جستجو در بیتفا
  • شکایت از کریستیانو رونالدو به دلیل همکاری با بایننس
  • شهرت بالای رونالدو در تأثیرگذاری او بر افراد مؤثر بوده است
  • مشکلات بایننس همچنان ادامه خواهد داشت
  • تاثیر خبر اتهام رونالدو بر صنعت ارز دیجیتال
اتهام به کریستیانو رونالدو به دلیل تبلیغ بایننس!

اتهام به کریستیانو رونالدو به دلیل تبلیغ بایننس!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
۴ دقیقه
۰
۳۸۵
توسط :
مبین رزمخواه

کریستیانو رونالدو، ستاره دنیای فوتبال، روز گذشته در دادگاهی در آمریکا به دلیل تبلیغ بایننس و پروژه‌هایش مورد اتهام قرار گرفت. در این پروژه NFTهای مرتبط با بایننس وجود داشته که اکنون گفته می‌شود سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ثبت نشده در بورس ارزهای دیجیتال را ترویج داده است. سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا چندی پیش از بایننس شکایت کرد و از آن‌ها غرامت 4.3 میلیاردی گرفت. اکنون به دنبال مشکلات ایجاد شده برای بایننس شرکای تجاری آن‌ها نیز مورد پیگرد قرار گرفته‌اند. در این مقاله خبری به شکایت از رونالدو به دلیل همکاری با بایننس می‌پردازیم و ابعاد مختلف این اتفاق را بررسی خواهیم کرد؛ با بیتفا همراه باشید.

 

شکایت از کریستیانو رونالدو به دلیل همکاری با بایننس

به نقل از سایت خبری کوین تلگراف (Cointelegraph) ستاره بزرگ دنیای فوتبال، کریستیانو رونالدو با شکایت‌های طبقه‌بندی شده از طرف شاکیانی مواجه شده است که ادعا می‌کنند به دلیل تبلیغات او برای بورس ارز دیجیتال با مشکلات قانونی مواجه شده‌اند. در یک شکایت در تاریخ ۲۷ نوامبر به دادگاه منطقه‌ای فلوریدا ادعا شده است که رونالدو در ارائه و فروش اوراق بهادار ثبت نشده به همراه بایننس شرکت داشته است.

بایننس در اواسط سال ۲۰۲۲ یک شراکت چند ساله با رونالدو برای ترویج مجموعه توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) خود آغاز کرد که از آن مجموعه‌ها دست‌کم سه مجموعه مستقیماً به بایننس مرتبط است.

رونالدو و بایننس

در این شکایت عنوان شده این احتمال وجود دارد که کاربران متقاضی NFTهای رونالدو، از بایننس برای اهداف دیگر - از جمله سرمایه‌گذاری در آنچه که ادعا شده اوراق بهادار ثبت نشده است، از جمله BNB بایننس و برنامه‌های بازدهی ارز دیجیتال این صرافی - استفاده کنند. به همین دلیل رونالدو به ترویج سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار ثبت نشده متهم شده است!

قسمتی از متن شکایت را در پایین می‌خوانید:

"تبلیغات رونالدو، با تشویق میلیون‌ها دنبال‌کننده، طرف‌دار و حامی خود برای سرمایه‌گذاری در پلتفرم بایننس، به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ثبت نشده کمک کرده است."

هنوز تعریف دقیقی برای اوراق بهادار ثبت نشده از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا ارائه نشده و مشخص نیست که دقیقاً این اتهام به خرید و فروش چه رمز ارزهایی اشاره دارد. به هر حال گفته می‌شود شهرت بالای رونالدو پتانسیل این را ایجاد کرده که افراد بدون آگاهی و تحقیقات لازم وارد بازاری شوند که اطلاع کافی در مورد آن ندارند. در ادامه توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهیم کرد.

 

شهرت بالای رونالدو در تأثیرگذاری او بر افراد مؤثر بوده است

رونالدو به دلیل نفوذ و دسترسی بالای خود به افراد مختلف، با ۸۵۰ میلیون دنبال‌کننده در رسانه‌های اجتماعی که دارد نقش مهمی در افزایش محبوبیت بایننس داشته است. شاکیان اکنون ادعا می‌کنند که فروش NFTهای او "بسیار موفق" بوده است. زیرا تنها در هفته اول ارائه این مجموعه‌ها و تبلیغ رونالدو، جست و جوها برای بایننس تا ۵۰۰٪ رشد را تجربه کرده است.

طبق اظهار نظر شاکیان، رونالدو باید "درباره فروش اوراق بهادار رمز ارزی ثبت نشده توسط بایننس" اطلاع داشته یا باید مطلع می‌شد، چرا که او "تجربه سرمایه‌گذاری و منابع گسترده‌ای برای به دست آوردن مشاوره‌های لازم دارد." شکایت به راهنمایی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) نیز اشاره کرده است، که در آن هشدار داده شده سلبریتی‌ها باید پرداخت‌های دریافتی برای تبلیغ پروژه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را افشا کنند. اتفاقی که به نظر می‌رسد توسط رونالدو انجام نشده است.

شاکیان این دادخواست طبقه‌بندی شده مایکل سایزمور (Michael Sizemore)، میکی وونگدارا (Mikey Vongdara) و گوردون لوئیس (Gordon Lewis) هستند که خسارت و هزینه‌های حقوقی را مطالبه می‌کنند. در صورت پیروزی در دادگاه رونالدو ضمن پرداخت جریمه باید هزینه‌های حقوقی و ضررهای ناشی از تبلیغ خود را نیز جبران کند.

بر اساس اطلاعاتی که توسط برخی از سایت‌ها منتشر شده، در صورت متهم شدن، رونالدو باید حدود یک میلیارد دلار خسارت به شاکیان بپردازد. البته هنوز پرونده مراحل اولیه خود را طی می‌کند و مشخص نیست که چه زمانی رای نهایی صادر خواهد شد.

شکایت از رونالدو به دلیل همکاری با بایننس

 

مشکلات بایننس همچنان ادامه خواهد داشت

خبر نقض قوانین در همکاری رونالدو و بایننس در حالی منتشر شده است که بایننس و بنیان‌گذار آن چانگ پنگ ژائو معروف به CZ، با مشکلات حقوقی مواجه هستند. مدیر عامل این صرافی با اعتراف به نقض قوانین و پذیرفتن پرداخت جریمه ۴.۳ میلیارد دلاری به ایالات متحده به اتهام پول‌شویی و اداره یک کسب‌وکار انتقال پول ثبت نشده، در تلاش است تا هر چه سریع‌تر این ماجراها به اتمام برسد اما مثل اینکه تبعات این اتفاق گسترده‌تر از چیزی است که فکر می‌کردند.

آقای ژائو به عنوان مدیرعامل کناره‌گیری کرد و گفته می‌شود احتمال دارد با حکم 18 ماه زندان روبرو شود. بایننس با نظارت پنج‌ساله از سوی وزارت دادگستری و خزانه‌داری موافقت کرده است و در تلاش است اخبار و اتفاقات این مشکل هر چه زودتر به پایان برسد. SEC بایننس را به دلیل فروش اوراق بهادار ثبت نشده و سایر اقدامات متهم کرده و گزارش شده که در حال بررسی این است که آیا بایننس (مانند صرافی ورشکسته و متخلف FTX) از وجوه مشتریان سوءاستفاده کرده است یا خیر.

تا اینجای کار بایننس توانسته ثابت کند که هیچ سوء استفاده‌ای از دارایی‌های کاربران صورت نداده است. اگر بی گناهی آن‌ها در این زمینه ثابت شود اوضاعشان بسیار بهتر پیش خواهد رفت ولی اگر این اتفاق نیفتد باید منتظر یک فاجعه بزرگ برای بزرگ‌ترین صرافی کریپتویی دنیا باشیم!

 

تاثیر خبر اتهام رونالدو بر صنعت ارز دیجیتال

اتهام به رونالدو به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین افراد دنیا برای تبلیغ یک پروژه ارز دیجیتال می‌تواند تبعات گسترده‌ای برای صنعت کریپتو داشته باشد. تبلیغات بخش مهمی از هر صنعتی است و اگر این فشارهای قانونی روی افراد مشهور وجود داشته باشد، صنعت کریپتو نمی‌تواند آزادانه به جذب مخاطبین خود بپردازد. 

رونالدو و بایننس

در گذشته نیز افرادی مانند کیم کارداشیان به دلیل تبلیغ ارزهای دیجیتال تحت اتهام قرار گرفته بودند و این مسئله باعث شد تا بسیاری از سلبریتی‌ها از تبلیغ پروژه‌های کریپتویی منع شوند. در حال حاضر دیگر ستاره دنیای فوتبال یعنی لیونل مسی نیز قرارداد فعالی با صرافی Bitget دارد. اگر این صرافی نیز در آینده با مشکلاتی مواجه شود، می‌تواند برای مسی نیز دردسرهایی ایجاد شود. 

پس می‌توان گفت چنین اتفاقی به سود بازار کریپتو نیست. البته افراد باید با آگاهی نسبت به تبلیغات موجود واکنش نشان دهند اما جلوگیری از این تبلیغات می‌تواند در کاهش مخاطبان کریپتو تاثیر زیادی داشته باشد.

البته هنوز ابتدای این ماجرا است و باید منتظر باشیم تا رای نهایی دادگاه مشخص شود. باید دفاعیات رونالدو و وکیل‌هایش را نیز مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم تصمیم‌گیری بهتری در این مورد داشته باشیم.  


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد