جستجو در بیتفا
  • DAO چیست ؟
  • بهره مندی از امکانات
  • DAO در حال تغییر
  • هشدار : نهنگ ها از آنچه به نظر می‌رسد رایج تر هستند
  • تماشای نهنگ ها
سازمان‌های Web 3.0 چگونه به رهبران جدید رمز ارزها تبدیل شدند ؟

سازمان‌های Web 3.0 چگونه به رهبران جدید رمز ارزها تبدیل شدند ؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
۸ دقیقه
۶
۷۶۹
توسط :
کسری جان‌زاده

پیشرفت وب 3.0 هیجان زیادی را به صنعت وارد کرده است، از نشانه های اینکه ارزش بازار توکن های وب 3.0 در چند سال اخیر به 50 میلیارد دلار رسیده است. اخلاق Web3 یکی از جذاب ترین ویژگی های آن است. این اکوسیستم عاری از موانع یا واسطه‌ هاست، که پذیرای هر کسی از هر کجا و در هر زمان است.

توکن ها

با این حال، یک مشکل بزرگ وجود دارد: هیچ زیرساختی در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) وجود ندارد که به اندازه‌ای قوی باشد که این سفارشات بزرگ را به روشی کاملاً غیرمتمرکز اجرا کند، زیرا استفاده از مبادلات متمرکز با ماهیت غیرمتمرکز سازمان های «DAO» در تضاد است. بیایید ابتدا با سازمان های غیر متمرکز یا همان «DAO» آشنا شویم و سپس به رابطه بین «DAO» و صرافی های غیرمتمرکز (DEX) و اینکه چگونه یک صرافی غیر متمرکز می تواند برای DAO ها در حال حاضر و در آینده مفید باشد بپردازیم.

 

DAO چیست ؟

سازمان مستقل غیر متمرکز یا «DAO» به سازمانی گفته می‌شود که به جای منابع انسانی، توسط کد و برنامه‌های کامپیوتری اداره میگردد. به همین سبب، توسعه‌دهندگان بلاکچین از این سازمان برای اداره امور مالی و شبکه خود بهره می‌برند.

سازمان مستقل غیر متمرکز از طریق قراردادهای هوشمند می‌تواند با اطلاعات خارجی، کار و دستورات در ارتباط باشد – به گونه‌ای که تمام این فرآیند از مرحله اجرا تا انتها بدون دخالت منابع انسانی انجام می‌شود. به عبارت دیگر، «DAO» مالکیت و اداره غیر متمرکز یک سازمان را ممکن می‌سازد.

اعضای این سازمان وابسته به هیچ قرارداد رسمی یا غیر رسمی نیستند. آن‌ها در عوض با هدف مشترک در شبکه‌ای قانونمند تمامی امور را پیش می‌برند.

هنگامی که سازمان مستقل غیر متمرکز مستقر می‌شود، نمی‌توان آن را توسط یک حزب واحد کنترل کرد، بلکه باید تمامی فرآیند امور را برعهده جامعه‌ای از شرکت‌کنندگان نظیر نودهای شبکه و ماینرها سپرد. چارچوب دائو «DAO» را می‌توان آخرین قطعه‌ای از یک پازل دانست که کل اکوسیستم بلاک‌چین را به سمت خودمختاری کامل و غیرمتمرکز سوق می‌دهد.

 

بهره مندی از امکانات


در حالی که وعده Web3 باعث جذب معامله گران از تمام سطوح درآمدی به فضا شده است، معامله گران بزرگ یا نهنگ ها به یکی از تأثیرگذارترین معامله گران ارزهای دیجیتال تبدیل شده اند.

به طور سنتی، نهنگ ها به یکی از این دو دسته تقسیم می شوند: «تاجران یا اشخاص بزرگ» ، اخیراً DAO ها به عنوان شکل جدیدی از نهنگ ها ظاهر شده اند. این سازمان ها که کاملاً دموکراتیک عمل می‌کنند، معاملات سفارشی بزرگی را برای ایجاد اشکال مختلف درآمد برای اعضای DAO اجرا می کنند.

مطمئناً، آنها می توانند از صرافی های متمرکز استفاده کنند و هزینه های گزافی بپردازند، اما استفاده از چنین پلتفرم های متمرکز با ماهیت غیرمتمرکز DAO در تضاد است. DAO ها به صرافی های غیرمتمرکز سفارشی نیاز دارند که بتوانند معاملات سفارشات بزرگ را به روشی امن، مقرون به صرفه و غیرمتمرکز انجام دهند.

 

DAO در حال تغییر


«DAO» دیگر فقط یک مفهوم تئوریک نیست - در حال تبدیل شدن به امری عادی است. و مانند هر چیز دیگری در فضای بلاک چین، آنها در حال تکامل هستند. DAO ها و موارد استفاده از آنها از زمان آغاز به کار به راه‌های جدید ادامه داده اند. اولین DAO، با نام گیج کننده «The DAO»، در آوریل 2016 به عنوان یک کمپین تامین مالی مطرح شد و به یکی از بزرگترین آن‌ها در طول تاریخ تبدیل شد و بیش از 150 میلیون دلار اتریوم جمع آوری کرد.

از آن زمان، سازمان‌ها در تمام زمینه‌ ها رشد کرده‌اند، از الزامات عضویت و ساختارهای رهبری گرفته تا روش‌هایی که برای اعضای خود ارزش‌آفرینی می‌کنند. در حالی که DAOهای اولیه منابع تأمین مالی ساده بودند، برخی از آن زمان پروژه‌های NFT راه‌اندازی کردند یا به جریان اصلی نفوذ کردند، مانند تلاش برای خرید نسخه چاپ اول قانون اساسی یا تیم‌های ورزشی که از NFT به روش‌های مختلف استفاده می‌کردند. برخی دیگر مدل کسب و کار سنتی تری را در پیش گرفته اند و در ازای توکن های DAO، سهم درآمد را به اعضا ارائه می دهند.

«تجارت نهنگی» که رو به افزایش هم هست یکی از روش های کمتر شناخته شده DAO هاست. نهنگ ها به معامله‌گران بزرگی گفته می شود که می توانند با یک معامله بازار را به حرکت درآورند. آن‌ها اغلب سازمان‌ها یا صندوق‌هایی هستند که مقادیر زیادی رمزارز را در اختیار دارند، که باعث می‌شود در فضا بسیار تأثیرگذار باشند و همانطور که در مورد نهنگ‌های سنتی دیده‌ایم، آنها اغلب با دیگر تاجران بزرگ یا طرف‌های مقابل برای کسب درآمد تجارت می‌کنند.

صرافی‌های غیر متمرکز یا همان DEXها می توانند در فراهم کردن زیرساخت های لازم برای شکوفایی DAOها در میان جریان های ترافیکی و دارایی های تازه به دست آمده آنها بسیار مهم باشند. دارایی ها باید ایمن و خارج از نهادهای متمرکز نگهداری شوند و فقط DEXها می توانند اتصال را فراهم کنند.

همانطور که DAOهای جدیدی برای نوع معامله گری نهنگی به ظهور ادامه می دهند، به DEX هایی وابسته خواهند بود که می توانند سفارش های بزرگ را به روشی ایمن و مقرون به صرفه اجرا کنند. در حالی که بیشتر معامله‌گران DeFi با سفارش‌های بزرگ به عوامل منفی مانند ضرر دائمی و هزینه‌های گزاف رضایت می‌دهند، سازمان های غیر متمرکز و همتایان آن‌ها در تجارت نهنگی به طور گسترده از DEX‌های سفارشی‌سازی شده سود می‌برند.

DAO ها که به عنوان معامله گر نهنگ فعالیت می کنند، می توانند به طور قابل توجهی بر حرکت رو به جلو DeFi تأثیر بگذارند. با این حال، بدون DEX برای برآوردن نیازهای خود، DAO ها ممکن است هرگز به طور کامل پتانسیل خود را درک نکنند و همچنان از محدودیت های فعلی DeFi رنج ببرند که همه معامله گران بزرگ را هم آزار می دهد.

مقایسه سازمان های وب 3

 

هشدار : نهنگ ها از آنچه به نظر می‌رسد رایج تر هستند

 

نهنگ ها به دسته ای از معامله گران تبدیل شده اند که می توانند شامل افراد، سازمان ها یا حتی DAO ها باشند. اتفاقاً، DAO ها به سرعت به بازیگران اصلی بازی تجارت نهنگ ها تبدیل شده اند. اکنون واضح است که نهنگ ها از تاجران تنها به تغییر دهندگان صنعت تبدیل شده اند.

چرا DAO ها در تجارت نهنگی بسیار خوب هستند؟ اولاً، آنها بسیار ماموریت محور هستند و بر خلاف معامله گران سنتی که به دنبال کسب سود سریع هستند، سازمان های غیر متمرکز توسط اهداف سازمانی خود هدایت می شوند. این به آنها چشم‌انداز بلندمدت می‌دهد تا برای انجام معاملات پرخطر که می‌تواند بسیار سودآور باشد، تمایل بیشتری نشان دهد.

علاوه بر این، DAO ها اغلب بهتر از معامله گران فردی تامین می شوند. آنها می توانند منابع را جمع آوری کنند و زمانی که فکر می‌کنند قیمت پایین است از آنها برای خرید مقادیر زیادی توکن استفاده کنند. این به آنها اجازه می دهد تا زمانی که قیمت در نهایت افزایش یافت، سود قابل توجهی کسب کنند.

به جز موارد بالا DAO ها عموماً شفاف تر از سازمان های تجاری سنتی هم رفتار می‌کنند. آن‌ها اغلب استراتژی‌ها و نتایج معاملاتی خود را آشکارا منتشر می‌کنند و اعتماد اعضای خود را جلب می‌کنند و به دیگران اجازه می‌دهند از موفقیت‌ها و شکست‌هایشان درس بگیرند.

سازمان های وب 3

همه این عوامل باعث شده تا سازمان های خودگردان در تجارت نهنگی بسیار موفق باشند درحالی که این تنها شروعی برای DAOهای نهنگ است. سوال این است: آنها چگونه این کار را انجام خواهند داد؟ راه حل ساده است: یک صرافی غیرمتمرکز که به طور خاص برای DAO ها ساخته شده است تا معاملات بزرگ خود را به روشی امن، مقرون به صرفه و غیرمتمرکز انجام دهد.

 

تماشای نهنگ ها

موازی با تبدیل شدن تجارت کریپتو به جریان اصلی ، سرمایه‌گذاران کوچک بیشتری در حال مشارکت در این فضا هستند و منتقل شدن نهنگ‌ها از معامله‌گران سنتی به DAO اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به جای اینکه به تنهایی با معامله گران بزرگ روبرو شوند، نهنگ ها به DAO ها روی می آورند تا از طرف آنها از طریق رای گیری حکومتی معامله کنند. با این حال، این مهاجرت بدون چالش نیست، زیرا زیرساخت های فعلی برای DAO ها مساعد نیستند. برای اینکه DAO ها شکوفا شوند، پلتفرم های DeFi باید شروع به برآورده کردن نیاز های خاص آن ها بکنند.

سازمان های خودگردان چندین مزیت را برای معامله گران کوچک رمز ارز ها که ناسازگاری ذاتی با سیستم های مالی متمرکز سنتی دارند، ارائه می دهند. این بی اعتمادی تنها زمانی تشدید می شود که با موسسات بزرگ سروکار داشته باشیم. DAOها با کنار هم قرار دادن مزایا بدون جنبه متمرکز، با گرد هم آمدن به عنوان یک جامعه، زمین بازی را هموار می کنند.

بزرگترین چالش پیش روی سازمان‌های وب 3.0 در حال حاضر فقدان زیرساخت برای حمایت از رشد آنهاست. بارزترین مثال این واقعیت است که ConstitutionDAO تقریباً یک سال پیش مجبور شد تمام پول را به حساب بانکی یک فرد واریز کند تا یک پرداخت را به ساتبیز انجام دهد.

چنین محدودیت‌هایی، مقیاس‌پذیری DAO‌ها را دشوار می‌کند و پلتفرم‌ها باید برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد فضای DeFi و زیرساخت DAO توسعه یابند.

این احتمال وجود دارد که وقتی DAO ها جایگاه خود را پیدا کنند، به یک بازیگر اصلی در دنیای Web3 تبدیل شوند. این به نوبه خود به ورود نقدینگی و سرمایه بیشتر به فضا کمک می کند. بیایید این مهاجرت Web3.0 را آغاز کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد