جستجو در بیتفا
  • نظر ویتالیک بوترین در مورد پروژه Worldcoin
  • PoP چیست؟ ورلدکوین از آن چگونه استفاده می‌کند؟
  • تهدیدهای موجود در فناوری ورلدکوین از نظر ویتالیک بوترین
  • راه حل‌های پیشنهادی بوترین برای پروژه ورلدکوین
  • جمع بندی
نظر ویتالیک بوترین در مورد پروژه ورلد کوین

نظر ویتالیک بوترین در مورد پروژه ورلد کوین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
۵
۸۴۱
توسط :
مبین رزمخواه

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم و یکی از تأثیرگذارترین افراد فضای کریپتو به تازگی در مورد پروژه ورلد کوین (Worldcoin) اظهار نظر کرده است. او در صحبت‌هایش عنوان کرده است که این پروژه می‌تواند تهدیداتی را برای کاربران به وجود بیاورد و افراد باید تمامی جنبه‌های فعالیت در پروژه ورلدکوین را تحت نظر بگیرند. این شبکه بلاکچینی یک شبکه مبتنی بر اثبات شخصیت یا اثبات انسان بودن (PoP) است که قسمت عمده‌ای از فعالیت‌های مربوط به احراز هویت در آن با استفاده از داده‌های بیومتریک کاربران صورت می‌گیرد. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی نظر ویتالیک بوترین در مورد ورلد کوین بپردازیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

نظر ویتالیک بوترین در مورد پروژه Worldcoin

ویتالیک بوترین در تازه‌ترین صحبت‌هایش در مورد 4 خطر بالقوه که در سیستم احراز هویت با استفاده از اسکن عنبیه شبکه ورلدکوین وجود دارد اظهار نظر کرد. پروژه Worldcoin توسط سم آلتمن (Sam Altman) مدیر عامل شرکت OpenAI تأسیس شده است و توکن آن با نماد WLD به تازگی راه‌اندازی شد.

از جمله مواردی که بوترین به آن اشاره کرد بحث حریم خصوصی افراد، دردسترس‌بودن، تمرکز و امنیت فناوری اثبات شخصیت سیستم Proof of Personhood یا PoP پروژه ورلد کوین است. او در وبلاگ خود به منظور کاهش ریسک‌های احتمالی موجود در چنین سازوکاری یک راه حل جایگزین پیشنهاد کرد.

قبل از اینکه نگاهی به انتقادات و پیشنهادات بوترین بیندازیم بهتر است با مکانیزم PoP و سازوکار پروژه ورلدکوین آشنا شویم.

 

PoP چیست؟ ورلدکوین از آن چگونه استفاده می‌کند؟

PoP یک سیستم احراز هویت است که قصد دارد با روشی غیر متمرکز و بدون تکیه بر یک پایگاه مرکزی و یا افشای اطلاعات شخصی، هویتی منحصر به فرد را برای هر کاربر ایجاد کند. از جمله کاربردهایی که برای این فناوری ذکر شده است می‌توان به پیشگیری از حملات Sybil (حملاتی که در آن هکر با استفاده از هویت‌های جعلی چندین حساب را تحت کنترل قرار می‌دهد) از طریق جلوگیری از ایجاد چند حساب توسط یک نفر، چک کردن تیکت رویدادها، انجام ایردراپ‌ها و رأی دادن در نهاد‌های مالی غیر متمرکز (DAO) اشاره کرد.

ورلد کوین

کاربران ورلد کوین با نصب یک اپلیکیشن و اسکن عنبیه خود با استفاده از دستگاهی به نام Orb اقدام به انجام دادن فرایند احراز هویت می‌کنند. این دستگاه انسان بودن و منحصر به فرد بودن کاربران را مورد آزمایش و تأیید قرار می‌دهد و یک هش مخصوص برای عنبیه تولید می‌کند. پس از انجام این فرایند یک شناسه جهانی (World ID) منحصر به فرد برای کاربران ایجاد می‌شود. هر کاربر می‌تواند با استفاده از این شناسه منحصر به فرد بودن خود را بدون اینکه نیاز باشد هویت اصلی خود را فاش کند به اثبات برساند.

به گفته ورلد کوین چنین روشی حریم خصوصی و امنیت بالایی برای کاربران ایجاد می‌کند. اما نظر ویتالیک بوترین با آن‌ها متفاوت است. در ادامه به مشکلاتی که بوترین به آن‌ها اشاره کرده است می‌پردازیم.

 

تهدیدهای موجود در فناوری ورلدکوین از نظر ویتالیک بوترین

به عقیده بوترین، به دلیل اینکه احراز هویت در پروژه ورلدکوین نیازمند به اسکن عنبیه است، نگرانی‌های زیادی در مورد حفظ حریم خصوصی در آن وجود دارد. بوترین تأکید کرد با اینکه در حال حاضر این فناوری به جای تصاویر واقعی تنها نسخه‌های هش شده اسکن عنبیه را ذخیره می‌کند و برای محافظت از کاربران از تکنیک ZK-SNARK و سایر تکنیک‌های رمز نگاری استفاده می‌کند، هنوز خطر سوء استفاده از و یا افشای اطلاعات اصلی مربوط به هویت افراد پروژه ورلدکوین وجود دارد.

او خاطر نشان کرد که حتی در بدترین شرایط امکان این وجود دارد تا شخصی با اسکن عنبیه یک کاربر و بررسی آن در پایگاه داده متوجه شود که آیا یک World ID برای او به ثبت رسیده یا خیر. البته این احتمال نیز وجود دارد تا با اسکن عنبیه به اطلاعات مهم دیگری هم دسترسی پیدا کرد.

بوترین در مورد دسترسی یکسان کاربران به این پروژه نیز انتقاداتی داشت. او معتقد است دسترسی به دستگاه Orb محدود است و اگر به اندازه کافی از چنین دستگاه‌هایی وجود نداشته باشد، کاربرانی که قصد استفاده از ورلدکوین دارند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. او پیش از این تأیید شماره تلفن را به عنوان جایگزینی برای دستگاه تصویربرداری بیومتریک Orb معرفی کرده بود.

ورلدکوین

مورد سومی که ویتالیک بوترین از آن به عنوان یک تهدید برای پروژه ورلدکوین نام برد، تمرکز بالا در این شبکه است. او معتقد است که رعایت شدن ملاحظات اخلاقی و امنیتی از سوی سازندگان دستگاه Orb قابل تأیید نیست و امکان نفوذ به پایگاه داده‌های آن از طریق اجرای حمله Backdoor وجود دارد. حاکمیت و الگوریتم‌های اختصاصی ورلدکوین از مهم‌ترین نگرانی‌های موجود در مورد متمرکز بودن این شبکه است. البته او به این نکته نیز اشاره کرد که تیم ورلدکوین متعهد شده‌اند در ادامه تمرکز زدایی بیشتری در این شبکه ایجاد کنند.

در آخرین مورد نیز بوترین به مسئله امنیت و تهدیدهای مربوط به آن اشاره کرد. او در این باره مواردی مانند هک کردن تلفن، اجبار افراد برای دریافت اسکن عنبیه از آن‌ها، فروش و یا اجاره کارت‌های شناسایی و استفاده از چاپ سه بعدی چهره افراد را از جمله تهدیدهای امنیتی که پروژه ورلدکوین با آن مواجه است دانست.

هرچند او در نهایت عنوان کرد که پروژه ورلدکوین از ارزش بالایی برخوردار است ولی نبود احراز هویت به شیوه کلاسیک مخاطراتی نیز دارد که به آن توجه کرد. در ادامه با پیشنهادهای بوترین در مورد این پروژه آشنا می‌شویم.

 

راه حل‌های پیشنهادی بوترین برای پروژه ورلدکوین

با اینکه بوترین عنوان کرد هیچ راه حل ایده‌آلی برای برطرف‌کردن تمامی نگرانی‌ها در مورد پروژه ورلدکوین وجود ندارد، ترکیبی از سه رویکرد رایج در فضای کریپتو را برای آن پیشنهاد داد:

  • استفاده از تکنیک‌های بیومتریک مبتنی بر گراف اجتماعی
  • بیومتریک با استفاده از سخت افزار عمومی
  • استفاده از داده‌های بیومتریک با استفاده از سخت افزار اختصاصی

به ادعای بوترین، چنین راه حل‌هایی می‌توان یک سیستم غیر متمرکز، مقیاس پذیر و آگاه نسبت به حریم خصوصی ایجاد کند که در برابر هویت‌های جعلی از امنیت بالایی برخوردار باشد. به هر حال هنوز تیم ورلدکوین به اظهارات بوترین واکنشی نشان نداده است و باید دید در ادامه فناوری و سیستم استفاده شده در این پروژه می‌تواند با بهره‌مندی از نظرات بوترین بهبود پیدا کند یا خیر.

 

جمع بندی

پروژه ورلد کوین توسط افراد مشهوری در بازار کریپتو حمایت می‌شود. توکن این پروژه نیز با نماد WLD به تازگی در صرافی‌های مختلفی مانند OKX، Bybit، بایننس و Huobi لیست شد که نشان دهنده قدرت بالای تیم توسعه دهنده آن در متقاعد کردن صرافی‌های بزرگ برای عرضه معاملات این توکن به شمار می‌رود. به هر حال همان‌طور که از نظرات ویتالیک بوترین در مورد پروژه ورلدکوین متوجه شدیم، این پروژه نیاز دارد تا برخی از نگرانی‌های موجود در مورد امنیت، حریم خصوصی و سایر موارد که به آن اشاره شد را برطرف کند. حال باید دید در ادامه این تغییرات مورد تأیید تیم Worldcoin قرار گرفت یا اینکه آن‌ها نظرات متفاوتی با بوترین دارند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد