگ و وام گیری حرکت بسیار قابل توجهی است. این کاربردها در آینده می‌تواند افزایش نیز پیدا کند و مسلماً به طرفداران این استاندارد جدید اضافه خواهد کرد.

در چنین شرایطی که بازار ارزهای دیجیتال به گفته بسیاری از کارشناسان در آستانه ایجاد یک روند صعودی قدرتمند است، پروژه‌های نوظهور می‌توانند در این فضا رشدهای فضایی را به ثبت برسانند.

حال با توجه به این ایده‌های جذاب اگر توسعه دهندگان آن بتوانند مشکلات و چالش‌هایی که در پیش رو دارند را از سر راه بردارند می‌توان امیدوار بود که در آینده پروژه‌های بیشتری با این استاندارد توسعه پیدا کنند. این اتفاق حرکت بزرگی در فضای کریپتو ایجاد خواهد کرد که مطمئناً آینده درخشانی نیز خواهد داشت. تا کنون پاندورا توانسته بیش از 6 هزار درصد رشد را به ثبت برساند و به نظر می‌رسد این روند رو به رشد فعلاً ادامه دار خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد