جستجو در بیتفا
  • افزایش فعالیت در بازار مشتقات بیت کوین
  • افزایش قابل توجه شاخص اپن اینترست
  • بررسی بازارهای فیوچرز بیت کوین
بررسی بازار مشتقات بیت کوین آماری مشابه سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد

بررسی بازار مشتقات بیت کوین آماری مشابه سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
۴ دقیقه
۱
۲۷۵
توسط :
مبین رزمخواه

در ماه‌های گذشته شاهد افزایش فعالیت چشمگیری در بازار مشتقات بیت کوین بوده‌ایم. این مسئله باعث شده بسیاری از کارشناسان بازار کریپتو این روند روبه‌رشد را با روندی که در سال ۲۰۲۱ مشاهده شده بود مقایسه کنند. در آن سال قیمت بیت کوین توانست سقف جدیدی را برای خود به ثبت برساند و اکنون این اتفاق، انتظارات برای رشد دوباره ارزش آن را بالا برده است. ما هر روز در صفحه اختصاصی اخبار بیت کوین امروز مطالب جدید مربوط به بیت کوین را به شما ارائه می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم نگاهی به بازار مشتقات بیت کوین داشته باشیم و اطلاعات مربوط به آن را بررسی کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

افزایش فعالیت در بازار مشتقات بیت کوین

شوق و اشتیاق معامله‌گران بیت کوین در بازار مشتقات این ارز دیجیتال در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و بسیاری معتقدند این اتفاق می‌توان باعث رشد قیمت بیت کوین در آینده‌ای نزدیک شود. رشدی که در این مدت اخیر در بازار مشتقات بیت کوین رخ داده بیشتر از رشدی بوده که در طول سال ۲۰۲۲ مشاهده شده است.

معاملات آپشن بیت کوین در حال حاضر جذابیت بالاتری برای معامله‌گران دارد و این مسئله تا اندازه زیادی به اخبار مثبتی که در مورد صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین منتشر شده مرتبط است. انتظار می‌رود با تصویب صندوق‌های ETF توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، سرمایه زیادی وارد بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین شود. با اینکه هنوز پیش بینی دقیقی در مورد حجم سرمایه‌های ورودی به بازار بیت کوین پس از این اتفاق مشخص نیست، اما برخی از کارشناسان رقم‌هایی تا ۱۰ تریلیون دلار را نیز برای سرمایه‌های ورودی جدید متصور هستند.

نکته جالب توجه این است که روند افزایش فعالیت در بازار مشتقات بیت کوین تا اندازه زیادی به روند روبه‌رشد این بازار در سال ۲۰۲۱ شباهت دارد. در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه خواهیم کرد.

 

افزایش قابل توجه شاخص اپن اینترست

از دیگر نشانه‌های صعودی موجود در بازار بیت کوین رشد شاخص اپن اینترست (Open Interest) در بازار مشتقات آن است. این شاخص نشان دهنده میزان معاملات باز روی بیت کوین است که هنوز معامله‌گران اقدام به بستن آن‌ها نکرده‌اند. ارزش این معاملات در حال حاضر بیش از ۱۴.۹ میلیارد دلار برآورد شده که رقم قابل توجهی است.

با ثبت چنین رکوردی در هفته گذشته، شاخص اپن اینترست بیت کوین توانست رکورد قبلی خود که ۱۴.۴ میلیارد دلار بود و در اکتبر ۲۰۲۱ به ثبت رسید را جا‌به‌جا کند. در مورد این شاخص داستان زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم در سال ۲۰۲۱ و پس از رسیدن به رقمی که به آن اشاره شد، قیمت بیت کوین به سقف تاریخی جدیدی رسید و تا نزدیکی ۶۹ هزار دلار بالا رفت.

همین آمار و مقایسه‌ای که صورت می‌گیرد امیدهای معامله‌گران برای افزایش قیمت بیت کوین را بالا برده است. برخی حتی صحبت از بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری نیز می‌کنند اما با نگاهی واقع بینانه باید بگوییم که در شرایط فعلی مهم‌‌ترین مقاومت بیت کوین قیمت ۳۸ هزار دلار و پس از آن 40 هزار دلار است‌.

در روزهای گذشته نوسانات زیادی از بیت کوین مشاهده کردیم که باعث شد تا در برخی صرافی‌ها تا زیر ۳۵ هزار دلار نیز پایین بیاید‌. البته پس از این اتفاق بیت کوین توانست به سرعت خود را بازیابی کند و اکنون در محدوده بین ۳۶ هزار تا ۳۷ هزار دلار در نوسان است. در تصویر پایین نمودار قیمتی بیت کوین در تایم فریم 4 ساعته را مشاهده می‌کنید.

نمودار قیمت بیت کوین

 

بررسی بازارهای فیوچرز بیت کوین

معاملات فیوچرز پرپچوال که هیچ تاریخ انقضایی ندارند محبوب‌ترین نوع معاملات در بازار معاملات مشتقات بیت کوین هستند. شاخص فاندینگ ریت که به عنوان یک معیار برای سنجش شدت بازار صعودی مورد استفاده قرار می‌گیرد همواره در بازارهای صعودی مثبت بوده است. در طول چند ماه اخیر فاندینگ ریت رو به افزایش بوده که دوباره باعث شده تا امید خریداران بیت کوین برای دیدن قیمت‌های بالاتر افزایش پیدا کند.

معاملات فیوچرز بیت کوین و میانگین 7 روزه فاندینگ ریت بیت کوین در این روزها به سطوحی که در سال 2021 مشاهده شد بسیار نزدیک است. 2021 به عنوان سال اوج بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین همیشه در یاد و خاطره تریدرها ماندگار شده و امسال نیز بسیاری معتقدند می‌توان شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. در تصویر زیر نمودار شاخص فاندینگ ریت برای شما آورده شده است:

فاندینگ ریت

در این برهه زمانی علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به بیت کوین افزایش بسیار زیادی پیدا کرده است. از اتفاقات جالب توجهی که رخ داده باید به پیشی گرفتن حجم معاملات فیوچرز بیت کوین در صرافی Chicago Mercantile Exchange یا به اختصار گروه CME از بزرگ‌ترین صرافی کریپتویی دنیا یعنی بایننس اشاره کرد. افزایش خوش بینی‌ها در مورد تأیید قریب‌الوقوع صندوق‌های ETF بیت کوین می‌تواند باعث ورود سرمایه‌داران بزرگ به این بازار شده باشد.

داده‌ها و پیش بینی‌های منتشر شده نشان دهنده افزایش احتمال رسیدن بیت کوین به قیمت 40 هزار و یا حتی 45 هزار دلار تا پایان دسامبر است. بر اساس این اطلاعات محدوده 40 هزار دلار یک مقاومت بسیار مهم برای بیت کوین محسوب می‌شود و رفتار تریدرها در این ناحیه برای ادامه روند صعودی بیت کوین بسیار تعیین کننده است. علاوه بر این باید دید آیا بیت کوین می‌تواند در صورت رسیدن به این قیمت‌ها مقاومت خوبی در برابر موج فروش احتمالی که ایجاد خواهد شد داشته باشد یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد