جستجو در بیتفا
  • تاثیر هاوینگ بیت کوین بر پاداش ماینرها و قیمت بیت کوین
  • پیش بینی مارتینز از رشد قیمت بیت کوین
  • فشار هاوینگ بر ماینرها
  • شرکت هایی که برای مقابله با چالش های نصف شدن بیت کوین آماده شده اند
به نظر می‌رسد تنها دو شرکت از پس هاوینگ بیت کوین بربیایند

به نظر می‌رسد تنها دو شرکت از پس هاوینگ بیت کوین بربیایند

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
۳ دقیقه
۰
۴۳۸
توسط :
رومینا میرفتاحی

طی چند ماه آینده، در آوریل 2024 شاهد چهارمین هاوینگ بیت کوین خواهیم بود. در این بین مسئله استخراج در هاوینگ بعدی بیت کوین مطرح شده است. به نظر می‌رسد ماینینگ بیت کوین با چالش‌هایی رو به روست. تحلیلگران ادعا می‌کنند که در هاوینگ بعدی تنها دو شرکت ماینینگ، Marathon Digital Holdings (MARA) و Iris Energy (IREN) از پس چالش‌های ماینینگ بیت کوین برمی‌آیند.

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر پاداش ماینرها و قیمت بیت کوین

هاوینگ بیت کوین درواقع یک استراتژی هوشمندانه برای کاهش تورم به حساب می‌آید  و از آنجایی که با هر رویداد هاوینگ پاداش ماینرها نصف می‌شود قیمت بیت کوین بالا رفته و نسبت عرضه و تقاضا تغییر می‌کند که در نهایت منجر به کنترل و کاهش تورم می‌شود. اینبار در چهارمین نوبت هاوینگ بیت کوین، پاداش ماینرها از 6.25 به 3.125 BTC کاهش پیدا خواهد کرد. طبق الگوی تاریخی که قیمت بیت کوین پس از هر رویداد هاوینگ تجربه کرده‌است، انتظار می‌رود که با این کاهش شاهد بیشترین رشد قیمتی بیت کوین باشیم. به نمودار زیر از glassnode که کاهش پاداش ماینرها پس از هر رویداد هاوینگ را نشان می‌دهد دقت کنید.

نمودار کاهش درآمد ماینرها پس از هر رویداد هاوینگ

پیش بینی مارتینز از رشد قیمت بیت کوین

علی مارتینز، رئیس جهانی اخبار BeInCrypto، گزارش داده است که پس از هاوینگ‌های 2012، 2016 و 2020، قیمت بیت کوین به ترتیب 11000٪، 2850٪ و 700٪ افزایش داشته است. مارتینز به دو بازار گاوی قابل توجه پس از هاوینگ‌ که از نظر طول زمانی تقریبا مشابه بودند و هر کدام 518 روز و 549 روز به طول انجامیدند نیز اشاره کرد. مارتینز مانند بسیاری دیگر از تحلیلگران بازار کریپتو معتقد است هاوینگ چهارم از سناریوی مشابه پیروی خواهد کرد و علاوه بر رشد قیمت بیت کوین، وضعیت صعودی برای کل بازار پیش‌بینی می‌کند. البته می‌دانیم که رشد قیمت پس از رویداد هاوینگ فوراً اتفاق نمی‌افتد و در گذر زمان است که نمایان می‌شود.

مارتینز در این مورد گفت "اگر بازار صعودی آینده از روندهای تاریخی پیروی کند، ممکن است انتظار داشته باشیم که بازار بیت کوین در آوریل یا اکتبر 2025 صعود کند."

فشار هاوینگ بر ماینرها

با تمام پیش‌بینی‌های مثبتی که در رابطه با روند صعودی قیمت بیت کوین پس از هاوینگ وجود دارد اما یک مسئله مهم مطرح می‌شود، فشاری که رویداد هاوینگ بر ماینرها وارد می‌کند بسیار زیاد بوده و کاهش 50 درصدی پاداش ماینرها چالش‌ساز است.

شرکت SeekingAlpha کارایی عملیاتی استخراج بیت کوین را از نظر میزان هزینه و موقعیت استراتژیک ماینرها بررسی کرد. SeekingAlpha طبق بررسی‌هایی که انجام داد به این نتیجه رسید که فقط MARA و IREN دارای کارایی عملیاتی مناسب و آینده‌نگری استراتژیک برای تحمل فشار هاوینگ بیت کوین آینده بر ماینرها هستند.

شرکت هایی که برای مقابله با چالش های نصف شدن بیت کوین آماده شده اند

MARA و IREN، این دو شرکت میان افزایش هزینه‌ها و کاهش بازده در سراسر صنعت ارز دیجیتال، انعطاف‌پذیری فوق العاده‌ای از خود نشان دادند که باعث شد از سایر شرکت‌های ماینینگ متمایز شوند. به نقل از SeekingAlpha وطبق بررسی‌های انجام شده احتمالا تنها این دو شرکت توان تحمل فشار هاوینگ بیت کوین بر ماینرها را داشته باشند و از میان شرکت‌های استخراج‌کننده تنها بازماندگان بازار باشند.

به وضعیت دو شکرت Marathon Digital Holdings (MARA) و Iris Energy (IREN) در جدول زیر که کل هزینه استخراج به ازای هر بیت کوین را نشان می‌دهد دقت کنید.

کل هزینه استخراج به ازای هر بیت کوین در شرکت‌های مختلف

می‌توان گفت هاوینگ کارایی عملیاتی و رشد استراتژیک شرکت‌های استخراج کننده را به چالش کشیده است. از آنجایی که هاوینگ بیت کوین کاهش پاداش ماینرها را به همراه دارد، پایداری عملیات استخراج بیت کوین به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد و شرکت استخراج کننده باید از پس ماینینگ برآید. MARA و IREN به طور پیشتاز ظاهر شدند و برای عبور از چالش‌های پیش رو اعلام آمادگی کردند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد