جستجو در بیتفا
  • تاریخچه دوج کوین
  • کاربرد دوج کوین چیست؟
  • نحوه کار دوج کوین چگونه است؟
  • دلایل محبوبیت دوج کوین
  • ایلان ماسک و دوج کوین
  • پذیرندگان دوج کوین
  • بلاکچین دوج کوین
  • دوج کوین و لایت کوین
  • جمع‌بندی
آشنایی با رمز ارز محبوب دوج کوین (Doge Coin)

آشنایی با رمز ارز محبوب دوج کوین (Doge Coin)

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
۱۲ دقیقه
۱
۸۸۸
توسط :
مینا بشیری

دوج کوین یک آلت کوین است که در دسته بندی جالب‌تر دیگری به نام میم کوین‌ها قرار گرفته است. برخلاف سایر رمز ارزها نظیر بیت کوین و اتریوم که با هدف حل مشکلاتی در دنیای واقعی ایجاد شده‌اند، دوج کوین با هدف خاصی ایجاد نشده است و تنها انگیزه ایجاد این رمز ارز محبوب، شوخی با فضای جدی کریپتوکارنسی‌ها بود. اگر چه این رمز ارز با هدف خاصی راه‌اندازی نشده است با این حال توانست در بین جامعه رمز ارزها محبوبیت بالایی کسب کند به طوری که تعامل طرفداران دوج در شبکه‌های اجتماعی نظیر Reddit و توییتر گواهی بر این موضوع می‌باشد. در ادامه به معرفی این ارز خودمانی یعنی رمز ارز دوج کوین خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید. 

 

تاریخچه دوج کوین

دوج کوین در اواخر سال 2013، با هدف جوک و شوخی توسط دو توسعه دهنده نرم افزار به نام‌های بیلی مارکوس (Billy Marcus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) ایجاد شد. بیلی و جکسون دوستانی در شبکه‌ اجتماعی رددیت بودند که هیچگاه در دنیای واقعی یکدیگر را ملاقات نکرده بودند. آن‌ها دوج کوین را با الهام از میم یک سگ با نژاد شیبا اینو و اشتباه تایپی سگ (Dog) بوجود آوردند. کلمه دوج (Doge) و حتی نماد مربوط به تصویر سگ شیبا اینو قبل از بوجود آمدن دوج کوین توسط کاربران مختلفی در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شد و افراد بسیاری همین استفاده از نمادهای محبوب با محتوایی طنز را یکی از دلایل محبوب شدن دوج کوین در ابتدا دانسته‌اند. اگرچه در ابتدا دوج کوین با هدف شوخی با فضای کریپتوکارنسی‌ها ایجاد شد با این حال خیلی زود به ارزی محبوب تبدیل شد که دنبال کنندگان بسیاری در شبکه‌های اجتماعی رددیت و توییتر دارد. در ماه اول شروع به کار وب سایت دوج کوین، بیشتر از یک میلیون کاربر از این سایت دیدن کردند که موجب تعجب و شگفتی خالقان آن شد. در آن زمان رمز ارزی به نام لاکی کوین (Lucky Coin) وجود داشت که فورکی از لایت کوین بود. توسعه دهندگان دوج کوین از کد‌های لاکی کوین برای ایجاد و راه اندازی دوج کوین استفاده نمودند. بنابراین می‌توان گفت که دوج کوین فورکی از لایت کوین است.

برخلاف بیت کوین که عرضه آن محدود به 21 میلیون واحد است، دوج کوین عرضه محدود ندارد که این موضوع دوج کوین را به یک رزم ارز تورمی تبدیل کرده است. 

 

کاربرد دوج کوین چیست؟

همانطور که می‌دانید و پیش‌تر نیز اشاره شد دوج کوین صرفاً با هدف شوخی و خنده ایجاد شد در نتیجه در این پروژه از تکنولوژی‌های پیچیده‌ای استفاده نمی‌شود و دوج کوین در پی رفع مشکلاتی از قبیل مقیاس پذیری بیت کوین و اتریوم و افزایش سرعت تراکنش‌ها نمی‌باشد. جامعه و حامیان این ارز و ثابت ماندن قیمت دوج کوین و همچنین نبود عرضه‌ محدود باعث شده این رمز ارز مورد استفاده قرار بگیرد و کاربران این ارز را به عنوان پاداش یا انعام برای یکدیگر ارسال کنند. 

DogeCoin faucet، وب سایتی است که به کاربران مقداری DogeCoin به صورت رایگان، به عنوان معرفی ارز پرداخت می‌کند تا از طریق آن کاربران بتوانند در جوامع دوج کوین تعامل برقرار کنند. دوج کوین در سایت رددیت 1.6 میلیون دنبال کننده دارد که برای توویت‌های خود در آن به یکدیگر دوج جایزه می‌دهند. جامعه‌ دوج کوین خود را شیبا‌ها (shibes) می‌دانند که بسیار دوستانه و مثبت هستند و سعی در نگه‌داشتن این جو صمیمی دارند. همچنین موسسه‌ای به نام موسسه دوج کوین تشکیل شده است که هدف آن جمع آوری کمک‌های خیرخواهانه است و در سال 2014 اولین کمک مالی خود را برای تیم لوژ سواری جمع آوری کرد. این تیم به المپیک زمستانی سوچی راه یافته بود ولی توان مالی شرکت در آن را نداشت که با کمک موسسه دوج کوین توانست در المپیک شرکت کند. از نقاط قوت این کوین می‌توان به جامعه‌ آن اشاره کرد. دوج کوین جامعه‌ای پویا و فعال دارد که فعالیت‌های خیرخواهانه آن باعث محبوبیت بیشتر آن در بین کاربران شده است.

 

نحوه کار دوج کوین چگونه است؟

دوج کوین یک رمز ارز با بلاکچین اختصاصی خود و فورکی از لاکی کوین است. خود لاکی کوین فورک لایت کوین و لایت کوین فورک بیت کوین است. در حقیقت ریشه‌ی دوج کوین، بیت کوین است اما با یکدیگر متفاوت هستند. برخلاف بیت کوین که به عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌شود از دوج کوین می‌توان به عنوان روش پرداخت استفاده کرد. به علاوه دوج کوین همانند بیت کوین دارای عرضه ثابت نیست و در حقیقت هیچ گونه محدودیتی برای عرضه آن وجود ندارد. البته از این نظر مورد انتقاد منتقدین واقع شده و آن را ارزی تورمی می‌دانند با این حال هر سال مقدار ثابتی از این کوین عرضه می‌شود که باعث می‌شود این ارز نرخ تورم ثابت داشته باشد. دوج کوین یک رمز ارز قابل استخراج است و ساختاری شبیه به بیت کوین دارد. به این صورت ک تراکنش‌ها در محلی به نام میم پول (Mem Pool) نگهداری و سپس توسط ماینر‌ها استخراج و در بلوک‌ها  قرار می‌گیرند. البته برخلاف بیت کوین که از تابع هش SHA-256 استفاده می‌کند، دوج کوین از تابه هش Scrypt استفاده کرده که مصرف برق پایین‌تری داشته و به انجام تراکنش‌ها سرعت می‌بخشد؛ اولین بار لایت کوین از این الگوریتم استفاده کرد. در سال 2014 و با کاهش سود آوری دوج، توسعه دهندگان برای جلوگیری از حمله 51 درصدی روش استخراج ترکیبی را جایگزین کرده و داوطلب‌ها برای استخراج دوج کوین باید به سراغ استخراج لایت کوین بروند. فرایند ماین دوج کون ساده‌تر از بیت کوین بوده و برای استخراج آن توان محاسباتی و مصرف برق کمتری لازم است. بدین ترتیب با استفاده از کامپیوتر و کارت گرافیک می‌توانید به ماین دوج کوین بپردازید. البته باید کامپیوتر شما به اندازه کافی قدرت داشته باشد تا در حین فرایند ماینینگ باعث داغ شدن سی پی یو نشود.

استخراج دوج کوین به دو صورت انفرادی و استفاده از استخر‌های استخراج امکان پذیر است. در صورت استخراج به صورت انفرادی تمام پاداش به شما تعلق می‌‌گیرد البته به دلیل رقابت زیاد ممکن است لازم باشد هفته‌ها تا ماه‌ها منتظر بمانید تا بتوانید یک بلاک را استخراج کرده و پاداش دریافت کنید. از طرفی می‌توانید به استخر‌های استخراج ملحق شوید. برای پیوستن به این استخر‌ها لازم است مقداری کارمزد پرداخت کنید اما این استخر‌ها بلاک‌های بیشتری را می‌توانند استخراج کنند و در نتیجه شما نیز پاداش بیشتری دریافت خواهید کرد.

 

دلایل محبوبیت دوج کوین

دلایل محبوبیت دوج کوین

پس از اینکه بیت کوین در اواخر سال 2013 و بعد از نقاط اوج قیمتی خود در روندی نزولی قرار داشت و بحث‌هایی بر سر ممنوعیت بیت کوین شنیده می‌شد، در شبکه اجتماعی رددیت صحبت‌های زیادی از یک رمز ارز جالب و جذاب در جریان بود. دو هفته پس از ایجاد دوج کوین، این رمز ارز با رشد 300 درصدی مواجه شد که به عقیده برخی، دلیل این افزایش قیمت خبر ممنوعیت سرمایه گذاری بانک های چین در رمز ارز ها بود. دوج کوین رمز ارزی بود که لوگوی بامزه‌ای داشت و از تصویر یک سگ در لوگوی خود استفاده می‌کرد. حتما در فضاهای مجازی به دفعات با تصاویر و یا ویدئو‌های مختلفی برخورد کرده‌اید که به دلیل محتوایی طنزی که دارند به سرعت در فضاهای مجازی گسترده شده و کاربران زیادی در تعاملات خود از این تصاویر برای بیان احساسات و عواطف خود بهره می‌برند. به این گونه تصاویر که به سرعت در فضاهای مجازی توسط کاربران زیادی استفاده می‌شوند و معمولاً برای بیان احساسات و ایجاد محتوایی طنز استفاده می‌شوند به اصطلاح  "میم" می‌گوییم. به اعتبار گفته بسیاری از تحلیلگران استفاده از تصویری که در ذهن بسیاری از فعالان بازار آشنا است و آن‌ها را به یاد محتوایی طنز می‌اندازد در آن فضای جدی اواخر سال 2013 که بیت کوین در حال نزول بود، برای جذب کاربر بسیار موثر بود. از طرفی دیگر ایجاد رمز ارزی با لوگوی طنز از حساسیت نهاد‌های قانون گذار که سعی در محدود کردن استفاده از بیت کوین داشتند کم می‌کرد و دوست داران دوج کوین راحت‌تر می‌توانستند به فعالیت‌های خود و کار با این توکن محبوب ادامه دهند. از دیگر دلایل محبوب شدن دوج کوین می‌توان به استفاده از آن در امور خیریه و جمع آوری کمک‌های مالی و حمایتی مختلف و نیز کاربرد آن برای پرداخت‌های ارزان و سریع اشاره کرد. حمایت افراد معروف و تاثیر گذاری همانند ایلان ماسک نیز به رشد و شناخته شدن بیشتر دوج کوین مخصوصاً در سال‌های اخیر بسیار کمک نموده است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

دوج کوین این موضوع را ثابت کرد که ارزش یک دارایی به دیدگاه، مقبولیت و علاقه جامعه نسبت به آن بستگی دارد. دوج کوین در یک بازار تکنولوژی فعالیت دارد، بازاری که پر از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوظهور می‌باشد در حالی که دوج کوین خیلی نیز به دنبال ایجاد فناوری‌های جدید و کاربردی نیست. اما حتی در این شرایط نیز دوج کوین شرایط خوبی در بازار دارد و در زمان نگارش این مقاله در رتبه 10 بازار قرار دارد. این موضوع نشان دهنده آن است که مهم‌ترین فاکتور برای با ارزش شدن یک دارایی میزان مقبولیت آن توسط جامعه می‌باشد.

 

ایلان ماسک و دوج کوین

ایلان ماسک و دوج کوین

یکی از عوامل تاثیر گذار در رشد و مقبولیت یافتن توکن‌ها و استفاده آن‌ها توسط افراد مختلف، جهت گیری‌ها و اظهار نظر‌های افراد مشهور و معروف در ارتباط با آن توکن یا کوین خاص می‌باشد. افراد مشهور یا سلبریتی‌ها از جهات گوناگون بر روی پیشرفت یک توکن تاثیرگذار هستند. با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و استفاده سلبریتی‌ها از این شبکه‌ها، تاثیر حمایت و حتی ذکر نماد و یا اشاره‌ به نام توکنی خاص برای جلب توجه مخاطبان آن فرد به توکن مربوطه مشخص است. این افزایش توجه به توکن توسط افراد مختلف، در نهایت باعث مطرح شدن بیشتر و حتی در مواردی باعث بالاتر رفتن قیمت آن توکن خاص می‌شود. با توجه به این توضیحات تصور کنید فرد سلبریتی خود یک فرد تاجر و تاثیر گذار در حوزه مالی باشد و بخواهد در تعاملات تجاری خود از این توکن نیز استفاده نماید. با این توضیحات ممکن است نام ایلان ماسک در ذهن بیشتر شما تداعی شود که با توییت‌های جنجالی خود توانست قیمت دوج کوین را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال ایلان ماسک با توییت "One Word: Doge" باعث افزایش 20 درصدی قیمت دوج کوین شد و این توییت به یکی از موضوعات ترند در توییتر تبدیل شد. افرادی همانند ایلان ماسک با توجه به اینکه کالا و یا خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند می‌توانند با پذیرش توکنی خاص به عنوان یکی از راه‌های پرداخت تاثیر بزرگی در رشد قیمتی و افزایش پذیرش همگانی توکن مربوطه داشته باشند.

 

پذیرندگان دوج کوین

یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی رشد یک توکن استفاده گسترده از آن می‌باشد به عبارتی دیگر هر چه کاربران بیشتری مشتاق به استفاده و کار با کوین یا توکنی خاص باشند، می‌توان به رشد کوین در آینده امیدوار بود. حال این سوال پیش می‌آید که چه عواملی بر گسترش کاربری تاثیر گذار است؟ در جواب این سوال باید به میزان پذیرش آن کوین توسط نهاد‌ها و اشخاص تاثیر گذار اشاره نمود. فرض کنید شرکتی که محصولات و یا خدماتی ارائه می‌دهد در قسمت گزینه‌های پرداخت خود دوج کوین را قبول کند. به دلایل مختلفی این موضوع می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی کوین داشته باشد اول از این جهت که خود این پذیرش نوعی اعتبار دادن به کوین مربوطه است و از جهتی دیگر وقتی شرکت و یا نهادی کوین خاصی را می‌پذیرد باعث افزایش کاربری آن کوین شده و میزان تقاضا برای کوین مربوطه را بالا می‌برد. دوج کوین مثالی بسیار مناسب برای این موضوع است که چندی قبل شرکت تسلا اعلام به پذیرش دوج کوین برای برخی از خدمات خود نمود و حتی خبر این پذیرش در کوتاه مدت نیز بر قیمت کوین تاثیر داشت. بسیار روشن است که در صورت تداوم پذیرش دوج کوین توسط تسلا و دیگر شرکت‌های تجاری و با بیشتر شدن کاربری‌های دوج کوین، این کوین محبوب می‌تواند بیشتر مورد استقبال عموم قرار گیرد و در صورتی که دیگر شرایط بازار زمینه را فراهم آورد به رشد‌های بیشتری برسد.

 

بلاکچین دوج کوین

بلاکچین دوج کوین

با توجه به اینکه برای نوشتن کدهای دوج کوین از کد‌های شبکه‌ای دیگر به نام لاکی کوین (Luckycoin) استفاده شده است و همانطور که قبلاً اشاره شد، شبکه لاکی کوین فورک یا انشعابی از شبکه لایت کوین است. بنابراین اکثر خصوصیات شبکه لایت کوین را می‌توانیم در بلاکچین دوج کوین پیدا کنیم. لازم به ذکر است که خود شبکه لایت کوین نیز در واقع فورک یا انشعابی از شبکه بیت کوین است. بنابراین از لحاظ ساختاری و کارکرد، شبکه‌های بیت کوین و لایت کوین و دوج کوین بسیار به هم شباهت دارند. به عنوان مثال شبکه دوج کوین همانند بیت کوین برای حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش‌های خود وابسته به ماینر‌های خود است و از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

دوج کوین و لایت کوین

یکی از راه‌های مقایسه دو رمز ارز، بررسی تفاوت‌ کدهای استفاده شده در این دو شبکه است. با توجه به اینکه دوج کوین به عبارتی فورکی از لایت کوین به حساب می‌آید بنابراین برای نوشتن کدهای دوج کوین از کدهای لایت کوین استفاده شده است. و این باعث شباهت‌های بسیاری بین لایت کوین و دوج کوین می‌شود. دوج کوین از استخراج ترکیبی (Merge mining) استفاده می‌کند به این صورت که برای استخراج دوج کوین از قدرت پردازش شبکه لایت کوین استفاده می‌شود بنابراین، اگر خواهان استخراج دوج کوین می‌باشید لازم است دوج کوین و لایت کوین را همزمان استخراج کنید. استخراج دوج کوین در کنار رمز ارز شناخته شده لایت کوین باعث افزایش امنیت شبکه دوج کوین شده است. برای آشنایی بیشتر با استخراج ترکیبی می‌توانید مقاله استخراج ترکیبی چیست را مطالعه کنید.

 

جمع‌بندی

با تعریف رمز ارز‌ها در دنیای بلاکچین قابلیت‌های نوینی در حوزه اقتصادی در اختیار کاربران قرار گرفته است. با توجه به اینکه رمز ارز‌ها می‌توانند بر حسب قابلیت‌های بلاکچینی خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله سرمایه گذاری و ترید و پرداخت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند، مساله کسب اعتبار برای افزایش کاربری آن‌ها برای عموم مردم از اهمیت خاصی برخوردار می‌شود. یکی از راه‌ها برای کسب این اعتبار با توجه به ذات تکنولوژی محور رمز ارزها قابلیت‌های بلاکچینی آن رمز ارز است ولی راه دیگر حمایت برخی از افراد تاثیر گذار از این رمز ارزها و جلب توجه افراد به آن است. دوج کوین به عنوان یک میم کوین در ابتدا با بکار گیری از نمادی محبوب، مورد استقبال کاربران و گروه‌های کوچک قرار گرفت ولی در ادامه با حمایت افراد مشهوری همانند ایلان ماسک توانست گوی سبقت را از دیگر رقبای خود برباید و امروزه به عنوان یکی از کوین‌های محبوب مورد استفاده کاربران مختلفی باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد