جستجو در بیتفا
  • هاوینگ چیست؟ آشنایی با هاوینگ بیت کوین
  • بررسی تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024
  • تاثیرات هاوینگ بعدی بیت کوین بر قیمت
  • کاهش فشار فروش از طرف ماینرها
  • کمیاب شدن بیت کوین
  • آیا بعد از هاوینگ بعدی بیت کوین شاهد رشد قیمت خواهیم بود؟
  • تاریخچه هاوینگ بیت کوین چه پیامی برای ما دارد؟
  • نمودار هاوینگ بیت کوین 2012
  • هاوینگ 2016 بیت کوین
  • نمودار هاوینگ بیت کوین 2020
  • تاثیر هاوینگ بعدی بیتکوین بر بازار رمز ارزها
هاوینگ بعدی بیت کوین کی است؟ تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024

هاوینگ بعدی بیت کوین کی است؟ تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
۹ دقیقه
۸
۱,۹۷۶
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

خیلی از کاربران و سرمایه گذاران بازار رمز ارزها منتظر هاوینگ بعدی بیت کوین هستند تا بتوانند سرمایه خود را چند برابر کنند. این رویداد را می‌توان یکی از مهمترین رویدادهای بازار کریپتو دانست. به همین دلیل تاریخ هاوینگ بیت کوین برای خیلی از سرمایه گذاران حائز اهمیت است. اما از طرفی دیگر یک تئوری در بازارهای مالی وجود دارد که می‌گوید فرایندی که همه منتظر آن هستند، تاثیر گذاری بالایی نخواهد داشت. پس در نهایت آیا فرایند Halving بعدی بیت کوین تاثیر گذار خواهد بود یا خیر؟ تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024 چه زمانی است؟ آیا با این رویداد می‌توان سرمایه خود را چند برابر کرد؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به سوالات ذکر شده پاسخ دهیم، زمان هاوینگ بیت کوین بعدی را بررسی کنیم و در نهایت استراتژی استفاده از این رویداد مهم را آموزش دهیم.

روز شمار هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴

هاوینگ چیست؟ آشنایی با هاوینگ بیت کوین

بهتر است قبل از بررسی زمان هاوینگ بیت کوین، نگاهی به خود مفهوم این رویداد داشته باشیم. برای استفاده بهینه از این رویداد لازم است دقیق‌تر درک کنیم که چه اتفاقی در این رویداد رخ می‌دهد. برای توضیح هاوینگ می‌توان در یک جمله گفت پاداش استخراج در هر بلاک نصف می‌شود. اما پاداش استخراج بلاک چیست و نصف شدن آن یعنی چه؟

ساتوشی ناکاموتو (خالق ناشناس بیتکوین) یک مکانیزم هوشمندانه برای کنترل تورم بیتکوین طراحی کرد و آن را هاوینگ نامید. در شبکه بیتکوین به طور متوسط هر 10 دقیقه یک بلاک جدید ایجاد می‌شود. این بلاک‌ها توسط ماینرها ایجاد می‌شوند؛ ماینر برای ساخت هر بلاک انرژی و برق زیادی مصرف می‌کند. طبیعی است برای آن که ماینرهای انگیزه لازم برای استخراج (ایجاد) بلاک‌ها در بیت کوین را داشته باشند باید پاداش دریافت کنند.

در شبکه بیت کوین این پاداش با ارز BTC پرداخت می‎شود. درواقع با ایجاد هر بلاک جدید، مقداری بیت کوین جدید ضرب می‌شود و به کیف پول ماینر واریز می‌شود. بیت کوین‌های جدیدی که به عنوان پاداش ایجاد می‌شوند، عرضه یا همان تورم بیت کوین را تعریف می‌کنند. ساتوشی برای کنترل تورم بیتکوین مکانیزمی ایجاد کرد که تقریباً هر 4 سال یکبار پاداش ماینرها نصف شود. کاهش تدریجی پاداش باعث می‌شود در حالی که انگیزه دستگاه‌های استخراج بیتکوین حفظ می‌شود، اما در بلندمدت تورم بیتکوین به سمت صفر هدایت شود. این مکانیزم هاوینگ نام دارد و تقریباً هر 4 سال یکبار در شبکه بیت کوین رخ می‌دهد.

هاوینگ بیت کوین چیست

اما تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

 

بررسی تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024

اکنون که با ماهیت این رویداد مهم آشنا شدیم زمان پرداختن به هاوینگ پیش رو بیت کوین است. برخلاف عقیده خیلی از کاربران، هاوینگ زمان خیلی دقیقی ندارد و ممکن است تاریخ آن متغیر باشد. بالاتر اشاره کردیم که این رویداد تقریباً 4 سال یکبار انجام می‌شود؛ اما چرا تقریباً؟

هاوینگ، بعد از ایجاد هر 210 هزار بلاک انجام می‌شود. هر بلاک نیز با توجه به سختی شبکه و برخی از معیارها، تقریباً در 10 دقیقه ایجاد می‌شود. پس به دلیل متغیر بود زمان ساخت هر بلاک و مبتنی بودن هاوینگ بر تعداد بلاک (210 هزار)، ممکن است تاریخ آن متغیر باشد. با در نظر گرفتن میانگین 10 دقیقه برای ساخت هر بلاک؛ پیشبینی می‌شود هاوینگ بعدی بیت کوین در تاریخ 5 اردیبهشت 1403 انجام شود. البته منطقی است که این تاریخ تقریبی باشد و با توجه به توضیحات ذکر شده ممکن است شاهد چند روز اختلاف با تاریخ ذکر شده باشیم. (از طریف این لینک می‌توانید به روز شما هاوینگ Bitcoin دسترسی داشته باشید)

اما این رویداد چه تاثیری بر قیمت بیت کوین خواهد گذاشت؟ آیا می‌توانیم با استفاده از این رویداد سرمایه خود را رشد دهیم؟

 

تاثیرات هاوینگ بعدی بیت کوین بر قیمت

اگر بخواهیم به سوال هاوینگ پیش رو بیت کوین چه تاثیری بر قیمت آن خواهد گذاشت پاسخ کوتاه بدهیم، باید گفت تاثیر مثبت؛ اما چرا؟ هاوینگ دو تاثیر مهم بر ساز و کار بیت کوین می‌گذارد که این موارد می‌توانند بر قیمت آن تاثیر گذار باشند.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

 

کاهش فشار فروش از طرف ماینرها

هاوینگ باعث می‌شود پاداش ماینرها نصف شود. یعنی اگر یک دستگاه استخراج، قبل از هاوینگ با ایجاد هر بلاک 50 واحد بیتکوین دریافت می‌کرد، بعد از هاوینگ 25 واحد دریافت خواهد کرد. این در حالی است که مصرف انرژی (هزینه) آن کاهش نیافته است. در نتیجه آن‌ها با صرف همان هزینه ثابت، نصف بیت کوین‌های قبل را دریافت خواهند کرد و این موضوع باعث کاهش انگیزه آن‌ها نسبت به فروش بیتکوین‌های خود با قیمت قبل از هاوینگ خواهد شد.

ماینرها یکی از اصلی‌ترین عرضه کنندگان بیت کوین هستند. با کاهش انگیزه آن‌ها نسبت به فروش بیت کوین‌های خود، می‌توانیم شاهد کاهش عرضه بیت کوین و در نتیجه افزایش قیمت آن باشیم.

پس کاهش فشار فروش از طرف ماینرها تاثیر مثبت بر قیمت دارد (البته تاثیر آن تدریجی است). دلیل اصلی این موضوع هاوینگ است و در نتیجه می‌توان گفت هاوینگ تاثیر مثبت بر قیمت دارد.

 

کمیاب شدن بیت کوین

با انجام رویداد هاوینگ پاداش ماینرها نصف می‌شود؛ پاداش ماینرها همان عرضه و تورم بیتکوین است. در نتیجه بعد از هاوینگ تورم بیت کوین نصف می‌شود و درواقع این دارایی کمیاب‌تر و محدودتر می‌شود. هاوینگ باعث کمیاب شدن بیت کوین می‌شود و کمیاب شدن یک دارایی باعث کاهش عرضه، افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌شود.

پس تئوری که می‌گوید "خبری که همه منتظر آن هستند تاثیر گذاری کمی دارد" چیست؟ آیا در خصوص هاوینگ نیز صدق می‌کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

آیا بعد از هاوینگ بعدی بیت کوین شاهد رشد قیمت خواهیم بود؟

سوالی که برای خیلی از کاربران بازار چالش ایحاد کرده است؛ آیا بعد از هاوینگ 2024 شاهد رشد بیت کوین خواهیم بود؟

هاوینگ بیتکوین رویدادی است که همه منتظر آن هستند و به احتمال زیاد تاثیرات آن را قبل از انجام رویداد شاهد خواهیم بود. رویدادهایی که از قبل مشخص هستند معمولاً تاثیر گذاری آن‌ها از مدت‌ها قبل شروع می‌شود. به این عمل به اصطلاح پیش خود شدن خبر گفته می‌شود.

به همین منظور برای رویداد مهم بیت کوین نیز سناریو مشابهی پیشبینی می‌کنیم. به این منظور که به احتمال زیاد دقیقاً روز هاوینگ تاثیر خاصی بر روی قیمت شاهد نخواهیم بود. درواقع تاثیرات آن احتمالاً از مدت‎ها قبل شروع خواهد شد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد شرایط کلی بازار و البته اقتصاد کلان است. رشدهای بزرگ در بازارهای مالی، علاوه بر اخبار و رویدادهای مثبت، به شرایط اقتصادی مساعد نیز نیاز دارند. به این منظور که در کنار رویدادهای مهمی مانند هاوینگ، شرایط اقتصادی جهان نیز باید مساعد باشد تا شاهد رشدهای بزرگ باشیم.

از طرفی دیگر بازار رمز ارزها در طول زمان بالغ‌تر شده است و با گذر زمان نوسانات قیمتی آن منطقی‌تر می‌شود. نوسانات قیمتی بیتکوین در هر دوره از هاوینگ کمتر از دوره قبلی خود بوده است. در هاوینگ 2024 بیتکوین نیز احتمال می‌رود تاثیرات و نوسانات قیمتی کمتر و منطقی‌تر نسبت به هاوینگ 2020 باشد.

هاوینگ را می‌توانیم شروعی برای چرخه صعودی در نظر بگیریم؛ تاثیرات این رویداد در بلندمدت ملموس‌تر است. برای درک بهتر این موضوع و شناخت بهتر واکنش قیمت نسبت به این رویداد بهتر است نگاهی به هاوینگ‌های قبلی داشته باشیم.

 

تاریخچه هاوینگ بیت کوین چه پیامی برای ما دارد؟

تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024 را بررسی کردیم؛ اما برای شناخت بهتر تاثیرات آن باید نگاهب به تاریخچه هاوینگ بیت کوین داشته باشیم. هاوینگ بیت کوین 2024 چهارمین رویداد خواهد بود؛ تا به حال سه بار شاهد این رویداد بوده‌ایم. در هر سه رویداد قبلی شاهد رشد قیمتی بیت کوین به صورت تدریجی و بلندمدت بودیم. در ادامه هر کدام از هاوینگ‌ها را  را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

 

نمودار هاوینگ بیت کوین 2012

هاوینگ 2012 بیت کوین اولین باری بودی که پاداش ماینرها نصف شد. تا قبل از این رویداد پاداش ماینرها برای استخراج هر بلاک 50 واحد بود که بعد از رویداد به 25 واحد کاهش یافت. این رویداد در تاریخ 8 آذر 1391 انجام شد و شاید برایتان جالب باشد که در آن زمان قیمت BTC تنها 12 دلار بود.

رشد بیت کوین 5 ماه قبل از هاوینگ اول شروع شد و تا روز هاوینگ 240 درصد رشد تجربه کرد. بعد از هاوینگ تنها در 4ماه حدود 2000 درصد رشد داشت و بعد از آن یک ریزش سنگین را تجربه کرد. سپس یک روند رو به رشد تدریجی را پیش گرفت و دقیقاً یک سال بعد از اولین هاوینگ، قیمت بیت کوین تقریباً 100 برابر ذشد نسبت به قیمت روزهاوینگ تجربه کرده بود.

هاوینگ اول بیت کوین

البته در آن زمان بیت کوین در ابتدای مسیر خود قرار داشت و حتی به بلوغ نسبی نیز نرسیده بود. در نتیجه شرایط بیت کوین در آن زمان تفاوت آشکاری با شرایط فعلی داشت و نتایج رویداد اول خیلی قابل استناد نیست.

 

هاوینگ 2016 بیت کوین

دومین هاوینگ ارز بیت کوین در سال 2016 انجام شد. این رویداد در تاریخ 19 تیر 1395 انجام شد و قیمت بیت در آن تاریخ 664 دلار بود. این رویداد همزمان با استخراج 420 هزارمین بیتکوین انجام شد و پاداش استخراج هر بلاک از 25 واحد به 12.5 واحد کاهش یافت.

رشد قیمتی BTC از دو ماه قبل از هاوینگ شروع شده بود اما بعد از هاوینگ برای دو ماه وارد روند نزولی شد. سپس روند رو به رشد و تدریجی خود را شروع کرد؛ قیمت BTC  یک سال و نیم بعد از این رویداد، 30 برابر روز هاوینگ شده بود.

هاوینگ دوم بیت کوین

 

نمودار هاوینگ بیت کوین 2020

آخرین هاوینگ بیتکوین در سال 2020 انجام شد که در این دوره از تاریخچه هاوینگ بیت کوین، بالغ ترین رفتار را از قیمت شاهد بودیم. بعد از آن پاداش استخراج هر بلاک از 12.5 واحد به 6.25 واحد کاهش یافت. قیمت بیت کوین در روز اجرای سومین هاوینگ (22 اردیبهشت 1399) برابر با 8700 دلار بود.

پس از این هاوینگ شاهد ریزش قیمتی چندانی نبودیم. بعد از هاوینگ سوم و در یک بازه یک و نیم ساله قیمت بیت کوین حدوداً 8 برابر شد. این نوع واکنش قیمت نسبت به خبر تا حدودی منطقی‌تر بود و برای هاوینگ چهارم نیز انتظار چنین واکنشی را داریم. بازار رمز ارزها در طول زمان بالغ‌تر می‌شود و هر بار انتظار واکنش‌های منطقی‌تری را از آن داریم.

هاوینگ سوم بیت کوین

 

تاثیر هاوینگ بعدی بیتکوین بر بازار رمز ارزها

در میان رمز ارزها، بیت کوین بیشترین حجم بازار را دارد و در یک سال گذشته هیچگاه دامیننس بیتکوین به کمتر از 40 درصد کاهش نیافته است. در نتیجه این رمزارز تاثیر گذاری بالایی بر کل بازار رمزارزها و تمام آلتکوین‌ها دارد.

تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024 به صورت دقیق مشخص نیست؛ اما تاثیر آن بر کل بازار تقریباً قطعی است. زمانی که شاهد رشد قیمتی بیت کوین باشیم توجه‌ها به کل بازار رمز ارزها افزایش می‌یابد و می‌توانیم شاهد رشد قیمتی کل بازار باشیم. البته با بالغ‌تر شدن بازار رمز ارزها و توسعه پروژه‌های جدید، شاهد کمتر شدن همگرایی قیمت بیت کوین و آلتکوین‌ها هستیم.

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر آلتکوین‌ها اصلاً قابل چشم پوشی نیست. در حالی که این رویداد می‌تواند باعث رشد کل بازار رمزارزها (آلتکوین‌ها) شود، اما انتظار داریم تاثیر آن منطقی‌تر از قبل باشد. به این منظور که به احتمال زیاد پروژه‌های قدرتمند تاثیر بیشتری خواهند گرفت و رشد بیشتری تجربه خواهند کرد. در حالی که ممکن است پروژه‌های ضعیف حتی بعد از هاوینگ نیز رشد چندانی را تجربه نکنند.

سوالات متداول در رابطه با هاوینگ بعدی بیت کوین

زمان هاوینگ بیت کوین کی است؟

هاوینگ رویدادی مبتنی بر زمان نیست؛ درنتیجه زمان هاوینگ بیت کوین به صورت دقیق مشخص نیست!

با استخراج هر 210 هزار واحد بلاک در بلاکچین بیت کوین، یک رویداد هایونگ رخ می‌دهد. با انجام آن مقدار پاداش ماینرها (عرضه) نصف می‌شود. هر بلاک نیز میانگین در 10 دقیقه استخراج می‌شود، در نتیجه هر رویداد میانگین در 4 سال انجام می‌شود؛ اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

با توجه به شرایط فعلی، انتظار می‌رود زمان هاوینگ بیت کوین 2024 برابر با تاریخ 5 اردیبهشت باشد.

بعد از هاوینگ بعدی بیت کوین پاداش ماینرها چقدر خواهد بود؟

در زمان شروع فعالیت بیت کوین، پاداش استخراج هر بلاک برابر با 50 واحد BTC بود و به مرور کاهش یافت.

  • بعد از هاوینگ 2012 به 25 واحد کاهش یافت.
  • بعد از هاوینگ 2016 پاداش مجدد نصف شده و به 12.5 واحد رسید.
  • با آخرین هاوینگ بیت کوین (2020) نیز پاداش به 6.25 کاهش یافت.

در نتیجه در هاوینگ بعدی بیت کوین نیز پاداش به 3.125 واحد کاهش پیدا خواهد کرد!


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ۲۰:۲۸
امیرمهدی
سلام خسته نباشید!؟ بهترین زمان خریدن بیت کوین در هاوینگ در کدوم قیمت هست اش !؟
پاسخ