جستجو در بیتفا
  • پیشرفت ادامه دار صرافی غیر متمرکز یونی سواپ
  • شخصی سازی و افزونه‌های جدید
انتشار کدهای نسخه چهارم صرافی غیر متمرکز Uniswap

انتشار کدهای نسخه چهارم صرافی غیر متمرکز Uniswap

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
۳ دقیقه
۱
۵۵۵
توسط :
مبین رزمخواه

تیم توسعه دهنده صرافی غیر متمرکز Uniswap اعلام کرد که کدهای نسخه 4 این پلتفرم اکنون در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است. کدهای جدید این امکان را به توسعه دهندگان می‌دهد تا بتوانند استخرهای نقدینگی سفارشی ایجاد کنند. در حال حاضر صرافی Uniswap بزرگ‌ترین صرافی غیر متمرکز بازار ارزهای دیجیتال است که حجم معاملات آن از 1.5 تریلیون دلار نیز فراتر رفته و اکنون پس از گذشت 2 سال از انتشار نسخه سوم خود قصد دارد با ویژگی‌های جدید، کاربران DeFi را در نسخه چهارم Uniswap هیجان زده کند.

 

پیشرفت ادامه دار صرافی غیر متمرکز یونی سواپ

در نسخه سوم Uniswap رویکرد اصلی ایجاد یک فضای متعادل برای مبادلات رمز ارزی در یک سازوکار غیر متمرکز و همچنین ارائه راه حل‌های جدید برای تأمین نقدینگی بود. این صرافی در نسخه V3 توانست با تثبیت اوراکل‌ها این امکان را برای سازندگان فراهم کند که قیمت گذاری درون زنجیره‌ای (On-Chain) را یکپارچه کنند. اما این کار منجر شد تا هزینه معامله‌گران کمی افزایش پیدا کند و به همین علت اکنون در V4 یکی از اهداف ترسیم شده کاهش این هزینه‌هاست.

انتشار کدهای منبع V4 اولین مرحله برای راه‌اندازی نسخه جدید Uniswap است. طبق اطلاعاتی که در پست وبلاگی blog.uniswap منتشر شد، در این نسخه توسعه دهندگان می‌توانند سفارش‌های محدود آنچین شخص سازی شده ایجاد کنند، سپرده‌گذاری خودکار را به پلتفرم‌های وام‌دهی اضافه کنند و سیستم خودکار تعیین کارمزد برای ارائه دهندگان نقدینگی را در این صرافی طراحی کنند. در کنار این سفارشی سازی‌ها معماری V4 هزینه کارمزدها را نیز کاهش می‌دهد و باعث افزایش کارایی پلتفرم می‌شود. در این نسخه، یک قرارداد جدید با عنوان Singleton معرفی شد که در آن همه استخرهای نقدینگی در یک قرارداد هوشمند واحد فعالیت می‌کنند.

به ادعای طراحان، کدهای V4، افزونه‌های جدید و مکانیزم Singleton می‌تواند یک پلتفرم معاملاتی قدرتمند بسازد که سفارشی سازی‌های ایمن و سریع، در کنار مبادلات مقرون به صرفه بین استخرهای نقدینگی را برای کاربران فراهم می‌کند. به عنوان مثال توسعه دهندگان می‌توانند بازارسازهای جدیدی ایجاد کنند که به کاربران اجازه می‌دهد تا مقدار زیادی ارز دیجیتال را در دسته‌های کوچک در بازه زمانی مشخص به فروش برسانند. با این سازوکار تریدرها نیاز کمتری به ربات‌های ماشین مجازی اتریوم (EVM) پیدا می‌کنند و از مضرات نوسانات قیمتی هم در امان خواهند بود.

آپدیت یونی سواپ می‌تواند نشان دهنده آینده روشن صرافی‌های غیر متمرکز و فرصت‌های بیشمار در این حوزه باشد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این حوزه و آشنایی با فرصت‌های بزرگ آن پیشنهاد می‌کنم حتماً در دوره رایگان بیتفا شرکت کنید. برای شرکت در این دوره بر روی "این لینک" کلیک کنید!!

 

شخصی سازی و افزونه‌های جدید

همان‌طور که می‌دانید هر استخر نقدینگی در Uniswap یک چرخه حیات دارد. در طول این چرخه اتفاقاتی مانند افزایش نقدینگی، حذف یا تنظیم مجدد برخی از ردیف‌ها و مبادله توکن‌ها صورت می‌گیرد. در V3 این رویدادها در طول یک چرخه ثابت و دقیق طراحی شده و به اجرا در می‌آیند. اکنون در نسخه چهارم Uniswap این قابلیت فراهم خواهد شد تا توسعه‌دهندگان بتوانند عملکرد استخرهای نقدینگی را شخصی سازی کنند. به این صورت که تامین کننده نقدینگی می‌توانند استخرهای نقدینگی شخصی سازی شده با توجه به نیازهای خود و البته فراهم کردن شرایط مناسب‌تر برای کابران پیاده سازی کند.

Uniswap V4

حال به این شخصی سازی‌ها اگر افزونه‌های مخصوص V4 که Hook نامیده می‌شوند را نیز اضافه کنیم می‌توانیم نحوه تعامل استخرها با یکدیگر، نوع انجام مبادلات، موقعیت‌های استخرهای نقدینگی و همچنین کارمزدها را نیز شخصی سازی کنیم. با این سیستم جدید، توسعه دهندگان می‌توانند علاوه بر تأمین نقدینگی و امنیت پروتکل Uniswap، نوآوری‌های تازه‌ای نیز با استفاده از افزونه‌هایی که قابلیت ادغام با قراردادهای هوشمند را دارند ایجاد کنند. در نهایت، استخرهای نقدینگی سفارشی سازی شده و بازارسازهای خودکار با قابلیت‌های ویژه، دستاوردهای بزرگی خواهند بود که آپدیت یونی سواپ برای کاربران ایجاد خواهد کرد.

تیم توسعه دهنده این صرافی از این به بعد تعامل خود را با اعضای انجمن Uniswap آغاز می‌کند و سعی می‌کنند تا کدهای نسخه V4 را به مرور پایدارتر کنند. نسخه جدید زمانی که بتواند اکثریت آرا برای راه‌اندازی را در جامعه کسب کند فعالیت خود را به عنوان یک پلتفرم معاملاتی آغاز خواهد کرد. اما به این نکته هم اشاره شده است که همچنان نسخه‌های قبلی Uniswap نیز در دسترس خواهند بود.

با افزایش فشار نهادهای نظارتی بر صرافی‌های متمرکز و بزرگ مانند بایننس و کوین بیس، صرافی‌های غیر متمرکز با افزایش بی سابقه حجم معاملات مواجه شدند. پس از شکایت‌های SEC، میزان معاملات صرافی‌های غیر متمرکز 444 درصد افزایش پیدا کرد. این اتفاق نشان دهنده تمایل بیشتر کاربران کریپتویی به فعالیت در دکس‌ها است و به نظر می‌رسد در آینده این پلتفرم‌ها سهم بیشتری از مبادلات کریپتویی را به خود اختصاص خواهند داد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد