جستجو در بیتفا
  • اتریوم چیست؟
  • چطور اتر (ETH) را خریداری کنیم؟
  • انتخاب کیف پول
  • انتخاب صرافی
  • احراز هویت در صرافی
  • جمع‌بندی
آموزش خرید اتریوم (ETH) در ایران

آموزش خرید اتریوم (ETH) در ایران

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
۶ دقیقه
۱
۵۰۷
توسط :
مینا بشیری

اتریوم نسل دوم بلاکچین است که مدت زمان زیادی رتبه دوم را در سایت کوین مارکت کپ به خود اختصاص داده است و رمز ارز آن، اتر (ETH) است. این رمزارز یکی از محبوب‌ترین ترزهای بازار کریپتو می‌باشد. در ادامه با این رمزلرز بیشتر آشنا شده و سپس به آموزش خرید اتریوم خواهیم پرداخت. با بیتفا همراه باشید!

 

اتریوم چیست؟

قبل از اینکه به سراغ آموزش نحوه خرید اتر، رمز ارز شبکه اتریوم برویم بهتر است نگاهی مختصر به شبکه اتریوم داشته باشیم. اتریوم نسل دوم بلاکچین است که در سال 2013 معرفی و عرضه اولیه آن در جولای سال 2014 برگذار شد. داستان از آنجایی شروع شد که بیت کوین، فرمی از پول غیرمتمرکز ایجاد شد. تا قبل از آن تمام اقدامات مربوط به پول تنها از طریق نهادهای متمرکز (بانک) انجام می‌شد. هر تراکنش در شبکه بیت کوین توسط جامعه آن تایید می‌شود. این سیستم بدون مشکل و خاموشی عمل می‌کند. با استفاده از بیت کوین افراد متوجه شدند پول می‌تواند به صورت غیرمتمرکز عمل کند و سپس این سوال مطرح شد که چه فعالیت‌های دیگری نیز می‌توانند به صورت غیرمتمرکز انجام شوند؟ برای مثال رای گیری فعالیتی است که تا قبل از راه اندازی اتریوم تنها از طریق نهادهای متمرکز اجرا می‌شد.

بیت کوین متشکل از چند فناوری می‌باشد؛ فناوری رمزنگاری، مکانیزم اجماع اثبات کار و شبکه غیرمتمرکز از قبل وجود داشتند اما فناوری بلاکچین کاملا نو بود. در ادامه افراد در مورد نحوه کار بلاکچین کنجکاو شدند. در واقع رابطه بین بلاکچین و بیت کوین را می‌توان مشابه با رابطه اینترنت و ایمیل دانست. بلاکچین سیستمی است که قابلیت ساخت اپلیکیشن و برنامه‌ها را دارد که رمز ارزی مانند بیت کوین تنها یکی از قابلیت‌های آن است.

در بالا پرسشی مطرح شد که چه فعالیت‌های دیگری می‌توانند به صورت غیرمتمرکز انجام شوند اما مسئله اینجاست که برای ایجاد یک سیستم کاملا غیرمتمرکز به شبکه‌ای گسترده از کامپیوترها نیاز داریم. تا آن زمان تنها شبکه موجود شبکه بیت کوین بود. زبان برنامه نویسی بیت کوین به نسبت ساده است و محدود به کدهایی از این قبیل است که چه کسی چه مقدار دارایی را انتقال دهد اما برای ایجاد سیستمی پیچیده‌تر زبان برنامه نویسی پیچیده‌تری نیز لازم است. شبکه اتریوم با هدف غیرمتمرکز کردن اینترنت توسط ویتالیک بوترین، نویسنده مجله بیت کوین ایجاد شد. شاید این پرسش برای شما پیش آید که اینترنت در حال حاضر نیز غیرمتمرکز است و هر فرد می‌تواند سایت و برنامه خود را بسازد. در واقع اینطور نیست و غول‌هایی نظیر گوگل، آمازون و فیس بوک کنترل بخش بزرگی از شبکه جهانی اینترنت را در اختیار دارند. به این صورت که انجام هر فعالیت نیازمند شخص سوم است. برای مثال اگر درخواست اتومبیل دارید سرویس اسنپ به عنوان واسطه عمل می‌کند و اگر بخواهید معامله کنید این کار را از طریق صرافی‌ها انجام می‌دهید. هدف اتریوم این است که واسطه‌ها را از بین ببرد و افراد بتوانند به طور مستقیم و بدون واسطه با یکدیگر ارتباط داشته باشد. رمز ارز اتر نیز با استاندارد ERC-20 در این شبکه به عنوان مشوق عمل می‌کند و در شبکه برای انتقال پول، پرداخت کارمزد و پرداخت هزینه برنامه‌های غیرمتمرکز کاربرد دارد.

برای آشنایی بیشتر با اتریوم می‌توانید مقاله اتریوم چیست را مطالعه کنید.

 

چطور اتر (ETH) را خریداری کنیم؟

اکنون که با رمزارز ETH آشنا شدیم به نحوه خرید اتریوم بپردازیم. برای خرید اتر لازم است دو اقدام کلی را انجام دهید. اولین کار انتخاب یک کیف پول مناسب است و دوم انتخاب یک صرافی معتبر برای خرید اتر که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

انتخاب کیف پول

حتما می‌دانید که اتر نمود فیزیکی ندارد بنابراین برای خرید آن نیز نمی‌توان از کیف پول فیزیکی استفاده کرد و باید از کیف پول‌های دیجیتال استفاده کنیم. البته کیف پول‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که بنا به نیاز و انتظارات خود می‌توانید بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید.

بهترین کیف پول اتریوم

کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری یکی از انواع کیف پول‌ها است که بالاترین درجه امنیت را دارد. این کیف پول‌ها کلید خصوصی را به صورت آفلاین نگهداری می‌کنند بدین ترتیب خطر هک و حمله به کیف پول تا حد زیادی کاهش می‌یابد. لجر و ترزور از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری می‌باشند و جز اتر از ارزهای دیگر نیز پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول نرم افزاری

کیف پول‌های نرم افزاری کیف پول‌هایی هستند که به صورت نرم افزار قابلیت نصب روی تلفن همراه و دسکتاپ را دارند. این نوع کیف پول‌ها امنیت مناسبی دارند، کار با آنها ساده است و افراد بسیاری برای معاملات روزانه خود از این کیف پول‌ها استفاده می‌کنند. تراست والت از بهترین کیف پول‌های نرم افزاری برای ذخیره اتر است. در حال حاضر تراست والت برای نسخه‌های اندروید و ios در دسترس است.

کیف پول تحت وب

کار با کیف پول‌های تحت وب ساده است و هرکجای دنیا که باشید تنها با اتصال به اینترنت قادر به دسترسی به دارایی‌های خود می‌باشید با این حال به مراتب از امنیت پایین‌تری برخوردارند به این دلیل که کلید خصوصی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند و شما کنترل واقعی دارایی‌های خود را در اختیار ندارید. البته همه کیف پول‌های تحت وب کلید خصوصی را نزد خود نگهداری نمی‌کنند برای مثال پروسه نصب مای اتر والت روی سیستم شما انجام می‌شود و کلید خصوصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همانطور که می‌دانید دارایی‌های شما در کیف پولتان ذخیره می‌شود در نتیجه لازم است نکات امنیتی لازم را رعایت کنید. برای مثال به محض راه‌اندازی کیف پول از آن بک آپ بگیرید. عبارات بازیابی را یادداشت و در جایی امن نگهداری کنید. بدین صورت اگر دستگاه شما خراب و یا گم شود دوباره می‌توانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با کیف پول‌ها می‌توانید مقاله کیف پول رمز ارزها را مطالعه کنید.

 

انتخاب صرافی

برای خرید اتر به دو طریق می‌توانید اقدام کنید. اولین روش انتخاب یک صرافی ایرانی و خرید مستقیم است. به این صورت که از طریق کارت بانکی ریال را برای صرافی واریز می‌کنید و در مقابل، صرافی اتر خریداری شده را به کیف پول شما انتقال می‌دهد. برای این کار تنها لازم است عبارت صرافی ایرانی را جستوجو کنید تا گزینه‌های موجود را مشاهده کنید.

روش دوم خرید اتر به صورت غیرمستقیم است. به این صورت که ابتدا رمز ارز دیگری مانند تتر را از صرافی ایرانی خریداری می‌کنید و سپس آن را به کیف پول صرافی واریز کرده و اتر را خریداری می‌کنید. البته توجه داشته باشید که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در نتیجه تحریم‌ها، کاربران ایرانی مجاز به استفاده از خدمات صرافی‌های خارجی از جمله بایننس نمی‌باشند در نتیجه لازم است در زمان کار با این صرافی‌ها از VPN با ای پی ثابت استفاده کنید. البته برای جلوگیری از شناسایی شدن توسط صرافی و خطر مسدود شدن حساب بهتر است یک مرحله اضافه انجام دهید به این صورت که پس از خرید تتر از صرافی ایرانی آن را ابتدا به کیف پول خود انتقال و سپس به کیف پول صرافی خارجی انتقال دهید.

برای آشنایی بیشتر با معیارهای انتخاب صرافی می‌توانید مقاله معیارهای انتخاب صرافی را مطالعه کنید. 

احراز هویت در صرافی

برای فعالیت در اکثر صرافی‌ها باید احراز هویت انجام دهید. مراحل انجام احراز هویت در اغلب صرافی‌ها مشابه است و ارسال اطلاعاتی از جمله تلفن همراه، تلفن ثابت، عکس، کارت شناسایی، شماره حساب و شماره شبا لازم است. البته برخی از آنها ممکن است از شما درخواست ارسال ویدئو نیز کنند. احراز هویت حداکثر پس از 48 ساعت انجام خواهد شد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله آموزش خرید ETH را بررسی کردیم. خرید اتر یا دیگر رمز ارزها تنها به این دو روش منتهی نمی‌شود و اگر ساکن خارج از ایران باشید می‌توانید با استفاده از کارت‌های اعتباری نیز رمز ارز مورد نظر خود از جمله اتر را خریداری کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد