جستجو در بیتفا
  • پروژه ‎های دسته Derivatives کدامند؟
  • چرا حوزه Derivatives می‌تواند آینده روشنی داشته باشد؟
  • استقبال کاربران از فضای غیر متمرکز
  • علاقه کاربران به معاملات فیوچرز
  • درآمد بالای پروژه‌ها
  • امنیت بالا
  • یک صرافی غیرمتمرکز برای ارائه معاملات فیوچرز چه شرایطی باید داشته باشد؟
  • تعداد کاربران و حجم معاملاتی
  • استفاده از بلاکچینی که هزینه کارمزدهای پایینی دارد
  • استفاده از بلاکچینی که سرعت پردازش بالایی دارد
  • صرافی‌های غیر متمرکزی که از معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کنند چه ریسک‌هایی دارند؟
  • آیا حوزه Derivatives می‌تواند یکی از حوزه‌های برتر بازار کریپتو باشد؟
اشتراک گذاری
معاملات فیوچرز در صرافی‌های غیر متمرکز

معاملات فیوچرز در صرافی‌های غیر متمرکز

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
۸ دقیقه
۱
۶۷۹
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

در چند سال گذشته صرافی‌های غیر متمرکز پیشرفت بسیار زیادی تجربه کردند و امروزه یکی از بزرگترین محدودیت‌های خود که عدم توانایی ارائه خدمات اهرم دار بود را رفع کرده‌اند. معاملات فیوچرز و اهرم دار به دلیل هیجانات بالایی که دارند همواره طرفداران و کاربران زیادی در بازارهای داشته‌اند. امروزه پروژه‌های جدیدی که نوعی صرافی غیر متمرکز به حساب می‌آیند، با ترکیب فضای غیر متمرکز دیفای با معاملات فیوچرز، بستری ایجاد کرده‌اند تا کاربران بتوانند معاملات فیوچرز خود را در فضایی غیرمتمرکز پیش ببرند؛ این دسته از پروژه‌ها دسته Derivatives نامیده می‌شود. اما آیا معاملات فیوچرز در صرافی‌های غیر متمرکز می‌تواند با استقبال کاربران رو به رو شود؟ آیا حوزه Derivatives می‌تواند حوزه مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب آید؟ یک پروژه غیر متمرکز برای ارائه خدمات فیوچرز به چه ویژگی‌هایی نیاز دارد؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به صورت جامع با معاملات اهرم دارد در صرافی‌های غیر متمرکز آشنا شویم، مزایا و معایب آن را بررسی کنیم و سپس به تمام سوالات ذکر شده پاسخ دهیم.

 

پروژه ‎های دسته Derivatives کدامند؟

معاملات اهرم دار و فیوچرز به دلیل هیجانات بالا، طرفداران زیادی دارد و فارغ از درآمدزا بودن یا نبودن، کاربران زیادی همیشه درگیر این نوع معاملات هستند. امروزه بیشتر معاملات فیوچرز در صرافی‌های متمرکز مانند بایننس انجام می‌شود، اما این نوع صرافی‌ها ریسک‌های زیادی دارند. اگر بخواهیم به دو ریسک بزرگ این نوع صرافی‌ها بپردازیم اولین ریسک دستکاری نسبت‌های قیمتی توسط بازارسازان متمرکز و ریسک دوم در خطر بودن سرمایه معامله‌گران است.

بهترین صرافی برای معاملات فیوچرز

صرافی‌های غیر متمرکز سرعت رشد و توسعه بالایی دارند و با پیشرفتی که داشتند امروزه خدمات گسترده‌ای در حوزه معاملات فیوچرز ارائه می‌دهند. خدمات ارائه شده برای معاملات اهرم دار در صرافی‌های غیر متمرکز دو مشکل ذکر شده را رفع می‌کند. به این صورت که با ایجاد محیطی غیرمتمرکز و ثبت تراکنش‌ها و داده‌ها بر بستر بلاکچین، امکان دستکاری قیمت توسط بازارساز را به حداقل می‌رسانند و در کنار آن، از آنجایی که برای فعالیت در صرافی‌های غیر متمرکز دارایی کاربران در دسترس خودشان قرار دارد و صرافی یا یک نهاد متمرکز به آن دارایی دسترسی ندارد در نتیجه امنیت بالایی نیز برای دارایی کاربران فراهم می‌شود. صرافی‌های غیر متمرکزی که معاملات فیوچرز ارائه می‌دهند در دسته پروژه‌های Derivatives قرار می‌گیرند.

 

چرا حوزه Derivatives می‌تواند آینده روشنی داشته باشد؟

پروژه‌های زیادی در بازار رمز ارزها وجود دارند که هر کدام با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. یکی از دسته‌های رو به رشد و پر پتانسیل بازار رمز ارزها دسته Derivatives است. به دلیل پتانسیل بالای این دسته از پروژه‌ها، در کنار استفاده از خدماتی که ارائه می‌دهند می‌توانیم سرمایه گذاری‌های جذابی بر روی پروژه‌های فعال در این دسته داشته باشیم. در ادامه به بررسی دلایلی که می‌توانند دلیلی بری آینده روشن این نوع پروژه‌ها باشند خواهیم پرداخت.

آینده پروژه‌های Derivatives

 

استقبال کاربران از فضای غیر متمرکز

یکی از بزرگترین مزایا این دسته از پروژه‌ها بهره گیری از امکانات و مزایا فضای غیر متمرکز حوزه دیفای است. بازار کریپتو ماهیت غیر متمرکز دارد و کاربران این بازار استقبال بالایی از پروژه‌های غیر متمرکز دارند. امنیت بالا، شفافیت و البته حذف شدن شخص واسط از مزایایی است که پروژه‌های غیر متمرکز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. یکی دیگر از مزیت‌های فضای غیر متمرکز مخصوصاً برای ما کاربران ایرانی عدم لزوم احراز هویت و حفاظت از حریم خصوصی است. پروژه‌های Derivatives نیز به دلیل داشتن ماهیت غیر متمرکز پتانسیل بالایی برای رشد دارند.

 

علاقه کاربران به معاملات فیوچرز

متاسفانه اکثر کاربران در بازارهای مالی به دنبال سودهای بزرگ و یک شبه هستند، به همین دلیل اکثر کاربرها به راحتی جذب معاملات اهرم دار و فیوچرز می‌شوند. معاملات فیوچرز چه در صرافی‌های متمرکز و چه در صرافی‌های غیر متمرکز کاربران و حجم معاملاتی بسیار بالایی دارند. یکی از معیارهای مهم برای رشد یک پروژه داشتن مخاطب و کاربر بالاست؛ پروژه‌های دسته Derivatives نیز به دلیل موارد ذکر شده تعداد کاربر بالایی دارند و در نتیجه می‌توانند پتانسیل و سرعت رشد بالایی داشته باشند.

 

درآمد بالای پروژه‌ها

معاملات فیوچرز به دلیل استقبال بالای کاربران حجم معاملاتی بالایی دارند و در نتیجه ارائه این خدمات میزان کارمزدهای بالایی نیز در در پی دارد. با توجه به این موضوع پلتفرم‌های ارائه دهنده این نوع خدمات درآمد بالاتری می‌توانند داشته باشند. در نظر داشته باشید بخش عمده‌ای از درآمد صرافی‌های متمرکز مانند بایننس از طریق ارائه معاملات فیوچرز است. داشتن درآمد مناسب، یکی از مهمترین موارد لازم در جهت تداوم روند رشد و توسعه یک پروژه و یا کسب و کار است. دسته Derivatives یکی از پردرآمدترین دسته از پروژه‌های بلاکچینی هستند؛ همین موضوع باعث می‌شود توسعه دهندگان بیشتری به توسعه پروژه‌های این حوزه رو بیاورند و پروژه‌ها پتانسیل رشد بیشتری داشته باشند.

 

امنیت بالا

یکی دیگر از مزایا صرافی‌های غیر متمرکز امنیت بالای آن‌هاست. دارایی کاربران در زمان کار با صرافی‌های غیر متمرکز با امنیت بالا در کیف پول خود کاربران قرار دارد و شخص یا نهاد واسطی به دارایی دسترسی ندارد. این در حالی است هنگام معامله در صرافی‌های متمرکز کل دارایی در اختیار صرافی قرار دارد.

صرافی‌های غیر متمرکز با حذف نقش شخص ثالث از معاملات، فضایی بی نیاز به اعتماد (Trust less) ایجاد می‌کنند تا کاربران با امنیت بالا به معاملات خود بپردازند. این موضوع در رابطه با پروژه‌های غیر متمرکز ارائه دهنده معاملات فیوچرز نیز صدق می‌کند و یکی از مزایا این دسته از پروژه‌ها به حساب می‌آید.

 

یک صرافی غیرمتمرکز برای ارائه معاملات فیوچرز چه شرایطی باید داشته باشد؟

بالاتر با پتانسیل بالای پلتفرم‌هایی که معاملات فیوچرز در صرافی‌های غیر متمرکز ارائه می‌دهند آشنا شدیم. اما کدام یک از پروژه‌های دسته Derivatives می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند؟ پروژه‌های این حوزه برای داشتن عملکرد مناسب به چه ویژگی‌هایی نیاز دارند؟

در ادامه به بررسی تعدادی از ویژگی‌های مهم در جهت ارائه بهتر خدمات معاملات اهرم دار در صرافی‌های غیر متمرکز خواهیم پرداخت تا با بررسی این موارد بتوانیم بهترین پروژه‌ها را شناسایی کنیم.

معاملات اهرم دار در صرافی‌های غیر متمرکز

 

تعداد کاربران و حجم معاملاتی

یکی از مهمترین معیارهای موجود در جهت شناسایی پروژه‌های برتر حوزه Derivatives بررسی تعداد کاربران و حجم معاملات پلتفرم هاست. پروژه‌ای که تعداد کاربر بیشتری داشته باشد طبیعتاً می‌تواند بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و البته در کنار آن حجم معاملاتی بالاتری نیز داشته باشد. حجم معاملاتی بالا باعث بالاتر رفتن درآمد پلتفرم و در نتیجه افزایش انگیزه تیم پروژه، افزایش درآمد هولدرهای توکن (کاربرانی که توکن حاکمیتی خود را استیک کرده‌اند) و رشد هر چه بیشتر پروژه می‌شود.

طبق داده‌های پلتفرم Tokenterminal پروژه GMX به عنوان یکی از پرچمداران دسته Derivatives یکی از بیشترین تعداد کاربر (بیشتر از 1600 کاربر روزانه) را دارد. از نظر حجم معاملات نیز پروژه Dydx به عنوان یکی از قدیمی ترین پروژه‌های فعال در این حوزه با بیش از 460 میلیارد دلار کل حجم معاملاتی در رتبه اول قرار دارد.

صرافی های غیر متمرکز برتر

 

استفاده از بلاکچینی که هزینه کارمزدهای پایینی دارد

میزان کارمزدها یکی دیگر از مواردی است که تاثیر زیادی در معاملات فیوچرز دارد. برای انجام معامله در صرافی‌های غیر متمرکز علاوه بر کارمزدی که در جهت ارائه خدمات به پلتفرم پرداخت می‌شود باید مقداری کارمزد به شبکه بلاکچینی در جهت پردازش و ذخیره تراکنش پرداخت کرد. شبکه‌هایی که مقیاس پذیری پایین دارند و هزینه کارمزد تایید تراکنش‌ها بالاست نمی‌توانند جذابیت بالایی برای این دسته از پروژه‌ها داشته باشند.

شبکه‌های مقیاس پذیر مانند شبکه آولانچ، شبکه فانتوم، شبکه پالیگان و شبکه‌های لایه دو از جمله آپتیمیزم و آربیتروم می‌توانند جذابیت بالایی برای صرافی‌های غیر متمرکز داشته باشند. پروژه‌هایی که بر بستر این بلاکچین‌ها فعالیت می‌کنند خدمات بهتری می‌توانند به کاربران خود ارائه دهند.

 

استفاده از بلاکچینی که سرعت پردازش بالایی دارد

در کنار هزینه کارمزدهای پایین، معامله‌گران فیوچرز نیاز دارند تا تراکنش‌ها سرعت نهایی شدن بالایی داشته باشند. در بازارهای مالی مخصوصاً معاملات فیوچرز، بخش زیادی از معاملات توسط ربات‌ها و با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود. برای آن که پای ربات‌های معامله‌گر به معاملات فیوچرز در صرافی‌های غیر متمرکز باز شود باید مدت زمان نهایی شدن تراکنش (TTF) کمترین میزان ممکن باشد.

بلاکچین‌هایی مانند فانتوم و آپتوس که میزان TTF بسیار پایینی دارند می‌توانند به پروژه‌های دسته Derivatives خدمات جذابی دهند. پروژه بلاکچینی SEI که البته هنوز در فاز آزمایشی قرار دارد و شبکه اصلی (Main net) خود را راه‌اندازی نکرده است نیز ادعا میزان TTF بسیار پایین را دارد و در صورت راه‌اندازی موفقیت آمیز می‌تواند به یکی از جذاب ترین شبکه‌های بلاکچینی برای این دسته از پروژه‌ها باشد.

 

صرافی‌های غیر متمرکزی که از معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کنند چه ریسک‌هایی دارند؟

بزرگترین ریسک فعلی این دسته از پروژه‌ها وابستگی بالای آن‎ها به اوراکل (Oracle) هاست. در صرافی‌های غیر متمرکز نسبت‌های قیمتی با توجه به مکانیزم AMM یا همان بازار ساز خودکار محاسبه می‌شود و این محاسبات کاملاً غیر متمرکز و بی نیاز به داده‌های خارجی انجام می‌شود. اما پروژه‌های غیر متمرکزی که از معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کنند نسبت‌های قیمتی را توسط اوراکل‌ها و از طریق استخرهای نقدینگی، صرافی‌ها و پایگاه‌های داده‌ای خارجی دریافت می‌کنند.

این موضوع به این منظور است که پلتفرم پردازش قیمت‌ها را به صورت مستقل انجام نمی‌دهد و وابسته به اوراکل‌هاست؛ در صورتی که اختلالی برای اوراکل ایجاد شود و یا اختلالی برای استخر یا پایگاهی که اوراکل داده‌های قیمتی را از آن فراخوانی می‌کند پیش بیاید این اختلال تاثیر مستقیم و شدیدی بر روی پلتفرم خواهد گذاشت. البته به احتمال زیاد با توجه به روند توسعه خوبی که در این حوزه وجود دارد به احتمال زیاد توسعه دهندگان در آینده‌ای نزدیک با راهکارهایی بهینه‌تر تاثیرات این ریسک را به حداقل خواهند رساند.

ریسک های معاملات فیوچرز در صرافی‌علی غیر متمرکز

 

آیا حوزه Derivatives می‌تواند یکی از حوزه‌های برتر بازار کریپتو باشد؟

در این مقاله سعی کردیم نگاهی جامع به معاملات فیوچرز در صرافی‌های غیر متمرکز داشته باشیم و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. با توجه به تمایل بالای کاربران به معاملات فیوچرز و مزایایی که صرافی‌های غیر متمرکز در اختیار کاربر قرار می‌دهند به احتمال زیاد می‌توانیم شاهد رشد هرچه بیشتر این حوزه در ماه‌ها و سال‌های آینده باشیم. البته حوزه Derivatives همچنان یک حوزه نوظهور به حساب می‌آید و مدت‌ها باید تحت آزمون و خطا قرار بگیرد تا مشکلاتش نمایان شده و رفع شود.

اما در حالت کلی با توجه به پتانسیل‎‌های بالایی که در این حوزه وجود دارد، اگر دیدگاه سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها را دارید پیشنهاد می‌کنم حتماً نگاهی ویژه‌ای به پروژه‌های فعال در این حوزه داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد