جستجو در بیتفا
  • هک کوینکس باعث از دست رفتن میلیون‌ها دلار شد
  • مشکلات صرافی‌های متمرکز در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است
  • معرفی پلتفرم‌های معاملاتی جایگزین کوینکس برای ایرانی‌ها
  • صرافی‌های متمرکز
  • صرافی‌های غیر متمرکز
  • صرافی غیر متمرکز یونی سواپ
  • صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ
  • جمع بندی
صرافی کوینکس هک شد؛ معرفی پلتفرم‌های جایگزین برای کاربران ایرانی

صرافی کوینکس هک شد؛ معرفی پلتفرم‌های جایگزین برای کاربران ایرانی

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
۸ دقیقه
۲
۶۸۱
توسط :
مبین رزمخواه

در روز گذشته اختلالاتی در عملکرد صرافی متمرکز کوینکس (Coinex) ایجاد شده بود و بسیاری از کاربران به هک شدن این صرافی مشکوک شده بودند. امروز این صرافی به صورت رسمی هک شدن پلتفرم معاملاتی خود را تأیید کرد. بر اساس گزارشات منتشر شده تا کنون میلیون‌ها دلار از دارایی‌های این صرافی به سرقت رفته است. صرافی‌های متمرکز در سال‌های گذشته همواره با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند و سقوط صرافی بزرگ FTX یکی از بدترین اتفاقاتی به شمار می‌رود که در تاریخ این پلتفرم‌ها رخ داده است. در این مقاله به جزئیات خبر هک کوینکس می‌پردازیم و سعی می‌کنیم گزینه‌های جایگزین برای کاربران ایرانی را نیز به شما معرفی کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

هک کوینکس باعث از دست رفتن میلیون‌ها دلار شد

صرافی کوینکس در سال 2017 تأسیس شد و از آن زمان تا کنون فعالیت بی حاشیه‌ای در صنعت ارزهای دیجیتال داشت. البته موارد نظارتی زیادی بود که در مورد این پلتفرم بی پاسخ مانده بود؛ اما مشکل نداشتن آن با کاربران ایرانی باعث شد تا بسیاری از تریدرهای ایرانی به استفاده از این پلتفرم معاملاتی مشغول شوند.

در روز گذشته چند برداشت مشکوک و غیر عادی از این پلتفرم باعث شد تا شایعه بروز مشکل و هک شدن این پلتفرم در فضای کریپتو منتشر شود. پس از گذشت یک روز مشخص شد که در این تراکنش‌ها رمز ارزهایی مانند ترون، اتریوم و پالیگان در حجم‌های زیادی از این صرافی خارج شدند. به ادعای شرکت Coinex این پلتفرم در حال محاسبه میزان ضرر و زیان ناشی از این اتفاق است ولی بر اساس داده‌های بلاکچینی به دست آمده تا کنون بیش از 31 میلیون دلار در قالب ارزهای دیجیتال مختلف از این صرافی خارج شده است.

محققان شرکت امنیت بلاکچینی PeckShield اعلام کردند که حدود 19 میلیون دلار اتریوم، 11.5 میلیون دلار ترون و حدود 295 هزار دلار رمز ارز پالیگان از پلتفرم Coinex خارج شده است.

هک کوینکس

بر اساس اعلام کوینکس میزان دارایی‌های سرقت شده بخش بسیار کوچکی از کل دارایی‌های این پلتفرم محسوب می‌شود. این پلتفرم در بیانیه‌ای به کاربران خود اطمینان داد که وجوه آن‌ها دست نخورده باقی خواهد ماند و هرگونه ضرری که از طریق این هک متوجه کاربران شده باشد به صورت کامل جبران خواهد شد. همچنین اعلام شد که برای افزایش امنیت این پلتفرم، خدمات واریز و برداشت موقتاً به حالت تعلیق درآمده و پس از انجام تحقیقات از سر گرفته خواهد شد. این شرکت همچنین متعهد شد که یک گزارش جامع در مورد این اتفاق ارائه کند.

در آخرین بیانیه کوینکس آمده است که کیف پول‌های رمز ارزی مشکوک و مرتبط با این حمله هکری را شناسایی کرده و آدرس آن‌ها را منتشر کرده است. تیم پشتیبانی این صرافی در تلاش است تا راهکاری برای افراد آسیب دیده فراهم کند و از دیگر صرافی‌های رمز ارزی درخواست کرده است تا مراقب فعالیت‌های مرتبط با آدرس‌های اعلام شده باشند.

سابقه فعالیت صرافی‌های متمرکز کریپتویی پر از این اتفاقات است و در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

 

مشکلات صرافی‌های متمرکز در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است

صرافی‌های متمرکز به دلیل ماهیتی که دارند و شیوه نگهداری دارایی‌های کاربران همیشه یک طعمه جذاب برای هکرها بوده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین هک‌های رخ داده در تاریخ کریپتو در صرافی Mt.Gox رقم خورد که در آن حدود 480 میلیون دلار از دارایی‌های کاربران از دست رفت و تا کنون وجوه سرقت شده بازیابی نشده‌اند.

از این مسئله تاریخی که بگذریم باید به این نکته اشاره کنیم که در 3 ماه گذشته پلتفرم‌هایی مانند Harbor، Vyper و Exactly Protocol توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند. برخی از این هک‌ها به گروه لازاروس که وابسته به کره شمالی است نسبت داده می‌شوند. گفته می‌شود این گروه توانسته تا کنون میلیاردها دلار برای حمایت مالی از پروژه‌های هسته‌ای کره شمالی به سرقت ببرد.

شرکت تحقیقات بلاکچینی Chainalysis اعلام کرد که در سال 2022 در مجموع حدود 3.8 میلیارد دلار از شرکت‌های کریپتویی توسط هکرها به سرقت رفته است. در سال 2021 این رقم 3.3 میلیارد دلار بود که نشان می‌دهد هک‌های رخ داده در صنعت ارزهای دیجیتال در حال افزایش است.

اما راه حل چیست؟! در ادامه سعی می‌کنیم برخی از پلتفرم‌های معاملاتی مناسب برای تریدرهای ایرانی را به شما معرفی کنیم.

 

معرفی پلتفرم‌های معاملاتی جایگزین کوینکس برای ایرانی‌ها

کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال شده همواره در تعامل با پلتفرم‌های معاملاتی کریپتویی بین‌المللی دچار مشکل بوده‌اند. در سال‌های اخیر صرافی‌های متمرکز کمی برای کاربران ایرانی قابل استفاده بودند. استفاده از هر صرافی متمرکز خارجی برای ایرانی‌ها هیچگاه از امنیت 100 درصدی برخوردار نبوده و همیشه این خطر وجود داشته است که آن صرافی ارائه خدمات به کاربران ایرانی را متوقف کند.

صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس، کوکوین، بای بیت و ... در سال‌های گذشته اعلام کردند که خدمات خود را به کاربران ایرانی ارائه نخواهند کرد و به دلیل دور زدن قانون تحریم‌های آمریکایی با مشکلاتی نیز مواجه شدند.

البته هنوز گزینه‌هایی هستند که ایرانی‌ها بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه سعی می‌کنیم به گزینه‌هایی از میان صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز اشاره کنیم.

 

صرافی‌های متمرکز

اگر بخواهیم که از صرافی متمرکزی که فعلاً با ایرانی‌ها مشکلی ندارد استفاده کنیم، گزینه‌های چندان زیادی نداریم. صرافی متمرکز MEXC شاید فعلاً تنها گزینه در میان صرافی‌های متمرکز باشد که بتوان از آن استفاده کرد. این صرافی نیاز به احراز هویت اجباری ندارد و فعلاً می‌توانید از ایران (البته با استفاده از وی پی ان دارای آی پی ثابت) به آن دسترسی داشته باشید و ترید کنید.

صرافی MEXC

این صرافی در سال 2018 تأسیس شد و حدود 2 سال است که در بین کاربران کریپتویی شناخته شده و توانسته حجم معاملات بالایی را برای خود به ثبت برساند. لیست کردن توکن‌های متفاوت و جدید از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های این پلتفرم است که می‌تواند برای تریدرهایی که قصد دارند جدیدترین توکن‌های بازار را از یک صرافی متمرکز خریداری کنند گزینه مناسبی باشد.

البته توجه داشته باشید که تمامی پلتفرم‌های متمرکز ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. جدای از مسئله هک و سوء استفاده‌های احتمالی، مشکلاتی مانند اتفاقی که برای صرافی FTX افتاد همیشه پلتفرم‌های متمرکز را تهدید می‌کند. پس با توجه به اینکه صرافی MEXC فعلاً مشکل خاصی برای معامله ندارد در استفاده از این پلتفرم نکات امنیتی لازم را رعایت کنید و هیچگاه از آن برای هولد کردن حجم زیادی از دارایی‌های خود استفاده نکنید.

 

صرافی‌های غیر متمرکز

صرافی‌های غیر متمرکز مدتی است که توانسته‌اند کاربران زیادی را به خود جلب کنند. حجم معاملات در این صرافی‌ها همواره رو به افزایش بوده و به دلیل قابلیت‌های امنیتی بالا تریدرهای زیادی اکنون دکس‌ها را به صرافی‌های متمرکز ترجیح می‌دهند.

 

صرافی غیر متمرکز یونی سواپ

صرافی یونی سواپ (Uniswap) بزرگ‌ترین دکس بازار کریپتو از نظر حجم معاملات به شمار می‌رود. روزانه بیش از 558 میلیون دلار در این صرافی تبادل انجام می‌شود و میزان سرمایه‌های قفل شده (TVL) در این بستر نیز به بیش از 2.7 میلیارد دلار رسیده است.

یونی سواپ

برای خرید و فروش توکن‌های مختلفی که بر بستر شبکه اتریوم راه اندازی شده‌اند می‌توانید از یونی سواپ استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که برای انجام معامله در این پلتفرم معمولاً باید کارمزد یا گس فی نسبتاً زیادی (حدود 10 تا 20 دلار برای معامله) پرداخت کنید که با توجه به شرایط بازار و میزان شلوغی شبکه اتریوم متغیر است. اما از طرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتری نیز در این صرافی نسبت به سایر دکس‌ها وجود دارد که ترید در آن را برای کاربران جذاب کرده است.

 

صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ

در رتبه دوم صرافی‌های غیر متمرکز به پلتفرم معاملاتی پنکیک سواپ (PankaceSwap) می‌رسیم. این صرافی غیر متمرکز بر بستر زنجیره هوشمند بایننس (BNB Chain) پیاده سازی شده است. از ویژگی‌های مهم بلاکچین BNB پایین بودن کارمزدها برای انجام معاملات است که می‌تواند برای بسیاری از تریدرها، مخصوصاً افرادی که با حجم سرمایه کمی ترید می‌کنند گزینه مهمی باشد.

استخرهای نقدینگی که توسط پنکیک سواپ پشتیبانی می‌شوند معمولاً دارای حجم معاملات قابل قبولی برای انجام معاملات هستند و می‌توانید خرید و فروش توکن‌های مبتنی بر BNB Chain را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

پنکیک سواپ

در هنگام کار با پلتفرم‌های غیر متمرکز همیشه سعی کنید استخری را انتخاب کنید که دارای بیشترین نقدینگی از توکن مورد نظر است. با این کار معاملات شما سریع‌تر و معمولاً با کارمزد کمتری انجام خواهد شد.

 

این پلتفرم‌ها دو مورد از بهترین صرافی‌های غیر متمرکز بودند که به آن‌ها اشاره کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر صرافی‌های غیر متمرکز می‌توانید به این لینک مراجعه کنید تا اطلاعات کاملی در مورد بهترین صرافی‌های غیر متمرکز، انجام معاملات فیوچرز در دکس‌ها، آموزش انجام معامله در پلتفرم‌های غیر متمرکز و ... به دست بیاورید.

 

جمع بندی

هک شدن پلتفرم‌های متمرکز در سال‌های اخیر همیشه کاربران کریپتویی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. نحوه نگهداری دارایی‌های کاربران در کیف پول‌های پلتفرم‌های متمرکز همیشه مورد انتقاد کارشناسان حوزه کریپتو به خصوص طرف‌داران صرافی‌های غیر متمرکز بوده است. در صرافی‌های غیر متمرکز دارایی کاربران در کیف پول شخصی آن‌ها نگهداری می‌شود و هکرها هیچ گاه نمی‌توانند به سادگی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. امنیت بالای دکس‌ها باعث شده کاربران آن‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا کند و اگر شما نیز پس از هک Coinex به دنبال پلتفرم‌های جایگزین هستید توصیه می‌کنیم استفاده از پلتفرم‌های غیر متمرکز را به دقت بررسی کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد