جستجو در بیتفا
  • ورلدکوین چیست؟
  • ورلد کوین چگونه هویت افراد را شناسایی می‌کند؟
  • Wordl coin با پروتکل World ID به کاربران هویت می‌دهد
  • اولیت اپلیکیشن ورلدکوین به نام World APP
  • ارز دیجیتال WLD چیست؟
  • کاربردهای توکن WLD
  • ایردراپ توکن WLD
  • توکنومیک ارز دیجیتال WLD
  • توکن WLD بر بستر کدام شبکه قابل معامله و ذخیره سازی است
  • ورلد کوین باعث رشد شبکه Optimism شد
  • سرمایه گذاران سازمانی پروژه World Coin
  • آشنایی با تیم TFH، تیم توسعه پروژه ورلد کوین
  • آیا پروژه Worldcoin ارزش سرمایه گذاری دارد؟
ورلدکوین (Worldcoin) چیست؟ آشنایی با توکن WLD

ورلدکوین (Worldcoin) چیست؟ آشنایی با توکن WLD

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
۹ دقیقه
۸
۱,۲۴۵
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

پروژه ورلدکوین یک پروژه بلاکچینی فعال در حوزه هویت غیر متمرکز است که توسط خالق ChatGPT راه‌اندازی شده است؛ Worldcoin اهداف بلند پروازانه‌ای دارد. این پروژه تمرکز ویژه‌ای بر روی ایجاد هویت غیرمتمرکز دارد؛ این کار باعث می‌شود حریم خصوصی برای هویت افراد حفظ شود و در کنار آن بتواند انسان زنده را از ربات‌های هوش مصنوعی تشخیص دهد. البته این تنها اهداف این پروژه نیست؛ دیگر هدف آن ایجاد یک شبکه مالی همگانی است که توسط کل جامعه مدیریت می‌شود. تیم پروژه World Coin معتقد است در صورت موفقیت پروژه، می‌توانند ساختار اقتصادی عادلانه‌ای ایجاد کنند که برابری برای افراد حفظ می‌شود و پر از فرصت‌های اقتصادی است. اما این پروژه چگونه قرار است به این اهداف دست پیدا کند؟ مزایا و معایب ورلدکوین چیست؟ آیا این پروژه ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا ابتدا نگاهی به پروژه ورلدکوین داشته باشیم و سپس به آینده ارز WLD بپردازیم.

 

ورلدکوین چیست؟

اساس کار پروتکل Worldcoin بر پایه مکانیزم (Proof-of-Personhood) PoP بنا شده است. اثبات انسان بودن مشخص می‌کند که طرف مقابل یک انسان منحصر به فرد است و در این صورت به او هویت می‌دهد. به این منظور که در قدم اول تشخیص می‌دهد آیا طرف مقابل یک انسان است یا خیر (ممکن است هوش مصنوعی باشد) و در صورت انسان بودن بررسی می‌کند که آیا این فرد قبلاً در سیستم ثبت شده است یا خیر؛ در صورتی که طرف مقابل انسان باشد و قبلاً ثبت نام نشده باشد، یک هویت جدید برای آن فرد ایجاد می‌کند.

هویت ایجاد شده باعث می‌شود فرد بدون افشای داده‌های شخصی ثابت کند شخص واقعی و البته متفاوت با شخص واقعی دیگر است. این نوع هویت می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر روی فعالیت‌های دموکراتیک داشته باشد. پروتکل Worldcoin یک پروتکل راه‌اندازی شده بر بستر آپتیمیزم است؛ البته این پروژه در ابدتا بر بستر اتریوم را ه‌اندازی و سپس به لایه دو Optimsim مهاجرت کرد.در ادامه به معرفی ساز و کار آن خواهیم پرداخت.

 

ورلد کوین چگونه هویت افراد را شناسایی می‌کند؟

بالاتر با اهداف ورلد کوین آشنا شدیم؛ این پروژه برای تشخیص و تایید هویت منحصر به فرد افراد به سخت افزارهایی نیاز دارد که این سخت افزارها ORB نام دارند. سخت افزار ORB عنبیه افراد را اسکن می‌کند تا در قدم اول مطمئن شود با یک شخص واقعی در طرف است. عنبیه هر فرد منحصر به فرد است؛ در نتیجه سخت افزار بیومتریک ORB می‌تواند بدون دریافت هیچ داده‌ای و تنها با اسکن عنبیه بین افراد تمایز قائل شود و از منحصر بودن شخص اطمینان حاصل کند.

سخت افزار ORB

در رابطه با حفاظت از حریم خصوصی ورلد کوین ادعا می‌کند که دستگاه چشم را اسکن می‌کند و پس از تایید بررسی‌ها مورد نظر هویت را ایجاد می‌کند، سپس اسکن عنبیه را با استفاده از توابع هش کدگذاری می‌کند و یک کد هش منحصر به فرد به عنوان هویت آن فرد ایجاد می‌کند و سپس اسکن عنبیه را پاک می‌کند. در نتیجه با توجه به ساز و کار ذکر شده در نهایت هیچ داده‌ای از فرد ذخیره نمی‌شود و بدین ترتیب حریم خصوصی کاملاً حفظ می‌َشود.

البته انتقادهایی نیز در رابطه با این ساز و کار وجود دارد؛ برای مثال ویتالیک بوترین یکی از منتقدین ورلدکوین است. به نظر او هیچ تضمینی وجود ندارد که اسکن عنبیه پاک شود و خود پروتکل دسترسی به اطلاعات فرد نداشته باشد. او معتقد است در صورتی که حریم خصوصی توسط این پروتکل حفظ نشود تمام فعالیت کاربران به صورت شفاف قابل دسترس خواهد بود و این خلاف اهداف بازار رمزارزهاست.

 

Wordl coin با پروتکل World ID به کاربران هویت می‌دهد

پروتکل هویتی World ID شناسه‌ای برای هویت غیر متمرکز افراد است که توسط Worldcoin صادر می‌شود. هویت ذکر شده به کمک سخت افزارهای بیومتریک ORB تایید و صادر می‌شوند؛ در ساختار این پروتکل هویتی، الویت‌های اصلی امنیت و عدم نیاز به مدیریت است تا ساختاری کاملاً غیر متمرکز ایجاد شود. World ID یک مدرک شناسایی است و در حالی که فرد موردنظر را کاملاً ناشناس نگه می‌دارد اما ثابت می‌کند یک شخص واقعی و منحصر به فرد است.

هویت World ID باید ساختاری کاملاً خصوصی داشته باشد؛ به این صورت که هیچکس امکان استفاده از مدرک هویتی فرد دیگر را نداشته باشد. امکان تقلب و استفاده از هویت فرد دیگر باید بشدت دشوار باشد و در مقابل شرایطی فراهم باشد تا فرد بتواند هویت گم شده و یا دزدیده شده خود را بازیابی کند. موارد ذکر شده چالش‌ها و نیازهای پیش رو برای هویت غیر متمرکزی است که ورلد کوین به دنبال ایجاد آن است.

هویت World ID

هدف ورلدکوین تبدیل کردن هویت World ID به یک مدرک معتبر و قابل استفاده در پلتفرم‌های متمرکز و غیر متمرکز است. هویت دیجیتالی ذکر شده می‌تواند تاثیر زیادی بر روی فرایندهای دموکراتیک، نظرسنجی‌ها و رایگیری‌ها داشته باشد. به این صورت که با شناسایی افراد واقعی و منحصر به فرد، شرایطی عادلانه و حفاظت شده از حریم خصوصی برای فرایندهای ذکر شده ایجاد می‌کند و امکان تقلب توسط نهادها را به حداقل می‌رساند.

 

اولیت اپلیکیشن ورلدکوین به نام World APP

اپلیکیشن غیر متمرکز World APP اولین رابط کاربری راه‌اندازی شده برای ارتباط کاربران با پروتکل Worldcoin است. این اپلیکیشن یک کیف پول کریپتویی است و امکان پیوستن کاربران به سیستم مالی ورلدکوین را فراهم می‌کند. این کیف پول علاوه بر فراهم کردن امکاناتی از جمله دریافت، ذخیره سازی و انتقال دارایی‌های دیجیتالی، امکان دریافت و استفاده از هویت غیر متمرکز World ID را نیز فراهم می‌کند.

 

ارز دیجیتال WLD چیست؟

توکن WLD ارز بومی پروتکل ورلد کوین به حساب می‌آید و با اهداف حاکمیتی طراحی شده است؛ کاربران باید با استفاده از این توکن بتوانند نظر خود را برای مدیریت و توسعه پروتکل ارائه دهند. در پروتکل‌ها و پلتفرم‌های بلاکچینی فعلی مکانیزم حاکمیتی به این صورت است که هر توکن حاکمیتی یک حق رای به حساب می‌آید. اما ورلد کوین قصد دارد مکانیزمی مبتنی "بر هر فرد، یک حق رای" ایجاد کند. توکن WLD ابزاری برای ترکیب دو مکانیزم حاکمیتی ذکر شده است تا بتواند اهداف ورلدکوین را محقق کند؛ البته هنوز داده‌های زیادی در رابطه با طرح ذکر شده موجود نیست.

 

کاربردهای توکن WLD

در حال حاضر در ابتدای مسیر این پروژه قرار داریم و ساختاری مشخص برای طرح حاکمیتی ذکر شده معرفی نشده است. اما با توجه به توضیحات موجود توسط تیم پروژه، این تیم در نظر دارد تا ارز WLD به عنوان ابزار پرداختی نیز مورد استفاده قرار بگیرد و حتی در بلندمدت به ابزاری برای ذخیره ارزش تبدیل شود.

البته کاربرد اصلی این توکن همان حاکمیت پلتفرم است و دیگر کاربردها باید در بلندمدت و با توجه به استقبال کاربران و البته مکانیزم حاکمیتی موجود عملی شوند.

 

ایردراپ توکن WLD

با توجه به توضیحات پروژه ورلدکوین 75 درصد از کل موجودی توکن‌های WLD متعلق به جامعه است. در پیرو همین موضوع این پروژه یک ایردراپ گسترده برای توکن WLD ایجاد کرده است؛ به این صورت که هویت هر کسی که با استفاده از اپلیکیشن World APP تایید می‌َشود، (با مراجعه به سخت افزارها ORB) می‎‌تواند سهم خود را دریافت کند.

 

توکنومیک ارز دیجیتال WLD

توکن WLD محدودیت 10 میلیارد واحدی برای عرضه دارد و قرار است این میزان طی 15 سال کامل عرضه شود. البته ممکن است بعد از 15 سال، بنا به نیازهای پروژه و موافقت جامعه محدودیت 10 میلیارد واحدی عرصه این توکن برداشته شود. در صورتی که توکن محدودیت عرضه نداشته باشد، یک ساختار ضرب مجدد توکن با میزان تورم حداکثر تا 1.5 درصدی در سال اجرا خواهد شد. البته برداشت محدودیت به صورت پیشفرض در قرارداد هوشمند ارز دیجیتال WLD وجود دارد و در صورت عدم نیاز به این موضوع، تورم توکن به 0 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. موجودی 10 میلیارد واحدی فعلی طی 15 سال و به صورت زیر توزیع خواهد شد.

75 درصد از کل عرضه به جامعه تعلق خواهد داشت.

13.5 درصد از کل عرضه به سرمایه گذاران تعلق دارد.

9.8 درصد به تیم توسعه تعلق دارد.

1.7 درصد باقی در صندوق ذخایر باقی خواهد ماند تا در صورت نیاز تیم توسعه از آن استفاده کند.

توکنومیک ارز WLD

(نحوه توزیع ارز WLD طی 15 سال)

 

توکن WLD بر بستر کدام شبکه قابل معامله و ذخیره سازی است

توکن WLD در ابتدا با استاندارد ERC-20 بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد، اما در حال حاضر این توکن به شبکه آپتیمیزم مهاجرت کرده است و قابل معامله و ذخیره سازی در این شبکه نیز می‌باشد. این تصمیم به دلیل کارمزدها پایین شبکه آپتیمیزم صورت گرفته است. درواقع دارایی اصلی بر بستر اتریوم قرار دارد و از طریق یک پل میان شبکه‌ای قابل انتقال به لایه دوم آپتیمیزم و در صورت نیاز برگشت به لایه اصلی اتریوم است.

این توکن در تمام کیف پول‌های پشتیبانی کننده از شبکه‌های اتریوم و Optimism قابل ذخیره سازی است. در رابطه با معاملات این توکن نیز صرافی‌های زیادی از معاملات آن پشتیبانی می‌کنند. این توکن همان روز اول عرضه در تعداد زیادی صرافی از جمله بایننس، صرافی OKX، صرافی MEXC و صرافی غیر متمرکز یونی سواپ لیست شد.

 

ورلد کوین باعث رشد شبکه Optimism شد

بعد از آن که ورلدکوین به شبکه لایه دوم Optimism مهاجرت کرد به دلیل تعامل بالای کاربران با این پروژه، تعداد تراکنش‌های آپتیمیزم رشد زیادی تجربه کرد. در ماه گذشته شبکه Optimism رشد بالایی در اکثر معیارهای مهم تجربه کرده است؛ این شبکه از نظر تعداد کاربران 390 درصد، از نظر تعداد تراکنش‌ها 495 درصد و از نظر میزان کارمزد دریافتی 171 درصد رشد را تجربه کرده است که بخش زیادی از آن به دلیل پروژه Worldcoin بوده است.

مهاجرت ورلدکوین به آپتیمیزم

 

سرمایه گذاران سازمانی پروژه World Coin

پروژه Worldcoin سرمایه گذاران بزرگی را به خود جذب کرده است و با توجه به داده‌های موجود تا به حال در مجموع بیش از 125 میلیون دلار جذب سرمایه داشته است. از سرمایه گذاران مطرح در این پروژه می‌توان به A16Z یا همان اندرسون هاروویتز اشاره کنیم که دو مرتبه در این پروژه سرمایه گذاری کرده است. علاوه بر آن نام‌های مطرحی دیگری از جمله صندوق سرمایه گذاری کوین بیس، مالتی کوین کپیتال و دیجیتال کارنسی گروپ در لیست سرمایه گذاران این پروژه دیده می‌شود.

 

آشنایی با تیم TFH، تیم توسعه پروژه ورلد کوین

پروژه ورلد کوین توسط Sam Altman (بنیان گذار ChatGPT) بنیان گذاری شده است. تیم TFH (مخفف Tools for Humanity) مسئول توسعه این پروژه می‌باشد که از افراد سرشناس این تیم می‌توان به Alex Blania (هم‌بنیان گذار و CEO پروژه) و Max Novendstern اشاره کرد. تیم TFH و سرمایه گذاران این پروژه در مجموع به 25 درصد از کل عرضه توکن WLD دسترسی خواهند داشت.

 

آیا پروژه Worldcoin ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در این مقاله پروژه Worldcoin را کامل بررسی کردیم؛ یک پروژه با اهدافی منحصر به فرد و بلند پروازانه که فعلاً در ابتدای مسیر خود قرار داره. این پروژه ایده‌ها و اهداف خیلی جذابی دارد و مطمئناً در صورت محقق شدن این اهداف می‌تواند تبدیل به یکی از برترین پروژه‌های بازار شود. اما باید در نظر داشته باشیم که تقریباً تمام این صحبت‌ها فعلاً تنها یک ادعاست و باید منتظر افزایش پذیرش کاربران نسبت به این پروژه باشیم.

از طرفی دیگر این پروژه در همین ابتدای مسیر ارزش بسیار بالایی گرفته است. در حالی که تنها 1 درصد از ارزهای درگردش عرضه شده است اما حدود 200 میلیون دلار ارزش بازار دارد؛ درواقع ارزش کل (FDV) این پروژه برابر با حدود 20 میلیارد دلار است که عددی بسیار بالا به حساب می‌آید. درنتیجه به این پروژه نمی‌توان به دید پروژه کوچکی نگاه کرد که با هر رشد کوچکی پتانسیل رشد بالایی داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد