جستجو در بیتفا
  • توسعه نرم افزارهای کاربردی در شبکه Starknet
  • اپ چین چیست؟
  • کاربردهای اپ چین‌های Starknet Stack چیست؟
  • جمع بندی
راه اندازی ابزار توسعه نرم افزارهای کاربردی در استارک نت

راه اندازی ابزار توسعه نرم افزارهای کاربردی در استارک نت

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
۵ دقیقه
۰
۴۰۵
توسط :
مبین رزمخواه

شبکه لایه 2 استارک نت (Starknet) در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد که با ایجاد چارچوبی جدید امکانی را برای توسعه دهندگان فراهم کرده است تا بتوانند در اکوسیستم این شبکه نرم افزارهای کاربردی را طراحی و اجرا کنند. طبق اطلاعات منتشر شده توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از مجموعه ابزارهای این اکوسیستم، نرم افزارهای جدیدی طراحی کنند که قابلیت‌های شبکه اصلی را بهبود می‌بخشد. گفته می‌شود که از اهداف مهم ایجاد امکان توسعه نرم افزار در شبکه استارک نت از این کار تبدیل شدن به یک اکوسیستم چند زنجیره است. اپ‌چین‌ها بخش مهمی از اکوسیستم آینده استارک نت را شکل خواهند داد و قابلیت‌های ویژه‌ای را به آن اضافه می‌کنند. در ادامه این مقاله سعی داریم تا توضیحات بیشتری در مورد قابلیت‌های جدید شبکه استارک نت ارائه کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

توسعه نرم افزارهای کاربردی در شبکه Starknet

شبکه استارک نت به تازگی از فریم‌ورک Appchins رونمایی کرد. این فریم‌ورک ابزار و چارچوبی است که می‌تواند ایجاد چندین بلاکچین مخصوص اپلیکیشن را در اکوسیستم استارک نت تسهیل کند. گفته می‌شود که با استفاده از مجموعه ابزارهای توسعه دهنده نرم افزار در شبکه استارک نت که Starknet Stack نامیده می‌شود، توسعه دهندگان می‌توانند اپ چین‌های مختلفی را طراحی و اجرا کنند. با چنین سازوکاری شبکه استارک نت به یک اکوسیستم چند زنجیره تبدیل می‌شود و می‌تواند ساختاری ماژولار داشته باشد.

پروژه‌های پالیگان، آربیتروم، و آپتیمیزم نیز در گذشته شرایطی را برای ایجاد شبکه‌های ماژولار فراهم کرده بودند و اکنون استارک نت نیز قصد دارد تا با تکمیل شبکه لایه 2 خود به جمع آن‌ها بپیوندد. در ابتدا باید اطلاعاتی در مورد اپ‌چین‌ها پیدا کنیم، پس با ادامه این مقاله و آشنایی با اپ‌چین‌ها همراه ما باشید.

 

اپ چین چیست؟

بلاکچین‌های مخصوص اپلیکیشن‌ها یا اپ‌چین‌ها (Appchains)، به صورت اختصاصی برای پشتیبانی از ایجاد و استقرار برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) طراحی شده‌اند. در یک اپ‌چین، هر اپلیکیشن بر روی بلاکچین مجزای خود که به زنجیره اصلی مرتبط است اجرا می‌شود. این سازوکار مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بیشتری را برای شبکه اصلی فراهم می‌کند، زیرا هر برنامه را می‌توان برای موارد استفاده خاص خود سفارشی و بهینه کرد.

اپ چین استارک نت

اپ‌چین‌ها همچنین یک راه حل جایگزین برای افزایش مقیاس پذیری بلاکچین‌های ماژولار یا پروتکل‌های لایه 2 هستند. اپ‌چین‌ها ویژگی‌های مشابهی با بلاک‌چین‌های ماژولار دارند، زیرا آن‌ها نیز از نوعی معماری بلاک‌چین استفاده می‌کنند که امکان ثبت داده‌ها، پردازش تراکنش‌ها و عناصر پردازشی را در ماژول‌های متمایز فراهم می‌کنند. همچنین می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلفی ترکیب کرد تا کارایی‌های متفاوتی داشته باشند. اپ چین‌ها را می‌توان به عنوان "ماژول‌های قابل اتصال" در نظر گرفت که بسته به کاربرد و موارد استفاده می‌توانند تعویض یا ترکیب شوند. در ادامه با کاربردهای اپ‌چین‌های استارک نت بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

کاربردهای اپ چین‌های Starknet Stack چیست؟

از مهم‌ترین کاربردهای Starknet Stacks، ابزار توسعه بومی اکوسیستم استارک نت، امکان ایجاد و مدیریت اپ چین‌ها است. همچنین عنوان شده است که زنجیره‌های ایجاد شده در این اکوسیستم از مکانیزم‌های STARK برای افزایش امنیت استفاده می‌کنند. بخش مرکزی و مهم‌ترین بخش این شبکه Cario نامیده شده که یک زبان برنامه نویسی توسعه یافته توسط تیم Starkware است و عملکرد آن تا حدودی مشابه زبان برنامه نویسی Rust ارزیابی می‌شود.

طبق اطلاعاتی که توسط تیم Starknet در وبلاگ آن‌ها منتشر شده است، از جمله کاربردهای دیگر اپ چین‌های استارک نت، بهره‌مندی توسعه‌دهندگان از مزایای بهبود عملکرد شبکه اصلی است. ارتقای اخیر صورت گرفته به نسخه 12.0 توانسته است عملکرد شبکه اصلی (Mainnet) را در این اکوسیستم بهبود بخشد و کارایی آن را افزایش دهد.

فراهم شدن امکان سفارشی سازی برای توسعه دهندگان از دیگر ویژگی‌های کاربردی و قابل توجهی است که با استفاده از توسعه اپ چین‌ها می‌توان به آن دست پیدا کرد. لازم به ذکر است که این ویژگی هنوز در شبکه اصلی استارک نت وجود ندارد و اضافه شدن آن می‌تواند بهبودهایی را در زمینه محاسبه کارمزدها، ارتقای مکانیزم اجماع و سایر عملکردهای شبکه ایجاد کند.

استارک نت

به ادعای تیم استارک نت توسعه‌دهندگان با استفاده از انعطاف‌پذیری‌هایی که اپ‌چین‌ها ایجاد می‌کنند می‌توانند پیکربندی‌ها و عملکردهای برنامه خود را سفارشی سازی کنند. دستیابی به کنترل بهتر روی خصوصیات شبکه، هزینه کمتر، مقیاس پذیری بهتر و همچنین حفظ حریم خصوصی از جمله مواردی است که می‌توان با سفارشی سازی اپ‌چین‌ها تقویت شود.

 

جمع بندی

شبکه استارک نت در میان سایر شبکه‌های لایه 2 مانند پالیگان شاید تعداد کاربران زیادی نداشته باشد اما همیشه نگاه آینده محور آن باعث شده است تا قابلیت‌های کلیدی خود را روز‌به‌روز افزایش دهد. مدتی است که صحبت استفاده از اپ چین‌ها در بین فعالان و توسعه دهندگان فعال حوزه بلاکچین مطرح شده اما تا کنون طرح‌های عملیاتی محدودی از آن به فاز اجرا رسیده است. اکنون اگر استارک نت بتواند توسعه اپ چین‌ها را با قدرت ادامه دهد و قابلیت‌های کاربردی آن را به نمایش بگذارد می‌تواند کاربران زیادی را به خود جذب کند. حال باید دید استقبال متخصصان حوزه بلاکچین از قابلیت توسعه نرم افزار در Starknet چگونه خواهد بود و آیا ابزارهای توسعه دهنده استارک نت می‌تواند نظر آن‌ها را به خود جلب کند یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد