جستجو در بیتفا
  • FUD چیست؟
  • نشانه‌های فاد در بازارهای مالی
  • دلایل ایجاد فاد در بازار رمزارزها
  • قانون گذاری دولت‌ها در مورد ارزهای دیجیتال یا ایجاد شایعه قانون گذاری
  • اخبار یا صحبت‌های منفی منتشر شده از سوی افراد مهم و مشهور درباره رمزارزها
  • افت شدید قیمت رمزارزها در مدت زمانی کوتاه
  • راهکارهای جلوگیری از فاد
  • نحوه عملکرد در زمان رخ دادن فاد
  • فاد و ایجاد فرصت‌های مناسب برای خرید
  • جمع‌بندی
فاد (FUD) چیست؟

فاد (FUD) چیست؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
۶ دقیقه
۳
۷۳۸
توسط :
مینا بشیری

بازار جهانی رمزارزها پر از اصطلاحات فنی و کلمات اختصاری است که ممکن است برای تازه واردهای این حوزه کمی گیج کننده باشد. یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی که در این حوزه کاربرد فراوان دارد کلمه فاد (FUD) است. فاد از جمله عواملی است که تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت رمزارزها می‌گذارد. این اصطلاح به معنی ترس، عدم قطعیت و شک است. در ادامه به توضیح جامع این اصطلاح و تاثیر آن بر بازار رمزارزها خواهیم پرداخت.

 

FUD چیست؟

فاد (FUD) مخفف عبارت Fear Uncertainty and Doubt به معنای ترس، عدم اطمینان و اعتماد و شک و تردید است. اصطلاح فاد بیشتر زمانی کاربرد دارد که فرد، گروه یا شرکتی به انتشار اخبار و اطلاعات منفی راجب یک ارز بپردازند و آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی نشر و گسترش دهند. به دلیل تفاوت‌های بازار نوپای رمزارزها با بازار سنتی، فاد تاثیر چشمگیرتری بر بازار رمزارزها دارد و محیطی را برای افراد سودجو فراهم می‌کند تا از ناآگاهی دیگر افراد سوء استفاده کرده و روند بازار را در جهت میل خود پیش ببرند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هرگز احساسات خود را وارد بازار کار نمی‌کنند و تنها با عقل و منطق برای دارایی‌های خود تصمیم گیری می‌کنند. این در حالی است که افرادی از روی ترس، برای دارایی‌های خود تصمیم گرفته و با سودهای کم از بازار خارج می‌شوند. علاوه بر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اظهار نظر افراد معروف نیز می‌تواند باعث انتشار فاد شود.

در مقابل این کلمه، اصطلاح فومو (FOMO) هم وجود دارد که در این مقاله به صورت کامل به آن پرداخته‌ایم.

 

نشانه‌های فاد در بازارهای مالی

بازار نوپای رمزارزها به شدت تحت تاثیر اخبار و قانون گذاری دولت‌ها می‌باشد که در این بین، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نقش بالقوه را بازی می‌کنند. به این صورت که با انتشار تنها یک خبر و ایجاد فاد ارزش یک ارز می‌تواند به شدت کاهش پیدا کند. هر گاه تنها بر اساس احساسات خود وارد معامله جدید شدید یا از معامله‌ای خارج شدید، مطمئن باشید درگیر فاد شده اید.

 

دلایل ایجاد فاد در بازار رمزارزها

دلایل ایجاد فاد در رمز ارز ها

دلایل زیادی برای ایجاد فاد وجود دارد که در این مقاله به بررسی 3 عامل اصلی می‌پردازیم.

 

قانون گذاری دولت‌ها در مورد ارزهای دیجیتال یا ایجاد شایعه قانون گذاری

از ابتدای فعالیت رمزارزها انتظار همکاری و پشتیبانی دولت‌ها از آن نمی‌رفت. اما با گسترش این بازار در طول زمان برخی از کشورها به فکر قانون گذاری در حوزه رمزارزها افتادند.

برای مثال کشور ژاپن همواره از رمزارزها حمایت کرده و با آن همانند ارز رایج خود برخورد می‌کند. اما کشورهایی نظیر چین هم وجود دارند که به طور کلی فعالیت در این حوزه را ممنوع اعلام کرده اند. ممنوعیت و اخبار منفی در رابطه با قانون گذاری‌ها به هیچ وجه مناسب نیست زیرا باعث محدود شدن تعداد خریداران و کاهش حجم بازار می‌شود. برای مثال اخبار ممنوعیت استخراج در کشور چین در 22 می، سال 2021 منجر به کاهش قیمت بیت کوین از 42,000 دلار به 36,000 دلار شد.

 

اخبار یا صحبت‌های منفی منتشر شده از سوی افراد مهم و مشهور درباره رمزارزها

در تمام زمینه‌ها، افرادی هستند که رفتار و یا سخنانشان، بر نحوه عملکرد بازار تاثیرگذار باشد. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از این ویژگی استفاده کرده و تصیمات معاملاتی خود را با دقت بیشتری می‌گیرند اما برخی وارد جو ایجاد شده می‌شوند و تنها بر اساس احساساتشان تصمیم‌گیری می‌کنند. هرچقدر این افراد در زمینه رمزارزها مشهورتر باشند، تاثیر فاد ایجاد شده نیز بیشتر می‌شود. از این افراد تاثیرگذار می‌توان به وارن بافت (Warren Buffette)، بزرگترین اقتصاددان، هاتاوی (Berkshire Hathaway)، مدیرعامل شرکت برکشیر، برایان موینیهان (Brian Moynihan)، مدیر عامل یک بانک معروف در آمریکا و ایلان ماسک (Elon Musk) ثروتمندترین مرد جهان اشاره کرد. برای مثال زمانی که ایلان ماسک به منظور خرید ماشین‌های تسلا، توقف پذیرش بیت‌کوین را اعلام کرد با کاهش 10 هزار دلاری بیت‌کوین مواجه شدیم.

 

افت شدید قیمت رمزارزها در مدت زمانی کوتاه

تا اینجا به توضیح عواملی پرداختیم که موجب ایجاد فاد و کاهش قیمت رمزارزها می‌شود. اما خود کاهش قیمت رمزارزها نیز می‌تواند موجب ایجاد فاد شود. در این صورت افرادی که به نوسانات بازار عادت نداشته باشند دچار ترس شده و دارایی‌های خود را فروخته و باعث کاهش بیشتر قیمت رمزارزها می‌شوند. در نتیجه مدت زمان بازیابی این بازار ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد.

 

راهکارهای جلوگیری از فاد

برای جلوگیری از درگیر Fud شدن پیشنهاد می‌کنم به تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال خود پایبند باشید. برای مثال اگر نمودار یک ارز شرایط خوبی را نشان می‌دهد و از نظر بنیادی نیز مستعد رشد است، احساسات منفی را از خود دور کنید و طبق تحلیل‌های خود قدم بردارید. و از دیگر راهکارهای جلوگیری از فاد می‌توان به شناسایی سریع آن اشاره کرد. اگر شاهد کاهش غیر منطقی ارزش یک رمزارز می‌باشید، معامله‌ خود را متوقف کرده و آماده خرید در کف قیمت باشید. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که در هنگام ایجاد فاد، در جهت جلوگیری از ضررها، چه رفتاری را باید از خود نشان داد.

 

نحوه عملکرد در زمان رخ دادن فاد

نحوه ی عملکرد در زمان رخ دادن فاد

با انتشار فاد در رسانه‌های بزرگ‌تر و معتبرتر، تاثیر فاد به مراتب بیشتر می‌شود. در این بین ممکن است این سوال برای شما پیش آید که در هنگام رویداد فاد چکار کنیم؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری حتما راجب رمزارز مد نظر خود تحقیقات لازم را انجام دهید. شرایط آن را در هر دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مورد بررسی قرار دهید. با انجام این کار در زمان رویداد فاد، دچار ترس نمی‌‌شوید زیرا به این موضوع آگاه هستید که پروژه‌ای که خریداری کرده‌اید پتانسیل رشد و افزایش قیمت در آینده را دارد یا خیر.

دنیای رمزارزها به هیچ عنوان قابل پیش بینی نمی‌باشد و وقوع هر رویدادی دور از انتظار نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با سرمایه‌ای وارد این بازار شوید که تحمل از دست دادن آن‌ را داشته باشید. زیرا در هنگام ایجاد فاد، ممکن است سرمایه شما در یک چشم به هم زدن از بین برود اما اگر مقدار سرمایه وارد شده در بازار به میزانی باشد که تحمل ریسک آن را داشته باشید، در هنگام ایجاد فاد، با ذهنی آرام و در نتیجه با آگاهی بیشتر تصمیم‌‌گیری خواهید کرد.

 

فاد و ایجاد فرصت‌های مناسب برای خرید

با ایجاد فاد و کاهش قیمت ناگهانی، افرادی متحمل ضررهای سنگین می‌شوند اما معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مقدار بیشتری از رمزارز را در کف قیمت مناسب خریداری می‌کنند که این موضوع موجب کسب سود بیشتر می‌شود. به بیانی دیگر فاد، می‌تواند سود چشم گیری به همراه داشته باشد البته به شرطی که از استراتژی‌های معاملاتی حرفه‌ای استفاده شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی یکی از مهم‌ترین اصطلاحات رایج در حوزه رمزارزها پرداختیم. فاد نوعی ترس است که در بازارهای مالی و توسط اخبار منفی اتفاق می‌افتد و معامله‌گران را وادار به فروش احساسی دارایی های خود می‌کند که منجر به ریزش های سنگین‌تر می‌شود. لازم به ذکر است که فاد تنها در بازار رمزارزها وجود ندارد و در دیگر بازارها نیز استفاده می‌شود اما به دلیل نوپا بود و عمق پایین بازار رمزارزها، فاد نقش چشم‌گیرتری در این بازار ایفا می‌کند. همچنین توصیه می‌کنیم که قبل از هرگونه اقدام به سرمایه‌گذاری تحقیقات لازم را انجام دهید و سطح دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. همچنین با میزان سرمایه‌ای وارد این بازار شوید که تاب از دست دادن آن‌ را داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد