جستجو در بیتفا
  • راه‌اندازی شبکه اصلی و خروج دارایی در پی آن
  • Blast و رویارویی با چالش‌ها
  • ایردراپ اتریوم
  • دیدگاه دن رابینسون درمورد ایردراپ Blast
  • سخن پایانی
خروج 400میلیون دلاری اتر از شبکه لایه دو اتریوم

خروج 400میلیون دلاری اتر از شبکه لایه دو اتریوم

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
۴ دقیقه
۰
۳۴۳
توسط :
رومینا میرفتاحی

پس از راه‌اندازی شبکه اصلی اتریوم در 29 فوریه، حدود 400 میلیون دلار اتر (ETH) از شبکه لایه 2 اتریوم خارج شده است. Blast یک راهکار لایه 2 اتریوم است که توسط پکمن (Pacman)، بنیان‌گذار مارکت Blur، ساخته شده است. با فعال شدن بریج این شبکه در 21 نوامبر 2023، کاربران در یک بازه زمانی 3 روزه اتریوم و استیبل کوین‌هایی به ارزش 400 میلیون دلار را به این پلتفرم منتقل کردند.

راه‌اندازی شبکه اصلی و خروج دارایی در پی آن

پس از اعلام فعال شدن بریج در نوامبر ، این شبکه توجه بسیاری به خود جلب کرد و به سرعت بیش از 2 میلیارد دلار سپرده جمع آوری کرد و سپرده گذاران برای نگهداری اتریوم خود به سمت Blast  جذب شدند. اخیراً با راه‌اندازی شبکه اصلی اتریوم، 400 میلیون اتر از این شبکه خارج شده است. طبق داده‌های DeFiLlama، ارزش کل قفل شده Blast یا همان TVL، پس از راه‌اندازی شبکه اصلی اتریوم، شاهد خروج حدود 1.8 میلیارد دلار بودیم و TVL به 520 میلیون دلار کاهش یافته است. براساس داده‌های Dune Analytics، دارایی‌های این پلتفرم اکنون شامل موارد زیر است:

  • 479 هزار ETH
  • 5 میلیون USDC
  • 3 میلیون USDT
  • 148000 stETH
  • 31 میلیون DAI

Blast و رویارویی با چالش‌ها

Blast، با اینکه مورد حمایت پارادایم بود اما در ابتدا با انتقاداتی مواجه شد و نگرانی‌هایی در مورد بریج (پل یک طرفه آن) و اپتیک جذب سپرده‌ها در زمانی که هنوز در حال توسعه بود، مطرح شد. با این وجود Blast حتی قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی، به یکی از فعال‌ترین شبکه‌های لایه دو از نظر سپرده‌گذاری تبدیل شده بود و موفق شد 2.3 میلیارد دلار سپرده از 181000 کاربر جذب کند و جالب اسست بدانید Blast سالانه 85 میلیون دلار بازده داشت. در نهایت با وجود تمام این چالش‌ها ، Blast مورد پشتیبانی چندین پروژه از جمله پلتفرم NFT Zora و ارائه‌دهنده اوراکل قیمت‌گذاری Pyth قرار گرفته است که هر دوی این پروژه‌ها روز پنجشنبه به‌طور رسمی از ادغام خود با Blast خبر دادند. به نمودار زیر دقت کنید. بلافاصله پس از راه اندازی شبکه اصلی، TVL به شدت سقوط می‌کند.

سقوط شدید TVL پس از راه‌اندازی شبکه

ایردراپ اتریوم

پروتکل‌های کریپتو از airdrops برای ارائه توکن‌ها به کاربران و مشارکت‌کنندگان اولیه استفاده می‌کنند، که معمولاً به مدیریت غیرمتمرکز نیز کمک می‌کند. کلا هدف اصلی از ارائه ایردراپ تبلیغ و بازاریابی است تا توجه کاربران را جلب و آنهارا به سمت پلتفرم مورد نظر جذب کند. Blast نیز در پی این اهداف، در بازار شلوغ مقیاس‌پذیری اتریوم که شامل شبکه‌هایی مانند Polygon، Arbitrum، Optimism و Base می‌شود ایردراپ خود را معرفی و تبلیغ کرد تا کاربران بیشتری را به سرمایه‌گذاری در این رمزارز تشویق کند.

با فعال شدن این شبکه، معامله‌گرانی که Blast Points دارند، این شانس را دارند که سپرده‌های خود را بازخرید کنند و حتی ممکن است فرصت‌های بهتری را در جای دیگری پیدا کنند. با توجه به اینکه قیمت ETH از زمانی که Blast در اواخر سال گذشته به روی سپرده گذاران باز شد، بسیار افزایش یافته و از 2000 دلار به حدود 3450 دلار رسیده است، برخی از تریدرها ممکن است به دنبال سرمایه گذاری بیشتر بر روی شبکه اتریوم باشند.

دیدگاه دن رابینسون درمورد ایردراپ Blast

در نوامبر 2023، دن رابینسون، رئیس بخش تحقیقات و شریک عمومی در Paradigm شرکت VC که با همکاری 20 میلیون دلاری Blast دور اولیه را هدایت می‌کرد، چنین ادعا کرد که  این پلتفرم در تبلیغات خود زیاده‌روی کرده است و در اینباره چنین گفت "اعلامیه‌ی این هفته‌ی این شبکه هم در پیام‌رسانی‌های مجازی و هم در اجرا از مرزها عبور کرده است." او همچنین از تصمیم برای قفل کردن وجوه برای ماه‌ها انتقاد کرد و در ادامه گفت "بسیاری از بازاریابی‌ها، باعث می‌شود کار یک تیم جدی ارزان و کم ارزش  شود." که منظور او از این حرف مستقیماً به ایردراپ‌ها مربوط می‌شد. بنیانگذار Blast Pacman اعتراف کرد که پارادایم از آنها خواسته است تا تغییراتی در طرح اجرایی ایردراپ خود ایجاد کنند، اما او گفت که در نهایت این مسئله‌ای است که خود Blast باید در مورد آن تصمیم بگیرد.

سخن پایانی

شکارچیان Airdrop، به امید دریافت توکن Blast که تیم اعلام کرده است در ماه می توزیع خواهد شد، به طور فعال بلاکچین را پرورش داده‌اند. گفته می‌شود توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را در Blast ایجاد می‌کنند، 50 درصد از تخصیص airdrop آینده را دریافت خواهند کرد.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد