جستجو در بیتفا
  • شبکه Midnight چیست؟
  • زنجیره جانبی میدنایت چگونه از حریم خصوصی کاربران حفاظت می‌کند؟
  • زنجیره Midnight چه کمکی به توسعه‌دهندگان‌ می‌کند؟
  • سایدچین میدنایت (Midnight) چیست؟
زنجیره جانبی ‌Midnight چیست و چه کمکی به شبکه کاردانو می‌کند؟

زنجیره جانبی ‌Midnight چیست و چه کمکی به شبکه کاردانو می‌کند؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
۳ دقیقه
۰
۴۰۴
توسط :
تیم بیتفا

کاردانو با معرفی زنجیره جانبی ‌Midnight وارد دوره جدیدی از بلاکچین شد تا امنیت بالا، قابلیت‌ حفاظت از حریم خصوصی و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را ارئه دهد. همزمان با اعلام این خبر در توییتر آقای چارلز هاسکینسون (خالق کاردانو) و ادای ایشان در راستای حفظ اطلاعات کاربران توسط این زنجیره، باعث شد تا توجه کاربران نسبت به کاردانو، افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند که نشان دهنده علاقه کاربران به راه‌اندازی این زنجیره بلقوه است. همچنین بر اساس داده‌های آماری، پس از انتشار این خبر میزان ذکر نام کاردانو در شبکه‌های اجتماعی 18 درصد افزایش یافت.

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا بیشتر با زنجیره جانبی میدنایت آشنا شویم.

 

شبکه Midnight چیست؟

شبکه Midnight یک زنجیره جانبی (SideChain) با تمرکز بر حریم خصوصی و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است که هدف اصلی این شبکه حفاظت از داده‌های مهم با استفاده از فناوری دانش صفر است. این شبکه برای اجرای قرارداد‌های هوشمند کارآمد، ایمن و مقرون به صرفه طراحی شده است. شبکه جانبی Midnight با حفظ شفافیت و قابلیت مشاهده تراکنش ها در بلاکچین، به کاربران اجازه می دهد تا بر روی داده های شخصی خود کنترل داشته باشند تا از این طریق حریم خصوصی آن‌ها حفظ شود. در حالی که به طور کلی اکثر زنجیره‌های جانبی (SideChain) با هدف افزایش مقیاس پذیری طراحی می‌شوند، اما هدف اصلی برخی از آن‌ها افزایش امنیت و حریم خصوصی (تراکنش‌های خصوصی) یا ایجاد سازگاری با دیگر بلاکچین‌ها است.

شبکه میدنایت

 

زنجیره جانبی میدنایت چگونه از حریم خصوصی کاربران حفاظت می‌کند؟

خبر راه‌اندازی این پروژه با توکن کاربردی DUST در ماه نوامبر سال 2022 (آبان 1401) در توییتر منتشر شد. حفاظت از حریم خصوصی کاربران با استفاده از فناوری دانش صفر انجام شده است. با استفاده از الگوریتم اثبات دانش صفر و ترکیبی منحصربفرد از تکنیک‌های محاسباتی خصوصی و عمومی، این پلتفرم یک اکوسیستم قابل اعتماد ایجاد می‌کند که امنیت داده‌های مهم و حساس را تضمین می‌کند. الگوریتم Zero knowledge proof باعث می‌شود تا با استفاده از روش‌های رمزنگاری، در حالی که دسترسی دقیقی به اطلاعات واقعی ندارد، صحت آن داده را اثبات کند. در شبکه‌های بلاکچینی، اثبات دانش صفر به دنبال ایجاد روشی برای تایید اطلاعات و تراکنش‌هاست، بدون اینکه اطلاعات مربوط به کاربران و تراکنش‌های آن فاش شود. در واقع بر اساس یکسری داده جانبی و بدون دسترسی به داده اصلی، درستی داده مد نظر را اثبات می‌کنند.

 

زنجیره Midnight چه کمکی به توسعه‌دهندگان‌ می‌کند؟

شعار این شبکه، طراحی شده برای توسعه‌دهندگان و ساخته شده برای بشر است که در سایت آن قابل مشاهده است. زنجیره جانبی Midnight در قدم اول با این هدف ایجاد شده است تا کار برنامه نویسان در جهت ساخت اکوسیستمی قدرتمند را آسان‌تر کند. در ادامه نحوه انجام این کار را توضیح خواهیم داد.

 

سایدچین میدنایت (Midnight) چیست؟

شبکه میدنایت، بستر مناسبی برای برنامه‌نویس‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند سریع‌تر و با استفاده از زبان‌های ‌‌برنامه‌نویسی مختلفی از جمله Typescript، قرارداد‌های هوشمندی (Smart Contract) طراحی کنند که انجام آن در بلاکچین اصلی (کاردانو) بسیار سخت‌تر است. با استفاده از این قراردادهای هوشمند می‌توان به روشی سریع‌تر و بدون پیچیدگی، اپلیکیشن غیرمتمرکز (DAPP) ساخت. DAPPها برنامه‌های غیرمتمرکزی هستند که بر روی یک بلاکچین ساخته می‌شوند و برای ارائه خدمات غیرمتمرکز مانند صرافی‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های وام‌دهی همتا به همتا (P2P) یا رسانه‌های اجتماعی بلاکچینی طراحی می‌شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد