جستجو در بیتفا
  • وام دادن و وام گرفتن در حوزه دیفای چگونه است؟
  • نحوه وام گرفتن از پلتفرم‌های دیفای
  • نحوه وام دادن در پلتفرم‌های دیفای
  • پرداخت سود در پلتفرم‌های دیفای چگونه است؟
  • معرفی چند پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال
  • پلتفرم Aave
  • MakerDAO
  • پلتفرم Compound
  • ریسک‌های موجود در پلتفرم‌های وام دهی دیفای
  • جمع بندی
آشنایی با پلتفرم های وام دهی در حوزه دیفای

آشنایی با پلتفرم های وام دهی در حوزه دیفای

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
۸ دقیقه
۳
۸۳۳
توسط :
کسری جان‌زاده

یکی از راهکارهایی که ممکن است شما برای رفع مشکلات مالی خود و یا ارتقاء کسب و کارتان از آن استفاده نمایید، وام گرفتن از بانک‌ها و یا موسسات و نهاد‌های مالی متمرکز است. برای این منظور شما با مراجعه حضوری به بانک یا موسسه مالی وام دهنده و ارائه مدارک خواسته شده و ضامن معتبر می‌توانید از تسهیلاتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد استفاده نمایید. با پیشرفت تکنولوژی و نوآوری‌های مختلفی که امروزه در حوزه بلاکچین و رمزارزها شاهد آن هستیم، پلتفرم‌های مختلفی در فضای غیرمتمرکز بلاکچین تسهیلات وام دهی مشابهی را برای کاربران خود فراهم آورده‌اند. البته با توجه به غیرمتمرکز بودن این پلتفرم‌های اینترنتی وام دهی، دیگر نیازی به ارائه اطلاعات شخصی و پیدا کردن ضامن معتبر وجود ندارد! شما با مراجعه به این پلتفرم‌ها و متصل کردن کیف پول رمزارزی خود به راحتی و بدون معطلی می‌توانید وام مورد نظر خود را دریافت نمایید. نکته جالب دیگری که در ارتباط با این پلتفرم های وام دهی محبوب وجود دارد این است که شما حتی می‌توانید با استفاده از دارایی‌های رمزارزی خود در این پلتفرم‌ها به دیگر کاربران وام داده و سود دریافت نمایید. با توجه به محبوبیت این پلتفرم‌های وام دهی در حوزه امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) در این مقاله به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

وام دادن و وام گرفتن در حوزه دیفای چگونه است؟

با توجه به نقطه ضعف‌هایی که سیستم‌های مالی متمرکز از آن رنج می‌برند امروزه شاهد این موضوع هستیم که بانکداری متمرکز با مشکلات و بحران‌های جدی روبرو شده است. تمامی این مشکلات باعث رشد روزافزون امور مالی غیر متمرکز یا به اصطلاح دیفای شده است. با توجه به نوآوری‌هایی که در زیر ساخت‌های صنعت بلاکچین به وجود آمده است، امور مالی غیرمتمرکز به عنوان راهکاری برای اجتناب از مشکلات موجود در سیستم‌های متمرکز سنتی ارائه شده است. بنابراین پلتفرم‌های مختلفی در حوزه دیفای به وجود آمده‌اند که تسهیلات مطلوبی را به کاربران خود ارائه می‌کنند.

 

نحوه وام گرفتن از پلتفرم‌های دیفای

سیستم وام دهی ارز دیجیتال به این نحو است که برای وام گرفتن از پلتفرم‌های حوزه دیفای شما باید یک کیف پول رمزارزی که مورد پشتیبانی پلتفرم مورد نظر است را به آن متصل کنید. بعد از اینکه اتصال کیف پول شما به پلتفرم مربوطه انجام شد با توجه به شرایط موجود در آن پلتفرم وام دهی شما می‌توانید از تسهیلات موجود استفاده کنید. برای وام گرفتن شما باید رمزارزی که پلتفرم به شما معرفی می‌کند را به عنوان وثیقه سپرده گذاری کرده و می‌توانید وام خود که به صورت توکن است را دریافت نمایید. نحوه بازپرداخت نیز در پلتفرم‌های مختلف با توجه به شرایط هر پلتفرم می‌تواند متفاوت باشد.

دیفای

 

نحوه وام دادن در پلتفرم‌های دیفای

پلتفرم‌هایی که تسهیلات وام دهی در حوزه دیفای را به کاربران ارائه می‌دهند معمولاً از استخرهای نقدینگی مختلفی استفاده می‌کنند که نقدینگی این استخرها توسط کاربرانی تامین می‌شود که برای کسب سود رمزارزهای خود را در این استخرها سپرده گذاری یا استیک نموده‌اند. برای تامین نقدینگی این استخرها روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. یکی از این روش‌ها وام گرفتن از طریق کاربران است. کاربران مختلف با اتصال کیف پول رمزارزی خود با توجه به رمزارزهایی که این پلتفرم‌ها از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، می‌توانند به پلتفرم مربوطه وام داده و سود دریافت نمایند.

 

پرداخت سود در پلتفرم‌های دیفای چگونه است؟

با توجه به اینکه پلتفرم‌های وام دهی در حوزه دیفای از استقبال و محبوبیت فراوانی بین کاربران حوزه بلاکچین برخوردار هستند، بنابراین با جست و جویی مختصر شما می‌توانید پلتفرم‌های مختلف برای این خدمات را پیدا کنید. پس از انتخاب پلتفرم مورد نظر شما باید کیف پول رمزارزی که پلتفرم مورد نظر از آن پشتیبانی می‌کند را به آن متصل کرده و طبق شرایطی که در پلتفرم‌های مختلف برای کاربران توضیح داده شده است می‌توانید مراحل در نظر گرفته شده برای گرفتن وام و یا چگونگی اهدای وام را به پلتفرم را مشاهده نمایید. سود حاصل از وام دهی در این پلتفرم‌ها بر اساس رمزارزهای مورد پشتیبانی این پلتفرم‌ها به همان کیف پول رمزارزی که به پلتفرم متصل کرده‌اید واریز می‌شود.

 

معرفی چند پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال

پلتفرم‌های متنوعی در حوزه دیفای وجود دارند که هر کدام با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند طرفداران مخصوص به خود را دارند. یکی از معیارهایی که می‌تواند در افزایش محبوبیت یک پلتفرم وام دهی تاثیر فراوانی داشته باشد شرایطی است که برای سپرده گذاری وثیقه برای کاربران در نظر گرفته می‌شود و معیار دیگر می‌تواند امکانات و تسهیلات مختلفی باشد که آن پلتفرم در نظر می‌گیرد. در ادامه به معرفی چندین پلتفرم محبوب در این حوزه می‌پردازیم.

 

پلتفرم Aave

پلتفرم Aave

یکی از مواردی که برای جذب کاربران بیشتر به پلتفرم‌های وام دهی موثر است رابط کاربری و سایت ساده و کاربرپسند است. بسیاری از افرادی که برای اولین بار از امکانات پلتفرم‌های غیر متمرکز وام دهی استفاده می‌کنند ممکن است در صورت نبود رابط کاربری مناسب نتوانند به راحتی از امکانات پلتفرم استفاده نمایند. پلتفرم Aave با داشتن محیطی کاربر پسند از محبوبیت خوبی بین کاربران برخوردار است. از دیگر مزایای این پلتفرم پشتیبانی از کیف پول‌ها و رمزارزهای متنوع است. با توجه به اینکه کار با پلتفرم‌های غیر متمرکز در ابتدا ممکن است برای کاربران جدید پیچیده باشد بنابراین داشتن تعامل و پشتیبانی مناسب با کاربران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با نگاهی به کانال دیسکورد Aave  شما متوجه می‌شود که Aave از تعامل مناسب و خوبی با کاربران خود برخوردار است.

 

MakerDAO

میکر دائو

یکی از قدیمی ترین پلتفرم‌های حوزه دیفای که در آن می‌توانید با وثیقه گذاری وام دریافت نمایید MakerDAO است. در این پلتفرم می‌توانید با وثیقه گذاشتن اتریوم و دیگر ارزهای مورد پشتیبانی این پلتفرم را به عنوان وام دریافت کنید. برای بازپرداخت نیز لازم است همان تعداد استیبل کوین دای (Dai) وام گرفته شده را به اضافه مقداری سود پرداخت کنید. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که مقدار وثیقه باید 150 درصد وام باشد. شما با کیف پول‌های مختلفی از قبیل متامسک(MetaMask)، ترزور(Trezor) و لجر (Ledger) می‌توانید به این پلتفرم وام دهی متصل شده و از تسهیلات آن استفاده نمایید.

 

پلتفرم Compound

پلتفرم Compound

پلتفرمی را در نظر بگیرید که در آن شما بعد از اینکه وام دریافت کردید می‌توانید این وام را در همان پلتفرم با سودی مناسب سپرده گذاری کنید. به توضیحات بالا رابط کاربری مناسب و توکنی کاربردی که در نوسانات بازار می‌تواند به شما سود‌های خوبی دهد را نیز اضافه کنید. تمامی مواردی که در بالا ذکر شد در پلتفرم Compound قابل دسترس است. پلتفرم Compound از توکن COMP که توکن بومی پلتفرم است برای دادن پاداش به کاربرانی که به پلتفرم وام داده‌اند و یا سپرده گذاری نموده‌اند استفاده می‌کند. با توجه به اینکه توکن COMP در شرایط مختلف بازار می‌تواند سودده باشد بنابراین این پلتفرم محبوبیت فراوانی بین کاربران خود بدست آورده است.

 

ریسک‌های موجود در پلتفرم‌های وام دهی دیفای

  • تمامی این پلتفرم‌های وام دهی در بستر‌های غیر متمرکز بلاکچینی فعالیت دارند و تراکنش‌های انجام شده در آن‌ها برگشت ناپذیر است. بنابراین افرادی که قصد استفاده از این پلتفرم‌ها را دارند در ابتدا باید دانش تخصصی پایه‌ای از نحوه کارکرد کیف پول‌ها و رمزارزها و محیط‌های غیر متمرکز بدست آورده باشند تا از مشکلات احتمالی که ممکن است به وجود آید پیشگیری کنید.
  • همانطور که پیشتر اشاره شد وثیقه‌هایی که برای گرفتن وام در این پلتفرم‌ها توسط کاربران ارائه می‌شوند همگی رمزارز هستند و همان طور که می‌دانید رمزارزها دارای نوسانات بسیاری هستند. بنابراین ممکن است وثیقه شما به دلیل کاهش شدید قیمت رمزارز مربوطه از بین برود!
  • نکته دیگری که در استفاده از پلتفرم‌های وام دهی باید در نظر داشت توجه روزانه به نرخ متغیر بهره وام است. بنابراین با توجه به اینکه نرخ بهره وام در شرایطی ممکن است به شدت افزایش یابد بنابراین ممکن است میزان بهره‌ای که برای وام خود باید به پلتفرم پرداخت نمایید با آنچه در ابتدا محاسبه نموده‌اید همخوانی نداشته باشد.
  • با توجه به اینکه تمامی این پلتفرم‌های وام دهی در واقع قراردادهای هوشمندی هستند که در بستر غیر متمرکز بلاکچینی نوشته شده‌اند بنابراین افراد کلاهبردار به راحتی می‌توانند پروژه‌های کلاهبرداری را به عنوان پلتفرم‌های وام دهی راه اندازی کرده و اقدام به کلاهبرداری نمایند.

 

جمع بندی

پلتفرم‌های وام دهی دیفای با فراهم آوردن بستری مناسب توانسته‌اند بسیاری از امور مالی که نهاد‌های متمرکز به کاربران خود ارائه می‌دهند را با روشی بسیار راحت و کاربرپسند در اختیار افراد مختلف قرار دهند. شما بدون اینکه اطلاعات شخصی خود را در اختیار این پلتفرم‌ها قرار دهید می‌توانید با وثیقه قرار دادن رمزارزهای خود وام‌هایی که به صورت رمزارز به شما داده می‌شود را دریافت نمایید. البته با توجه به اینکه کار با این پلتفرم‌ها برای افرادی که به تازگی با فضاهای غیر متمرکز آشنا شده‌اند ممکن است علاوه بر پیچیده بودن ریسک بالایی نیز داشته باشد بنابراین بالا بردن دانش تخصصی در حوزه رمزارزها برای افرادی که می‌خواهند از خدمات این پلتفرم‌ها استفاده نمایند از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته مهم دیگری که در استفاده از پلتفرم‌های وام دهی باید در نظر گرفت اعتبار پلتفرم است. با توجه به اینکه بستر‌های وام دهی بلاکچینی به دلیل غیر متمرکز بودن می‌تواند بستری مناسب برای پروژه‌های اسکم (Scam) و کلاهبرداری باشد بنابراین در انتخاب این پلتفرم‌ها باید دقت کافی داشته باشیم.

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، نظرات خود را درمورد وام دهی در دیفای با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد