جستجو در بیتفا
  • درخواست Grayscale از SEC برای تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین
  • پیشنهاد Grayscale به SEC برای تغییر شیوه تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین
  • تفاوت دیدگاه Grayscale و SEC در شیوه برخورد با صندوق‌های ETF
  • تفاوت GBTC با صندوق‌های ETF
  • جمع بندی
درخواست کمپانی Grayscale از SEC برای تأیید همزمان همه صندوق‌های ETF بیت کوین

درخواست کمپانی Grayscale از SEC برای تأیید همزمان همه صندوق‌های ETF بیت کوین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
۵ دقیقه
۳
۳۳۶
توسط :
مبین رزمخواه

در آخرین نامه‌ای که توسط کمپانی مشهور مدیریت دارایی‌های دیجیتال، Grayscale منتشر شد، از سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) درخواست شده است تا تمامی صندوق‌های ETF بیت کوین را به صورت همزمان مورد تأیید قرار دهد. از دلایل این درخواست یکی بودن اساس تمامی صندوق‌های ETF عنوان شده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در گذشته رفتار چندان دوستانه‌ای با صندوق‌های ETF نداشته است. تایید شدن درخواست همه کمپانی‌هایی که به دنبال ایجاد ETF بیت کوین هستند، می‌تواند یک سیگنال بسیار مثبت و صعودی برای بازار ارزهای دیجیتال باشد. در این مقاله به ابعاد مختلف درخواست Grayscale از SEC برای تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین می‌پردازیم و جزئیات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

درخواست Grayscale از SEC برای تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین

شرکت گری اسکیل، یکی از کمپانی‌های برجسته حوزه مدیریت دارایی‌های دیجیتال، از کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا درخواست کرده است تا همه صندوق‌های معاملاتی بیت کوین (Bitcoin ETFs) را به صورت همزمان تأیید کند. این شرکت بر این باور است که تأیید انتخابی از بین کمپانی‌های درخواست دهنده و تأیید پیشنهادهای یک سری شرکت محدود و خاص، باعث ایجاد بی عدالتی در این حوزه می‌شود.

در نامه‌ای که توسط مدیر عامل حقوقی Grayscale، کریگ سالم (Craig Salm)، تنظیم شده است، درخواست این شرکت برای تأیید هشت پرونده مختلف از جمله درخواست خودشان وجود دارد. در ادامه این متن جزئیات بیشتری در مورد شیوه پیشنهادی گری اسکیل برای تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین ارائه می‌شود.

 

پیشنهاد Grayscale به SEC برای تغییر شیوه تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین

در نامه ارائه شده شرکت گری اسکیل، پیشنهاد شده است که SEC می‌تواند صندوق‌های معاملاتی بیت کوین را بر اساس قضاوت‌های گذشته خود مورد تأیید قرار دهد. با چنین روشی برای ETFهای آینده بیت کوین، دیگر نیاز به تأییدیه جدید وجود ندارد و فرایند اهدای مجوز به هر کمپانی تنها یک بار طی می‌شود. نزدیک بودن اساس و کلیات راه اندازی صندوق‌های معاملات آتی بیت کوین از جمله مهم‌ترین دلایل Grayscale برای ارائه چنین پیشنهادی عنوان شده است.

گفته می‌شود که شرکت گری اسکیل، الزام SEC برای مشارکت در طرح نظارت اشتراکی (SSAs) که با هدف جلوگیری از تقلب در بازار طراحی شده بود را رد کرده است. در طی این اقدام نظارتی، قراردادی بین ارائه دهندگان ETF و صرافی Coinbase منعقد شده بود تا فعالیت صندوق‌های ETF تحت مدیریت و نظارت بیشتر SEC قرار بگیرد.

درخواست Grayscale از SEC

اخیراً پرونده‌های ETF از شرکت‌های مالی برجسته، از جمله Invesco، BlackRock، Valkyrie، VanEck، Wisdom، Fidelity و ARK Invest، به منظور پیاده سازی روش‌های نظارتی SSAs با صرافی کوین بیس به‌روزرسانی شده است. SEC به دنبال عدم وجود چنین توافقاتی در ماه ژوئن، اعلام کرده بود که تأیید ETFها تا اطلاع ثانوی با تأخیر مواجه خواهد شد.

 

تفاوت دیدگاه Grayscale و SEC در شیوه برخورد با صندوق‌های ETF

با وجود اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا عنوان کرد روش‌های نظارتی مطرح شده باید در فرایند تأیید شدن صندوق‌های ETF رعایت شوند، گری اسکیل معتقد است که بر اساس استانداردهای SEC روش SSAs دارای الزام قانونی نیست. همچنین این شرکت عنوان کرد که این طرح مشکلاتی نیز دارد؛ چراکه کوین بیس به عنوان یک صرافی کریپتویی ثبت شده، بروکر بورس نیست.

شرکت گری اسکیل همچنین معتقد است که تأیید ETFها به معنای ایجاد یک تغییر قابل توجه و مثبت در برنامه استاندارد SEC است و هشدار داد که در این برنامه نباید هیچ گونه مزیتی برای شرکت‌هایی که به عنوان اولین‌ها مورد تأیید SEC قرار می‌گیرند ایجاد شود.

معاملات صندوق‌های بیت کوین تراست (GBTC) کمپانی Grayscale در حال حاضر نزدیک به یک میلیون سرمایه گذار منحصر به فرد دارد که دارایی‌هایشان را با قیمت بیت کوین پیوند زده‌اند. با این حال این شرکت در تلاش است تا صندوق‌های تراست خود را به ETF بیت کوین تبدیل کند. در مورد تفاوت‌های صندوق تراست و ETF در ادامه اطلاعات بیشتری را ارائه می‎کنیم.

 

تفاوت GBTC با صندوق‌های ETF

در صندوق‌های تراست بیت کوین (GBTC)، معمولاً بیت کوین با مقداری تخفیف به سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود. در این روش کمپانی ارائه دهنده از دارایی‌های بیت کوین خود استفاده می‌کند و سهمی از آن‌ها را به مشتریان می‌فروشد. اما در صندوق‌های ETF قیمت به صورت آنلاین به دارایی مورد نظر، مثلاً بیت کوین مرتبط می‌شود و مبنای خرید و فروش سبدهای سرمایه‌گذاری، قیمت به روز آن دارایی است.

درخواست Grayscale از SEC

تبدیل صندوق‌های تراست به ETF می‌تواند ارزش سرمایه گذاری در گری اسکیل را تا اندازه زیادی بالا ببرد. این مسئله باعث شده است تا گری اسکیل به منطق و دلایل SEC در منع سرمایه گذاران GBTC از داشتن صندوق ETF معاملاتی بیت کوین سؤالاتی داشته باشد.

SEC در ماه ژوئن پرونده این شرکت سرمایه گذاری را برای تبدیل GBTC به ETF معاملاتی بیت کوین رد کرده بود. به ادعای SEC، این تهدید وجود دارد که با سرمایه گذاران GBTC و صندوق‌های ETF بیت کوین به صورت یکسان برخورد شود که ناقض قوانین این سازمان است.

 

جمع بندی

بحث و کشمکش در مورد صندوق‌های ETF بیت کوین چند ماهی است که دوباره رونق خاصی به خود گرفته است. درخواست کمپانی BlackRock، بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی دنیا با بیش از 8.5 تریلیون دارایی تحت مدیریت، برای ورود به حوزه ETFهای بیت کوین باعث شد تا یک موج جدیدی از درخواست‌ها برای راه‌اندازی چنین صندوق‌هایی به سمت SEC روانه شود. سیاست‌های سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا در مواجهه با این صندوق‌ها تا کنون چندان دوستانه نبوده است. حال باید دید درخواست Grayscale از SEC برای تأیید صندوق‌های ETF بیت کوین به صورت همزمان راه به جایی می‌برد یا باز هم SEC دلایل جدیدی برای مخالفت با سرعت گرفتن فرایند تأیید صندوق‌های معاملات بیت کوین ارائه خواهد کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد