جستجو در بیتفا
  • اندیکاتور ایچیموکو به زبان ساده
  • خالق ایچیموکو کیست؟
  • کاربرد ایچیموکو چیست؟
  • پیش‌بینی روند نمودار
  • شناسایی نقطه ورود و خروج معامله
  • تشخیص حمایت و مقاومت
  • آموزش ایچیموکو و ساخت استراتژی
  • تنکان سن (Tenkan-Sen)
  • کیجون سن (Kijun-Sen)
  • سنکو اسپان آ (Senkou Span A)
  • سنکو اسپان ب (Senkou Span B)
  • چیکو اسپان (Chikou Span)
  • ابر ایچیموکو چیست؟
  • آموزش ایچیموکو به زبان ساده
  • شناسایی روند بازار
  • شناسایی نقاط ورود و خروج
  • شناسایی حمایت و مقاومت
  • آموزش تحلیل زمانی ایچیموکو
  • آموزش تنظیمات ایچیموکو
اندیکاتور ایچیموکو چیست؟ آموزش ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟ آموزش ایچیموکو

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
۱۲ دقیقه
۳
۴۷۸
توسط :
یاسمن یزدان دوست

در دنیای ارزهای دیجیتال برای انجام معاملات موفق و پرسود باید ابتدا بیاموزید به خوبی تحلیل کنید. دو مدل تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای و موفق لازم است. تحلیل تکنیکال نمودارهای کریپتو، به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. یکی از آن روش‌ها پیش‌بینی قیمت با اندیکاتور است. اندیکاتورها از یک سری فرمول‌های ریاضی تشکیل شده‌اند که با استفاده از گذشته‌ی قیمتی نمودار، روند پیش‌رو را پیش‌بینی می‌کنند و اطلاعات مفیدی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. در این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا بررسی کنیم که اندیکاتور ایچیموکو چیست؟ و به آموزش ایچیموکو بپردازیم.

 

اندیکاتور ایچیموکو به زبان ساده

قبل از آموزش ایچیموکو بهتر است بدانیم که ایچیموکو چیست؟ ایچیموکو (Ichimoku) یک اندیکاتور است که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد و همین اطلاعات باعث درک بهتر و روشن‌تری از روند بازار می‌شود. هرگاه درک روشن‌تری از بازار داشته باشید، تعداد معاملات سودده شما نیز افزایش خواهد یافت.

درست است که ایچیموکو یک اندیکاتور است اما بعضی از معامله‌گران و تحلیل‌گران بازار ارزهای دیجیتال آن را یک سیستم معاملاتی میدانند. ایچیموکو خطوط بسیار پراهمیتی دارد که باید به دقت آن‌ها را بررسی کنیم.

 

خالق ایچیموکو کیست؟

ایچیموکو (Ichimoku) یا همان Ichimoku Kinko Hyo در اواخر دهه ۱۹۳۰ توسط یک روزنامه‌نگار ژاپنی با نام گوئیچی هوسودا (Goichi Hosoda) توسعه یافت.  اما این اندیکاتور تا سال ۱۹۶۹ منتشر نشد و در دسترس کاربران قرار نگرفت. درنهایت بعد از انتشار آن مورد توجه تریدرهای بسیاری از سراسر دنیا قرار گرفت. این شاخص در آسیا محبوبیت بیشتری دارد و در ژاپن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا  بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که این شاخص برروی نمودار جفت‌ارز ین ژاپن (Yen) و Nikkei بسیار پاسخگو است.

معنای این اندیکاتور در زبان انگیلیسی one look equilibrium chart است که به معنی نمودار تعادل در یک نگاه است؛ در واقع معنای اسم این شاخص بیانگر آن است که تحلیلگر می‌تواند تنها با یک نگاه به آن روند نمودار را تشخیص دهد و نقطه ورود و خروج از معامله را تعیین کند.  

 

کاربرد ایچیموکو چیست؟

اندیکاتور ایچیموکو دارای خطوط و نقاط بسیاری است که اطلاعات مفید زیادی را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند اما البته این اطلاعات برای شروع یک معامله موفق کافی نیست و افرادی که مبتدی هستند تنها با استفاده از این اندیکاتور نمی‌توانند ترید کنند. با این حال معامله‌گرانی که این اندیکاتور را آموزش دیده‌اند و تجربه ترید نیز دارند، از آن به عنوان یک ابزار مهم برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

در این بخش چندتا از کاربردهای مهم ایچیموکو رو بررسی می‌کنیم تا ابتدا ببینم که ایچیموکو به چه دردی می‌خورد؟

پیش‌بینی روند نمودار

اندیکاتور ایچیموکو به شما کمک می‌کند تا روند نمودار قیمت یک رمزارز را پیش‌بینی کنید. با بررسی دقیق و تحلیل خطوط مربوط به این اندیکاتور و ارتباط آن‌ها با قیمت فعلی رمزارز باعث می شود که شما به عنوان یک معامله‌گر و تحلیل‌گر بازار بتوانید تصمیمات قاطع‌تر و بهتری را بگیرید که باعث افزایش سوددهی شما از بازار ارزهای دیجیتال شود. در ادامه این مقاله در بخش آموزش ایچیموکو تمام این موارد را یاد خواهید گرفت.

شناسایی نقطه ورود و خروج معامله

پس از تحلیل و بررسی این اندیکاتور ایچیموکو شما می‌توانید نقاط ورود و خروج مناسب را مشاهده کنید و تشخیص دهید. البته باید به این نکته توجه کنید که این اندیکاتور به عنوان یک راهنما برای موقعیت‌های معاملاتی به شما کمک می‌کند و نباید تنها با استفاده و تکیه بر آن وارد معاملات شویم. همچنین یادگیری مدیریت ریسک و سرمایه از واجبات ترید کردن است. شما بازار را با روش‌های تحلیل تکنیکال تحلیل می‌کنید و برای تاییدیه و مطمن شدن از تحلیل خود از این مدل اندیکاتورها استفاده می‌کنید. حتی نقطه حد ضرر (Stop Loss) شما را مشخص می‌کند و به شما راهنمایی می‌کند.

تشخیص حمایت و مقاومت

علاوه بر روند اصلی بازار شما می‌توانید با استفاده از اندیکاتور ایچیموکو نواحی حمایت و مقاومت را نیز تشخیص دهید. برای پیدا کردن حمایت و مقاومت باید خطوط این اندیکاتور را بررسی کنید و از مقدار فاصله آن‌ خطوط می‌توانید اطلاعات کافی و عالی را بدست آورید که باعث می‌شود موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنید و تصمیم‌های درست‌تری بگیرید.

در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا طریقه استفاده از کاربرد‌های ایچیموکو را یادبگیرید.

 

آموزش ایچیموکو و ساخت استراتژی

ایچیموکو مجموعه‌ای از شاخص‌های فنی است که روند بازار و محدوده‌های حمایتی و مقاومتی را نشان می‌دهند. ایچیموکو این شاخص‌ها را با استفاده از میانگین گیری‌های متعدد و مداوم رسم می‌کند. این اندیکاتور تمام ارقام و محاسبات به دست آمده را در ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) نمایش می‌دهد؛ از همین رو این اندیکاتور به ابر ایچیموکو معروف است.

ایچیموکو از چند بخش مهم ایجاد شده است که هر کدام از این بخش‌ها اطلاعات متفاوتی از نمودار را نمایش می‌دهد. در ادامه به بررسی این بخش‌ها خواهیم پرداخت.

اندیکاتور ایچیموکو از ۵ بخش اصلی و مهم تشکیل شده است. این پنج بخش شامل تنکان سن (Tenkan-Sen)، کیجون سن (Kijun-Sen)، سنکو اسپان آ (Senkou Span A)، سنکو اسپان ب (Senkou Span B)، چیکو اسپان (Chikou Span) است. در ادامه تمام این ۵ بخش را مفصل توضیح می‌دهیم و همچنین فرمول‌های محاسباتی آن‌ها بررسی می‌کنیم.

 

تنکان سن (Tenkan-Sen)

اولین بخش مهم اندیکاتور ایچیموکو تنکان سن (Tenkan-Sen) است که به صورت پیش‌فرض با یک خط آبی رنگ نشان داده می‌شود. این خط با عنوان «خط تبدیل» یا همان Conversion Line  نیز شناخته می‌شود.

تنکان سن (Tenkan-Sen)

 

تنکان سن از میانگین بالاترین قیمت در ۹ دوره گذشته و پایین‌ترین قیمت به دست می‌آید؛ به عبارتی در بالاترین قیمت عرضه بر تقاضا غلبه کرده است و در پایین‌ترین قیمت تقاضا بر عرضه غلبه کرده است. توجه به عرضه و تقاضا در تحلیل بازار باعث کسب اطلاعات بسیار مهم و باارزشی می‌شود که به تصمیمات تحلیل‌گر کمک شایانی می‌کند.

تنکان سن، میانگین‌ متحرک بسیار مهمی است زیرا قیمت نمی‌تواند از این خط بسیار فاصله بگیرد و دور شود و دیر یا زود دوباره به این خط بازمی‌گردد. اگر تنکان سن به سمت بالا حرکت کند، بازار نیز روند رو به رشد و صعودی به خود خواهد گرفت. اما اگر به صورت افقی حرکت کند، نشان می‌دهد که بازار در حال تغییر روند است.

۲ ÷ (کمترین قیمت پایین ۹ دوره اخیر + بیشترین قیمت بالای ۹ دوره اخیر) = تنکان‌سن

 

کیجون سن (Kijun-Sen)

شما می‌توانید خطوط حمایتی و مقاومتی را با استفاده از این بخش به نام کیجون سن (Kijun-Sen) تشخیص دهید. این خط با نام «خط مبدا» یا Base Line نیز شناخته می‌شود که در برنامه تریدینگ ویو با همین نام نشان داده شده است. این خط به صورت پیش‌فرض به صورت یک خط قرمز رنگ نمایش داده می‌شود. 

کیجون سن (Kijun-Sen)

 

کیجون سن به عنوان شاخص حرکت قیمت در آینده عمل می‌کند. کیجون سن مانند تنکان سن است اما در بازه زمانی طولانی‌تری که معمولا ۲۶ دوره است نشان داده می‌شود؛ به همین دلیل این خط معمولا از تنکان سن عقب‌تر است. به عبارتی میان بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت در ۲۶ دوره گذشته میانگین می‌گیرد و با توجه به این میانگین‌ها خطوط را رسم می‌کند.

۲ ÷ (بالاترین قیمت ۲۶ دوره اخیر + پایین‌ترین قیمت ۲۶ دوره اخیر) = کیجون‌سن

 

سنکو اسپان آ (Senkou Span A)

این بخش سنکو اسپان آ (Senkou Span A) میانگین پستی و بلندی تنکان سن و کیجون سن است و ۲۶ دوره آینده را پیش‌بینی می‌کند. این محدوده سنکو اسپان آ به صورت سبز کمرنگ نمایش داده می‌شود.

سنکو اسپان آ (Senkou Span A)

 

حال اگر قیمت رمزارز بالاتر از این خط باشد، خطوط بالا و پایین به ترتیب سطوح حمایت اول و دوم را نشان می‌دهد. و برعکس زمانی که قیمت پایین‌تر از این دهانه باشد، خطوط پایین و بالا به ترتیب سطوح مقاوت اول و دوم را نشان می‌دهد. پس به همین ترتیب به راحتی خطوط حمایتی و مقاومتی را می‌توان مشخص کرد.

۲ ÷ (کیجون سن + تنکان سن) = سنکو اسپان آ

 

سنکو اسپان ب (Senkou Span B)

این بخش میانگین پستی و بلندی ۵۲ دوره گذشته را محاسبه می‌کند که به آن سنکو اسپان ب (Senkou Span B) می‌گویند. این خط به صورت پیش‌فرض به زنگ قرمز کمرنگ است.

سنکو اسپان ب (Senkou Span B)

این خط در ۲۶ نقطه به سمت آینده‌ی قیمتی رسم می‌شود. این خط لبه دیگر ابر ایچیموکو را نشان می‌دهد که برای شناسایی خطوط مقاومتی و حمایتی آینده مورد استفاده است. زمانی که سنکو اسپان آ زیر سنکو اسپان ب قرار گیرد، نشان دهنده روند نزولی است و برعکس، هنگامی که سنکو اسپان آ بالا باشد، روند صعودی است.

۲ ÷ (بیشترین قیمت بالای ۵۲ دوره قبل + کمترین قیمت پایین ۵۲ دوره قبل) = سنکو اسپان ب

 

چیکو اسپان (Chikou Span)

چیکو اسپان که در تنظیمات ایچیموکو به آن Lagging Line یا همان خط تاخیر هم می‌گویند، یک بخش دیگر است که با خط سبز به صورت پیش‌فرض قابل مشاهده است.

چیکو اسپان (Chikou Span)

 

چیکو اسپان ۲۶ دوره قبل را مورد بررسی قرار می‌دهد و بر اساس آن حمایت یا مقاومت قابل تشخیص است. اگر چیکو بالاتر از قیمت ۲۶ روز پیش باشد، به این معاست که نمودار روند صعودی دارد اما اگر پایین‌تر باشد نمودار نزولی است. همچنین اگر قیمت از این خط عبور کند یا به عبارتی کراس رخ دهد، یک سیگنال ورود است. اگر از پایین به بالا از آن عبور کند، سیگنال معامله Long است و برعکس اگر از بالا به پایین عبور کند نشان‌دهنده معامله سل یا معامله Short است.

 

ابر ایچیموکو چیست؟

ابر ایچیموکو ناحیه‌ای است که به کومو (Kumo) نیز معروف است و یک اصطلاح ژاپنی است که برای ابر به کار می‌رود. ابر ایچیموکو محدوده بین Senkou A و Senkou B است. اگر سنکو آ بالاتر از سنکو ب باشد، کومو یا همان ابر صعودی است و برعکس اگر سنکو ب بالاتر از سنکو آ باشد ابر نزولی است و به شکل ناحیه قرمز رنگ مشخص می‌شود. این نواحی در تصویر زیر مشخص شده است.

ابر ایچیموکو

همچنین می‌توانید رنگ این ابرها را در بخش تنظیمات تغییر دهید که به صورت تصویر زیر است.

تنظیمات ابر ایچیموکو

 

آموزش ایچیموکو به زبان ساده

حال که تمام خطوط و بخش‌های ایچیموکو را یادگرفتیم باید به نحوه استفاده از آن نیز بپردازیم. از ایچیموکو برای تشخیص روند بازار، نقاط ورود و خروج معامله و تشخیص حمایت و مقاومت استفاده می‌شود. در ادامه به آموزش اندیکاتور ایچیموکو می‌پردازیم.

 

شناسایی روند بازار

با استفاده از ابر ایچیموکو و خطوطی که به شما آموزش دادیم، می‌توان روند بازار را پیش‌بینی کرد. همان‌طور که گفتیم زمانی ابر صعودی شکل می‌گیرد که سنکو آ بالاتر از سنکو ب باشد و برعکس. به عبارتی اگر قیمت بالای ابر ایچیموکو باشد روند صعودی است و اگر قیمت زیر ابر ایچیموکو باشد روند نزولی است. همچنین اگر سنکو آ و سنکو ب برابر باشند و قیمت در داخل ابر ایچیموکو قرار بگیرد، روند خنثی است.

دو نوع ابر ایچیموکو داریم یکی ابر فعلی است که بر اساس کندل‌های قیمتی فعلی بازار رسم شده است و یکی ابرهای آتی یا آینده است که در سمت راست کندل‌ها برای پیش‌بینی قیمتی رسم شده‌اند.

  • اگر ابر آتی صعودی باشد.

در این صورت سه حالت پیش می‌آید. اگر هر دو خط سنکو آ و ب به سمت بالا باشند، روند بازار صعودی قوی است. اگر سنکو آ صعودی و سنکو ب صاف باشد، روند صعودی ملایم است. اگر سنکو آ و ب هر دو صاف باشند، روند صعودی ضعیف است.

  • اگر ابر آتی نزولی باشد.

در این صورت نیز سه حالت پیش می‌آید. اگر هر دو خط سنکو ا و ب به سمت پایین باشند، روند نزولی قوی است. اگر خط سنکو آ نزولی باشد و خط ب آتی صاف باشد، روند نزولی ملایم است. در حالت آخر اگر هر دو آن‌ها صاف باشند، روند نزولی ضعیف است.

 

شناسایی نقاط ورود و خروج

سیگنال نقاط ورود و خروج متفاوت است که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

معاملات لانگ

  • نقطه ورود: وقتی که خط چیکو اسپان از بالای خط کیجون سن عبور می‌کند، نشان‌دهنده نقطه ورود به معامله لانگ است. همچنین اگر ابر ایچیموکو از قرمز به سبز تغییر کند و قیمت بالاتر از ابر باشد.
  • نقطه خروج: وقتی که خط چیکو از پایین خط کیجون سن عبور می‌کند، یک نقطه خروج معامله لانگ است. همچنین اگر ابر از سبز به قرمز تغییر کند و قیمت پایین‌تر از ابر باشد.

 

شناسایی حمایت و مقاومت

برای شناسایی حمایت و مقاومت می‌توان از خطوط سنکو اسپان آ و ب استفاده نمود. برای مشخص کردن حمایت، از خط سنکو آ استفاده می‌کنیم و زمانی که قیمت به آن نزدیک می‌شود، باز می‌گردد به همین علت آن را حمایت می‌نامیم. همچنین از خط سنکو اسپان ب زمانی که قیمت به آن نزدیک می‌شود و سپس تغییر جهت می‌دهد، می‌توان آن را مقاومت قرار داد. البته گاهی مقاومت و حمایت معکوس می‌شود. باید با توجه به روند حال حاضر بازار آن‌ها را مشخص کرد.

 

آموزش تحلیل زمانی ایچیموکو

اکثر تحلیل‌ها قیمت رو بررسی می‌کنند که چه زمانی تغییر روند رخ می‌دهد، اما بعضی از این تحلیل‌ها به صورت حدودی به شما می‌گویند که این تغییر روند و چرخش قیمت، چه زمانی رخ خواهد داد. این اطلاعات بسیار برای یک معامله‌گر پراهمیت است. در حالت کلی اندیکاتور ایچیموکو را می‌توان به سه حالت حال، آینده و گذشته تقسیم کرد.

  • زمان گذشته: زمان گذشته شامل چیکو اسپان است.
  • زمان حال: زمان حال شامل خطوط کیجون سن و تنکان سن است.
  • زمان آینده: زمان آینده شامل سنکو اسپان آ و سنکو اسپان ب است.

ایچیموکو اندیکاتوری است که تحلیل‌گران بازارهای مالی می‌توانند در تمام تایم فریم‌ها از آن استفاده کنند. اما اینکه کدام تایم فریم مناسب‌تر است، بستگی به مدل و هدف شما از ترید دارد. اگر جزو معامله‌گرانی هستید که به صورت روزانه ترید می‌کنید، تایم فریم زیر یک روز مانند ۴ ساعته برای شما مناسب است. اما اگر معامله‌گری هستید که به صورت بلند مدت برای چندین هفته یا ماه یک ارز را خرید می‌کنید، پس استفاده از ایچیموکو در تایم فریم‌های روزانه و هفتگی بیشتر مناسب شما است.

 

آموزش تنظیمات ایچیموکو

برای اضافه کردن این اندیکاتور در پلتفرم تریدینگ ویو باید به قسمت Indicators بروید که در قسمت بالایی صفحه قابل مشاهده است. در اون قسمت اسم این اندیکاتور Ichimoku را سرچ کنید. اولین گزینه را انتخاب کنید. به همین راحتی این اندیکاتور به نمودار شما اضافه خواهد شد.

درج اندیکاتور ایچیموکو

 

حال اگر روی آیکون تنظیمات کلیک کنید، پنجره تنظیمات این اندیکاتور برای شما باز خواهد شد. در این پنجره سه بخش مختلف وجود دارد. بخش Style جهت مشخص کردن رنگ و ظاهر ناحیه‌ها و خطوط است و بخش Visibility هم مربوط به تایم فریم‌هایی است که این اندیکاتور قابل مشاهده خواهد بود. اما در بخش Inputs شما می‌توانید میزان طول دوره‌ها را بسته به مدل تحلیل و هدف خود تغییر دهید. اینکه چه تنظیماتی بیشتر مناسب شما است را باید طی تمرین و تست متوجه بشید. اما ما در این عکس تنظیماتی را به شما پیشنهاد داده‌ایم. باز هم به این نکته اشاره می‌کنم که برای استفاده بهتر و دقیق‌تر از این اندیکاتور باید تمرین و تست کنید و صرفا تقلید از این تنظیمات نباشد.

به طور پیش فرض اعداد ۹، ۲۶، ۵۲، ۲۶ قابل مشاهده است اما ما در این بخش به ترتیب اعداد ۲۰، ۶۰، ۱۲۰، ۳۰ را انتخاب کردیم. تنظیمات ایچیموکو در تصویر زیر قابل مشاهده است.

تنظیمات ایچیموکو


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد