جستجو در بیتفا
  • رد شدن صندوق سرمایه گذاری بیت کوینی BlackRock توسط SEC
  • تأثیرات رد شدن صندوق ETF شرکت BlackRock بر قیمت بیت کوین
  • تأثیر اخبار منتشر شده بر بازار آلت کوین‌ها
  • ایراد سازمان بورس آمریکا به صندوق‌های ETF جدید چه بود؟
  • جمع بندی
ریزش قیمت بیت کوین به دنبال رد شدن درخواست ایجاد صندوق ETF

ریزش قیمت بیت کوین به دنبال رد شدن درخواست ایجاد صندوق ETF

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
۵ دقیقه
۰
۶۱۲
توسط :
مبین رزمخواه

در مقاله خبری قبل در مورد دلایل رشد قیمت بیت کوین صحبت کردیم و عنوان کردیم که از اصلی‌ترین دلایل آن ثبت درخواست ایجاد یک صندوق ETF بیت کوین توسط کمپانی بزرگ BlackRock بود. اکنون اما قیمت بیت کوین در روز جمعه نوسانات ریزشی پیدا کرد و اصلی‌ترین دلیل آن هم انتشار گزارشات تازه از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) است که در آن عنوان شد درخواست‌های اخیر برای ایجاد صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین، که توسط نام‌های بزرگی مانند BlackRock و Fidelity هم مطرح شده از شفافیت‌های لازم برخوردار نیست! با انتشار خبر رد شدن درخواست ایجاد صندوق ETF بیت کوین کمپانی BlackRock، برترین ارز دیجیتال بازار با اصلاح قیمتی مواجه شد و در این مقاله خبری نگاهی تحلیلی به این اتفاق و پیامدهای آن بر بازار ارزهای دیجیتال خواهیم داشت. با بیتفا همراه باشید!

 

رد شدن صندوق سرمایه گذاری بیت کوینی BlackRock توسط SEC

اگر که بازار را در روز گذشته تحت نظر قرار داده باشید حتماً متوجه شده‌اید که کندل روزانه بیت کوین در روز جمعه با قیمت 30.398.430 دلار بسته شد. قیمت بزرگ‌ترین رمز ارز بازار به طور موقت با 1000 دلار ریزش حتی تا زیر سطح 30.000 دلار هم رفت که اصلی‌ترین دلایل آن نیز رد شدن صندوق ETF شرکت BlackRock شناخته می‌شود. اما این ارز دیجیتال توانست به خوبی خود را بازیابی کند و پس از آن هم تا قیمت 31,260.52 دلار بالا رفت. با این نوسانات ایجاد شده، بیت کوین کندل هفتگی خود را با کاهش 1.5 درصدی به پایان رساند و نتوانست دوباره در بازه زمانی یک هفتگی عملکرد صعودی خود را حفظ کند.

امروز ماه جدید میلادی آغاز شده است و در ادامه نگاهی به عملکرد قیمت بیت کوین در ماه گذشته خواهیم داشت و عوامل مؤثر بر کاهش و یا افزایش آن را تحلیل می‌کنیم.

 

تأثیرات رد شدن صندوق ETF شرکت BlackRock بر قیمت بیت کوین

بیت کوین در ماه گذشته (ژوئن) و پس از اینکه یک در یک ماه قبل از آن (ماه می) شرایط بسیار بدی را پشت سر گذاشت، توانست ریکاوری خوبی داشته باشد و 12.3 درصد افزایش قیمت را تجربه کند. ماه می اولین ماه ریزشی برای بیت کوین در سال 2023 و بدترین ماه برای پادشاه ارزهای دیجیتال از نوامبر 2022 محسوب می‌شد. اما پس از آن عملکرد مثبت بیت کوین در ماه ژوئن باعث شد که سود سالانه آن تا 83 درصد نیز بالا برود. با این حال تحرکات مثبت بیت کوین که با انتشار اخبار مثبت در مورد صندوق‌های ETF آغاز شده بود پس از گزارش جدیدی که روز جمعه مبنی بر رد شدن آن‌ها توسط SEC منتشر شد با توقف مواجه شد. در ادامه یک نگاهی هم به بازار آلت کوین‌ها خواهیم داشت تا دید بهتری نسبت به شرایط موجود داشته باشیم.

صندوق etf شرکت BlackRock

تأثیر اخبار منتشر شده بر بازار آلت کوین‌ها

بیت‌کوین در طول گذشته پس از رالی 17 درصدی که به دلیل موج درخواست‌ها برای صندوق سرمایه گذاری مشترک ایجاد شده بود وارد یک محدوده رنج شد و نوسانات قیمتی آن با رسیدن به محدوده 30 هزار دلار و رد کردن آن کم و کمتر شد. اکنون رد شدن صندوق‌های ETF توسط SEC می‌تواند قیمت بیت کوین را در همین محدوده رنج قیمتی (بازه 30 هزار تا 31 هزار دلار) نگه دارد؛ چرا که هنوز تکلیف این صندوق‌ها به صورت قطعی مشخص نشده است و تریدرها باید منتظر تصمیمات سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا در آینده باشند.

اگر که بیت کوین شرایط رنج خودش را حفظ کند، احتمال این وجود دارد آلت کوین‌هایی که از رالی 17 درصدی بیت کوین جا مانده‌اند با یک رشد قیمتی خوب مواجه شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار آلت کوین‌ها توصیه می‌کنیم مقاله آیا آلت کوین ها احتمال رشد دارند؟ را مطالعه کنید تا تصمیمات بهتری در مورد معاملات خود در بازار آلت کوین‌ها داشته باشید. در ادامه به نظرات SEC در مورد صندوق‌هایی که اخیراً نتوانسته‌اند تأییدیه‌های لازم را از طرف آن دریافت کنند خواهیم پرداخت.

 

ایراد سازمان بورس آمریکا به صندوق‌های ETF جدید چه بود؟

بر اساس اطلاعات به دست آمده، SEC به سازمان بورس Nasdaq و بازارهای Cboe Global اعلام کرده است که درخواست‌های اخیر ثبت شده توسط بانک‌های مختلف به صورت واضح و جامع مطرح نشده‌اند! به ادعای SEC، ثبت نام‌های صورت گرفته برای ETF به این دلیل برگشت داده شده است که نام صرافی‌هایی که در فرم‌ها مطرح شده (یکی از آن‌ها صرافی آمریکایی Coinbase بود) با سازمان بورس Nasdaq و همچنین بازارهای مشترک Cboe قرارداد نظارتی ندارد و علاوه بر این، جزئیات کافی هم درباره ترتیب انجام شدن فعالیت‌های تجاری ارائه نشده است. اما طبق گفته‌های سخنگوی بازار Cobe، درخواست‌هایی که برای ثبت ETF صورت گرفته، قابلیت ارسال دوباره و بررسی مجدد را دارا هستند.

سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا چندین بار اعلام کرده است که نمی‌تواند به صورت مداوم صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک بیت‌کوین را سریعاً تأیید کند. گفته شده است تا زمانی که شرکت‌ها و نهادهای مالی درخواست دهنده صندوق ETF بیت کوین، نشان ندهند که به اندازه کافی ساختارمندی‌های لازم را در اختیار دارند و می‌توانند از تقلب و تلاش برای دست‌کاری قیمت جلوگیری کنند، در پاسخ به تلاش‌های قبلی‌شان برای ثبت نام موفق نخواهند شد. اما جالب است بدانید بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده یک توافق نظارتی هم در ثبت نام شرکت BlackRock در این ماه وجود داشت تا این نگرانی‌ها را رفع کند اما مثل اینکه برای SEC کافی نبوده است! صندوق‌های دیگر نیز موارد امنیتی مشابهی در طرح‌های پیشنهادی خود دارا بودند و به نظر می‌رسد اقدامات تازه‌ای توسط آن‌ها انجام خواهد شد.

SEC و ETF

 

جمع بندی

بیت کوین در دو هفته پیش یک رالی صعودی خوبی را تجربه کرد و قیمت آن  17 درصد افزایش یافت که اصلی‌ترین دلیل آن درخواست کمپانی BlackRock برای ایجاد صندوق ETF بیت کوین بود. حال رد شدن درخواست این کمپانی بزرگ که بیشترین دارایی تحت مدیریت در دنیا را دارد باعث شد تا یک ریزش هزار دلاری برای چند دقیقه در قیمت بیت کوین مشاهده شود. با اینکه این مسئله نگرانی‌هایی را در بین تریدرها ایجاد کرد؛ اما باید بدانید که شرکت‌های BlackRock و Fidelity اعلام کرده‌اند که درخواست مجدد خود را دوباره به SEC ارائه خواهند داد و مثل اینکه باید منتظر بمانیم تا دوباره سازمان بورس آمریکا نظراتش را درباره فرم‌های جدید اعلام کند!


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد