جستجو در بیتفا
  • آشنایی با انواع صرافی‌ها
  • صرافی‌های متمرکز
  • صرافی‌های غیرمتمرکز
  • تفاوت صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز
  • چه فاکتور‌هایی را برای انتخاب بهترین صرافی در نظر بگیریم؟
  • چطور بهترین صرافی را انتخاب کنیم؟
  • امنیت
  • تکنولوژی
  • جنبه‌های قانونی
  • شفافیت
  • نقدینگی
  • هزینه تراکنش
  • تجربه‌ کاربران
  • جمع‌بندی
مهم‌ترین معیارها برای انتخاب صرافی

مهم‌ترین معیارها برای انتخاب صرافی

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
۷ دقیقه
۴
۸۷۹
توسط :
مینا بشیری

پس از آموزش برای فعالیت در حوزه رمزارز‌ها اولین کار برای شروع انتخاب یک صرافی مناسب است. همانطور که می‌دانید انجام معاملات در صرافی‌ها صورت می‌گیرد و روزانه صرافی‌های بسیاری در سراسر دنیا شروع به کار می‌کنند که البته استفاده از هر یک از آن‌ها مناسب نبوده و برای انتخاب بهترین صرافی متناسب با نیاز کاربر لازم است جنبه‌های مختلف آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. در این مقاله به معرفی انتخاب صرافی مناسب خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

 

آشنایی با انواع صرافی‌ها

دنیای رمزارز‌ها دنیایی غیرمتمرکز است که به سبب همین ویژگی به محبوبیت بسیاری دست یافته است. اگرچه صرافی‌های غیرمتمرکز برای انجام معاملات و خرید و فروش رمزارز‌ها وجود دارند با این حال صرافی‌های متمرکز نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. در ادامه به توضیح مختصر صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز و معیار‌های انتخاب هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

 

صرافی‌های متمرکز

در صرافی‌های متمرکز انجام معاملات وابسته به واسطه است و برای فعالیت به منظور تکمیل فرایند احراز هویت لازم است اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. به دلیل ذات متمرکز این صرافی‌ها ممکن است برخی از افراد اجازه‌ استفاده از خدمات آن‌ها را نداشته باشند. برای مثال کاربران کشور‌های ایران و چند کشور دیگر مجاز به فعالیت در صرافی بایننس و تعدادی دیگر از صرافی‌های متمرکز نمی‌باشند. به علاوه کلید خصوصی دارایی‌ها  نیز در اختیار خود صرافی است به این معنی که کنترل واقعی دارایی‌ها در اختیار کاربر نمی‌باشد.

 

صرافی‌های غیرمتمرکز

کنترل دارایی‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز کاملا در اختیار کاربر است و برای انجام معاملات هیچ شخص ثالث یا واسطه‌ای دخیل نمی‌باشد و معاملات از طریق بلاکچین و قرارداد‌های‌هوشمند انجام می‌شوند. به منظور فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) نیازی به وارد کردن هیچ گونه اطلاعات شخصی نمی‌باشد به بیانی دیگر فعالیت در این صرافی‌ها نیازمند احراز هویت نیست. به علاوه صرافی‌های غیر متمرکز کیف‌پول اختصاصی نداشته و کاربران می‌توانند به صورت مستقیم معاملات خود را از طریق کیف‌پول خود انجام دهند.

 

تفاوت صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز

در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت این دو نوع از صرافی ها خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید .

تفاوت صرافی های غیرمتمرکز و متمرکز

بزرگترین تفاوت صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز در هک شدن است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم کلید خصوصی دارایی‌ها در صرافی متمرکز در اختیار صرافی است که همین موضوع باعث می‌شود دارایی‌های رمزارزی افراد در معرض خطر هک و حمله قرار بگیرند اما از آنجایی که در صرافی‌های غیرمتمرکز کلید خصوصی در اختیار کاربران است در نتیجه احتمال هک شدن دارایی‌ها بسیار پایین‌تر است. از دیگر تفاوت‌های این دو صرافی می‌توان به نقدینگی آن‌ها اشاره کرد. به طور کلی فعلا صرافی‌های متمرکز نسبت به صرافی‌های غیر متمرکز از محبوبیت بالاتری برخوردارند و کاربران بیشتری دارند چون رابط کاربری آسان‌تری دارند و افراد راحت‌تر می‌توانند با این صرافی‌ها ارتباط برقرار کنند در نتیجه صرافی‌های متمرکز دارای نقدینگی بالاتری می‌باشند زیرا زمان تطبیق سفارش‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز طولانی‌تر است.

همانطور که حدس می‌زنید صرافی‌های متمرکز از قوانین سفت و سختی پیروی می‌کنند به این دلیل که برای فعالیت نیاز به دریافت مجوز دارند و باید به قوانین مراجع نظارتی پایبند باشند در حالی که صرافی‌های غیرمتمرکز قوانین خاصی ندارند و به لطف بلاکچین با وجود منع شدن توسط دولت‌ها باز هم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

 

چه فاکتور‌هایی را برای انتخاب بهترین صرافی در نظر بگیریم؟

پیش از شروع به کار با هر صرافی که به صورت رندوم به شما پیشنهاد شده است لازم است چند فاکتور را در نظر بگیرید. مهم‌ترین فاکتور‌هایی که لازم است به آن‌ها توجه کنید امنیت، نقدینگی، تاریخچه فعالیت، بازار‌ها و تجربه‌ کاربران در زمان کار با صرافی است. پیدا کردن بهترین صرافی برای انجام معاملات ممکن است نیازمند صرف زمان و تلاش باشد اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.

یکی از بهترین کار‌ها در زمان تحقیق برای انتخاب صرافی‌ها خواندن نظرات افراد متخصص در این بازار است. به علاوه حواستان به تفاوت‌های صرافی‌های کریپتو به کریپتو و کریپتو به فیات نیز باشد. در صرافی‌های کریپتو به کریپتو تنها امکان معامله‌ی رمز‌ارزها را با یکدیگر دارید در حالی که در صرافی‌های کریپتو به فیات می‌توانید رمزارز‌ها را با ارز‌های فیات مانند دلار، یورو، پوند، ین‌ ژاپن و دیگر ارز‌ها خرید و فروش کنید.

 

چطور بهترین صرافی را انتخاب کنیم؟

معیار های انتخاب بهترین صرافینحوه انتخاب بهترین صرافی برای فعالیت یکی از چالش‌های افراد تازه واردبه این حوزه است. در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب بهترین صرافی ممکن است معیار‌های مخصوص خود را داشته باشید. ممکن است به دنبال صرافی باشید که از آلت‌کوین‌های خاص، جفت ارز‌های معاملاتی و ویژگی‌های دیگر نظیر معامله مارجین و OTC پشتیبانی کند. زمانی که صرافی را پیدا کردید که فاکتور‌های پایه شما را دارا بود، دیگر فاکتور‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم را در نظر بگیرید.

 

امنیت

مهم‌ترین معیار و ویژگی که باید به آن توجه داشته باشید بحث امنیت است. اگر صرافی از امنیت بالایی برخوردار نباشد، ممکن است دارایی‌های شما به سرقت رود. در صورت امن نبودن صرافی داشتن سایر ویژگی‌ها اهمیتی ندارد. هیچ کس علاقه‌مند به از دست دادن دارایی‌های خود نیست پس موضوع امنیت صرافی را جدی بگیرید.

 

تکنولوژی

آدرس وب صرافی باید با HTTPS شروع شود و از آدرس‌هایی که با HTTP شروع می‌شوند اجتناب کنید. برای بالا بردن امنیت از تایید هویت‌دوعاملی استفاده کنید. دارایی‌های کاربران باید به صورت آفلاین ذخیره شود. برنامه‌ حسابرسی که فعالیت مبادلات را 24 ساعته زیر نظر داشته باشد و هشدار‌های پیامکی و ایمیلی همگی به مشتریان امنیت بیشتری می‌دهند.

 

جنبه‌های قانونی

پیشنهاد شده است که از صرافی‌هایی که در کشور خودتان فعالیت می‌کنند استفاده کنید به این دلیل که منطبق شدن با تغییرات در قوانین ساده‌تر است. (البته این پیشنهاد برای کاربران ایرانی صدق نمی‌کند زیرا صرافی‌های ایرانی برای انجام معاملات حرفه‌ای مناسب نمی‌باشند). اگرچه می‌توانید از صرافی‌های خارجی نیز استفاده کنید البته توجه داشته باشید که برخی از صرافی‌ها از تعداد کشور‌های محدود پشتیبانی می‌کند. همانطور که می‌دانید کشور ایران نیز در لیست تحریم اکثر صرافی‌ها قرار دارد. به همین دلیل در زمان استفاده از این صرافی‌ها باید از IP ثابت استفاده کنید. به علاوه برخی از صرافی‌ها دارایی‌های کاربران را بیمه می‌کنند به این معنی که اگر صرافی هک شود و دارایی‌ها به سرقت رود، صرافی مقدار دارایی سرقت شده را به کاربران بازمی‌گرداند.

 

شفافیت

آیا صاحبان، آدرس دفتر مرکزی و اعضای تیم صرافی مشخص است؟ برخی از صرافی‌ها آدرس کلید خصوصی آفلاین خود را به صورت عمومی منتشر می‌کنند. با این حال تحت هیچ شرایطی مگر در مواقع ضروری دارایی‌های خود را در کیف‌پول صرافی نگهداری نکنید و تنها مقدار دارایی را وارد کیف‌پول صرافی کنید که با آن معامله می‌کنید. بیشتر صرافی‌ها حکم ظرف عسل را برای هکر‌ها دارند به این دلیل که تمامی دارایی‌ها را در یک آدرس ذخیره می‌کنند. به همین دلیل هکر‌ها زیرکانه‌ترین نقشه را برای دزدیدن دارایی‌های صرافی طراحی می‌کنند.

 

نقدینگی

هرچه حجم معاملات بیشتر باشد صرافی از نقدینگی بالاتری برخوردار است. نقدینگی باعث می‌شود تراکنش‌ها با سرعت بیشتر، راحت‌تر و بدون دست و پنجه نرم کردن با نوسانات قیمت انجام شود. همچنین توجه داشته باشید که آیا صرافی قیمت‌گذاری قفل شده را ارائه می‎‌دهد؟

بدین ترتیب قیمت تراکنش تضمین می‌شود حتی اگر تراکنش در لحظه تایید نشود. به علاوه نقدینگی می‌تواند در جفت ارز‌های مختلف متفاوت باشد. برای مثال نقدینگی جفت ارز BTC/EUR بیشتر از جفت ارز BTC/GBP است.

 

هزینه تراکنش

هزینه‌ تراکنش‌ها در صرافی‌های متفاوت را بررسی کنید. مقدار هزینه تراکنش‌ها معمولا کمتر از یک درصد است و با افزایش در حجم معامله هزینه تراکنش نیز کاهش می‌یابد. کارمزد برداشت را بررسی کنید. برخی از صرافی‌ها به دلیل کارمزد برداشت‌های عجیب و غریب شناخته شده‌اند. همچنین کارمزد واریز را نیز بررسی کنید. برخی از صرافی‌ها امکان خرید با کردیت کارت و دبیت کارد را فراهم کرده‌اند البته خریداری رمزارز‌ها از این طریق شامل هزینه 5درصد یا بیشتر می‌شود.

 

تجربه‌ کاربران

اگر ناشناس بودن برایتان اهمیت داشته باشد احتمالا صرافی را انتخاب نمی‌کنید که برای کار با آن نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی باشد. همچنین برای مشاهده نظرات کاربران در رابطه با صرافی مورد نظر خود می‌توانید سایت‌هایی مانند رددیت را بررسی کنید. در آخر نیز رابط کاربری آسان و امکان استفاده در هر دو دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ نیز از دیگر جنبه‌هایی است که برای کاربران مهم است.

برای آشنایی با نحوه کار صرافی‌ها می‌توانید مقاله‌های آموزش صرافی Kucoin, OKX و MEXC را مطالعه کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی معیارهای انتخاب صرافی پرداختیم. هر کاربر می‌تواند بسته به نیاز و خواسته‌های خود صرافی مناسب را انتخاب کند. برای مثال برخی از صرافی‌ها برای کاربران مبتدی و برخی دیگر کاربران حرفه‌ای مناسب می‌باشند. به همین ترتیب بنابر انتظارات خود صرافی مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که امینت مهم‌ترین ویژگی یک صرافی است که باید به آن توجه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد