جستجو در بیتفا
  • دستگاه ایسیک (ASIC) چیست؟
  • آنتی ماینر (Antiminer) چیست؟
  • مزایای دستگاه‌های ماینر ایسیک
  • نکاتی در مورد دستگاه‌های ایسیک
  • انتخاب ریگ ماینر ایسیک:
  • انتخاب بهترین استخر استخراج بیت کوین
  • انتخاب بهترین نرم افزار استخراج
  • جمع‌بندی
دستگاه ایسیک چیست؟

دستگاه ایسیک چیست؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
۷ دقیقه
۵
۱,۵۵۹
توسط :
مینا بشیری

در روز‌های اول تولد بیت‌کوین، اوایل سال 2010، هر شخص با استفاده از کامپیوتر شخصی خود و استفاده از قدرت پردازش آن قادر به استخراج هزاران بیت‌کوین بود. با وارد شدن افراد بیشتر به این حوزه سختی شبکه نیز بالاتر رفته و استخراج بیت‌کوین به فضایی رقابتی تبدیل شد. البته قانون بازی ساده است: هر کسی که قدرت پردازش بالاتری داشته باشد، پاداش بیت‌کوین به او تعلق می‌گیرد. در نهایت این فضای رقابتی و جنگ بر سر بدست آوردن بیت‌کوین با استفاده از قدرت پردازش سخت‌افزار‌ها باعث ایجاد ریگ‌های ماین بسیار قدرتمند شد. قدرتمند‌ترین دستگاه ماینر در حال حاضر application specific integrated circuits یا به اختصار ایسیک (ASIC) نام دارد. در ادامه به معرفی دستگاه ایسیک و مزایای آن خواهیم پرداخت.

 

دستگاه ایسیک (ASIC) چیست؟

با ایجاد دستگاه‌های ماینر ایسیک (ASIC) در سال 2013، این دستگاه‌ها برای ماینر‌های اولیه به یک نفرین بدل شدند زیرا به افراد و شرکت‌ها با جیب‌های پر پولشان مزیتی غیرقابل رقابت داد. به زودی حتی مشخص شد که بهترین ریگ‌های بازی نیز به هیچ عنوان توانایی رقابت با دستگاه‌های قدرتمند ایسیک که تنها هدف آنها استخراج تا حد امکان است را ندارند.

توجه داشته باشید که هر دستگاه ایسیک برای استخراج یک رمزارز خاص (یا یک الگوریتم خاص) طراحی شده است. برای مثال دستگاه ماینر ایسیک بیت‌کوین تنها قادر به استخراج بیت‌کوین است، در حالی که ایسیک لایت‌کوین تنها با بلاکچین LTC ارتباط برقرار می‌کند. این به این دلیل است که هر رمزارز الگوریتم هش رمزنگاری شده‌ مختص به خود را دارد که دستگاه‌های ایسیک برای مطابقت با آن‌ها طراحی شده‌اند. برای مثال بیت‌کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند در حالی که الگوریتم استقاده شده در لایت کوین Scrypt می‌باشد.

خالق ناشناس بیت‌کوین سناریو‌ی افزایش سختی بیت‌کوین را در نتیجه‌ی متصل شدن دستگاه‌های استخراج بیشتر به شبکه پیش‌بینی کرده بود. با افزایش تعداد دستگاه‌های ماینر قدرتمند، ماینر‌ها برای بالا بردن شانس دریافت پاداش، به سرمایه‌گذاری روی دستگاه‌های استخراج ماینر تشویق می‌شوند.

دستگاه‌های ایسیک برای رمزارزهای مبتنی بر اثبات کار کاربرد دارند. فرآیند استخراج رمزارزهای مبتنی بر اثبات کار به این صورت است که ماینرها با در اختیار گذاشتن قدرت پردازش سخت افزارهای خود به شبکه، به تایید تراکنش‌ها و جای دادن آن‌ها در بلاک ها و در نتیجه اضافه کردن بلاک‌های جدید به زنجیره می‌پردازند. البته در ازاء انجام این کار پاداش دریافت می‌کنند. برای مثال ماینرهای بیت کوین به BTC پاداش دریافت می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با استخراج بیت کوین می‌توانید مقاله استخراج بیت کوین را مطالعه کنید. 

 

آنتی ماینر (Antiminer) چیست؟

 آنتی ماینر چیست

آنتی ماینرها سخت افزار‌های استخراج ایسیک هستند که توسط کمپانی بیت مین (Bitmain) تولید شدند. این دستگاه‌ها در سال 2013 به طور خاص برای استخراج رمزارز‌ها راه اندازی شد و از آن زمان به یک نام شناخته شده در صنعت استخراج بیت‌کوین و بلاکچین تبدیل شده است. با شروع به کار اولین سری، آنتی ماینر در کنار صنعت ماینینگ بلاکچین رشد و تکامل یافته است و نرخ هش و بهره وری انرژی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر جدید ترین سری آنتی ماینر‌ها S19، S19 pro و T19 می‌باشند.

آنتی ماینر‌ها بر اساس فکتور‌هایی نظیر هش ریت و مدل آن قیمت گذاری می‌شوند. به این معنی که هرچه قدرت پردازش آن‌ها بیشتر باشد از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

 

مزایای دستگاه‌های ماینر ایسیک

مزایای دستگاه های ماینر ایسیک

دستگاه‌های ماینر ایسیک به نسبت سایر درستگاه‌های استخراج گران‌تر هستند البته این گران بودن بی‌علت نیست و مزایای قابل توجهی دارد که در این قسمت به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • راه اندازی آسان: به دلیل طراحی خاص برای استخراج کوین‌ها، این دستگاه‌ها قابلیت پلاگ و استخراج را دارند.
  • راندمان استخراج بالا: دستگاه‌های ایسیک در مقایسه با سایر دستگاه‌ها نظیر CPU و GPU از قدرت محاسباتی و کارایی بالاتری برخوردار هستند.
  • سود نسبتا بالا: با استفاده از این دستگاه‌ها سریع‌تر از هر دستگاه دیگری می‌توانید پاداش دریافت کنید.
  • مصرف انرژی پایین: به لطف نوآوری‌های ماینینگ در سال‌های اخیر، این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به توان محاسباتی خود انرژی کمتری در مقایسه با سایر مدل‌های ماینینگ مصرف کنند.

 

نکاتی در مورد دستگاه‌های ایسیک

قبل از خرید دستگاه‌های ایسیک لازم است نکاتی مانند ریگ ماینر، استخر و نرم افزار را در نظر داشته باشید.

انتخاب ریگ ماینر ایسیک:

انتخاب ریگ ماینر ایسیک

انتخاب بهترین ریگ ماینر به دستگاه دلخواه و بودجه شما بستگی دارد. برای کسانی که به دنبال خرید ماشین آلات جدید هستند، خرید آخرین مدل‌ها بهترین گزینه است. با این حال، مدل‌های قدیمی‌تر نیز در بازار‌های آنلاین مانند آمازون و ebay وجود دارد.

تجهیزات مناسب به نیاز فرد بستگی دارد. برای مثال برخی می‌خواهند از فضای خالی در گاراژ خود استفاده کنند در حالی که بعضی دیگر ممکن است به دنبال ساخت مزارع استخراج ایسیک باشند. با این حال هدف شما هر چیزی که باشد لازم است چند مورد ضروری را در نظر داشته باشید:

  • سخت افزار: یک ریگ شامل چندین دستگاه ایسیک است که به صورت واحد کار می‌کنند. سرعت محاسباتی و مصرف برق از جمله مواردی است که لازم است به آن‌ها توجه کنید. به علاوه به هنگام استفاده از سخت‌افزار لازم است به کارایی آن نیز توجه داشته باشید. کارایی کمتر به معنی هزینه برق بیشتر نسبت به خروجی است و برعکس.
  • مادر بورد: مادربورد ستون اصلی یک ریگ است زیرا سخت افزار را کنار هم نگه می‌دارد. انتخاب مادر بورد بستگی به سخت افزاری دارد که می‌خواهید روی آن اجرا کنید.
  • منبع تغذیه: ماینر‌ها به نیرو نیاز دارند. بزرگ یا کوچک بودن منبع تغذیه بستگی به تعداد دستگاه‌های برقی دارد و به علاوه به اور کلاک (Overclock) کردن ماینر‌ها نیز بستگی دارد زیرا انجام این کار انرژی بیشتری مصرف می‌کند.
  • واحد پردازش مرکزی CPU : CPU جنبه‌های مختلف دکل از جمله ایسیک‌ها را هماهنگ می‌کند. CPU یک عنصر حیاتی است که تمامی دستورات و محاسباتی که به سایر اجزای دستگاه منتقل می‌شود را مدیریت می‌کند.
  • قاب: یک قاب همه‌ی اجزا را در کنار هم نگه می‌دارد تا یک سیستم منسجم را بسازد. یک قاب محکم به معنای هزینه‌ی تعمیر کمتر است. با این حال، اندازه‌ی آن به تعداد ماینر‌هایی که می‌خواهید به آن اضافه کنید بستگی دارد.

 

انتخاب بهترین استخر استخراج بیت کوین

انتخاب بهترین استخر استخراج بیت کوین

امکان اینکه یک ماینر انفرادی باشید و به استخراج بیت‌کوین بپردازید وجود دارد اما این کار نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در دستگاه‌های ماینر دارد. با این حال گزینه‌ دیگری نیز وجود دارد. و آن پیوستن به یک استخر استخراج است. در این استخر‌ها ماینر‌ها قدرت پردازش سخت افزار‌های خود را روی هم گذاشته و در نتیجه‌، پاداش هر بلوک استخراج شده را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. برای انتخاب بهترین استخر لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • شهرت: استخرهای استخراج هم از پروژه‌های کلاهبرداری مصون نمی‌باشد. قطعا علاقه‌ای به پیوستن به استخری ندارید که بخشی از درآمد شما را به سرقت ببرد و حتی بدتر، هیچ واریزی برای شما انجام ندهد. قبل از انتخاب یک استخر استخراج و پیوستن به آن لازم ابتدا از قابل اعتماد بودن آن اطمینان حاصل کنید. با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی مانند رددیت و توییتر می‌توانید نظرات کاربران را مشاهده کنید. البته در این بین مراقب تعریف و تمجید‌های مصنوعی کاربران تقلبی نیز باشید.
  • بزرگی استخر: بزرگی استخر تاثیر بسیاری بر قابل اعتماد بودن آن دارد زیرا هرچه استخر بزرگ تر باشد، هش‌ریت بالاتری نیز دارد. در نتیجه احتمال بیشتری برای ایجاد بلوک جدید وجود دارد. شرکت کنندگان در استخر‌های بزرگ معمولا پاداش‌های مکرر و ثابتی دریافت می‌کنند.
  • قوانین پرداخت: هر چند‌وقت یک بار استخر وجوه را در اختیار ماینر‌ها قرار می‌دهد؟ آیا حداقل پرداخت وجود دارد؟ این‌ها عواملی هستند که لازم است قبل از پیوستن به یک استخر مورد بررسی قرار بگیرند. برای مثال اگر حداقل پرداخت‌ها زیاد باشد، ممکن است یک ماینر کوچک برای دریافت پاداش‌های خود نیاز به صبر بیشتری داشته باشد. هر استخر قوانین پرداخت مشخصی دارد. این روش‌ها عبارتند از: DGM روش هندسی دوگانه، ESMPPS حداکثر پرداخت برای هر سهم و CPPSRB پرداخت سقفی به ازاء هر سهم شامل باز پرداخت اخیر.

 

انتخاب بهترین نرم افزار استخراج

نرم افزار ماینینگ یک برنامه‌ کامپیوتری است که به طور ویژه برای اتصال سخت‌افزار استخراج و استخر طراحی شده است. در صورت انتخاب اشتباه نرم‌افزار ماینر قادر به اتصال به استخر و دریافت پاداش نمی‌باشد.

بهترین نرم‌افزار به تخصص فرد و سیستم عامل مورد نظر بستگی دارد. برای مثال نرم افزار‌های محبوب استخراج بیت کوین عبارتند از: MultiMiner که مناسب کاربران حرفه‎‌ای است و BitMiner که برای راه اندازی سریع محبوب است. نرم افزار‌ها در نسخه‌های پولی و رایگان در دسترس هستند. برخی از نسخه‌های پولی مبتنی بر اشتراک هستند در حالی که برخی دیگر در اساس قدرت هش‌ریگ می‌باشند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی دستگاه‌های استخراج بیت کوین و نحوه انتخاب درست آن‌ها پرداختیم همانطور که می‌دانید استخراج بیت کوین در ابتدا با تنها با استفاده از کامپیوتر‌های خانگی نیز ممکن بود در حالی که با گذر زمان فضای استخراج بیت کوین به فضایی رقابتی تبدیل شد که تنها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص ممکن بود. با این حال رقابتی شدن فضای استخراج سبب بوجود آمدن استخرهای استخراج شد به این صورت که ماینر‌ها با روی هم گذاشتن توان پردازشی سخت افزار‌های خود، پاداش دریافتی را به اشتراک می‌گذارند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد