جستجو در بیتفا
  • ۵ تفاوت هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ با رویدادهای هاوینگ در گذشته
  • تعداد کاربران ارز دیجیتال پس از هاوینگ2020 حداقل 400 درصد افزایش یافته است
  • رالی قبل از هاوینگ بیت کوین 2024 قبلاً دیده نشده بود
  • ماینرها پس از این هاوینگ، «عملکرد بهتری» دارند
  • هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴، اولین هاوینگ بیت کوین با فعال شدن ETF‌های اسپات است
  • بیت کوین در سطح جهانی غیرمتمرکزتر و امن‌تر شد
  • هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴، رویدادی برای تحول آینده
هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴؛ ۵ تفاوت این هاوینگ با رویدادهای گذشته

هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴؛ ۵ تفاوت این هاوینگ با رویدادهای گذشته

متوسط
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
۵ دقیقه
۱
۱۶۱
توسط :
ساغر ارژندی

چهارمین هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) در ۲۰ آپریل ۲۰۲۴ اتفاق افتاد. این هاوینگ نظر تاریخی با هاوینگ‌های قبلی یک شباهت بزرگ داشته است که افزایش قیمت بیت کوین پس از رویداد بود. در حالی که هنوز مشخص نیست آیا پس از این هاوینگ نیز، بیت کوین به روند قبلی ادامه می‌دهد یا نه، برخی تفاوت‌هایی در مورد هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ با هاوینگ‌های قبلی وجود دارد. در این مقاله از بیتفا، قصد داریم در مورد ۵ تفاوت این هاوینگ با رویدادهای گذشته صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

۵ تفاوت هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ با رویدادهای هاوینگ در گذشته

به گزارش کوین تلگراف (CoinTelegraph)، این هاوینگ با حضور صندوق‌های قابل معامله در صرافی‌های بیت کوین (ETF) به «صعودی‌ترین» چرخه بیت کوین منجر می‌شود. در ادامه تفاوت‌های مهم هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ را با هاوینگ‌های قبلی بررسی می‌کنیم.

تعداد کاربران ارز دیجیتال پس از هاوینگ2020 حداقل 400 درصد افزایش یافته است

در حالی که سرعت تولید بیت کوین کاهش یافته، تقاضا ثابت نشده است. از زمان هاوینگ قبلی بیت کوین که در ماه می‌2020 اتفاق افتاد، به پایگاه جهانی کاربران ارز دیجیتال، حداقل حدود 400 میلیون کاربر بر اساس منابع مختلف اضافه شده است. بر اساس برآورد مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج (CCAF) در سال 2020، تعداد سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال در سراسر جهان حدود 100 میلیون کاربر بود. تا پایان سال 2023، طبق برآورد صرافی Crypto.com، تعداد کاربران جهانی کریپتو به 580 میلیون نفر افزایش یافت.

علیرغم اینکه بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار و قدیمی‌ترین است، ظاهراً کاربران کمتری نسبت به کل اکوسیستم کریپتو دارد. بر اساس داده‌های تکنوپدیا (Technopedia)، تخمین زده می‌شود که در سال 2024، حدود 2.7 درصد از جمعیت جهان در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند که به معنای حدود 219 میلیون نفر است. اگر این آمار دقیق باشد، این رقم تخمینی در مقایسه با 71 میلیون کاربر بیت کوین در چهار سال پیش، حدود 208 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تعداد کاربران ارز دیجیتال پس از هاوینگ2020 حداقل 400 درصد افزایش یافته است

رالی قبل از هاوینگ بیت کوین 2024 قبلاً دیده نشده بود

یکی از بزرگترین تفاوت‌ها بین چهارمین هاوینگ بیت کوین و سه هاوینگ گذشته این است که قیمت قبل از هاوینگ بیت کوین 2024 رشد فوق العاده‌ای داشته است. در چرخه‌های قبلی، قیمت بیت ‌کوین پس از نصف شدن نسبت به قبل، شکست‌هایی را ثبت کرد و بالاترین رکوردهای جدید آن تقریباً یک سال پس از تاریخ نصف شدن به ثبت رسید.

به عنوان مثال، بیت کوین قبل از هاوینگ سال 2020 بالاتر از ATH تعیین شده 20000 دلاری خود قرار نگرفت. در آن چرخه، قیمت بیت کوین تنها 10 ماه پس از هاوینگ از ATH عبور کرد. در چرخه فعلی، بیت کوین درست قبل از رویداد هاوینگ به بالاترین حد خود رسید و در 13 مارس 2024 رکورد 73600 دلار را ثبت کرد.

ماینرها پس از این هاوینگ، «عملکرد بهتری» دارند

افزایش قیمت بیت کوین قبل از این هاوینگ، تأثیر مثبتی بر صنعت ماینینگ داشته است، زیرا ماینرها کنترل بیشتری بر هزینه‌های خود به دست آورده‌اند. در مقایسه با هاوینگ قبلی، به نظر می‌رسد که ماینرها بدهی کمتر و کنترل بهتری بر هزینه‌های خود، مانند هزینه برق دارند.

از نیمه سوم ماه می‌سال 2020، مصرف انرژی استخراج بیت کوین به طور قابل توجهی افزایش یافت و از حدود 50 تراوات ساعت (Twh) به 99 Twh در 18 آپریل 2024 رسید. در عین حال، میزان مصرف انرژی شبکه بیت‌ کوین که توسط منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود نیز افزایش یافته است. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، چیزی که به ماینرها در چرخه بهبود کمک کرده، افزایش قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ است؛ اتفاقی که در هاوینگ‌های قبلی دیده نشد.

ماینرها پس از این هاوینگ، «عملکرد بهتری» دارند

هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴، اولین هاوینگ بیت کوین با فعال شدن ETF‌های اسپات است

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های هاوینگ بیت کوین 2024 با هاوینگ‌های قبلی این است که در این هاوینگ برای اولین بار، صندوق‌های قابل معامله در صرافی بیت کوین (ETF) در ایالات متحده فعال شده‌اند. پس از سال‌ها تلاش، معاملات نقدی بیت‌کوین ETF در ژانویه 2024 آغاز شد و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت. ETF‌های اسپات بیت کوین طرفداران زیادی داشته‌اند، که ظاهرا نشان دهنده افزایش تقاضا برای بیت کوین است.

در روزهای گذشته هر ده ETF بیت کوین در مجموع دارایی‌های خود را حداقل 220000 BTC افزایش داده‌اند که حدود 14 میلیارد دلار ارزش دارد. بیت ‌کوین ETF بلک راک (BlackRock) بیشترین میزان ورودی را در بین 10 ETF بیت‌کوین به خود اختصاص داده است و دارایی‌های آن با افزایش بیش از 10000 درصدی از 2621 بیت کوین در اولین معاملات به 273140 بیت کوین در 18 آپریل رسیده است.

هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴، اولین هاوینگ بیت کوین با فعال شدن ETF‌های اسپات است

بیت کوین در سطح جهانی غیرمتمرکزتر و امن‌تر شد

بیت کوین از نظر امنیت شبکه و تمرکززدایی، به شدت بهبود یافته است. از سال 2020، زمانی که میزان استخراج بیت کوین در چین افزایش یافت، بیت کوین به یک شبکه توزیع شده تبدیل شد. چهار سال پیش، استخراج بیت کوین در چین تقریباً 80 درصد از کل نرخ هش استخراج بیت کوین در سطح جهان را تشکیل می‌داد. به گفته Jaran Mellerud، بنیانگذار Hashlab Mining، از فوریه 2024، بزرگترین کشورهای استخراج بیت کوین ایالات متحده با 40٪ از کل هش ریت و همچنین چین و روسیه هستند که به ترتیب 15٪ و 12٪ از نرخ هش ریت را به خود اختصاص داده‌اند.

این تمرکززدایی جغرافیایی همچنان ادامه دارد؛ زیرا ماینرها به آفریقا و آمریکای لاتین مهاجرت کرده‌اند تا از قیمت ارزان‌تر برق برای استخراج این ارز دیجیتال بهره ببرند. علاوه بر این، بلاک چین بیت کوین در برابر حملات مقاوم‌تر شده، زیرا نرخ هش آن افزایش یافته است. اکنون برای حمله به شبکه به قدرت محاسباتی، زیرساخت‌های الکتریکی و سخت‌افزار‌های بسیار پیشرفته استخراج نیاز است.

هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴، رویدادی برای تحول آینده

در چهارمین رویداد تاریخی هاوینگ بیت کوین، که پس از ۸۴۰٬۰۰۰ مین بلوک انجام شد، پاداش ماینرها از ۶٫۲۵ بیت کوین در هر بلوک به ۳٫۱۲۵ بیت کوین کاهش یافت. این اتفاق، باعث شد که جامعه کریپتو به شدت منتظر آینده‌ای با قیمت بیت کوین بالاتر باشد. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت بیت کوین به 250٬000 دلار خواهد رسید. با تحولاتی که این هاوینگ به همراه داشت، باید دید که آینده این ارز دیجیتال چگونه متحول خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد